צילום: אמיר יהל

מזון-על, אבני קריסטל וצום ממש קל: כל מה שיעשה לכם טוב השנה

מה נאכל ומה נשתה, איך נתאמן, באילו דרכים נירגע ואילו מילים יככבו בלקסיקון הבריאות שלנו? מגזין מנטה מציג את תחזית הטרנדים המלאה לשנת 2018

הסופר-פודס החדשים שכדאי להכיר

    1. צום

    אם 2017 הייתה השנה של הדיאטה הקטוגנית, שנת 2018 תוכתר כנראה כשנת הצום הגדולה, או כפי שמכנים זאת מעבר לים - Intermittent Fasting (צום לסירוגין). השימוש בצום לצורכי שיפור הבריאות, וכמובן ירידה במשקל, לא זר לרבים מאיתנו, והמחקרים התומכים באסטרטגיה הזאת כסגולה לבריאות הולכים ומתרבים. לדברי מומחים, צום של שמונה שעות ביום לכל הפחות או עד 14 שעות פעם בשבוע יהפוך לפעולה הכרחית לארגון מחדש של הבריאות. צום מסוג זה מעודד שינויים מטבוליים המגבירים את שריפת השומן.

     

    >> משחקי הכמו-רעב: דיאטת הפלא שמשגעת את העולם 

     

    2. קולגן

    אם התרגלתם לשמוע את השם הזה רק בהקשר של זריקות וקרמים קוסמטיים למחיקת קמטים, השנה תפגשו אותו בבליעה. קולגן הוא לא סתם

    אקססורי לחידוש העור אלא החלבון השכיח ביותר בגוף, ונוכחותו בגוף הולכת ופוחתת ככל שאנחנו מתבגרים. לקיחתו כתוסף תזונה עשויה לתרום לשיפור מרקם העור, לחיזוק מבנה העצמות, לריפוי פצעים ואפילו לבריאות המעיים. השנה הוא יגיע גם במתכונת של אבקת חלבון, ויש מי שעובדים על יצירת חטיפי קולגן שתוכלו לנשנש לארוחת הבוקר.

     

    3. הארוחה הרביעית

    למתכונת המוכרת של שלוש הארוחות (בוקר, צהריים וערב) מצטרפת השנה ארוחה נוספת שזכתה לכינוי "הארוחה הרביעית", מתוך סברה שמדובר בשגרת אכילה בריאה יותר שמתאימה לאורח החיים האינטנסיבי ותורמת לקצב חילוף החומרים ולהשקטת הרעב. ולא, לא מדובר ממש בארוחת ביניים קטנטנה כמו פרי עם חמישה שקדים, אלא במשהו גדול קצת יותר כמו טוסט מלחם מלא עם גבינה וירקות או פירות. ואיפה בדיוק היא תתברג בלו"ז? בין ארוחת הבוקר לצהריים או בין ארוחת הערב המוקדמת ללילה, תלוי בסדר היום שלכם.

     

    קפה מעושר, חמאה מזוקקת ומרקים כל היום (צילום: Shutterstock)
      קפה מעושר, חמאה מזוקקת ומרקים כל היום(צילום: Shutterstock)

       

      4. פרוביוטיקה בעוגייה

      בריאות המעי היא הכל בשנת 2018 (ע"ע "מיקרוביום"), ובעוד שמדף היוגורטים כבר נשבה בקסמי הפרוביוטיקה, ומדפי הפארמים מתפקעים מתוספי פרוביוטיקה, השנה יהיה אפשר למצוא את הרכיב הפלאי בעוד מוצרים צפויים פחות, כמו עוגיות, צ'יפס וגרנולה.

       

      5. קפה־על

      במקום הקפה הרגיל נראה השנה הרבה אנשים שמעדיפים לפתוח את הבוקר שלהם עם קפה־על המועשר באבקות חלבון או מאצ'ה (תה ירוק טחון דק) ואבקות של מזונות־על נוספים הנטחנים לתוך הקפה עצמו.

       

      6. גהי

      החמאה המזוקקת עתירת הוויטמינים ודלת הכולסטרול שמככבת כבר אלפי שנים ברפואה ההודית המסורתית (איורוודה) ובמטבחי אתיופיה, תימן ולוב, עומדת להתקמבק בגדול למטבחי העולם המערבי. בין שאר תכונותיה היא מכילה חומצה בוטירית, המסייעת לשגשוג חיידקי המעי הטובים, וחומצה סטיארית, המסייעת בהפחתת רמות ה"כולסטרול הרע".

       

      7. Souping

      עוד טרנד שמלווה אותנו כבר מ־2016 אבל לא נס ליחו ואפילו להפך - הבחירה במרקים חמים ומנחמים כתחליף לארוחה (חמש פעמים ביום לרוב). המרקים האלה מכילים מגוון רכיבים תזונתיים כמו ירקות, קטניות, חלבון מהחי, עשבי תיבול ועוד.

       

      8. משקאות מעודדי שינה

      בהתאמה ישירה לטרנד ההשקעה בשינה (ע"ע "שינה איכותית") ועם דיווחים על כך ש־30% מהאמריקאים סובלים מבעיות שינה ומשינה דלה, השנה תיתקלו גם בלא מעט משקאות הממותגים כ"מעודדי שינה" כמו Sleepy Lotion ו־Dream Water, שני מוצרים חדשים שכבר אפשר לרכוש בכל סופר אמריקאי. מידת היעילות שלהם עדיין אינה ברורה או מוכחת, אבל מה כבר יש להפסיד.

       

      9. גוצ'וג'אנג

      הצ'ילי הקוריאני הזה עשוי ממחית של פלפלים חריפים מותססים המשולבים במחית סויה קוריאנית (דומה למיסו). הוא נחשב לרכיב בסיסי במטבח הקוריאני ומסתמן כלהיט גדול בשנה הקרובה. מאחר שמדובר במזון מותסס התורם לשגשוג חיידקי המעי הטובים, אפשר אולי לשייך את ההצלחה הזאת להתחזקות המטאורית של טרנד נוסף - פרוביוטיקה (ע"ע).

        10. מיקרוביום

        הרכב אוכלוסיית חיידקי המעי שלנו הוא מושג שלמדנו להכיר היטב בשנה החולפת, והמגמה הזאת תימשך גם השנה, לא רק בהעלאת המודעות למזונות פרה ביוטיים ופרוביוטיים אלא גם בהבנה מעמיקה של השפעת הרכב חיידקי המעי שלכם על הבריאות הכללית ודרכים שבהן תוכלו לשפר אותה. תתכוננו למבול של תוספי תזונה שנועדו לתכלית הזאת בשנה הקרובה.

         

        >> אני צנצנת! הכירו את המזונות המותססים שיעשו לכם רק טוב

         

        11. מיטוכונדריה

        את המילה הזאת אתם צפויים לפגוש השנה הרבה בהקשרים של שיפור הבריאות, אנטי אייג'ינג ומתן בוסט לאנרגיה. מדובר באיבר זעיר ומיוחד המצוי בתאי הגוף ותפקידו המרכזי והחשוב ביותר הוא הפקת אנרגיה. יש הסבורים שהמקור לעייפות ולתופעות הבריאותיות שאנו מתחילים לפתח בגילאי ה־50 נעוץ בתפקוד לקוי של המיטוכונדריה.

         

        12. Femtech (ניטור הפוריות הנשית)

        את ניצני הטרנד המכונה Femtech (שילוב של Female ו־Technology אנחנו רואים כאן ממש בשבועות האחרונים, ובהמשך השנה הם יהפכו למבול של ממש: תעשיית ההייטק נחושה להשתלט על תחום הפריון הנשי - מאביזרים טכנולוגיים בלתי פולשניים למעקב אחר הפוריות ועד הימנעות מהיריון בלי נטילת הורמונים. טרקרים למעקב אחר הפריון כמו Percept ו־Kindara כבר הגיעו לשוק המקומי, ובקרוב נראה עוד לצד אפליקציות חדשות.

         

        שינה, מעבדה ביתית וניטור פוריות (צילום: Shutterstock)
          שינה, מעבדה ביתית וניטור פוריות(צילום: Shutterstock)

           

          13. שינה איכותית

          שינה הייתה אישיו גדול מאוד ב־2017 וממשיכה ללוות אותנו גם השנה. עם יותר ויותר מחקרים שמצביעים על קשר בין חוסר שינה לעלייה במשקל, דיכאון ובריאות קלוקלת, הדגש על שינה איכותית הולך ומתגבר. צפו השנה להרבה עזרים טכנולוגיים לשינה, כמו למשל שמיכה מיוחדת שמותאמת למשקל הגוף שלכם, מיטות חכמות שמנטרות את השינה, כריות בטכנולוגיה סופר מתקדמת ועוד.

           

          14. עמידה

          אתרי בריאות רבים חוזים ששנת 2018 תהיה "שנת העמידה". במסגרת המלחמה ב"יושבנות" שגורמת לשלל נזקים בגופנו, השנה תהיה מגמה גוברת של שימוש בשולחנות עמידה במקומות עבודה ועידוד קולקטיבי לעמוד יותר ולשבת פחות.

           

          15. מעבדות ביתיות

          מכשור משוכלל להערכת מצבים בריאותיים הוא כבר לא נחלתם של המקצוענים בלבד. השנה תקבלו גרסאות ביתיות של מכשור רפואי, כמו למשל ה־Spectrometer, שיכול לקבוע אם מזון מסוים מכיל גלוטן או לא. 

             

            16. Yoga Wheel

            האביזר הכי לוהט ל־2018 הוא ללא ספק "גלגל היוגה" - אביזר שהיוגים תרמו לעולם ואמור לסייע לעמוד השדרה, ליציבה ולשרירי הליבה וגם למקסום תנוחות היוגה. יותר ויותר סרטונים ברשת מסבירים איך להשתמש בו, ואפשר גם להזמין אותו און ליין.

             

            17. נעלי ריצה מותאמות אישית

            זה עוד טרנד שנמצא בחיתוליו, אבל מסתמן שממש בקרוב תוכלו לרכוש נעלי ריצה שהותאמו למבנה הרגל שלכם באופן ספציפי. חברת Brooks כבר השיקה דגם כזה שמורכב אישית בהתאם לשלוש סריקות של כף הרגל של הלקוח.

             

            גלגל היוגה - אביזר שהיוגים תרמו לעולם ואמור לסייע לעמוד השדרה, ליציבה ולשרירי הליבה  (צילום: Shutterstock)
              גלגל היוגה - אביזר שהיוגים תרמו לעולם ואמור לסייע לעמוד השדרה, ליציבה ולשרירי הליבה (צילום: Shutterstock)

               

              18. לואו קוסט פיטנס

              טרנד שממשיך את המגמה מהשנתיים החולפות - ככל שיותר אפליקציות ומכשירים לניטור הכושר פולשים לחייכם, כך הכושר הולך ונעשה נגיש יותר וזול יותר. מי רוצה לשלם 300 שקל בחודש לחברות במועדון כושר, כשאפשר לשלם 10% מזה ולעשות כושר בבית או בפארק? המגמה הזו הולכת טוב טרנד נוסף של אימון בקבוצות חברים ובני משפחה.

               

              >> נכנסים לשנה החדשה בכושר שיא: 10 תרגילים שיקפיצו אתכם לגבהים

               

              19. חוגי ריקוד למבוגרים

              רוצים להיכנס לכושר אבל אין לכם סבלנות לקרוספיט ולפילאטיס? לכו לחוג ג'ז, בלט או מודרני למבוגרים. זה עומד להיות להיט.

                 

                20. Mind Trackers

                כבר התאבזרתם בשעוני כושר ושאר אביזרים כדי לנטר את שגרת הכושר שלכם? הכינו את עצמכם לבואם של ה־Mind Trackers, אביזרים טכנולוגיים שיעזרו לכם לעקוב אחרי מה שקורה בתוך הראש שלכם. בריאות מנטלית היא אחד הנושאים המרכזיים שמעסיקים את תעשיית הוולנס, והטכנולוגיה מתגייסת לעזרה. לאפליקציות כמו Headspace ו־Buddhify שנועדו לסייע באיזון מנטלי, יצטרפו שלל גאדג'טים שיעקבו אחרי הפעילות המוחית, הנשימה והשינה.

                 

                21. קיינדפולנס

                בשנים האחרונות שמעתם את המושג "מיינדפולנס" יותר פעמים מכל מילה אחרת בתחום הגוף־נפש. השנה ייכנס לחייכם מושג חדש ומשיק: Kindfulness. הרעיון: לשים דגש על רכות, נחמדות, סבלנות והכלה לא רק כלפי אנשים אחרים אלא גם כלפי עצמכם כמפתח לחיים שלווים ומאוזנים יותר.

                 

                תרגיעו (צילום: Shutterstock)
                  תרגיעו(צילום: Shutterstock)

                   

                  22. שקט

                  בעולם הכאוטי שבו אנחנו חיים זה לא מפתיע שיותר ויותר אנשים פשוט מחפשים שקט. כמו תמיד אתם יכולים לסמוך על שוק הוולנס שיספק את הסחורה. השנה תוכלו למצוא טיפולי ספא בשקט מוחלט, שיטות לתרגול אכילה שקטה ורחצה שקטה ואפילו סלון שיער שקט, כשכולם ידברו על היתרונות של אימוץ השקט (אבל הם יעשו את זה בשקט, ולא במספרה).

                   

                  23. אבנים מרגיעות

                  זוכרים את הקריסטלים שהטריפו את המדינה בשנות ה־90? אז עכשיו הם הגיעו לשאר העולם המערבי, והוא משתגע מהם. בכל מקום תוכלו לראות קריסטלים ותיאורים מדוקדקים של היתרונות האנרגטיים שלהם. אליהם יצטרפו השנה גם אבנים חלקות ושטוחות שנקראות Stress Pebble ונחשבות לאבנים מרגיעות.

                   

                  24. Breathwork

                  תכירו את אחת מה־Buzzwords של 2018 - Breathwork הוא מושג שמאגד תחתיו שיטות ניו אייג' נשימה שונות לרגיעה, התמקדות בנשימה, מיינדפולנס וכו'. השנה המושג הזה צפוי לגדול אפילו יותר עם דרישה הולכת וגוברת למציאת טכניקות הירגעות בעידן הכה לחוץ שאנחנו חיים בו.

                   

                  Self Care .25

                  כן, הזמן הקדוש הזה שאתם אמורים להשקיע בעצמכם עומד לקבל לגיטימציה משוגעת ב־2018. קחו את הזמן לאמבטיה מפנקת, שיעור סריגה, התפנקות עם ספר על הספה וכל מה שעד לא מזמן נחשב לפעולה של נשים לבנות פריבילגיות. בגוגל מספרים שחיפוש המושג Self Care עלה ב־25% בשנה החולפת, והשנה יותר ויותר מומחים יספרו לכם כמה חשוב לקחת את הזמן הזה למען הבריאות הכללית שלכם לצד יותר ויותר סטארטאפים שינסו לעזור לכם לעשות את זה.

                   

                  ייעוץ מקצועי: חגית אריאלי שיינפלד, מטפלת מוסמכת באיורוודה; ד"ר מיכאל ויינפאס, מומחה לרפואת משפחה, רופא סוכרת והרבליסט קליני

                   

                  הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: אמיר יהל)
                  הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: אמיר יהל)
                   
                  הצג:
                  אזהרה:
                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד