צילום: שי יחזקאל

האם את באמת זקוקה להלחמת ריסים כדי לבקר במשרד הביתי שלך?

מהשינויים בהרגלי הצריכה והעבודה שלנו, דרך מרחבים ציבוריים עם אוויר מטוהר ועד אחרון הרגלי הטיפוח - לאן צועדת תעשיית הוולנס אחרי משבר הקורונה? התחזית

"נקודת האור בכל המצב הזה היא שהוא הביא ליותר מיקוד בבריאות ובוולנס" (צילום: Shutterstock)
"נקודת האור בכל המצב הזה היא שהוא הביא ליותר מיקוד בבריאות ובוולנס" (צילום: Shutterstock)

אם ביליתם בחודשים האחרונים בכדור הארץ, קרוב לוודאי שהמילה האחרונה שחשבתם עליה הייתה "וולנס", וגם די הגיוני שאיכות ה"וול ביאינג" שלכם לא הייתה בראש מעייניכם. מגפת הקורונה החזירה את רובנו לתחתית פירמידת הצרכים של מסלאו, כשאת מקומם של המושגים ששגשגו לפני התפרצות הנגיף תפסו בן לילה צורכי הקיום הבסיסיים שלנו. אם לפני המגפה השקענו בתרגול "נשימה נכונה", באה הקורונה ואיימה על הנשימה הרגילה שלנו. אם קודם דיברנו על "תזונה נקייה", בקורונה עברנו למוד הישרדותי של אגירת מזון וחיסכון במצרכים. ואם לפניה הצבנו לעצמנו יעדים של עלייה ברף האימונים (יותר משקל, קילומטרים או עצימות), גילינו שההתמודדות האמיתית היא בכלל לסיים את מספר הצעדים בטווח המאה מטרים.

 

במגזין "פורבס" צופים שתעשיית הוולנס, שמגלגלת כ־4.5 טריליון דולר בשנה, תתחזק על חשבון שוק מוצרי היוקרה והמותרות, שאיבד מהרלוונטיות שלו עבור הצרכנים

ואם חשבתם שבעקבות המכה שחטפה תעשיית הוולנס בכנף היא תקפל גם את הזנב, תדליק נר בניחוח ואגינה ותשב עם גווינת' פאלטרו בפינה בתנוחת כלב מביט למטה, התחזיות מעידות שהוולנס כאן כדי להישאר ואף להצמיח סוקולנטים חדשים. כך לדוגמה, במגזין "פורבס" צופים שתעשיית הוולנס, שמגלגלת כ־4.5 טריליון דולר בשנה, תתחזק על חשבון שוק מוצרי היוקרה והמותרות, שאיבד מהרלוונטיות שלו עבור הצרכנים כי המיקוד עבר להישרדות. בריאיון שפורסם במגזין במאי האחרון אמרה בת' מק'גרוטרי, מנהלת המחקר ויחסי הציבור של ארגון הוולנס העולמי (Global Wellness Institute), כי "נקודת האור בכל המצב הזה היא שהוא הביא ליותר מיקוד בבריאות ובוולנס".

 

אז איך ייראה הוולנס שלכם ביום שאחרי? הנה כמה מהמגמות שהולכות לנסות לשפר את איכות החיים המאוד דינמיים שלנו בעתיד הלא כל כך רחוק.

 

1. לא רק לפריבילגיים: וולנס זה לא מותרות, זו בריאות

אחת הגישות המרכזיות שהולכות להשתנות בעקבות ה־Reset שכפתה עלינו הקורונה היא הפרדה בין וולנס לבריאות והמחשבה שוולנס זה מותרות ואילו בריאות היא צורך הכרחי. "נצטרך לעבוד קשה כדי לקרב בין שני הקטבים של הרפואה והפארמה ובין הרפואה המונעת ועולמות הוולנס. תעשיית הוולנס צריכה לתפוס מקום בשולחן ההחלטות במקום לצפות בכישלונות של שירותי הרפואה", אמרה קתרין פליסיאנו־צ'ון, מומחית בתקשורת שיווקית בתחזית שפרסם ארגון הוולנס העולמי במאי האחרון. איך זה יתבטא בתכל'ס? שירותי הרפואה, חברות הביטוח והתעשייה יצטרכו לחשוב מחדש איך להשקיע ברפואה מונעת ובכך שנחלה פחות במקום לספוג את ההוצאות של המחלות שנפתח.

 

תעשיית הוולנס צריכה לתפוס מקום בשולחן ההחלטות במקום לצפות בכישלונות של שירותי הרפואה (צילום: Shutterstock)
    תעשיית הוולנס צריכה לתפוס מקום בשולחן ההחלטות במקום לצפות בכישלונות של שירותי הרפואה(צילום: Shutterstock)

     

    2. באושר בלי עושר: השקעה בוול ביאינג הרגשי

    "אם וולנס מנטלי ורגשי היו אחד הטרנדים העולים בתחום גם לפני הקורונה - הוא יהיה הרבה יותר משמעותי בהמשך", אמרה מק'גרוטרי באותו ריאיון. הסיבה: יותר אנשים יסבלו מרמות של סטרס וחרדה פוסט טראומתיים, והשלכות הריחוק החברתי רק יתגברו את הבדידות שאנו חווים בעידן הדיגיטלי. לדבריה, קשרים חברתיים טובים עם אנשים אמיתיים הם הגורם הראשון לאושר הודות לתחושת השייכות והקהילתיות החזקה שהם מספקים לנו. כך שאם אתם מובטלים או מרוששים כרגע אבל יש לכם משפחה וחברים אוהבים, אולי הנתון שהיא מביאה מ"דו"ח האושר העולמי 2020" יעודד אתכם. מהדו"ח עולה כי מדינות עניות כמו קוסטה ריקה מדורגות במדד האושר האישי מעל מדינות עשירות כמו ארצות הברית - מקום 15 מול 18, בהתאמה.

     

    3. למקומות, איכון: וולנס טכנולוגי

    למרות שמגפת הקורונה החזירה אותנו ליסודות קדומים כמו משפחה, חיבור לקרקע (גם לבית וגם לטבע) ולערכים של Slow Living (כמו אפייה ביתית, ייצור עצמי וגינון), זכינו בתקופה הזאת באותה נשימה (דרך מסכה מפולטרת) גם להצצה קטנה אל העתיד. העבודה מהבית, הלימודים המקוונים, שירותי הרפואה שעברו לשלט רחוק וגם איכון הנייד שתפס אותנו לא מוכנים הראו לנו קצת מהפוטנציאל של מה שצפוי לנו. לדברי פליסיאנו־צ'ון, החדשנות הטכנולוגית ומגמת הטלרפואה, הניטור הביומטרי והוולנס הדיגיטלי ילכו וישתכללו. כדוגמה היא מביאה טכנולוגיה שמאפשרת מדידת חום לכל הנוסעים במטוס בלי מדחום כשהם מנוטרים בלבד. הטכנולוגיה כבר נמצאת בשימוש במטוסים, והיא עצמה התנסתה בה בלונדון לפני כמה חודשים.

     

    4. חבר אתה חסר: חברים עם אינטליגנציה מלאכותית

    עוד טרנד טכנולוגי וחדשני שהמומחים מדברים עליו הזכרנו בגיליון מאי שלנו במדור "מנטה פקטור". כאמור, בעתיד הלא רחוק ייכנסו לחיינו גם האווטארים, דמויות בינה מלאכותית שהוצגו על ידי סמסונג בינואר האחרון בתערוכת הטכנולוגיה הענקית CES. אם בקורונה פגשנו את הרובוטים החביבים שסייעו בקבלת קהל ובבדיקות ללא מגע אנושי שכרוך בהידבקות מקוריאה ועד שיבא, הצפי הוא שהם ימשיכו איתנו לא רק למגפה הבאה אלא גם לחיי הבריאות והוולנס שלנו – הם ילמדו אותנו, ימכרו לנו, ירפאו אותנו, ייעצו לנו, ואפילו ישמשו כחברי אמת וירטואליים, בדומה לאפליקציית Replica המתעניינת ברגשותינו באופן מלאכותי.

     

     

     הרובוטים ימשיכו איתנו לחיי הבריאות והוולנס שלנו ואפילו ישמשו כחברי אמת וירטואליים  (צילום: Shutterstock)
      הרובוטים ימשיכו איתנו לחיי הבריאות והוולנס שלנו ואפילו ישמשו כחברי אמת וירטואליים (צילום: Shutterstock)

       

      5. כבר תרמתי במשרד הביתי: וולנס בהום־אופיס

      בטח שמעתם שבחודש האחרון הודיעו ענקיות הטכנולוגיה והתקשורת, גוגל, פייסבוק, אמזון וטוויטר, שמרבית עובדיהן יכולים להמשיך לעבוד מהבית עד סוף 2020 (בממוצע ונתון לשינויים), וטוויטר אף הודיעה שתעניק לעובדיה מענק לרכישת ציוד לעבודה מהבית בסך 1,000 דולר לעובד. חברות נוספות פרסמו שיעניקו גם תמיכה נפשית לעובדיהן.

       

      עם זאת, רובנו נחזור למשרדי התשע עד חמש החדגוניים שלנו כנראה בקרוב, אבל על פי צמיחת השוק של מוצרי המשרד הביתי (מזום ועד כלים שיתופיים כמו גורו), אפשר להמר שהמשרד הביתי לא ייעלם מחיינו אלא רק ישתכלל. בעתיד צופים שהוא ישתלם גם למעסיקים שלנו יותר - על פי Global Workplace Analytics הם יכולים לחסוך 11,000 דולר בשנה עבור כל עובד שעובד מרחוק מחצית מהזמן. ואיך זה קשור בוולנס שלכם? תחשבו על חיסכון בזמן פקקים, זיהום אוויר, סלט ביתי או השנ"צ שתרוויחו.

       

      עובדים בבית? זה מה שארגון הניירת בשולחן העבודה יעשה ליצירתיות שלכם >>

       

      המשרד הביתי לא ייעלם  מחיינו אלא  רק ילך וישתכלל  (צילום: Shutterstock)
        המשרד הביתי לא ייעלם מחיינו אלא רק ילך וישתכלל (צילום: Shutterstock)

         

        6. גרטה קופצת כיתה: קיימות קולקטיבית

        זוכרים גם את גרטה טונברג? יופי. כי אחרי שהמילניאלז העלו לסדר היום הציבורי ערכים כמו קיימות, מצפון סביבתי וצרכנות אתית, הגיע הזמן לצעד הירוק הבא. "זה לא שאנשים יקנו עכשיו סבונים אורגניים ממש יקרים, אוכל אורגני או אופנה בת קיימא", אומרת מק'גרוטרי באירוניה. "הרי צרכנות יתר לפי תנועת הקיימות עלולה לגרום יותר נזק מלעשות טוב". או בקיצור - טוב פחות: מוצרים שגורמים פחות נזק לאדם או לסביבה. טוב יותר: חוויות שיכולות לעשות טוב לגוף הקולקטיבי שלנו, כמו למשל שיתופי פעולה קהילתיים, צרכנות מקומית (במקום יבוא), העדפת יצרנים קטנים ומודעות גדולה יותר של הגופים עצמם, לא רק שלנו הצרכנים.

         

        מבשלים עתיד: האם המשבר יהפוך לרנסנס של קיימות, גידול עצמי ובישול ביתי? >>

         

        7. מארי קונדו לפנים: שגרת טיפוח מינימליסטית

        ואם כבר צרכנות בת קיימא אבל משופרת, המינימליזם שהחל בימי הקורונה ילווה אותנו בכל תחומי החיים – מהרגלי הצריכה והשופינג שלנו ועד אחרון הרגלי הטיפוח. "כולנו עשינו 'מארי קונדו' לארונות ולבתים שלנו והבנו כמה דברים צברנו", אמרה דניאלה סיוקאן, מנכ"לית ומייסדת Access Beauty Insiders ומומחית בחדשנות בתחזית נרחבת שפורסמה במגזין Beauty Packaging. היא סבורה שגם הרגלי הטיפוח שלנו ישתנו בהתאם: "האם את באמת זקוקה לריסים מלאכותיים כדי לבקר במשרד הביתי שלך?", היא תוהה. אז איך ייראה העתיד (גם מחוץ למשרד הביתי) שלך? טבעי יותר, מאופר פחות ודורש תחזוקה נמוכה יותר (חוזרים לצבע שיער טבעי). מבחינת שגרת הטיפוח החדשה, טקסי האיפור האסייתיים של 7־10 שלבי טיפוח יוחלפו בריטואלים פרקטיים, קצרים ופשוטים. קנינו.

         

        10 מתכוני טיפוח מחומרים טבעיים שאפשר להכין בקלות בבית >>

         

        8. יוצאים מהנישה: קלין ואורגני לכולם

        בהמשך למינימליזם שיסחוף אותנו, גם תכשירי הטיפוח שלנו ייהנו מהפחתה בעומס. "הפורמולות ייהפכו לפשוטות וחכמות יותר, ורשימת הרכיבים תהיה קצרה ופונקציונלית יותר", אומרת סיוקאן. גם מגמת ה"קלין ביוטי" תתחזק ותהפוך מטרנד נישתי לסטנדרט בתעשיית הטיפוח. "נראה פחות כימיקלים עם שמות שאי אפשר לבטא ממקורות לא מזוהים ויותר רכיבים אורגניים מבוססי צמחים, והטיפוח האורגני ייצא מהנישה של חובבי ספא ויוגה".

         

        ביוטי פְּרִי: DIY 100% טבעי שירענן לכם את הלוק מכף רגל ועד ראש >>

         

        מגמת ה"קלין ביוטי" תתחזק ותהפוך מטרנד נישתי לסטנדרט בתעשיית הטיפוח  (צילום: Shutterstock)
          מגמת ה"קלין ביוטי" תתחזק ותהפוך מטרנד נישתי לסטנדרט בתעשיית הטיפוח (צילום: Shutterstock)

           

          9. מוכרים לנו אוויר: מרחבי אמביינט מטוהרים

          מאז תחילת הקורונה רובנו מתעסקים בטקסי חיטוי, מגבונים ואלכוג'ל כמו פקיד OCD ביום מוצלח במשרד, אבל אוטוטו ההרגלים הישנים והפחות היגייניים שלנו הולכים לחזור. בדיוק כשנתעייף לייצר הרגלים נקיים בעצמנו - כך חוזים המומחים של אתר התחזיות Trend Watching - מקומות ציבוריים, מרכזי קניות וחנויות שישכילו להשקיע באוויר מטוהר ומסונן ובאווירה וולנסית ומרגיעה ימשכו את הקהל ש"זוכר את פרעה". הם יספקו לנו לא רק אוויר נקי אלא גם תחושת רווחה פיזית ונפשית. סנונית ראשונה של הפוטנציאל האופנתי־קליני הזה הייתה חנות הדגל שהשיקה מעצבת האופנה סטלה מקרטני ביוני 2018 שהתהדרה ב"אוויר נקי". החנות צוידה במערכת סינון אוויר המסלקת 95% מכל המזהמים באוויר וניסתה לייצר מודעות לזיהום האוויר. השלב הבא הוא כמובן ייצור אוויר נקי יותר באזורים ציבוריים, ולא רק מודעות לאוויר נקי.

           

          10. בית חכם: להמציא את הסלון מחדש

          לא מדובר בבית חכם טכנולוגית אלא בגישה חדשה לסביבה שהפכה במהלך ההסגר למבצרנו. לדברי פליסיאנו־צ'ון בתחזית לארגון הוולנס העולמי, אם קודם הדגש היה על עיצוב ועל אסתטיקה נטו (כלומר בחרנו לפי צבע הספה, עיצוב הנברשת וסגנון הפמוטים), כרגע הדגשים הם פונקציונליות ועיצוב מבוסס וולנס. מה זה אומר? שנראה בקרוב יותר עיצוב מודולרי שמאפשר אפילו הזזת חדרים שלמים בבית לפי הצורך שייוולד. ויש עוד טרנד נולד שנקרא "עיצוב משבר", ויציע לנו ארונות דו כיווניים שנוכל להניח בכניסה לבית ויקטלו נגיפים שתפסו טרמפ על החבילות שמגיעות באמצעות קרינת UV.

           

          העיצוב המודולרי מאפשר אפילו הזזת חדרים שלמים בבית לפי הצורך שייוולד (צילום: Shutterstock)
            העיצוב המודולרי מאפשר אפילו הזזת חדרים שלמים בבית לפי הצורך שייוולד(צילום: Shutterstock)

             

            11. וולנס זון: בבית המשעמם או בלוקיישן המהמם

            טרנד נוסף שחוזה פאנל המומחים של ארגון הוולנס ועוסק בתכנון הסביבה שלנו נקרא Wellness Zone. ברמה הפשוטה יותר מדובר באזור בבית שמוקדש לוולנס (כרגע זה נשמע כמו תענוג לבעלי אמצעים), וברמה המתקדמת יותר הם צופים הקמה של קהילות וולנס על כל המשתמע מכך - חווה אורגנית, ביתני מדיטציה, ספא, שירותי רפואה ולימודי Zero Waste. אחת כזאת מתוכננת לקום על שטח של 230 אקרים באי פוקט כבר ב־2022.

             

            ואפשר גם להדליק כמה נרות ולאמץ את ה"הוגה" בבית >>

              

             Wellness Zone. אזור בבית שמוקדש לוולנס (צילום: Shutterstock)
              Wellness Zone. אזור בבית שמוקדש לוולנס(צילום: Shutterstock)

                

              עוד שלושה טרנדים שאנחנו מהמרים עליהם בקטנה

               

              1. גורו גורו

              בעידן של חרדות, פוסט טראומה ויותר פייק מניוז אפשר לשער שהביקוש לגורואים, ניו אייג' ובעלי אוב (ותרופות פלא) לא מוסמכים רק יגבר. בקיצור, הכינו את הקריסטלים.

               

              2. בחזרה לשפע

              כנגד כל תחזיות המינימליסטים ואנשי הקיימות והאנטי שפע אפשר לנחש שהטבע האנושי חזק מהכוונות הטובות שלנו. כריאקציה לכל דיאטה תמיד באה העלייה במשקל, וכאן הכוונה לחזירות שלנו בכל הקשור לשופינג, זיהום הכדור ועוד דברים שגרטה לא הייתה גאה בנו עליהם. באותה מידה אפשר לנחש שגם הלכלוך ישוב כמו החיות אל הטבע.

               

              3. יוצאים מהמסכים

              ככל שהדיגיטל והאונליין יצברו תאוצה, ובמיוחד אחרי הסגרים ושאר בידודים, הכמיהה האנושית לחום, למגע פיזי עם בני אדם וליציאה ממסכי הזום והרשתות החברתיות תיצור חלופות בלייב. ולא הלייב בפייסבוק אלא אנשים אמיתיים במפגשים אמיתיים. צפו לחיי קהילה, לגננות משותפת ולשכנות טובה. לא אומר אגב שלא נמשיך עם המסכים, אבל בין לבין.

               

                האם המשבר הזה יהפוך לרנסנס של קיימות, גידול עצמי ובישול ביתי?

                 

                אילו הרגלים מוכרים אנחנו הולכים לאבד בעקבות הקורונה ואילו חדשים-ישנים נאמץ. לחצו לכתבה (צילום: Shutterstock)
                אילו הרגלים מוכרים אנחנו הולכים לאבד בעקבות הקורונה ואילו חדשים-ישנים נאמץ. לחצו לכתבה (צילום: Shutterstock)

                 

                 

                 

                הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
                הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד