למרות גילו הצעיר (28) הספיק המעצב אלון ליבנה לגבש קריירה מצליחה ורווית אירועים בארץ ובחו"ל.

>> בואו להיות חברים שלנו בפייסבוק

הוא התחבב על סלבריטאיות מוכרות כאן ובעולם, הלביש את ביונסה במסע ההופעות שלה, "המופע של גברת קרטר", עבר אפיזודה לא קצרה במחלקת האופנה בשנקר, התמחה אצל אלכסנדר מקווין, עבד בבית האופנה של רוברטו קוואלי ועיצב למותג "יוסף קז'ואל".

שירי מימון, מרינה מקסימיליאן, קרין מגריזו, אפרת דור, איילה רשף והדוגמנית יבה דון הן חלק מהסלבס שבחרו בליבנה לעצב להן את שמלת הכלולות. בין לבין הספיק לזכות במקום הראשון בריאליטי האופנה "פרויקט מסלול", שבו היה הפייבוריט המובהק של השופטים והקהל, וכאחד הפרסים עיצב קולקציית קפסולה לקסטרו, וגם שיתף פעולה עם מותג הג'ינס Lee.

המחשבה

ההרפתקה בשבוע האופנה בניו יורק התחילה אחרי תצוגה מעוררת התפעלות ב"שבוע האופנה גינדי" הישראלי בדצמבר 2012. אז הרגיש ליבנה שהוא מוכן לבחון את הזירה הבינלאומית.

לאחר פרזנטציה מוצלחת בניו יורק בפברואר האחרון הוא החליט לעלות כיתה ולהציג לראשונה על מסלול בלוח התצוגות הרשמי של שבוע האופנה בעיר. התצוגה קצרה הצלחה והתקשורת הבינלאומית סימנה אותו כאחד המעצבים הצעירים שיש לעקוב אחריהם.

אנחנו זכינו ללוות מקרוב את ליבנה וצוותו בימים שלפני התצוגה ובמהלכה וגם אחרי שהאדרנלין ירד. הנה יומן מסע אופנתי.

ההחלטה

לא הרבה מעצבים ישראלים זוכים להשתתף בשבוע אופנה באחת מבירות התחום בעולם. כולנו מכירים את אלבר אלבז העושה חיל בבית האופנה לנוון ואת הסיפור מעורר ההשראה של אלי טהרי, ישראלי צעיר שהגיע לניו יורק עם 20 דולר בכיס ובנה לא פחות מאימפריית אופנה. גם בוגר שנקראבשלום גור המתגורר בלונדון מצליח לכבוש את לב חובבות האופנה ועוד מספר ישראלים מצליחים פה ושם.

"ידעתי שהמטרה שלי היא להציג על המסלול בלו"ז הרשמי של שבוע האופנה", מספר ליבנה. "מיד אחרי הפרזנטציה בפברואר הבנתי שזו התחנה הבאה, אבל האמת שהכל הגיע בהפתעה ולא חשבנו שזה יקרה כל כך מהר. אבל זה מה שזימן לנו הגורל".

איך מתנהל תהליך הקבלה לשבוע האופנה?

"בארצות הברית הכל מאוד מסודר והולך על פי חוקים ונהלים ברורים. אין מקריות ואין פרוטקציות. ועדה בשם IMG Fashion אחראית על ליהוק המעצבים והמותגים וכדי לעבור אותה צריך להציג תיק עבודות מסודר ורזומה שירשים את כל הנוגעים בדבר.

"בדרך כלל מעצב צעיר מוזמן להציג בשלוש או ארבע פרזנטציות לפני שנפתחת בפניו אופציה של תצוגת מסלול. במקרה שלי, הם אלה שפנו אליי אחרי פרזנטציה אחת בלבד, בעקבות הביקורות הטובות ושיתופי הפעולה שנולדו מאוחר יותר, והציעו לי לעלות על המסלול בלו"ז הרשמי. מכיוון שהיה לי ניסיון בתצוגות בעבר, כי עשיתי שתיים בארץ וגם עבדתי בתצוגות בחו"ל, הנושא לא היה זר לי ונעניתי מיד לאתגר".

ההכנות

40 מערכות לבוש, 18 דוגמניות מסלול ומעצב ישראלי צעיר אחד לקחו חלק בתצוגה.

"הכנת קולקציה לשבוע האופנה היא עבודה של עונה שלמה. מיד אחרי התצוגה בתל אביב והפרזנטציה בניו יורק התחלנו לעבוד על הקולקציה לקיץ 2014. זו עבודה ללא הפסקות גם בפן העיצובי וכמובן בפן הטכני. הצעד הראשון הוא ההשראה, פיתוחי הבדים, האיורים, התפירה והבדים.

"במקביל, יש גם טיפול בכל הקשור לנושאים שמאחורי הקלעים: יחסי ציבור, חיזוק קשרים עם עיתונאים ומגזינים וגם יצירת קשרים עם סלבס. אלה רק חלק מהנושאים המטופלים".

כמה אנשים עומדים מאחורי קולקציה ענפה שכזו?

"אני יודע שנהוג לחשוב שיש צוות ענקי שעובד על הקולקציה, ולמען האמת כך צריך להיות, אבל בפועל הצוות היה מצומצם. שלוש תופרות, תדמיתנית אחת שהיא גם מנהלת הסטודיו ואני. הסטודיו המשיך גם בפעילות הרגילה שלו וצוות נוסף עבד על שמלות הכלה. בשיא ההכנות הצוות עבד כפול שעות מהרגיל וכל חודש עבודה נראה כמו חודשיים מבחינת שעות נטו".

הלו"ז

המתח, ההכנות, השינוע של הבגדים לשבוע האופנה - כל אלה הם רק חלק קטן מהמרכיבים שיוצרים לחץ גדול והכל על כתפיו של המעצב. כל תקלה קטנה בדרך יכולה להוביל לכישלון על המסלול ולפספוס ההזדמנות הגדולה שנקרתה בדרכו.

"הגעתי לניו יורק חודש לפני התצוגה. השבועיים הראשונים סבבו סביב הפרטים הטכניים ובעיקר המשלוח של כל הפריטים מישראל. שכרנו לופט גדול והקמנו סטודיו עבודה לכל דבר. הטסתי לעיר חלק מצומצם מהצוות הישראלי והתלוותה אלינו מפיקת האופנה טל קליינבורט, חברתי הטובה, שעזרה לי לפקח על הליהוק וההפקה. בנוסף שכרתי צוות טכני מקומי שהורכב מאנשים שאני מכיר כבר תקופה ארוכה.

"מכיוון שהבגדים שלי הם לא ג'ינס וטי־שירט, הדורשים מינימום התאמה על דוגמנית, אלא קולקציה מורכבת עם פריטים שחייבים להתאים לה בשלמות, צוות תופרים עבד שעות נוספות גם שם. במקביל להכנות הטכניות התראיינתי לתקשורת לפני התצוגה.

"בהמשך העיסוק העיקרי התמקד באיתור הדוגמניות המושלמות לתצוגה. מדידות, מדידות ועוד מדידות, כשהכל מתנקז ללוח גדול שעליו שיבצנו תמונות של הדוגמניות המוצלחות. דוגמניות שעברו לשלבים מתקדמים חזרו למדידות נוספות ולהתאמת הבגד על הגוף".

היו משברים קשים במיוחד?

"הייתה טרגדיית נעליים קשה מאוד. את הנעליים לתצוגה עיצבה המעצבת הישראלית רותם גור, שאיתה הייתה לי חוויה אדירה, אבל המפעל שהיה אמור לייצר את הנעליים הודיע בדקה ה־90 שאינו עומד במשימה. חיפשנו מפעל אחר שיעמוד בלחץ הגדול ועד שמצאנו עברו עלינו ימים לא קלים".

הליהוק

"כמו בחירת המעצבים המשתתפים, גם ליהוק דוגמניות בארצות הברית נעשה באופן שונה לחלוטין מכל מה שאנחנו מכירים. זהו תהליך מסודר עם חוקים ברורים ושלבי בחירה ידועים מראש.

האיש האחראי לליהוק הדוגמניות לתצוגה נקרא קאסטינג דירקטור וזהו תפקיד חשוב מאוד. אליו פונים בדרישות הכלליות והוא זה שמכין את התיקיות הראשונות עם התמונות והנתונים של הדוגמניות המבוקשות. אני ראיתי קרוב ל־250 דוגמניות".

איזה מראה חיפשת?

"חיפשתי מראה אדיטוריאלי מוכר - בנות רזות, ארוכות וגבוהות. לא ייחסתי חשיבות למוצאן האתני, ואכן על המסלול צעדו בנות אסיאתיות, אפרו־אמריקאיות, אירופאיות ומזרח אירופאיות, היה הכל מהכל. לי היה חשוב שהן ידעו ללכת וגם ישדרו משהו מעבר ליופי החיצוני".

החלל

"כשאתה בניו יורק, הרושם מתקבל לא רק מהדגמים שעל המסלול ומהדוגמניות אלא גם מהחלל שבו הם מוצגים. בחירת המקום הנכון ועיצוב המסלול באופן שובה לב הם נתון שחשוב למבקרי האופנה לא פחות.

"בחרנו להציג בלינקולן סנטר, שבו התקיימו התצוגות הרשמיות שקיבלו הכי הרבה תשומת לב. היה לנו גם הכי נוח מכל הבחינות להתמקם שם. בחרתי שלא לעצב יתר על המידה את החלל והמסלול כי גם ככה הקולקציה עמוסה וצבעונית, משהו שאינני נוהג לעשות בדרך כלל. החלטתי להשאיר הכל נקי ולבן עם משחקי אור מינוריים בתחילת התצוגה ובסופה".

לפנק לפנק לפנק

גם ליבנה לא ויתר על שקית הפתעות שנהוג בעולם האופנה להניח על הכיסאות בשורות הראשונות של התצוגה כדי לפנק את מי שטרחו והגיעו ולחלק להם מתנות שוות ואופנתיות.

"חילקנו מתנות רק לשתי השורות הראשונות שבהן ישבו עיתונאי אופנה, בלוגרים נחשבים וסלבס. בתוך השקית היו מגוון מתנות: אוזניות של המוזיקאי 50 סנט (sms), מוצרי איפור של בובי בראון שנתנו חסות לאיפור בתצוגה, מוצרי שיער, לקים, סיגריה אלקטרונית ודיסק עם תמונות וקומוניקט הקולקציה".

הסלבס

פריס הילטון הייתה אורחת הכבוד של התצוגה, לבושה בשמלה שחורה של ליבנה, ואף העלתה תמונות לאינסטגרם שלה. היא לא הייתה היחידה. מסתבר שאחרי אפיזודת ביונסה "אלון ליבנה" הוא השם החדש שסלבריטיז אוהבות לגלגל על הלשון.

"חוץ מפריס הילטון הגיעו לתצוגה שלי גם השחקנית רוז מקגווין, הזמרת הצעירה נטליה קילס, הזמרת האוסטרלית איגי אזליה ועוד. כל הנשים שהגיעו הן כאלה שאני עובד איתן בחצי שנה האחרונה. גם את פריס הילטון כבר הלבשתי לשתי פתיחות".

איך נוצר הקשר עם הסלבריטאיות?

"רוב המפורסמות נחשפו אליי דרך הסטייליסטים שלהן שהגיעו לפרזנטציה הקודמת, כמו הסטייליסטית של ביונסה. במקרה של פריס הילטון היא הגיעה אליי דווקא דרך הסטייליסט של אחותה, ניקי הילטון, אשת חברה מוכרת ועשירה.

"הזמר 50 סנט, שהיה אחד הספונסרים של התצוגה, לא הצליח להגיע לצערי בגלל לו"ז צפוף אבל העלה את ההזמנה לתצוגה שלי לאינסטגרם הפרטי שלו וכתב שכדאי לראות את הבגדים".

הקולקציה

"ההשראה לקולקציה הגיעה משנות ה־80 ושנות ה־90 המאוחרות, שמהן שאבתי את הגוונים האלקטרוניים. התחברתי לשנות ה־80 בעיקר מהזווית העתידנית. באותה תקופה היה פרץ מדע בדיוני מטורף שכלל הרבה סרטים וספרים בנושא. בחרתי לעסוק בהשראה מנקודת המבט של אותה תקופה.

"אחד האלמנטים הבולטים בהשראה הוא מגזין מדע שהיה פופולרי בשנות ה־80 בשםOmni . המאייר הראשי שלו, פיטר סאטו, הרבה לאייר איורים מטורפים הנושקים לתחום האופנה. בנוסף קיבלתי גם השראה מהזמרת האלמותית גרייס ג'ונס וגם ממוזיקה אלקטרונית".

באילו חומרים השתמשת?

"החומרים העיקריים בקולקציה היו משי וקרפ אבל החומר המרכזי וגם זה שהתקבל בהתלהבות הרבה ביותר היה עור מודפס בטכניקת ויניל מבריק. זה חומר שלקח לנו זמן רב לפתח אבל בסופו של דבר קיבלנו את המראה האולטרה־מודרני המבוקש".

הביקורות

"הרבה כלי תקשורת מרכזיים סיקרו אותנו. המגזין V קיבל מאיתנו וידאו ארט של הקולקציה והם שיבצו אותו בעמוד הראשי של האתר שלהם יום לפני התצוגה תחת הכותרת 'מעצב שצריך לעקוב אחריו'. גם style.com, אתר האופנה החשוב WWD, מגזין W, הדיילי ניוז האנגלי ועוד כתבו ביקורת אוהדת על הבגדים, ובלוגריות חשובות העלו פוסטים מיד אחרי התצוגה עם ביקורות מחמיאות".

הביקורות מחמיאות. על המסלול של אלון ליבנה בשבוע האופנה בניו יורק (צילום: gettyimages)
הביקורות מחמיאות. על המסלול של אלון ליבנה בשבוע האופנה בניו יורק (צילום: gettyimages)

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

עוד במגזין GOstyle :