על שער גיליון מרץ של הווג האמריקאי, שנחת בימים האחרונים בדוכני העיתונים, מככבת האישה הראשונה של תעשיית המוזיקה השחורה בארצות הברית: ביונסה. תחת כותרת השער Queen B - Beyonce Rules The World, מגוללת הזמרת על פני כשישה עמודים את סיפור לידת בתה בלו אייוי ואת צעדיה הראשונים כאם.
לא מפתיע שבווג החליטו להקדיש את אחד השערים החשובים בשנה (שער פתיחת העונה, גיליון מרץ) לביונסה, שנמצאת בימים אלו בשיאה. החודש היא קטפה פרס גראמי על הופעת ה-R&B הטובה ביותר, הופעת המחצית שלה בסופרבול בתחילת החודש הכניסה אותה אל ביתם של למעלה ממאה מיליון צופי טלוויזיה (ועוד כמה מיליונים ב-Youtube), באביב הקרוב היא צפויה לצאת לסיבוב הופעות בינלאומי שיפתח בבלגראד ויסתיים באוגוסט בניו יורק, וב-16 בפברואר שודר ברשת HBO הסרט התיעודי Life is But a Dream, המגולל את סיפור חייה של הזמרת המצליחה בת ה-31 - מהילדות ביוסטון טקסס עם אב מפיק מוזיקלי ואם מעצבת אופנה, ועד הפיכתה לתעשייה המגלגלת מאות מיליוני דולרים בשנה.
עם קריירה מצליחה של 15 שנה, 17 פרסי גראמי, עשרה סרטים בכיכובה, שישה בשמים על שמה, ארבעה אלבומי סולו ושער אחד לתנ"ך של בגדי הים, הספורט'ס אילוסטרייטד (ביונסה היתה הלא-דוגמנית היחידה שכיכבה על שערו) בשנת 2007 - הפכה ביונסה לכוכבת שהיא היום: זוהרת יותר, בהירה יותר, סקסית יותר, יפה יותר, בלונדינית יותר. אולי ההיפך הגמור מהזמרת השחורה והמתולתלת שהחלה את דרכה בלהקת הבנות דסטיניז צ'יילד.
לרגל השנה המשמעותית ביותר בחייה, Xnet התחקה אחר הגלגולים, השינויים, הצבעים, הבוטילישס, ובעיקר אוסף תוספות השיער והניתוחים הפלסטיים שמפארים את גופה. רק דבר אחד נשאר קבוע ומלווה אותה כעקב אכילס במרוצת השנים - טעמה הקלוקל באופנה. איתו, כך נראה, ניאלץ לחיות עוד תקופה ארוכה.
1999-1990: ימי התום
בשנת 1990, כשביונסה היתה בת 8, היא הקימה עם חברותיה לאטאביה רוברטסון, קלי רולנד ולטויה לאקט את להקת הבנות דסטיניז צ'יילד, שעברה עם הזמן אי אלו גלגולים עד שנתקבעה על ההרכב הסופי של ביונסה, מישל וויליאמס וקלי רולנד. בתמונות מאותה תקופה שמרה הלהקה על כל כללי הטקס של להקת בנות שחורה המתמחה ב-R&B: ביגוד חושפני תואם של כל הבנות א-לה שנות ה-80, תוספות שיער שונות ומשונות שנשזרו כצמות בשיערה השחור והמקורזל של ביונסה וגוון עור שחום שמאז אותם ימים רק הלך והתבהר. בתעשיית המוזיקה החלו כבר אז לצקצק כי ביונסה הולכת בדרכו של מייקל ג'קסון - האיש, האגדה והעור המתבהר.
2001-2000: אל תקרא לי שחורה
ביונסה מעולם לא אישרה את השמועות, אבל ידוע כי אחת ההחלטות של אביה, המפיק המוזיקלי ומנהל הלהקה מתיו נואלס, היתה שביונסה תבלוט מבין השלוש. המטרה הזו קידשה את כל האמצעים – משימוש שביונסה עשתה בפיאות של בלונד לגווניו ועד להבהרת עור פניה. באותה שנה היא גם עשתה ניתוח אף, במסגרתו נפטרה מהאף הרחב והעגול שהיה לה, לטובת אף סולד, צר ואלגנטי יותר. בדיונים ערים ברשתות חברתיות נטען כי לביונסה גוון עור בהיר יחסית לאפרו-אמריקאים (כתוצאה ממוצאה הצרפתי, אירי ואפרו-אמריקאי של אימה טינה), וכי הפיגמנט שלה משתנה כתוצאה מחשיפה לשמש. תהא הסיבה אשר תהא, ביונסה תמשיך להתבהר (ולהתכהות, ולהתבהר שוב) אל מול עינינו לאורך השנים.
2002: המהפך
בשנת 2002 פרץ סכסוך בין חברות הלהקה דסטיניז צ'יילד, וביונסה יצאה לדרך עצמאית. שנה לאחר מכן היא שחררה את אלבום הסולו הראשון שלה, Dangerously in Love, שגרף לא פחות מחמישה פרסי גראמי. כחלק מבניית התדמית החדשה שלה כזמרת סולו, ביונסה אימצה שינוי חיצוני דרסטי: היא צבעה את שיערה לבלונד, החליקה אותו בפן קרשים, גזרה פוני שדגדג את גבותיה והוסיפה כ-300CC לכל שד.
את שגיאות האופנה שהיא ובנות דסטיניז עשו היא לא השכילה לשנות, והופעותיה על השטיח האדום ועל הבמות היו ונותרו מסמאות עיניים. זכורה במיוחד הבחירה לחבר בין מחוך ורוד המעוטר בפס פרוות שועל, לחצאית מקסי מסאטן בצבע מוקה, לטקס פרסי VHI בשנת 2003. שום ביקורת אופנה לא הצליחה להיות אכזרית דיה כדי להלום את עומק הזוועה האופנתית שהפגינה הכוכבת.
2004: כוכבת נולדה
עם הצלחתו של אלבום הבכורה שלה יצאה ביונסה לכבוש את העולם. בניסיון לשוות לעצמה מראה מצליח וגדול מהחיים, היא השתמשה בכל הטריקים שיש בספר: שמלות ערב מבריקות בגזרה לא מחמיאה, בגדי הופעה קצרים ומנצנצים, ואינספור שינויים בשיער - מתלתלי ביסלי ועד לפן קרשים, משיער אסוף ועד לבלונד מנופח בסגנון פארה פוסט. מי שעקב אחר הופעותיה ודאי שאל את עצמו לא פעם האם היא סובלת מפיצול אישיות.
2006-2005: המהפך 2
עם צאת אלבומה B'DAY בשנת 2006, הופכת ביונסה לכוכבת בלתי מעורערת. במקביל, היא חוזרת אל צבע השיער הטבעי שלה, חום שוקולד, עם נגיעות קלות של גוונים בהירים, ומתייצבת כאחת הזמרות החשובות באמריקה.
המלתחה שלה מתחילה להתעצב ולבסס את בחירותיה האופנתיות - גרועות ככל שיהיו - שילוו אותה מעתה למשך כחמש שנים לפחות: שמלות ערב צרות שעוקבות באדיקות אחר קווי המתאר של הגוף ובגדי הופעות צמודים וקטנים. הדבר הטוב ביותר שהצליחה ביונסה להניב בתקופה הזאת, הוא יציבות בכל הנוגע לבחירות הסגנוניות שלה. וזה לא מעט.
2009-2007: לידת הבוטילישס
בשנת 2007 ביונסה מבינה שכוחה טמון בישבן, ומאותו הרגע ואילך הפכה לכוהנת הבוטילישס הכלל עולמית. שמועות בתעשיית היופי דיברו כי גם הישבן של ביונסה אינו לחלוטין טבעי. הוא אומנם עסיסי מטבעו, אבל בעזרת שאיבת שומן שביצעה באזור המותניים, הצליחה ביונסה לייצר מראה מלא יותר של הישבן ואת גזרת שעון החול הנחשקת. את הגוף הסקסי החדש שלה היא כמובן לא שמרה רק לעצמה, ובין השנים 2009-2007 ביונסה חורכת את הבמות בסיבובי הופעות בינלאומיים, כשהיא לובשת פחות או יותר שום דבר, למעט שמלות מיקרו מיני מנצנצות. מנגד, על השטיח האדום היא מתגאה בשמלות מקסי מפוארות שעשו הכול - אבל הכול - כדי להבליט את הסמל המסחרי שלה - הישבן, כמובן.
2011-2010: מיס אלגנס
מתישהו בתחילת העשור הנוכחי ביונסה זונחת את הלבוש הטראשי ומנסה לזכות במעמד של אייקון אופנה. אותה התבגרות מגיעה לשיאה בסוף 2011, כשביונסה מדגמנת לעיני המצלמות היריון ראשון וסקסי. אחרי שבנתה את עצמה ככוכבת והשילה לא מעט קילוגרמים מגופה, היא מנסה לנסח סגנון אופנתי צעיר, פאנקי וצבעוני, עם חוט מקשר אחיד ומחוות לדיוות מעולם המוזיקה השחורה, דוגמת ארתה פרנקלין על שמלות המקסי המפוארות שלה, או טינה טרנר ושלל בגדי הבמה הנוצצים שלה. איכשהו זה מצליח לה.
2012 עד היום: המלכה ביונסה
בשבוע שעבר זכתה ביונסה למעמד של אלוהי עולם המוזיקה, כשהופיעה במחצית הסופרבול. אלא שההופעה המדהימה הסתיימה בטעם מר מעט עבורה, בעקבות הופעתן של תמונות מביכות שלה בתקשורת, חרף מאמציהם של מנהליה למנוע את פרסומן. הפרצופים המוזרים שעשתה ביונסה על הבמה, שלוו בתנועות של מגה דיווה, נקלטו בעדשות המצלמות באופן בלתי מחמיא בעליל – מה שהפך את התמונות באופן אוטומטי להיסטריה תקשורתית.
יחד עם זאת, לזכותה של ביונסה ייאמר כי בשנה האחרונה הטעם האופנתי שלה השתפר פלאים. מוקדם מדי לומר שמדובר במתלבשת הטובה של השנה, אבל אם תגללו את הכתבה הזו מעלה, לתחילת הקריירה שלה, תגלו כי השינוי החיצוני שעברה ביונסה לאורך השנים הוא מדהים. יש בהחלט למה לצפות ממנה בשנה הבאה.