בשבוע שעבר הודיעה חברת הנעליים הישראלית TO GO כי בקיץ הקרוב תצא לחנויות קולקציית קפסולה של המותג בעיצובה של הפרזנטורית עדי הימלבלוי. ימים ספורים לאחר מכן נודע כי חברת האופנה לצעירות Twentyfourseven תשיק בשבוע הבא קולקציית קפסולה בעיצובה של הצלמת והסטייליסטית הוותיקה תמר קרוון. במקביל, הסטייליסטית ומבקרת האופנה דורין אטיאס, הנמצאת בחודשי הריונה השני, משיקה קולקציית בגדי היריון שעיצבה יחד עם המעצבת אבישג ארבל. כל אלה הן רק דוגמאות משבוע אחד, והן מתווספות לקולקציות שיצרו בעת האחרונה סלבריטאים כמו נינט טייב, סנדרה רינגלר, עברי לידר, דפנה לוסטיג, מיכל ינאי ומלאני פרס עבור מותגי אופנה וחברות תכשיטים. עם צפיפות כזו של קולקציות שבראשן עומדים ידוענים בדרגה זו או אחרת, קשה שלא לתהות מה עומד מאחורי המגמה שהפכה את הסלבס בישראל למעצבי אופנה.
עוד בערוץ האופנה
בחו"ל, מן הסתם, מדובר בטרנד עתיק יומין שלא מפסיק לחדש. קניה ווסט ל-A.P.C, קייט מוס לטופשופ, ג'יי זי לבית הכלבו ברני'ס, M.I.A לוורסאצ'ה, מדונה וקיילי מינוג ל-H&M, ושלל סלבס אחרים, שחברו למותגי אופנה לטובת עיצוב קולקציה תחת שמם, מוכיחים כי ישנו ביקוש לפריטים המיוחסים. גם הצדדים בשת"פ מבינים את התועלת שהוא מספק להם: הסלב זוכה לקולקציה שמאדירה את שמו ולשלשל לכיסו לא מעט מזומנים, חברת האופנה מתהדרת בשמו של הכוכב ופונה באמצעותו לקהל שבו היא חפצה. הלקוח הסופי, מנגד, זוכה בפריטים שהם סמל סטטוס, כרטיס כניסה למועדון חברים אקסקלוסיבי, ואשליה שבלבישת פריט מתוך הקולקציה של קייט מוס לטופשופ - את זוכה במנה הגונה מהזוהר של הדוגמנית הבריטית הכי מפורסמת בעולם.
אבל מי באמת עומד מאחורי העיצובים של נינט טייב לדלתא? האומנם מצפים שנאמין שהכוכבת שחורכת את הבמות במועדונים אפלים ונעזרה בסטייליסטים מובילים כדי להתלבש נולדה עם יכולות של מעצבת אופנה? אם בוחנים לעומק כמעט את כל הקולקציות הכוכבניות שהושקו השנה, השפעתו של הסלב על הפריטים הסופיים היא מינורית. הקולקציה של דלתא ונינט אולי עוצבה בהשראתה, אבל הפריטים אינם מתכתבים עם הופעותיה המתוקשרות. כך גם לגבי הקולקציה בעיצובה של מלאני פרס להוניגמן ממאי 2009, שהיתה מחלוצות הטרנד והוגדרה כמחווה לארון הפרטי של פרס, מהדוגמניות הבולטות בארץ באותם ימים. אבל מה שקיבלנו לבסוף מהדוגמנית הכי קולית בסביבה היתה קולקציה בת 50 פריטים, שקשה להאמין שפרס עצמה היתה מוכנה ללבוש, ולראיה, השת"פ לא שרד יותר מעונה. האם שיתופי הפעולה הנוכחיים יצליחו לשרוד זמן רב יותר? יצאנו לבחון את הקולקציות הנוכחיות וחזרנו עם מסקנות.המשת"פים: תמר קרוון ו-Twentyfourseven
מאיפה אתם מכירים את המעצבת האורחת:
קרוון היא צלמת אופנה, סטייליסטית ואושיית אופנה מקומית מאוד, המוכרת בעיקר בברנז'ת האופנה ובקרב חוג חבריה בפייסבוק. היא בעלת מדור אופנה במוסף 7 ימים של ידיעות אחרונות, ובעבר אף הנחתה את תוכנית הטלוויזיה "עקבים וכוכבים" בערוץ האופנה המנוח. אם אתן חובבות אופנת יד שנייה, ודאי כבר מצאתן את דרככן למכירות הביתיות שהיא עורכת מדי מספר חודשים בביתה.כמה היא מפורסמת (בסולם 1-10): 3 בקושי – כאמור, מדובר באושייה ליודעי דבר בלבד.
כמה היא שיקית: מאוד. לקרוון מראה מובחן ועדכני, המשלב בהרמוניה בין טרנדים עכשוויים, מחוות לשנות ה-80 ופריטי וינטג' ישנים יותר. אלא שאל הלוקים הללו חשוב לצרף אזהרה: מה שנראה סופר-שיק על קרוון, עלול להיראות כאסון על כל בחורה אחרת ברחוב.
למה דווקא היא: כי מדובר בשת"פ שמחזק את שני הצדדים: קרוון מקבלת גושפנקא מסחרית ומיתוג כלל ארצי, בעוד ש-Twentyfourseven מתהדרת בשם ברנז'אי, המעניק לה תו תקן בקרב קהל חדש עבורה, החורג מגבולות בנות הטיפש עשרה. "לתמר ולי היה עניין משותף", מספר מעצב החברה רון (רונקו) קאהן, "תמר רצתה לעצב לנו קולקציה ומאוד אהבתי את הכיוון. יש משהו שונה מהנורמה באופן שבו תמר מתלבשת, וחשבתי שזה יכול להיות מפגש מעניין עם מישהי שבאמת אוהבת לשחק עם בגדים".
מה בקולקציה: קולקציית Iconic 10 (שתושק ב-10 בדצמבר) כוללת 10 דגמים שעיצבה קרוון בשיתוף פעולה עם קאהן. הפריטים בעלי הצבעוניות הבולטת של ירוק, אדום וכחול, עוצבו בהשראת סגנון הלבוש של קרוון, עם פריטים שנראים כאילו נלקחו מארונה הפרטי: מכנסונים בהדפס גרפי שיכולים להילבש גם כטוטאל לוק עם גופייה תואמת וקרדיגן, מגפיים לבנים עם חרטום שפיצי ותיק צד בצבע שחור או לבן. טווח המחירים נע בין 80 שקל למכנסונים ועד 340 שקל לז'קט.
האם קנינו את זה? האמת שכן. אהבנו מאוד את הקו שרקחו השניים, אשר הצליח למנף את טעמה של קרוון למחוזות חדשים. עם זאת, לחובבות האמיתיות של הסגנון הקרווני, נמליץ להמשיך ללכת למכירות שהיא מקיימת מארונה הפרטי. זה גם נאמן יותר למקור וגם יעלה הרבה פחות.
המשת"פים: עברי לידר וקסטרו
מאיפה אתם מכירים את המעצב האורח:
עברי לידר הוא כותב, מלחין, זמר, חבר בהרכב המוזיקלי TYP יחד עם ג'וני גולדשטיין ושופט בפאנל ריאליטי המוזיקה המצליח X פקטור.כמה הוא מפורסם (בסולם 1-10): 9, בעיקר הודות להופעתו בסלון הביתי שלכם פעמיים בשבוע.
כמה הוא שיקי: לידר הוא מהמתלבשים הגבריים הטובים בארץ. השנה הוא אף התמקם במקום הרביעי והמכובד ברשימת ה"שיק ושוק" השנתית של השבועון פנאי פלוס.
למה דווקא הוא: לידר הוא בין הגברים הבודדים בתחום הבידור, המסוגלים לחבר בתבונה בין מכנסיים לחולצה ללא עזרת סטייליסט צמוד, ולפיכך הוא בחירה מתבקשת לחיזוק קו הגברים של קסטרו. החיבור עם לידר החל לפני כשנתיים וחצי, כשההרכב המוזיקלי TYP הופיע בתצוגת אופנה של החברה. לידר התרשם מהעיצובים, המעצבים התרשמו מלידר – והשאר היסטוריה.
מה בקולקציה: 26 דגמים לגברים, שחלקם מתכתבים עם ילדותו של הזמר בקיבוץ וחלקם מכונים פריטים שלידר אוהב ורוצה ללבוש, כמו חולצה לבנה מכופתרת, שזוכה לשש גרסאות שונות בקולקציה. בשל שמו, "עברי", החליפו את המידות הסטנדרטיות באותיות הא"ב, ובכל פריט שובץ אחד משני שירים שכתב לידר במיוחד עבור הקולקציה, כחתימה אישית, אם תרצו.
האם קנינו את זה? לא, למעט פריטים בודדים. התוצאה הסופית בשת"פ של לידר וקסטרו בנאלית למדי, ונכשלה במינוף נקודות החוזק במלתחה של לידר לכדי מוצר נחשק.
המשת"פים: נינט טייב ודלתא
מאיפה אתם מכירים את המעצבת האורחת:
מאיפה לא. מי שהחלה את דרכה בזכייה ב"כוכב נולד" הראשון, הפכה למאמי לאומית ואז התחרטה והחליטה להיות המורדת בציפיות, היא היום נערת רוק. אבל אין דבר כזה, אז בזמנה החופשי היא הודפת רכילאים שבוחשים בסיבות לפרידה מיהודה לוי, מופיעה עם שירי האלבום החדש "כל החיות ידעו", משמשת כדי.ג'יי באירועים חברתיים ומצטלמת בהלבשת בית נינוחה עבור דלתא, זו העונה השלישית.כמה היא מפורסמת (בסולם 1-10): 10 עגול, למרות הירידה התלולה שהיא ספגה בשנים האחרונות בפופולאריות ובמכירות, נינט עדיין ממוקמת באלפיון העליון של הכוכבות בישראל.
כמה היא שיקית: תלוי במצב הרוח שלה, או של הסטייליסט שלה. טייב עדיין נמצאת בתהליך חיפוש עצמי, ולא רק במובן המוזיקלי, וכיום היא מנסה למתוח את הגבולות של מה נחשב ליפה ומה למכוער. לפעמים זה מצליח לה, בעיקר כשהיא נדחסת לסקיני ג'ינס שחור וחושפת שיניים כרוקרית אמיתית, לפעמים היא נראית כמו סמרטוט.
למה דווקא היא: כי התדמית הפרועה של טייב בהחלט יכולה לעורר לחיים מותג מנומנם כמו דלתא. לדבריו של צביקה שווימר, מנכ"ל דלתא, "טייב משלבת בתוכה את כל התכונות של אייקון מוביל ואהוב בישראל ומקרינה נשיות לצד נעורים, ביטחון, מקוריות, יצירה, אמירה ייחודית ואופנתיות. כל שינוי שהיא עושה, טרנד שהיא מובילה, הופך בן רגע מקור להשראה".
מה בקולקציה: חולצות, טיציים וגרבונים, המתכתבים עם סגנונה המרושל בכוונה של טייב. גם אייקון הסוס המזוהה איתה מככב כאן, כהדפס על גרבונים, וגם החולצות הגדולות, המרושלות והאפורות שחושפות כתף. עוד נמסר מדלתא, כי "הגוונים השולטים בקולקציה הינם הגוונים האהובים על נינט - קשת האפורים, השחור והסגול".
האם קנינו את זה? אולי אם השנה היתה 2004. הסגנון המזוהה עם טייב כיום שואב מהמגמה האורבנית שהיתה להיט לפני עשור. נחמד לגלות שטייב גילתה אותו, אבל גם לאיחורים אופנתיים יש גבול.
המשת"פים: דורין אטיאס ואבישג ארבל
מאיפה אתם מכירים את המעצבת האורחת:
דורין אטיאס היא הסטייליסטית ומבקרת האופנה של התוכנית "ערב טוב עם גיא פינס". בימים אלו היא בהיריון שני מבעלה, יזם האופנה אליהו מדר.כמה היא מפורסמת (בסולם 1-10): 7 - אטיאס מוכרת בעיקר לצופי התוכנית של גיא פינס, שהפכה אותה למלכת הדרקונים ולאחת הנשים השנויות במחלוקת, בשל לשונה העוקצנית.
כמה היא שיקית: אטיאס היא אולי מבקרת אופנה בועטת ונחרצת, אבל כשזה מגיע למלתחה שלה, קשה להגיד שהצליחה לגבש מראה שמזוהה איתה. פעם היא חובבת גלביות, פעם היא עם ג'ינס צמודים ולפעמים היא פשוט לובשת את מה שנתן לה המעצב הפייבוריט התורן שלה.
למה דווקא היא: אופנת בגדי ההיריון בישראל סובלת מדימוי בעייתי של בגדים מיושנים וזקנים. הבחירה בסטייליסטית כאטיאס, הנתפסת כמי שיושבת במגדל שן אופנתי מורם מעם, עשויה להביא אל המותג של אבישג ארבל לקוחות אופנתיות יותר, שבימים כסדרם לא היו מתקרבות לחנות ייעודית לבגדי היריון. "דורין ואני משתפות פעולה כבר מספר שנים, לאור העובדה שהיא אחראית על הסטיילינג בקמפיינים שלי", מספרת ארבל. "מבחינתי זה היה אתגר לעשות משהו שהוא 'על הריוני' ונושק לתפר של הבחורות שדורין מייצגת, הריוניות שלא ששות להיכנס לחנויות לבגדי הריון, מכיוון שיש להן סטיגמה על בגדי הריון".
מה בקולקציה: אטיאס את אבישג יצרו קולקציה שתתאים לנשים בהיריון, אולם תלווה אותן גם לאחר מכן. בקולקציה שבעה פריטים, ביניהם שמלת ג'רסי מנומרת ללא שרוולים (690 שקל), טוניקת פסים קלאסית בשחור ולבן (290 שקל) ושמלת קרפ משי שחורה עם שרוולים ארוכים (650 שקל). הקולקציה תוצג בחנויות הדגל של אבישג ארבל במהלך חודש דצמבר 2013.
האם קנינו את זה? לא בהתלהבות יתרה. הפריטים בעיצובה של אטיאס חביבים, אבל לא יותר מזה, והם גם לא נראים כמו משהו שתואם את סגנונה האישי. אם מוסיפים לכך את המחירים הגבוהים לפריטים שנועדו לשרת את הלובשת לתקופה מוגבלת, מקבלים משוואה לא ממש משתלמת.
המשת"פים: דפנה לוסטיג והמשקיפה
מאיפה אתם מכירים את המעצבת האורחת:
דפנה לוסטיג היא אושיית אופנה ותקשורת הפועלת במספר חזיתות – היא שדרנית רדיו, פרזנטורית של קניון רמת אביב, כותבת ב"מוסף הארץ" ומפתחת את מחלקת בגדי הילדים של רשת חנויות Story.כמה היא מפורסמת (בסולם 1-10): 5. לוסטיג מוכרת בעיקר בברנז'ה התל אביבית וקשה להשוות אותה לסלבריטאים כמו נינט ועברי לידר.
כמה היא שיקית: תלוי את מי שואלים ומתי. ברוב המקרים מצליחה לוסטיג לייצר אנסמבלים אופנתיים מושקעים. לפעמים, כמו רבות אחרות, היא קורסת מעודף מאמץ או שימוש מוגזם במותגי היוקרה החביבים עליה. השנה התמקמה במקום ה-9 ברשימת המתלבשים הטובים של "שיק ושוק" במגזין "פנאי פלוס", ירידה של שבעה מקומות מהשנה שעברה. אבל היי, זה עדיין בעשירייה הפותחת.
למה דווקא היא: כנראה כי לוסטיג יושבת בדיוק על משבצת הלקוחה הפוטנציאלית של המשקיפה – היא תל אביבית, ברנז'אית, אופנתית, מעט סנובית וצעירה. "יום אחד הלכתי על ההליכון בבית וראיתי את דפנה בתוכנית 'המבקרים' בטלוויזיה. מיד ידעתי שאני רוצה לעשות איתה שיתוף פעולה כלשהו", מספרת מאיה ספיר, בעלת מותג המשקפיים "המשקיפה". השתיים נפגשו מספר פעמים, אך רק לאחר שנה החליטו שהן רוצות לעצב יחד קולקציית קפסולה משותפת.
מה בקולקציה: ארבעה דגמי משקפיים המשווקים בשלושה צבעים, ובהם גם דגם יוניסקס אחד. לוסטיג מספרת כי לא עשתה לעצמה הנחות ולקחה חלק פעיל בכל שלבי העשייה – מבחירת החומרים בתערוכות עיצוב במילאנו ועד להליך השיווק ויחסי הציבור. כל אחד מהדגמים קרוי על שם בת משפחה של השתיים, למשל "ללי" – דגם מעוגל הקרוי על שם אחותה של ספיר, או "רונילי" המלבני, שמתאים לגברים ולנשים וקרוי על שם אחותה של לוסטיג.
האם קנינו את זה? בהחלט. מדובר באחד משיתופי הפעולה הקוליים שיצאו כאן לאחרונה - תרגום מוצלח של הסגנון הלוסטיגי, מחיר נוח ושיק בינלאומי.
המשת"פים: סנדרה רינגלר ויעקובוב דיאמונד קוטור
מאיפה אתם מכירים את המעצבת האורחת:
סנדרה רינגלר היא הסטייליסטית הנצחית של הטלוויזיה הישראלית, שפרצה לחיינו בתוכנית המיתית "המהפך". כיום היא מנחה תוכנית שבועית על סגנון בטלוויזיה (יחד עם הקוסמטיקאית מימי לוזון) ומעבירה סדנאות סטיילינג בתשלום. זאת השנה השנייה בה היא משתפת פעולה עם חברת התכשיטים יעקובוב דיאמונד קוטור.כמה היא מפורסמת (בסולם 1-10): 8. רינגלר נמנית על הסטייליסטיות הבודדות שפרצו את אחורי הקלעים של עולם האופנה והצליחו למנף את המקצוע לכדי סלבריטאות לאומית. אמרתם סטיילינג - אמרתם רינגלר.
כמה היא שיקית: השיק של רינגלר הוא חמקמק ונע בין בוהו שיק שיושב עליה בול לאלגנטיות מתאמצת, אבל דבר אחד ברור - הבחורה יודעת להתלבש. עוד קצת עבודה וגם אבי ילדיה, השף שגב משה, יתלבש כמו שצריך.
למה דווקא היא: כי שיתוף פעולה עם אושיית אופנה בסדר הגודל של רינגלר מאפשר לרשת האנונימית חשיפה תקשורתית גדולה, וגם מנגיש אותה לקהל צעיר יותר.
מה בקולקציה: פייר, רינגלר יודעת את העבודה. היא מציעה פריטי זהב במחירים נוחים (עד 1,490 שקל לפריט) ובסגנון עכשווי, בעיקר תכשיטי אובר סייז שיכולים להקפיץ כל הופעה אנמית של שמלה שחורה קלאסית או ג'ינס וגופייה לבנה.
האם קנינו את זה? האמת שכן. יש קורלציה מ-א-מ-מ-ת, כלשונה של רינגלר, בין התכשיטים לבין הסטייליסטית שעיצבה אותם. מהלהט שבו רינגלר עצמה מדברת על הקולקציה ומהעובדה שהיא עונדת את התכשיטים בעצמה, אפשר בקלות להשתכנע שבמקרה הזה לא מדובר בהבטחה שיווקית שאין מאחוריה דבר.