לא בכל יום נולדת בישראל דוגמנית שנהנית מקונצנזוס סביב המראה שלה, כמו ליתאי מרכוס. "היא דוגמנית עם מראה מעניין, מאתגר ונכון לתקופה", אומר עליה צלם האופנה גולי כהן. "היא הטופ מודל הבאה של ישראל", פוסק הקריאייטיב דיירקטור מרק אורן. "הדבר החם הבא", מעיד מעצב האופנה אלון ליבנה. מרכוס בת ה-17 ממושב רמות השבים בשרון, עוד לא סוגרת חצי שנה כדוגמנית, אבל היא כבר הספיקה להגביה את הציפיות ממנה לשמיים והיא נחשבת כיום לאחת ההבטחות הגדולות של תעשיית הדוגמנות הישראלית, תוך שהיא צוברת רשימה לא מבוטלת של עבודות מכובדות בארץ ובעולם. "בנוסף ליופי החיצוני שלה יש בה משהו נוסף, חמקמק, עתיר בשכבות, כזה שהופך אותה לדוגמנית מעניינת", מוסיף כהן, שעשה למרכוס את הטסט הראשון ולמעשה גילה אותה לעולם. "יש הרבה בנות יפות בתעשייה הזו, אבל היא לא דומה לאף אחת אחרת".
עוד בערוץ האופנה
- זהירות, אסונות אופנה: עמוד הפייסבוק שמחכה לתפוס אתכם לא מוכנים
- מסע הרכש הגדול של המוזה מקטאר
- מעצבת התכשיטים אור טוקטלי: "יש לי כסף, אבל אני לא אוליגרכית"
- מעצבת התכשיטים אור טוקטלי: "יש לי כסף, אבל אני לא אוליגרכית"
מרכוס, בתם של אב ישראלי ואם הולנדית, נולדה בהולנד ועלתה עם משפחתה היישר אל רמות השבים כשהיתה בת 9. הוריה, מעצבי צעצועים לשעבר, הכירו בישראל, לאחר שהאם הגיעה לכאן כדי לעבוד כאופר אצל משפחה ברמות השבים. כיום אימה אמנית ואביה צוללן. "מגיל 15 היו עוצרים אותי סקאוטרים ברחוב, וחשבתי ששווה לי לנסות", מספרת מרכוס ל-Xnet בראיון ראשון. "לפני חצי שנה הזמינה אותי מעצבת האופנה טל בק, שהיא חברה טובה של אימא שלי, ליום צילומים שעשתה עם מעיין קרת, ובין לבין גולי צילם אותי". את אחד התצלומים שהתקבלו שלח כהן בנייד ישירות מהסט לסוכנת הדוגמניות אלינור שחר, המשמשת כיום כסוכנת של מרכוס, והשאר היסטוריה. "עוד לפני שפגשתי אותה פנים אל פנים אמרתי לו: 'מייד אליי. אני רוצה אותה'", מספרת שחר.
למרכוס יש עיני אוקיינוס כחולות ומלוכסנות, גוף חלבי המתנשא לגובה של 1.76 מ' ומראה כללי יוצא דופן בנוף המקומי, מעין שילוב בין השחקנית ההוליוודית מריל סטריפ, הדוגמנית הישראלית נינה ברוש (ויק) והשחקנית רומי אבולעפיה. מה הפלא, אם כן, ששחר לא נדרשה לעשות הרבה כדי לשווק אותה בתעשייה המקומית, ושבמהירות שיא היא הפכה לדוגמנית עם מסה של עבודה. העונה לא תוכלו להימלט מפניה. היא מובילה לצד אור גרוסמן את קמפיין בגדי האירועים הנוכחי של רנואר, הצטלמה לתמונות יחסי הציבור של רוני בר, ביאנטיקה וטל בק, ומפתיעה גם בתנועה בסרטון הווידאו מפרויקט הגמר של בוגר שנקר אלישע אברז'יל. את טבילת האש הראשונה שלה על המסלול עשתה בתצוגת הכלות של אלון ליבנה, שהתקיימה לפני כחודשיים בתל אביב. "לא ידעתי איך ללכת באודישן, אז אלון לימד אותי. הוא הביא לי זוג נעליים לתרגל בבית וכשעליתי על המסלול קיוויתי שלמדתי מספיק ושאני לא אפול", מספרת מרכוס.
"לפני כמה חודשים ערכתי אודישנים בסטודיו לקראת תצוגת הכלות שלי ומבין הדוגמניות הרבות שהגיעו, ליתאי משכה את תשומת לבי במיוחד", מוסיף ליבנה. "היופי שלה עוצר נשימה, אבל יותר מזה נדהמתי שזו הפעם הראשונה שהיא צועדת על עקבים. בזמן שדוגמניות באו ויצאו מהסטודיו, נתתי לליתאי זוג עקבים וביקשתי ממנה להתחיל ללכת ולא לעצור, הלוך ושוב. אחרי כמה שעות, כשהלכה הביתה, נתתי לה את העקבים וקבענו שתמשיך להתאמן בבית. יש בה תכונות אופי ופוטנציאל, שמבטיחים שאם תמשיך כך היא בהחלט תהיה הדבר הבא בעולם".
פרויקט הגמר של אלישע אברז'יל
צילום: עידו איזק ומארק אורןהתכונות והאופי עליהם מדבר ליבנה, כמו רצינות, אורך רוח ומשמעת, מושרשים היטב בדי.אן. איי של מרכוס. מגיל 4 היא מתאמנת בהתעלמות קרקע ובשנים האחרונות היא מתאמנת בוינגייט, אצל אלכס אברבוך, בקפיצה במוט. במכבייה האחרונה היא זכתה במקום הרביעי והשיא שלה בקפיצה עד כה עומד על 2.93 מטר (לשם השוואה, השיא העולמי הוא 6.15 מטר). "אני עושה את זה בשביל הכיף, לא בשביל ההישגים או המדליות", היא אומרת. "אלכס המאמן שלי מקבל את זה. הוא מבין שאני עושה את זה כי אני נהנית מספורט ולא כי אני רוצה להיות מתעמלת מקצועית, אז כשיש לי אודישנים לדוגמנות, אני מוותרת על הספורט".
ממה את נהנית יותר?
"הדוגמנות מאתגרת יותר. זה עולם חדש. אני מכירה אנשים חדשים כל יום".
איך ההורים מקבלים את העיסוק החדש?
"בהתחלה ההורים שלי התנגדו, כי מה לילדה בת 16 ולדוגמנות. אבא שלי תמיד אומר לי שהלימודים הם דבר ראשון ואחר כך כל השאר. אבל עכשיו הם תומכים בי, כי הם רואים שזה חוויה בשבילי".
ואיך תשלבי בין לימודים לדוגמנות?
"עוד לא ממש יצא לי, כי חלק גדול מהצילומים היו עכשיו בחופש. גם את הספורט הצלחתי לשלב עם הלימודים, אז יש לי את הניסיון בזה ונראה לי שיהיה בסדר. לשמחתי, החברות שלי מהלימודים תומכות בי. הן כל הזמן שולחות לי בווטסאפ תמונות מצילומים שאני עושה".
יש דימיון גדול בין ספורט לדוגמנות. אלו שני ענפים שבראשם הישגים, תחרותיות וקריירה קצרת מועד. נכון לעכשיו, הבחירה הנוכחית של מרכוס מניבה תוצאות. המיומנויות שרכשה בשלושה חודשים בלבד, סייעו לה בטבילת האש הראשונה שלה בחו"ל. בתחילת החודש נסעה מרכוס לראשונה לפריז, לרגל שבוע אופנת העילית שהתקיים בעיר. בין היתר, היא עשתה קאסטינג לשאנל ולוויקטור אנד רולף, אך בסופו של דבר דגמנה בשתי תצוגות מוכרות פחות, של המעצבות רפאלה ריבו ודלפין מניווה. "פריז היתה מדהימה", מסכמת מרכוס, המקמצת במילים לאורך כל הראיון. "נסעתי עם אימא שלי, שעזרה לי הרבה. אני לא חושבת שהייתי מצליחה לשרוד את זה בלי התמיכה שלה".
התרגשת על המסלול?
"זאת היתה חוויה מרגשת, כי זאת היתה גם התצוגה הראשונה של המעצבת (דלפין מניווה, א"י), והיא בכתה בסוף. אני כמעט בכיתי איתה, כי זאת היתה התצוגה הראשונה שלי בחו"ל".
התאכזבת שלא קיבלת עבודות מסוימות שרצית?
"הבנתי שאין טעם להיפגע מזה שלא מחפשים טיפוס כמוני. להוט קוטור מגיעות דוגמניות מהעולם, וחלק מבתי האופנה אהבו אותי וחלק לא".
הכרת דוגמניות נוספות?
"כן, הכרתי דוגמנית הולנדית בת גילי. שם הבנתי בעצם את הגודל של התעשייה. ראיתי שיש מלא דוגמניות".
יש לך מודל לחיקוי?
"בארץ אני מאוד מתחברת לנעם פרוסט. אני ממש אוהבת אותה ואת הסגנון של הצילומים שלה, זה תמיד אסתטי ואמנותי. הייתי רוצה לנתב את הקריירה שלי גם בפן הזה. בחו"ל אני אוהבת את קלואי נורגרד. היא לא הכי מוכרת, אבל יש לה שיער צבעוני והיא עושה עבודות אמנותיות, שאליהi אני יותר מתחברת".
רק השבוע חזרה מרכוס מפריז וכבר פניה שוב לפריז, הפעם לטובת הפקת אופנה למגזין ELLE הצרפתי. במהלך קיום הראיון טיסתה מתבטלת בעקבות המצב הביטחוני והסוכנת שלה הופכת שולחנות, כדי למצוא לה טיסה חלופית עוד הערב. "פריז זה שוק שקשה להצליח בו ובשבועיים וחצי שהיא היתה שם, הם השאירו אותה עסוקה כל הזמן", אומרת שחר. "הרבה בנות נוסעות לפריז בפעם הראשונה כדי להכיר את הסוכנות ולבנות מערכת יחסים, אבל ליתאי עבדה שם באופן רציף. אני מאמינה בה מאוד".