פורים, האלווין או סתם מסיבה, תחפושות מקוריות הן תמיד עניין שמצליח לעורר סנסציה. דוגמאות מהעבר לתחפושות שצרמו לעין לא חסרות, למשל, הנסיך הארי בדרך למסיבה בתחפושת של נאצי, שמלת פיסות הבשר של ליידי גאגא, או הילדים הישראלים שהתחפשו למגדלי התאומים העולים באש.
השנה, השערוריות מתחוללות עוד בטרם נפתחו חגיגות ההאלווין באופן רשמי. את יריית הפתיחה עשתה השחקנית ג'וליאן האף, שיצאה למסיבת האלווין מחופשת לדמות "עיניים משוגעות" מהסדרה "כתום זה השחור החדש", ולשם כך צבעה את עצמה בצבע פנים שחור. התגובות לא אחרו להופיע, שלא לומר לשטוף את הרשת, כאשר הקייס החזק ביותר אותו גייסו המלעיזים הוא שמדובר בתחפושת לא ראויה ולא מכבדת בדרך בה היא מציגה זהות של קבוצה אתנית אחרת. לשם השוואה, מיילי סיירוס התחפשה לניקי מינאז', בלי לצבוע את פניה בשחור, ולעומת תקריות אחרות בהן היא הייתה מעורבת בשבועות האחרונים - זו עברה ללא פגע. כל אלה הובילו את האף לפרסם התנצלות בטוויטר שלה: "אני מעריצה גדולה של התוכנית ושל הדמות הזו ספציפית", כתבה, "זו היתה מחווה וממש לא התכוונתי להפגין חוסר כבוד כלפי אף אחד. אני מבינה שהתחפושת פגעה באנשים מסוימים ואני מתנצלת על כך".
עוד בערוץ האופנה
- ניקול ראידמן: "כשאמות, השם שלי ייחרט בהיסטוריה של ישראל"
- ילדות ביוטיוב: תגידו אתם, האם אני יפה או מכוערת?
- עצומה נגד טרי ריצ'רדסון: אל תעסיקו את הצלם החשוד בעבירות מין
אבל סנסציית החג השנתית לא שמורה לכוכב זה או אחר, אלא דווקא לתחפושת אחת מיוחדת במינה, שעושה קאמבק שערורייתי במיוחד. אתר ההאפינגטון פוסט חשף השבוע שתחפושת "אנה-רקסיה", שכולה מחווה הומוריסטית למחלת האנורקסיה, מצאה את דרכה חזרה אל אתרי מכירת התחפושות. התחפושת, המורכבת משמלת מיני עם הדפס שלד זוהר, חגורת סרט מידה, שרשרת קולר וסמל הנושא את הכיתוב Anna Rexia, הורדה מהמדפים בשנת 2011 בעקבות עצומה של האתר Change.org. לרגל ליל כל הקדושים המתקרב, מצאה את דרכה אנה-רקסיה לחנויות המקוונות והגולשים לא נשארו אדישים.
התחפושת, שנמכרה לפני כשנתיים באתרים HalloweenStore.com ובאתר של החנות הניו יורקית Ricky's, עוררה סערה דאז משום שהיא לועגת לתופעת האנורקסיה החמורה, ובעקבות המחאה היא הוסרה מנקודות המכירה. לרגל חג ההאלווין שמתקיים השבוע, חזרה התחפושת לאוויר, והיא נמכרת באתר Halloweenparty13.com במחיר של 39.99 דולרים. אנשי האתר הגדילו לעשות, וקידמו את מכירת התחפושת באמצעות המשפט "את לעולם לא יכולה להיות עשירה מדי או רזה מדי". אגב, נכון לעכשיו התחפושת עדיין מופיעה באתר, אך מצוין כי המוצר אזל מהמדפים.
גם בישראל כבר ראינו שימוש בתחפושת השלד כגיחוך על נושא האנורקסיה, כאשר בחג פורים האחרון בחרו הדוגמנית אניה מרטירוסוב ואושיית האופנה המקומית (ובת זוגו של אסף הראל) נסטיה ליסנסקי להופיע למסיבה כשהן לבושות כשלדים, במעין קריצה לתגובות הרבות המתייחסות לרזון הקיצוני שלהן.
בסיבוב השני של המחאה נגד התחפושת, נדמה שכל המעורבים בעניין מתחמקים מלקיחת אחריות. "אנחנו מבינים שחלק מהאנשים לא מתחברים להומור השחור שהתחפושת מציגה", טענו בשנת 2011 נציגי חברת Dream international, המייצרת הרשמית של התחפושת, "אבל בואו לא נשכח שליל כל הקדושים הוא חג אקסצנטרי, שאחד מהמאפיינים המרכזיים שלו הוא שאנשים מתחפשים ובאים כך לידי ביטוי. אנחנו מבינים שהתחפושת מעוררת דיון, אבל בסך הכל מדובר בעניין של טעם". השבוע הם כבר דיברו אחרת: "אנחנו דאגנו להסיר את התחפושת מתהליך הייצור שלנו", אמר השבוע בראיון מנהל השיווק של החברה, "בשלב זה העניין כבר לא בשליטתנו".