צלם האופנה טרי ריצ'רדסון נמצא בימים אלו תחת מתקפה חדשה. מי שנחשב לאחד הצלמים הפרובוקטיביים בתעשייה וחתום, בין היתר, על סדרת התמונות השערורייתית של מיילי סיירוס שהופצה בתחילת החודש, עומד כעת במרכזו של דיון נוסף, המצטרף לרשימה ארוכה של סקנדלים הקשורים בשמו. בסוף השבוע האחרון התפרסמה ברחבי הרשת עצומה שהקימה הפעילה הפמיניסטית אליס לואיס, הדורשת ממגזיני האופנה והמותגים העובדים עם ריצ'רדסון להפסיק את העסקתו. "ווג, H&M, מנגו, סופרים ויתר המותגים: הפסיקו את העסקתו של טרי ריצ'רדסון החשוד בעבירות מין", נכתב בכותרת העצומה, שבה מאשימה לואיס את הצלם, בין היתר, ביצירת דימויים פוגעניים ופורנוגרפיים, השפלת נשים, השפעה לרעה ורושם בלתי מוסרי של התצלומים. נכון להיום, מותגי האופנה לא הגיבו לידיעה, והעסקתו של ריצ'רדסון לא נפגעה.
עוד בערוץ האופנה
- שק חבטות: שער בכיכובה של מליסה מקארת'י מעורר שערורייה
- כולם אוהבים את קורטני: הקאמבק האופנתי של מלכת הגראנג'
- ממיצים ועד חוקן: הדיאטות של הדוגמניות
מי שעוקב אחר פועלו של ריצ'רדסון בעשור האחרון, לא יכול שלא לחוש תחושת דז'ה וו לנוכח המניפסט המרשים שכתבה לואיס. לפני כשלוש שנים התפוצץ הרמון הדוגמניות של ריצ'רדסון בן ה- 48, כאשר הדוגמנית רי רסמוסן, אז בת 32, החליטה לצאת נגדו בתקשורת. רסמוסן נתקלה בריצ'רדסון באירוע מתוקשר, והטיחה בו לעיני כל כי הוא משפיל ומנצל דוגמניות צעירות כשהוא מאלץ אותן להתפשט עבורו. עוד הוסיפה רסמוסן, כי הסיבה היחידה שהוא מצליח להכניס בחורות למיטה היא שיש לו מצלמה וקשרים בתעשיית האופנה.
למרות שאף דוגמנית לא הגישה נגד ריצ'רדסון תלונה רשמית במשטרה וההאשמות כולן נעשו במסגרת התקשורת בלבד, מאז נחשפו עדויות נוספות על התנהלותו הלא תקינה, בלשון המעטה, של ריצ'רדסון. הדוגמנית ג'יימי פק בת ה-25, סיפרה כי כאשר היתה בת 19 צילם אותה ריצ'רדסון בסטודיו שלו כשהוא עירום, ושכנע אותה לאונן לו בזמן שהאסיסטנט שלו צפה בהם. פק כתבה אז בבלוג האופנה The Gloss, כי אם בכל מקום עבודה אחר היה הבוס מוציא את איבר מינו לעיני עובדת ודורש הטבות מיניות – הוא היה מקבל מיד תביעה על הטרדה מינית.
כיצד, אם כן, ממשיך ריצ'רדסון לסגור חוזים מול לקוחות ממוסדים ונחשבים כמו מגזין ווג האמריקאי או H&M, ולשמור על מעמדו בתעשיית האופנה? כנראה שהתשובה להעלמת העין נמצאת בהתייחסות הרומנטית שרואה בסטודיו של הצלם אזור נטול חוקים, שבו מתערבבים יצירתיות ועירום כחלק מהשגרה. בנוסף, עולם האופנה נוטה להביט לצד השני כשיחסים בין צלם לדוגמנית מתחממים, ולראות בכך תשוקה של צלם מול אובייקט, ולא יחסי מרות. זאת למרות שדוגמנית צעירה המגיעה לסטודיו של צלם חשוב ומשפיע, נמצאת – אם לא על פי החוק, לפחות מבחינת ההיררכיה הפנימית של התעשייה – בעמדת נחיתות.
בשבוע שעבר התראיינה בנושא זה ל"הפינגטון פוסט" אליזבת פטון, עורכת האופנה של "הפיננשיאל טיימס". פטון היא בין היחידות בתעשייה שמוכנות לצאת באופן ישיר נגד ריצ'רדסון, אשר למרות הקולות נגדו מחזיק בעסק מצליח שהביא לו רק בשנה שעברה רווחים של 60 מיליון דולר. פטון אמרה כי "ריצ'רדסון ימשיך בדרכו כל עוד עורכים ימשיכו לשכור אותו לצלם את השערים שלהם, וכוכבות הוליוודיות ימשיכו להצטלם אצלו".