טבעונות כהלכתו: החרדי שטוען שלא חייבים בשר ודגים בארוחת שבת

אסא קיסר משוכנע שאלוהים לא רצה שנפגע בבעלי חיים, ולכן כבר שש שנים הוא טבעוני. לדבריו, מדובר במהפכה: יותר ויותר דתיים מאמצים את אורח החיים הזה

זהר אליה

|

27.03.18 | 03:11

אסא קיסר. "צער בעלי חיים זה חילול השם, וכל שפיכת דם של בעלי חיים בתורה היא פשרה שנעשתה בלית ברירה, כהכרח" (צילום: יריב כץ)
אסא קיסר. "צער בעלי חיים זה חילול השם, וכל שפיכת דם של בעלי חיים בתורה היא פשרה שנעשתה בלית ברירה, כהכרח" (צילום: יריב כץ)
קיסר בילדותו (שני מימין) עם אמו, אחותו, אביו וסבו. "רוב הטבעונים היום הם ימנים, ספרדים, מהפריפריה" (צילום רפרודוקציה: יריב כץ)
קיסר בילדותו (שני מימין) עם אמו, אחותו, אביו וסבו. "רוב הטבעונים היום הם ימנים, ספרדים, מהפריפריה" (צילום רפרודוקציה: יריב כץ)
בהרצאה. "האידיאל בתורה הוא לאכול מהצומח בלבד, וזו גם הייתה נבואתם של נביאי ישראל לחזון אחרית הימים"
בהרצאה. "האידיאל בתורה הוא לאכול מהצומח בלבד, וזו גם הייתה נבואתם של נביאי ישראל לחזון אחרית הימים"

אסא קיסר, סופר סת"ם חרדי מפתח תקווה, מתכוון להוביל מהפך במהפכה הטבעונית ולקחת אותה לכיוון המגזר שאליו הוא שייך. לדבריו, השינוי כבר בעיצומו. "עד לא מזמן הייתה הטבעונות תופעה אשכנזית-אתאיסטית-תל אביבית, אבל היום המגמה הפוכה, ורוב הטבעונים הם ימנים, ספרדים, ומהפריפריה", הוא אומר. "אין יום שעובר בלי שאקבל הודעה, טלפון או מייל ממשפחה דתית שעוברת לטבעונות, שואלת ומתעניינת".

 

>> תאהבו אותנו גם בפייסבוק

 

עוד בערוץ אנשים:

 

 

אבל מה הקשר בין יהדות לטבעונות? על פי קיסר, הכל. "האידיאל בתורה הוא לאכול מהצומח בלבד, וזו גם הייתה נבואתם של נביאי ישראל לחזון אחרית הימים. צער בעלי חיים זה חילול השם, וכל שפיכת דם של בעלי חיים בתורה היא פשרה שנעשתה בלית ברירה, כהכרח".

 

לדבריו, הכל עניין של תזמון: מאז ימי קדם ועד לא מזמן סירב הציבור לקבל את רעיון הטבעונות, אבל היום זה אחרת. "הציבור מעיד על כך שהוא בשל, קשוב לנושא, מבין ועושה שינוי. מדוע עכשיו? זה נשגב מבינתי, אבל אם בכל זאת אחפש תשובה גשמית, הרי שיש כאן תוצאה של עבודה שעשו קודמים לי, כמו הרב קוק, שכתב מאמרים בזכות הצמחונות והטבעונות. הם סללו את הדרך ביזע ובתפילה".

 

הכירו את אסא קיסר:

 

 

מנהג, לא חובה

 

קיסר עצמו (44) נולד לצמחונות. בסביבה הדתית בקריית אונו שבה גדל, היא נחשבה חריגה, אבל במשפחתו הייתה מוטמעת היטב. "אני זוכר שהיינו יוצאים מבית הכנסת, וחבורת מתפללים סבבה את אבא שלי, הקניטה אותו, ניסתה לשכנע אותו לאכול בשר, והוא סירב. אבא שלי היה דמות חינוכית נערצת עליי, אבל מעולם לא הרגשתי כפייה מצידו בנושא. אני זוכר שבכל פעם שנתקלנו בכלב פצוע או בגור חתולים נטוש, הוא היה מביא אותם הביתה, למרות שהיה חולה ניקיון, ומטפל בהם כמה ימים עד שהם חזרו לאיתנם. הוא גם היה לוקח אותי לגן חיות ומסביר לי על בעלי החיים, וזה היה חלק מהחינוך שלו למוסר, לערכים ולאידאולוגיה שלא ראוי לאכול בעלי חיים".

 

האידיאולוגיה הזו ליוותה אותו במהלך כל המסע הרוחני שעבר. המשפחה שלו שייכת לציונות הדתית, והוא שירת בצבא כמשגיח כשרות, אבל אחרי השחרור התחזק, עבר לגור בעמנואל ולמד בישיבה חרדית. לאחר מכן למד להיות סופר סת"ם והחל לכתוב ספרי תורה ודפים לתפילין ולמזוזות. "כשלמדתי בישיבה", הוא מספר, "הוריי היו מביאים לי שניצל של טבעול, והטבח היה מחמם לי אותו. היה ברור שזה הדבר הטוב והמוסרי לעשות. לטבעונות הגעתי יותר מאוחר. נחשפתי לסרטונים על גריסת אפרוחים, קיטום מקורות של עופות והפרדת עגלים מאמהותיהם ישר אחרי הלידה - וזה זעזע אותי. ניסיתי למצוא מקום שבו לא מתייחסים כך לבעלי החיים, והגעתי למשק פרטי, שבו מגדלים כבשים בשטח פתוח ובצורה הומנית. כשהתחלתי לחקור שם, התברר שכל זה רק מראית עין, ושאת כל המוצרים הם קונים מהתעשייה הרגילה. מאז אני וכל בני משפחתי טבעונים. זה היה מעבר טבעי".

 

"הטבעונים חוסכים הרבה כסף בכך שאינם קונים בשר ודגים. את הבסיס לתזונה הטבעונית – סויה גולמית וסייטן - אפשר לקנות בזול, כך שזה מתאים לציבור החרדי, שרובו חי בצנעה"

ומה לגבי ארוחת שבת?

"אין שום חובה לאכול בשר או דגים בשבת. זה רק מיתוס, וכך גם כותבים כל הפוסקים. באותה מידה, גם שבועות זה לא חג של חלב, ויש עוד מנהגים שכשמם כן הם – מנהג ולא חובה".

 

לדבריו, התורה תמיד התנגדה להתעמרות בבעלי חיים ולאכילתם, אבל הציבור בימי קדם לא נעשה טבעוני משום שלא היה בשל לכך. "אנשים היו רגילים להקריב קורבנות - אפילו את בניהם - ואם היו אוסרים את זה עליהם, הם לא היו מקשיבים. במקום זה הסתפקו ברגולציה שנועדה לצמצם את היקף התופעה, ולפיה רק כהן יכול לעשות את זה, ורק בבית המקדש. עד היום הציבור החרדי לא חשוף לחומרת התופעה, ולכן מדובר בתהליך שרק מתחיל. לדעתי, הדתיים הם אלה שצריכים להוביל את המהפכה הטבעונית: הרי בחזוננו אנחנו צריכים להיות אור לגויים, אז ברגע שהוכח לנו שזה רצון ה', הם צריכים להניף את הדגל הזה".

 

אולי הציבור הדתי לא יכול להרשות לעצמו את זה מבחינה כלכלית? טבעונות היא דבר יקר.

"גם זה מיתוס. הטבעונים חוסכים הרבה כסף בכך שאינם קונים בשר, עופות ודגים. את הבסיס לתזונה הטבעונית – סויה גולמית וסייטן - אפשר לקנות בזול, כך שזה מתאים לציבור החרדי, שרובו חי בצנעה. גם מעדני סויה היום לא יקרים. חלב סויה קצת יותר יקר, אבל אני מוכן לשלם יותר בשביל לעשות דברים טובים".

 

בילדותו, עם אביו בגן חיות. "זה היה חלק מהחינוך שלו" (צילום רפרודוקציה: יריב כץ)
    בילדותו, עם אביו בגן חיות. "זה היה חלק מהחינוך שלו"(צילום רפרודוקציה: יריב כץ)


    מציג את ספרו. "הכל מהתורה ומגדולי הדור" (צילום רפרודוקציה: יריב כץ)
      מציג את ספרו. "הכל מהתורה ומגדולי הדור"(צילום רפרודוקציה: יריב כץ)

       

      המקום הטבעי של האדם

       

      קיסר מעיד שתמיד הטרידו אותו נושאים הקשורים לאי-צדק חברתי, אבל בעבר לא הרגיש מספיק בטוח כדי להתבטא בכלל – ועל צמחונות וטבעונות בפרט. "ידעתי שאם אדבר, לא יקשיבו לי, לכן חיפשתי מקורות. רציתי אסמכתה אורתודוכסית מקובלת ועברתי על כל המקומות בספרים שבהם יש התייחסויות לבעלי חיים: קורבנות, בשר בחגים, תכלית בעלי חיים לדעת החכמים וכו'. העברתי כך אלפי שעות והעליתי את כל הנקודות על הכתב עד שהגעתי לספר שלם, 'ולפני עיוור השלם', שכולו מבוסס על מקורות מהספרייה הענפה של היהדות. כבר הפצתי את הספר לכל ישיבות הציונות הדתית והאולפנות בארץ. גם בבני ברק לקחו אותו ואהבו. אני יודע שאם הייתי מציג שם מהגותי, הייתה עם זה בעיה, אבל כל מה שאני כותב זה מהתורה ומגדולי הדור".

       

      כיום הוא מסור לחלוטין לנושא הטבעונות ומרצה עליו במוסדות שונים, בהם ישיבות, אוניברסיטאות, בתי ספר דתיים וחילוניים, מתנ"סים וחברות עסקיות. לפני מספר שבועות הקים אתר שמוקדש לפועלו. בהרצאותיו הוא מדבר בלהט וברהיטות, לבושו מוקפד ומראהו מטופח, אבל בראיון פנים מול פנים מתגלה אדם מופנם, ביישן, המתגורר בדירה צנועה ביותר בבניין ללא מעלית. הוא נשוי בשנית, ויש לו שלושה ילדים מנישואיו הראשונים (בן 20, בת 18 ובת 16) ובת מנישואיו השניים (בת שבע).

       

      "אני לא איש של תאוות", הוא אומר, "ולכן אני מצליח לגדל ארבעה ילדים בתזונה טבעונית ממשכורת לא גבוהה. כשהכרתי את רחל, אשתי, הסברתי לה את הנושא, והיא הפכה לטבעונית. גם עם הילדים מעולם לא היה ויכוח. זה המקום הטבעי של האדם, המקום שאליו הוא נולד; רק אחר כך הושחתה דרכו. אני מקווה שהמהפכה הזו תעורר אותנו למציאות אחרת, טובה יותר".

       

      ______________________________________________________


       

      יוסי בוזנאה אכל בשר עד לאחרונה, אבל חוויה מיוחדת גרמה לשינוי באורח חייו. הקליקו על התמונה:

       

      "המדינה לא לוקחת אחריות על חיות משק, על בעלי כנף, על כלבים וחתולים". הקליקו על התמונה (צילום: יובל חן)
      "המדינה לא לוקחת אחריות על חיות משק, על בעלי כנף, על כלבים וחתולים". הקליקו על התמונה (צילום: יובל חן)

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד