בסוף השבוע האחרון השיק בית האופנה האמריקאי DKNY של דונה קארן קולקציית רמדאן מיוחדת, הנמכרת בבלעדיות בסניפי המותג בעיראק, לבנון, ירדן, כוויית, ערב הסעודית, קטאר, בחריין ומדינות איחוד האמירויות הערביות, ביניהן דובאי ואבו דאבי.
לטובת הקולקציה שכרו במותג את שירותיהן של הסטייליסטיות יאדה גולשאריפי, עורכת מגזין האופנה Styles החיה על קו כוויית-לוס אנג'לס, ותמרה אל-גבאני, מעצבת אופנה צעירה מדובאי. השתיים הן דמויות צעירות, אופנתיות ובינלאומיות, אשר נבחרו גם לדגמן את הקולקציה, ככל הנראה, בשל מידת השפעתן בקרב נשים מוסלמיות, אשר עוקבות בהמוניהן אחר חשבון האינסטגרם הפופולארי של כל אחת מהן (50 אלף עוקבים לאל-גבאני, 156 אלף עוקבים לגולשאריפי).
עוד בערוץ האופנה
- דיור ואתם: מאחורי הקלעים של בית האופנה הפריזאי
- איך כבש המעצב הישראלי אלון ליבנה את השטיחים האדומים בחו"ל
- בארון של פיליפ וזנה: "מותגים מושכים ומגרים אותי"
בנוסף לשכירת שירותיהן של השתיים, הקימו במותג עמוד אינטרנט ייעודי לקולקציה, אשר מאפשר הצצה לעולמן הפרטי של גולשאריפי ואל-גבאני, בליווי ציטוטים הפונים ללקוחות הפוטנציאליות של הקולקציה. "תחילתו של חודש הרמדאן היא ברחמים, באמצעו סליחה, וסופו בחופש", נכתב במודעה של המותג, בה מככבת גולשאריפי, לבושה בלבוש צנוע בהדפס פרחים בשחור ולבן.
הקולקציה של DKNY פונה במובהק לאקלים המזרח תיכוני ולאופיו הייחודי של קהל היעד. היא עשויה בדי כותנה וג'רסי אווריריים, ואין בה אף לא פריט חושפני אחד. החולצות סגורות ובעלות שרוולים ארוכים, והדפסי הפרחים הצבעוניים מסמלים התחדשות. למרות זאת, התקבלה הקולקציה ברגשות מעורבים בקרב קהל היעד, כשלצד תרועות שמחה עלו בטוויטר אמירות אנטישמיות, הטוענות שדונה קארן היהודייה מבקשת כעת לגבות מחירים יקרים מהציבור האסלאמי. "כך היהודים לוקחים בעורמה ובחוכמה את המוסלמים לסיבוב. מעצבת האופנה היהודייה-אמריקאית דונה קארן מניו יורק, משתמשת בחודש הרמדאן להשקת קולקציית קיץ לרמדאן", צייצה פרופ' עבדולה חליפה אל-שאייג'י מאוניברסיטת כווית.
הקולקציה של DKNY רואה אור חודשיים בלבד לאחר תצוגת הקרוז של בית האופנה שאנל בדובאי, שעל אף הלוקיישן החורג מגבולות בירות האופנה המקובלות, משכה אליה ידוענים רבים. בשורה הראשונה נצפו לצד השחקנית ואייקון האופנה טילדה סווינטון, לקוחותיו העשירות של המותג מהאזור, אשר הגיעו מלווות בבני זוגן הלבושים דישדאש, אותה גלימה לבנה ומפוארת. אל המסלול עלו דגמי הקולקציה הצבעונית בעיצובו של קרל לגרפלד, שגם בה ניכר הניסיון להציג אופנה צנועה וכשרה בהתאם לדקדוקי האסלאם - כתפיים מכוסות, שרוולים ארוכים ומכנסיים בגזרות רחוקות מהגוף. את התצוגה חתם בגלבייה לבנה הדוגמן הצעיר הדסון קרוינג בן ה-6, אשר לגרפלד עצמו משמש כסנדקו, וגרף מהקהל מחיאות כפיים סוערות.
ריהאנה בחיג'אב
הפנייה הישירה של עולם האופנה אל קהל יעד מוסלמי לא נגמרת בקולקציות ייעודיות או בתצוגות אופנה מיוחדות. רק לאחרונה ראה אור גיליון יולי-אוגוסט 2014 של מגזין Harper's Bazzar Arabia (המתפרסם משנת 2009 בדובאי ופונה לקהל ערבי), שהתהדר בשער של לא אחרת מריהאנה, מלכת הפרובוקציה והעירום, שאף מככבת בהפקת אופנה במגזין (צילום: רובן אפאנדור) תחת הכותרת "הצניעות החדשה: איך להתכסות בסטייל". זו אולי הזדמנות ראשונה ואחרונה לצפות בצילומים של ריהאנה מכוסה מכף רגל ועד ראש, ולעתים גם עם בד המונח על ראשה באופן המזכיר את החיג'אב, כיסוי הראש המסורתי של נשים מוסלמיות.
אזכור נוסף לחיג'אב המסורתי באופנה העכשווית נצפה ממש לאחרונה בתצוגה של ג'רמי סקוט למוסקינו בשבוע האופנה האחרון לגברים בלונדון. מוסקינו ידוע כמותג פופולארי בקרב עשירות ממדינות מוסלמיות, והוא מחזיק זה מכבר בחנויות בכוויית, ירדן, ערב הסעודית, קטאר, אבו דאבי, קזחסטן ועוד. כדי לאזן את הממד הדתי העולה מן החיג'אב, בחר סקוט להעלות את הדוגמנית אל המסלול עם צעיף דמוי חיג'אב ותחתונים, במעין קריצה לרכילות סביב אותן נשים, שמסתובבות בחנויות היוקרה בלונדון ומילאנו מכוסות שחורים, ובידיהן שקיות של מותג הלנז'רי היוקרתי "לה פרלה". השמועה אומרת שמתחת לחיג'אב הן לא לובשות כלום מלבד לנז'רי יוקרתי ומפונפן.
מי שידעה לזהות בשלב מוקדם יחסית את ההתעוררות הנוכחית סביב השוק המוסלמי באופנה היא עורכת ווג איטליה, פרנקה סוזאני, שהחזירה את הזרקור לדובאי ולמדינות המפרץ המוסלמיות באוקטובר אשתקד, כאשר הגיעה לפתיחת אירועי Vogue Fashion Dubai Experience לאיתור מעצבים צעירים ומבטיחים מהסביבה. סוזאני הגיעה לדובאי יחד עם הדוגמניות נעמי קמפבל וקרולינה קורקובה, והמעצבים דונטלה ורסאצ'ה, רוברטו קוואלי, ריקרדו טישי והתאומים דין ודן קאטן מהמותג Dsquared. בהמשך התקיים בדובאי שבוע אופנה מתוקשר, שהפנה זרקור לסצנת האופנה באיחוד האמירויות הערביות.
דובאי: בירת האופנה העולמית הבאה
המחוות מצד עולם האופנה כלפי השוק המוסלמי מצביעות על צמיחה משמעותית בכוחו הכלכלי של השוק הזה ביחס לשווקים אחרים בעולם. היומון הערבי "אל ערבייה" מסביר כי שוק האופנה במדינות המפרץ ומדינות ערב נוספות באזור (ערב הסעודית, כוויית) נמצא בצמיחה של 30 אחוז בשנה האחרונה. בדובאי לבדה עתידים לקום בקרוב שני פרויקטים גדולים של אופנה. במרחק 20 קילומטר מהחוף של דובאי, צפוי להיבנות פרויקט Isla Moda, שיכלול כ-150 בתי עסק לאופנה ומלונות 5 כוכבים דה-לוקס. בין האנשים שעומדים מאחורי החזון המפלצתי הזה, עומד קיסר האופנה לגרפלד בכבודו ובעצמו.
פרויקט נוסף שאמור להשלים את בנייתו בשנה הבאה בדובאי הוא 3D, מרכז קניות ענקי שיתפרש על פני 170,000 מ"ר. האתר יכלול מלונות, מגורים, מסעדות יוקרה ומרכזי קניות.
בפברואר האחרון התפרסמה בניו יורק טיימס כתבה המסבירה את העניין המחודש של תעשיית האופנה בשוק הערבי, כלומר, בחלקים העשירים של מדינות המפרץ. על פי נתונים שפורסמו בכתבה, בשנת 2012 נאמדו ההוצאות על אופנה בדובאי לבדה בסך של 7.3 מיליארד דולר. כוח הקנייה העצום של דובאי מושתת, מן הסתם, גם על עשרות מיליוני תיירים בשנה, כשבשנת 2020 תארח דובאי את יריד Expo העולמי, שצפוי למשוך 17.5 מיליון מבקרים, ושנתיים בלבד לאחר מכן יתארח המונדיאל בקטאר הסמוכה.
כתבה שהתפרסמה בחודש מאי השנה באתר האינטרנט BOF (ביזנס אוף פאשן), עסקה בקשר הגובר בין נשים מוסלמיות לאופנה מערבית, מתוך הבנה כי מלבד הרצון להתלבש על פי צו האופנה, ישנם שינויים דמוגרפיים וכלכליים שהופכים את אופנת העילית, ואופנה בכלל, לנגישה יותר עבור נשים מסביב לעולם.
בכתבה מסבירה הנסיכה הסעודית רימה בינת באדר אל סעוד, מנכ״לית קבוצת אלפא אינטרנשיונל (תאגיד יוקרה שבסיסו בערב הסעודית והוא מפעיל בין היתר את בוטיק הארווי ניקולס בריאד), כי יותר ויותר נשים מוסלמיות משתלבות היום בשוק התעסוקה. "הן מרוויחות כסף משלהן", אומרת בינת באדר אל סעוד, "ויש תחושה שונה כשאת מוציאה ומבזבזת את הכסף שהרווחת כעצמאית, ולא כסף שקיבלת מאביך או בעלך".דברים דומים אומרת בכתבה גם רינה לואיס, פרופ׳ ללימודי תרבות מהקולג׳ לאופנה בלונדון ועורכת הספר Modest Fashion: Styling Bodies, Mediating Faith, שעוסק ביחס בין צניעות לאופנה בחברה הערבית. "אנו בעידן של שינוי", מסבירה לואיס. " מזה זמן רב אנו רואים נשים מוסלמיות שמתלבשות על פי צו האופנה בדרכים שונות. אבל מה שאנחנו רואים עכשיו הוא פיתוח מסחרי של אופנה, הפונה באופן מובהק לנשים מוסלמיות. תעשיית האופנה מייצרת עבורן פריטים מותאמים לאורח חייהן".
"הדור הצעיר גדל בתוך תרבות צריכה גלובלית ניאו-ליברלית", ממשיכה פרופ׳ לואיס. ״הצעירים רוצים להביע ולבטא חלקים שונים בעצמם דרך השתתפות פעילה עם תרבות הצריכה העולמית: אופנה, מדיה, מוסיקה וכן הלאה. הם גם צופים בבלוגים של אופנה כמו Hijab Style. עבורם זוהי צורה של ביטוי אסלאמי עכשווי, כפי שהם תופסים את האסלאם".