שבוע האופנה של פריז, שנחתם אמש (רביעי) בתצוגה של הרמס, היה אחד הטובים והמדוברים בעונות האחרונות. תרמו לכך שלל אירועים, שהפכו אותו מעוד שורה של תצוגות אופנה לאירוע מדובר, ועזרו לו להאפיל על שלושת שבועות האופנה שקדמו לו בניו יורק, לונדון ומילאנו. מפתיחת התערוכה המדוברת של אזדין אלאייה שאירחה את כל מי שהוא משהו בתעשיית האופנה הבינלאומית (למעט אנה ווינטור, שנחשבת ליריבה הגדולה של אלאייה), ועד לחזרתה של הדוגמנית מירנדה קר בת ה-30 למסלול. הוסיפו לכך את שלל האורחים המפתיעים בשורה הראשונה, את חילופי המעצבים בבתי האופנה הגדולים ואת המפגינות הפמיניסטיות שהופיעו לתצוגה בעירום - והרי לכם שבוע אופנה במיטבו.
עוד בערוץ האופנה
- שבוע האופנה בניו יורק: הרגעים הגדולים
- שבוע האופנה בלונדון: הרגעים הגדולים
- שבוע האופנה במילאנו: הרגעים הגדולים
1. שירת הברבור: מארק ג'ייקובס נפרד מלואי ויטון
התצוגה של בית האופנה לואי ויטון, שהתקיימה אתמול בבוקר, היתה בסימן פרידה ממעצב הבית מארק ג'ייקובס, שנפרד מעיר האורות לאחר 16 שנה בהן התגורר בה לסירוגין. בהודעה שפרסם ג'ייקובס אתמול, הסביר המעצב את עזיבתו ברצון לעשות לביתו ולהפוך את המותג "מארק ג'ייקובס" לחברה ציבורית. הידיעה אושרה על ידי מעסיקיו לשעבר, תאגיד LVMH ונשיאה, ברנרד ארנו, שאף קד לכבודו של ג'ייקובס בתום התצוגה על המסלול.
התצוגה עצמה, שנערכה ברחבת מוזיאון הלובר בפריז, היתה מעין הומאז' לעזיבתו של המעצב. ג'ייקובס הציג דגמים תיאטרליים בשחור בלבד, כאשר את ראשי הדוגמניות עיטרו נוצות טווס ארוכות. אלמנטים שבלטו בתצוגות קודמות של המותג, כמו השעון הגדול, המדרגות הנעות והקרוסלה, היו חלק מהתפאורה במקום. לנו חסרה התפאורה הראויה ביותר לתצוגות של ג'ייקובס ו-ויטון - הדוגמנית קייט מוס.
במקום מוס בחר ג'ייקובס הפעם בקייט לוהטת אחרת: הדוגמנית קייט אפטון, שבמהלך התצוגה ישבה על קרוסלה במרכז החלל לבושה בגרבוני תחרה שקופים וחולצה שחורה מכופתרת אשר נקשרה סביב מותניה בנונשלנטיות. זוהי הופעתה הראשונה של אפטון בשבוע האופנה בפריז, והבחירה לעשות זאת בתצוגה האחרונה של ג'ייקובס לוויטון בהחלט תורמת לעניין סביבה. עם זאת, הצבתה על הקרוסלה המסתובבת ולא על המסלול, עדיין שומרת על תדמיתה כנערת שעשועים ולא כדוגמנית לגיטימית.
"הקולקציה הזאת מוקדשת לנשים שהיוו לי השראה", סיפר ג'ייקובס בתום התצוגה ומנה רשימה ארוכה של שחקניות, מעצבות אופנה, זמרות וסטייליסטיות, בהן אנה ווינטור, ג'יין בירקין, קוקו שאנל, ברברה סטרייסנד, מדונה, קייט מוס, ריי קוואקובו, ליידי גאגא וג'ודי גארלנד. "בין אם הן מוחצנות או אזוטריות – הן הדמויות ששמרו על שפה ויזואלית חיונית. הסגנון שלהן, הדמיון, היצירתיות, הכישרון, החזון והקול – שינו את פני הנוף שלנו. הקולקציה הזו מוקדשת ל'שואוגירל' שיש בכל אחת ואחד מאיתנו".
ההודעה בדבר עזיבתו של ג'ייקובס את ויטון ליבתה עוד יותר את חרושת השמועות בדבר המחליף של המעצב בבית האופנה. סוכנות רויטרס ציטטה מקור מהימן בתעשיית האופנה, שרמז כי המועמד המוביל הוא מעצב האופנה ניקולא גסקייה, שעזב לפני כשנה את בית האופנה בלנסיאגה. אם יש אמת בשמועות, הרי שמדובר בבחירה מעט מפתיעה, מאחר שגסקייה עצמו מתח ביקורת על בתי האופנה המסחריים, שלואי ויטון הוא אחד המובילים שבהם, בראיון רחב יריעה שהעניק למגזין 032c הגרמני. בין היתר, אמר גסקייה: "התסכול שלי גבר כשהבנתי שלכל המחקר שאני עושה אין כל חשיבות או הערכה. המנהלים הבכירים התעניינו רק באיך שייראו הפריטים המסחריים. הרגשתי שהפכתי למר סוחר". בעקבות אותו ראיון הגישה נגדו חברת בלנסיאגה תביעה בסך 9.2 מיליון דולר, בטענה כי פגע והזיק למותג בדבריו.
כך או כך, במהלך שבוע האופנה אושרו דווקא חילופי מעצבים אחרים, ביניהם כניסתו של המעצב האיטלקי אלסנדרו דל אקווה לנעליו של מרקו זניני בבית האופנה רושאס, שעה שזניני עצמו נבחר להוביל את בית האופנה סקיאפרלי. תצוגת האופנה הראשונה של בית סקיאפרלי תיערך במסגרת שבוע האופנה העילית של פריז, שיתקיים בינואר 2014.
2. הפלופ: נשים גדולות ושחורות מדגמנות ריק אוונס
כל תצוגה של ריק אוונס היא מתכון בטוח לחגיגה ביזארית, שבעונות האחרונות משמשת בעיקר כתחליף להיעדר חידושים בעיצוביו. את קולקציית הגברים האחרונה שלו, למשל, הוא הציג לצלילי להקת רוק כבד אסטונית שנתלתה מהתקרה, והפעם עמדו במרכז התצוגה של אוונס 40 רקדניות סטפינג (סגנון ריקוד אפרו-אמריקאי, המשלב בין הבעות פנים לוחמניות ותנועות גוף אגרסיביות). אלא שאם בדרך כלל תפקידם של הפעלולים הללו הוא לעורר באז סביב התצוגה של המעצב, הפעם ניכר כי אוונס ניסה גם לעורר שיח על מידות גוף ומודל יופי, תוך שהוא מפנה את גבו לכל הערכים הנורמטיביים של תעשיית האופנה. לטעמנו, מדובר בניסיון שלא עלה יפה, בעיקר משום שהשאלה שמנקרת בראש לכל אורך הצפייה בתצוגה היא האם פרצופים מבהילים ובגדים לא מחמיאים הם ערובה לאוונגרד בעולם האופנה?
3. המחאה: פמיניסטיות ערומות פולשות למסלול
תצוגת האופנה של נינה ריצ'י היתה שלווה. דוגמניות בשמלות לבנות ופסטליות הידסו על המסלול בנחת והציגו את הבשורה השקטה והרומנטית של בית האופנה לעונה. אלא שבדקות האחרונות הופרה השלווה על ידי שתי מפגינות מקבוצת הפמיניסטיות האוקראינית-צרפתית Femen, שהסתערו על המסלול ללא חלק עליון בצעקות "אופנה פאשיסטית", כאשר על החזה החשוף שלהן מתנוססות סיסמאות כמו "אופנה דיקטטורית" ו"דוגמנית, אל תלכי לבית בושת". המחאה התפרסמה בכל כלי התקשורת בעולם, ובכך הביאה את זעקתן של השתיים לתהודה בינלאומית.
מי שעוד הצליחה למנף את עצמה בעקבות אותה תצוגה, היא הדוגמנית הבריטית הצעירה הולי מיי סאקר, שדחפה את אחת המפגינות שהופיעה במפתיע על המסלול. כשירדה מהמסלול הסבירה סאקר את התנהגותה בציוץ "אלגנטי" בטוויטר: "הכלבה הרסה לי את המסלול ודחפה את הציצים שלה לפרצוף שלי".
4. השורה הראשונה: מקייט אפטון ועד אשת הנשיא
לאן שלא זרקתם סיכה בשבוע האופנה הפריזאי, סביר שהיא היתה נופלת על ראשו של ידוען בדרגת פרסום כזו או אחרת. עונת התצוגות הנוכחית ודאי תיזכר כאחת הפוריות בידוענים, שהצטופפו ישבן אל ישבן על ספסלי העץ בתצוגות האופנה. בתצוגת האופנה של שאנל, למשל, הופיעו קייט אפטון, ריטה אורה, פופי דלווין, קייטי פרי. בתצוגה של ז'יבנשי, היו אלה הזוג המלכותי קניה ווסט וקים קרדשיאן פוסט הלידה, שקיבלו את מרב תשומת הלב מהצלמים בתצוגה, על חשבונן של השחקנית איזבל הופר והזמרת אמנדה ליר שהצטופפו לצדם.
במדינה שבה אופנה היא חלק מהתרבות המקומית, טבעי למצוא את הגברת הראשונה של צרפת, ואלרי טרירוויילר, אשתו של הנשיא פרנסואה הולנד, בתצוגות של שני בתי האופנה המסמלים את צרפת: כריסטיאן דיור וסאן לורן פריז. לשרה נתניהו זה לא היה קורה.
סלבס נוספים שדפקו כרטיס נוכחות בתצוגות היו לני קרביץ בסאן לורן פריז, פמלה אנדרסון בוויוויאן ווסטווד, מארק רונסון וג'יימי היינץ ב-IRFE, והאמא של כל המוזות, קתרין דנב, שנאותה להתיישב בתצוגות של לנוון וז'אן פול גוטייה.
5. הגימיקים: רוקדים עם כוכבים אצל גוטייה ותאונת דרכים בז'יבנשי
כבר הרבה זמן שתצוגות האופנה של ז'אן פול גוטייה מתקיימות באווירה תיאטרלית. הפעם בחר המעצב הצרפתי לבנות את התצוגה בסגנון "רוקדים עם כוכבים", כשבתפקיד השופטת הוצבה על המסלול הדוגמנית והשחקנית רוזי דה פלמה, אשר העניקה ציונים, כמו "משעמם", OMG, "גוד לאק" ועוד, לדוגמניות שרקדו על המסלול. הדוגמניות, מצדן, פיזזו על המסלול בבגדי המעצב, שסיפק אווירה סקסית באמצעות בגדי עור הדוקים בצבע שחור.
גם בית האופנה ז'יבנשי לא טמן ידו בצלחת בגזרת הגימיקים שהסעירו את באי שבוע האופנה. במרכז מסלול התצוגה הוצבו שש מכוניות מרצדס הרוסות, שהונחו זו על גבי זו, כמו לאחר תאונת דרכים קטלנית. הבגדים בעיצובו של ריקרדו טישי שמרו על התחושה האפלולית של יום הדין, כשדוגמניות עם פנים שצופו בפאייטים פסעו על המסלול בשמלות בסגנון שבטי.
6. הישראליות: אנחנו על המסלול
שבוע האופנה בפריז זכה לנציגות מרשימה של היופי הישראלי. הדוגמניות נועם פרוסט, נטלי אידלמן ושני זיגרון חרכו את המסלולים של תצוגות הקיץ בפריז. זיגרון פיזזה על המסלול של גוטייה, חובב הישראליות; אידלמן בעלת המראה האוונגרדי הופיעה בתצוגות של קארבן וג'וניה וואטנבה, ואילו נועם פרוסט, שכבר מכירה את תחנות המטרו של פריז בעל פה, הופיעה בתצוגות החשובות של פסקל מילה ושל הבלגיות אן דמולמסטר וורוניק ברנקינו.
7. הקאמבק: מירנדה קר חוזרת לדגמן
לאחר היעלמות ממושכת מהמסלול, למעט תצוגות הראווה של ויקטוריה'ס סיקרט, הדוגמנית מירנדה קר חזרה לבמה. בשבוע האופנה של פריז היא הפציעה בהפתעה בתצוגות של סטלה מקרטני ושאנל, והצליחה לייצר באז שאף דוגמנית אחרת לא זכתה לו העונה. קר בת ה-30, שמאחוריה 17 שנות עבודה בדוגמנות, מופיעה החודש גם על שער ה"קוסמופוליטן". בראיון שהעניקה למגזין הפנתה קר אצבע מאשימה כלפי סוכנים ואנשי מקצוע שמקיפים את הדוגמניות, ואמרה: "דוגמניות הן לרוב הטיפוס הכי חסר ביטחון שפגשתי מעודי. הן כל הזמן נתונות לביקורת וכל הזמן אומרים להן שהן לא מספיק טובות. הן חייבות להתאמן בלאהוב את עצמן כדי להרגיש טוב".
8. התערוכה: אזדין אלאייה
ביום שבת נפתחה במוזיאון Musee Galliera ברובע ה-16 בפריז, רטרוספקטיבה ראשונה למעצב האופנה הצרפתי ממוצא תוניסאי, אזדין אלאייה. התערוכה Alaia, שתינעל ב-26 בינואר, היא הראשונה במוזיאון האופנה בפריז מאז שנסגר לתקופה ארוכה לרגל שיפוצים. אלאייה בן ה-73 הוא ממעצבי האופנה החשובים והמשפיעים בעולם, והבחירה בתערוכה מדגמיו לפתיחת המוזיאון המשופץ, רומזת על מיקומו הגבוה בהיררכיה האופנתית של עיר האורות.
מאז החל לעבוד כמעצב בשנות ה-50, הוא יצר שפה אישית הנותנת את הדעת על הקשר הבלתי נפרד בין גוף לבגד, וביצירותיו יש דגש רב על גזרות מפוסלות. המבקרים בתערוכה יוכלו להתרשם ממגוון רחב של יצירותיו, ביניהן שמלת הקפוצ'ון שעיצב לגרייס ג'ונס בשנות ה-80 ומנגד, שמלת הארגמן שלבשה ריהאנה לאחרונה.