>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות
עד לחודש יולי השנה, היה לקריסטן סטיוארט כל מה שנערה אמריקאית טיפוסית חולמת עליו: קריירה הוליוודית מצליחה ומשגשגת, מעמד איקוני בזכות גילום דמותה של בלה סוואן בסדרת סרטי "דמדומים", זוגיות ארוכה עם רוברט פטינסון ומעמד של ילדה טובה – שקצת רוצה להיראות נועזת לפעמים, אבל לא ממש מצליחה. אך עם הפרסום של מגזין "אס וויקלי" על רומן לכאורה בין סטיוארט בת ה-22 לרופרט סאנדרס בן ה-41, במאי הסרט "שלגייה והצייד" שבו כיכבה, נשוי ואב לילדים, כל זה השתנה. בין לילה פנו נגדה מעריצי "דמדומים" וכלי התקשורת, והיא הפכה לילדה הכי רעה בהוליווד.
הספדי הקריירה של סטיוארט מיהרו להגיע מכל כיוון, אך מי שלא הצטרף למהומה ובחר להישאר לצדה של הכוכבת הוא דווקא בית האופנה בלנסיאגה, שגייס אותה השנה כפנים של הבושם החדש Florabotanica. לאחר שנזרקו בצהובונים ניחושים כי סטיוארט תאבד את הקמפיין בעקבות השערורייה, יצא בית האופנה בהודעה רשמית: "המוזה של בלנסיאגה, קריסטן סטיוארט, תופיע גם בקמפיין המודפס של החורף הזה, כשהסטייל הייחודי שלה תואם להפליא את רוח הבושם".
באופן מעט אירוני, אפשר לומר שהבחירה של בלנסיאגה בסטיוארט נראתה תמוהה יותר דווקא כשעוד נחשבה למותק של הוליווד. בכל זאת, מה לבית אופנה יוקרתי ולכוכבת נוער חסרת אדג'? עכשיו, כשדמותה הפכה פתאום להרבה יותר מסקרנת, נראה שבלנסיאגה רק מרוויחים מהסערה העכשווית סביב הכוכבת שלהם. לרגל המהפך התדמיתי של סטיוארט, חזרנו אחורה בזמן אל סיפוריהן של שלוש פרזנטוריות סוררות במיוחד, שתיים בחו"ל ואחת בארץ, במטרה לבדוק: האם שערוריות הורסות את הקריירה בעולם האופנה, או רק מוסיפות למותגים ולדוגמניות אפיל חתרני ומושך יותר?
נעמי קמפבל
אין ספק שנעמי קמפבל היא מלכת השערוריות של עולם האופנה. דוגמנית העל הבריטית בת ה-42 שומרת על מעמד מיוחס במיוחד עוד משנות ה-80, ומצליחה לתחזק קריירה ענפה גם היום. בין לבין, קמפבל הצליחה להסתבך בשלל שערוריות, שלצד התמכרות לסמים וגמילה ארוכה כללו גם לא מעט מקרי אלימות. בשנת 2000 הואשמה כי השליכה מכשיר בלקברי על העוזרת שלה, בטענה שגנבה ממנה מכנסי ג'ינס. בשנת 2006 הואשמה שוב בתקיפת סוכנת הבית שלה, ועובדים נוספים סיפרו כי הם חווים התעללויות שונות מהדוגמנית עם הפיוז הקצר. קמפבל עברה סדנאות לשליטה עצמית ופרסמה התנצלויות פומביות, אך בשנת 2008 נעצרה בשדה התעופה הית'רו בלונדון לאחר שירקה על שוטרים ותקפה אותם. אל עבודות השירות, למקרה שתהיתם, היא התייצבה בבגדים יוקרתיים כדוגמנית על המסלול.
היינו חושבים שההתנהגות התוקפנית של קמפבל תשאיר אותה בודדה ומנודה משדה האופנה, אך ההפך הוא הנכון – תעשיית האופנה חיבקה את קמפבל, שאישיותה הקיצונית והלא צפויה רק הפכה אותה לסחורה חמה עוד יותר. המותג Pinko, למשל, שכר אותה כפרזנטורית בשנים 2008-2006 – שיא תקופת השערוריות – ולא רק שלא ויתר עליה אז, אלא גם חזר אליה שוב העונה. חברת דאנקן דונטס הגדילה לעשות, והפיקה בשנת 2006 סרטון פרסומת הומוריסטי שבו מתעצבנת קמפבל על עץ ששתלה בגינה ומצליחה להירגע רק בעזרת תה קר של החברה.
גם בימים אלו, כשקמפבל מעורבת בשערורייה הגדולה מכל – פרשת "יהלומי הדמים", שבה מואשמת הדוגמנית כי קיבלה יהלומים מצ'רלס טיילור, נשיא ליבריה לשעבר, המואשם בסחר ביהלומים למטרת רכישת נשק למורדים – עולם האופנה לא נוטש אותה. היא כיכבה בקמפיינים של רוברטו קוואלי, ז'יבנשי ודולצ'ה & גבאנה, ואף זכתה למחמאות רבות מקוואלי – שאמר עליה בראיון למגזין "הרפר'ס בזאר": "אני משווה את נעמי לוונוס – היופי שלה לא ייאמן. היא אף פעם לא מזויפת ובאופן בסיסי היא מושלמת".
קייט מוס
דוגמנית העל קייט מוס עוררה לא מעט הרמות גבה כשפרצה לתודעה בתחילת שנות ה-90 עם גוף צנום במיוחד ועיניים נוגות – בין השאר, האשימו אותה באנורקסיה וכינו את המראה שלה "הרואין שיק". אך במהרה הוכיחה מוס שהמראה האנדרוגיני והחזה השטוח דווקא יכולים לסדר לך קריירה מפוארת מאוד בעולם האופנה. זאת אומרת, עד שבספטמבר 2005 פרסם הצהובון "דיילי מירור" תמונות של מוס מסניפה שורות של אבקה לבנה באולפן ההקלטות של להקת בייבישאמבלס שהוביל בן זוגה דאז פיט דוהרטי.
לרגע אחד, היה נראה שהקריירה של מוס קורסת. ענקית האופנה H&M היתה הראשונה לבטל את החוזה עמה בעקבות השערורייה, וביטלה את צילום הקמפיין בכיכובה לקולקציית הקפסולה של סטלה מקרטני לרשת. למחרת הודיע גם בית האופנה שאנל שהוא מבטל את החוזה שלה, ומיד אחריו הצטרף לרשימת המתנערים ממוס בית האופנה הבריטי ברברי. מי שדווקא דבק במוס הוא בית דיור, אז בהנהגתו של חברה הטוב ג'ון גליאנו. מאוחר יותר החזירה לו מוס טובה, ובחרה בו לעצב את שמלת הכלה שלה לחתונתה עם ג'יימי הינס למרות שכבר הפך לפרסונה נון גרטה בעולם האופנה בעקבות התבטאויות אנטישמיות.
גליאנו הוא לא היחיד שעמד לצד מוס. גם מעצב האופנה המנוח אלכסנדר מקווין יצא להגנתה, והופיע בסוף התצוגה שלו עם חולצת טי שעליה הכיתוב "אנחנו אוהבים את קייט". מוס כיכבה בהפקת אופנה גדולה במגזין W, והצעות לקמפיינים החלו לזרום במהרה.
שנת 2006, שנה בלבד לאחר האירוע, היתה לשנת השיא בקריירה שלה: היא השתתפה ב-18 קמפיינים ועיצבה קולקציה לרשת האופנה טופשופ, שזכתה לביקורות מצוינות. גם כיום, בגיל 38, מוס שומרת על מעמד של אייקון אופנה מהשורה הראשונה, וזוכה לככב בתצוגות אופנה נחשבות כמו זו של לואי ויטון ובקמפיינים של מותגים מוערכים כמו ראג אנד בון.
עמית מכטינגר
בארץ ישראל הקטנה והסולידית יחסית, שערוריות הן לא עניין שבשגרה. למעשה, בדרך כלל הן מסתכמות בדיונים על השירות הצבאי של הפרזנטור (ע"ע בר רפאלי ומייקל לואיס). השערורייה הגדולה ביותר שהתרחשה בארץ – ויצרה כאן לרגע תחושה של חו"ל – נולדה במקרה בשנת 2002, כאשר בראיון לאמירה לם ב"ידיעות אחרונות" התוודתה הדוגמנית עמית מכטינגר על שימוש בסמים. מכטינגר, שהתגלתה בשנת 1990 בתחרות "תגלית השנה" כשהיתה בת 15 בלבד, כבר החזיקה אז ברזומה קריירה בינלאומית מצליחה שכללה צילומים לשערי המגזינים ווג, אל ומארי קלייר, והשתתפות בתצוגות אופנה של מעצבי על כמו ארמאני, שאנל, קלווין קליין, לואי ויטון וקרל לגרפלד.
התקשורת הישראלית, שאינה רגילה לווידויים מסוג זה, יצאה מגדרה, וכאשר חברת הוניגמן – שלה שימשה מכטינגר כפרזנטורית – הודיעה כי מפסיקה לעבוד עם הדוגמנית, נטען בעיתונים כי הסיבה לכך היא הווידוי הסנסציוני. היום, לעומת זאת, עולה משיחות עם בעל החברה מיכה הוניגמן ועם מכטינגר כי אולי בכלל היה מדובר בצירוף מקרים. "לפי מה שזכור לי, בתקופת הכתבה עמית מכטינגר היתה לקראת סיום החוזה שלה עם הוניגמן, ולכתבה לא היתה שום השפעה על אי חידוש החוזה איתה – ההחלטה נתקבלה הרבה לפני", אמר הוניגמן בתגובה. גם מכטינגר אומרת דברים דומים: "לא הפסיקו לי את החוזה בגלל זה, הם פשוט המשיכו הלאה. הם ידעו היטב את המניע של הכתבת ואיך זה יוצג, ועד היום הם מכבדים אותי באותה מידה. פרסום רע הוא לפעמים פרסום טוב, והם ידעו איך להשתמש בזה בצורה חיובית".