>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות
כולכם ודאי צפיתם אתמול בסרטון הוויראלי החדש בכיכובה של בר רפאלי, המפרסם את האפליקציה החדשה MyCheck. הארנק האלקטרוני המאפשר לשלם באמצעות מכשיר הסמארטפון בבתי עסק שונים, כמו תחנות דלק, חנויות, ברים, בתי קפה ומסעדות, הוא העסק החדש שבו שותפה רפאלי. הסרטון ממחיש דרך סיפור משעשע ומלא קסם את חוויית הרכישה, והוא נעשה בהומאז' למחזות הזמר הגדולים של שנות ה-50, בכיכובם של רפאלי ורועי כפרי - כוכב סדרות האינטרנט הקומיות "ניצה ולחם" ו"חתולונובלה", שאף כתב את השיר המלווה את הסרטון, "פתאום היא קמה". העלילה בקצרה: מלצר מסור (כפרי) מבקש לגנוב את ליבה של רפאלי, שלא נענית לחיזוריו, ועוזבת את המסעדה מבלי לבקש חשבון, אותו היא משלמת באמצעות האפליקציה החדשה. המלצר מחליט לנקום ומרעיל אותה. יש לקוות כי זאת אינה הסיבה שבגללה הגברת נעדרה אמש ממסיבת העיתונאים לרגל השקת המיזם.
רפאלי היא ללא ספק הדוגמנית הישראלית המצליחה ביותר בזמננו, אבל בשנה האחרונה היא עושה קולות של מי שמבקשת לפרוץ את גבולות עולם הדוגמנות כאשת עסקים ממולחת. והיא לא לבד. את המסלול מדוגמנית-על לאשת עסקים עשו רבות לפניה. בישראל ראוי להזכיר בעיקר את שלי גפני ושירז טל, שממשיכות לדגמן במקביל לקריירה העסקית; בחו"ל אלו היידי קלום, טיירה בנקס, ג'יזל בונדשן, ודוגמניות ותיקות כמו סינדי קרופורד, אל מקפירסון, כריסטי ברינקלי וקתי אירלנד בת ה-48, שבפברואר האחרון הוכרזה על ידי מגזין העסקים Forbes כדוגמנית העשירה ביותר בעולם, עם הון של למעלה מ-350 מיליון דולר.
אירלנד היא דוגמה מופתית לדוגמנית שמינפה את שמה ואת המראה המוכר שלה כדוגמנית בולטת בשנות ה-80, לטובת קריירה עסקית מצליחה. מי שהיתה דוגמנית ספורטס אילוסטרייטד פופולארית באייטיז, השיקה בשנת 1993 מותג גרביים הנושא את שמה, ומאז היא מייצרת ומוכרת כמעט הכול: מהלבשה תחתונה ועד תכשיטים, ממוצרי קוסמטיקה ועד מאווררי תקרה.
למרות התהילה והממון הרב, אירלנד מצביעה על הזלזול שהופנה כלפיה בעולם העסקי בשל עברה כדוגמנית: "היו מקרים שבהם היה לי ברור שהיו מתייחסים לרעיונות שלי קצת יותר ברצינות אם היו רואים בי מנכ"לית", סיפרה בראיון לפורבס, "אבל תמיד יש ברקע את עניין הדוגמנות הזה". לידיעת הקוראת בר רפאלי, הגיע הזמן ללמוד מניסיונן של הקולגות המקומיות והבינלאומיות שהצליחו בעולם העסקי, כשברקע עניין הדוגמנות הזה.
בר רפאלי
רפאלי בת ה-27 מוערכת על פי מגזין פורבס הישראלי ב-5 מיליון שקל מהכנסותיה כדוגמנית כיום, ובהן הקמפיינים לבושם של אסקדה ולחברת התכשיטים ה.שטרן. אלה אינם כוללים את מיזם ההלבשה התחתונה under.me שהושק לפני מספר חודשים בישראל ובעולם, בו היא שותפה יחד עם הדוגמן לשעבר דודי בלסר וצלם האופנה אייל נבו, וכמובן את המיזם החדש MyCheck.
בשני המקרים מככבת רפאלי בקמפיינים הוויראליים של המותגים, שלא יכלו לחלום על פרזנטורית טובה ממנה. מוקדם עוד להעריך את הכנסותיה של רפאלי מהשותפוות במיזמים עסקיים אלה הנתונים בתחילת דרכם, אולם יש לשער כי במידה שיצליחו, רפאלי תהפוך לאישה עשירה מאוד, שהונה הרב לא נשען עוד על נתוניה הפיזיים בלבד.
שלי גפני
מאז התפרסמה בשנות ה-80 כנערת השנה של "מעריב לנוער", הפכה שלי גפני, היום בת 40, לאחת הדוגמניות המובילות בישראל. לפני עשור בדיוק, אחרי ששבה לישראל מתקופה ארוכה בחו"ל, היא השיקה בישראל יחד עם בני משפחת קאירי - בעלה אופק, אחיו רם ואחותו נירית - את רשת האיפור האיטלקית מדינה מילאנו, שמחזיקה היום ב-11 סניפים בזכיינות ברחבי הארץ.
גפני היא הרבה מעבר לשותפה בעסק – היא משמשת כמאפרת הראשית של החברה וכן כפנים של המותג מיומו הראשון (למעט שנתיים הפסקה), ובהתאמה היא מככבת בכל מודעות הקמפיין. מהחברה לא נמסר היקף ההכנסות השנתי של מדינה מילאנו, או שוויה של גפני כיום.
שירז טל
לפני כשנה נכנסה הדוגמנית שירז טל כשותפה פעילה בחברת מרלין - חברה להפקת אירועים פרטיים ועסקיים, המעסיקה כ-14 עובדים. לאחר שבעבר החזיקה בר בניו יורק, וכן מסעדה וספא מצליח בישראל (ספא קסום) - היא מספרת כי תחום ההפקות היה המקום אליו רצתה להגיע מאז ומתמיד. "פשוט אף פעם לא היה לי זמן להתעסק בזה", היא מסבירה.
טל היא אחת הדוגמניות הישראליות המצליחות ביותר בכל הזמנים, שבמהלך הקריירה הארוכה שלה כיכבה בקמפיינים עולמיים בולטים, בין היתר להלנה רובינשטיין, ג'ורג'יו ארמאני, איב סן לורן ואחרים. לפני כשלוש שנים נתנה ידה גם בהנחיית הגרסה הישראלית ל"פרויקט מסלול", בו שימשה כמקבילתה הישראלית של הקולגה מחו"ל היידי קלום.
מבין כל הדוגמניות הישראליות טל היא היחידה בעלת אוריינטציה עסקית מובהקת, ושמה נקשר לא פעם למדורי הכלכלה בעיתונות. אך בניגוד לדוגמניות אחרות שנכנסות לעסקים מתוך רצון למנף את ההון שצברו, טל מדגישה כי תחום העסקים הוא מגרש שעניין אותה תקופה ארוכה ומעידה כי "זה לא הכסף, אלא העניין בעסק עצמו".
היידי קלום
בימים האחרונים מככבת היידי קלום, 39, במדורי הרכילות, בעקבות פרסום תמונות הפפראצי שתפסו אותה יחד עם שומר הראש שאיתו על פי השמועות בגדה בבעלה לשעבר סיל. על אף שעל פניו מדובר בפרסום שלילי, יש לשער כי הוא יתרום רבות לעסקיה של קלום, לאור הבאז המתעורר סביבה. קלום היא אחת הדוגמניות הבולטות והעסוקות באמריקה, שעל אף גילה הנחשב למופלג בעולם הדוגמנות, ניתן עדיין לראות אותה מככבת בקמפיינים, כמו זה החדש של חברת הג'ינסים ג'ורדאש.
השינוי הגדול בקריירה של קלום, ששוויה מוערך כיום ב-70 מיליון דולר, התרחש ב-2004, כשלאחר 12 שנות דוגמנות היא יזמה והפיקה יחד עם רשת הכבלים האמריקאית "בראבו" את סדרת הריאליטי המצליחה "פרויקט מסלול", אותה היא גם מנחה מזה עשר עונות. בנוסף, קלום הפיקה והנחתה את התוכנית Funny Kids. על פי פורבס, הקריירה הטלוויזיונית של קלום הכניסה לה בשמונה השנים האחרונות למעלה מ-20 מיליון דולר. זאת, בנוסף לליין תכשיטים, קו בגדי היריון ושיתופי פעולה שונים שיזמה עם חברות כמו ניו באלאנס וויקטוריה'ס סיקרט – החברה שעבורה שימשה קלום כמלאכית מובילה במשך 13 שנה.
ג'יזל בונדשן
ג'יזל בונדשן היא לא רק הדוגמנית הברזיליאית המצליחה ביותר, אלא גם הדוגמנית העשירה בעולם. בגיל 32 הונה מוערך ברבע מיליארד דולר, ומגזין פורבס צופה כי עד סוף שנת 2013 יש סיכוי גבוה שתהפוך לדוגמנית המיליארדרית הראשונה. בונדשן, הנתונה כרגע בהיריון, מחזיקה במותג קוסמטיקה, בקו כפכפים על שמה לחברת איפנמה, במותג הלבשה תחתונה ובנוסף לאלה, בבעלותה בית מלון בברזיל וקרקעות ובניינים בארצות הברית ובדרום אמריקה.
במקביל לפעילויותיה העסקיות הרבות, בונדשן לא הפסיקה לדגמן מאז החלה את דרכה כדוגמנית לפני למעלה מ-15 שנה, והיא עושה מיליונים בקמפיינים הגדולים ביותר בשוק. רק בשנה האחרונה הכנסותיה מדוגמנות עמדו על 45 מיליון דולר, למרות שאם תשאלו אותה - כסף הוא בכלל לא המניע.
בראיון שערכתי עם בונדשן בפריז לפני כשנתיים, לרגל השקת קו הכפכפים העונתי שלה, היא סיפרה כי חלק גדול מהרווחים מקו זה נתרמים ל"פרויקט מים נקיים" למען הייעור מחדש של ברזיל, ולפרויקט נוסף להעצמת נערות צעירות מבתים הרוסים. "אני יכולה לתרום כסף. הרבה כסף", סיפרה בראיון, "אבל זה לא העניין. תשומת הלב התקשורתית שאני מעניקה לפרויקטים האלה חשובה יותר. אנשים שקונים את הפליפ פלופ האלה בכמה עשרות דולרים, לומדים דרכם על נושא הקרוב ללבי. אלה לא עוד סתם סנדלים, אלא כלי להעברת מסר בעולם". יצאה קדושה.
אל מקפירסון
הדוגמנית האוסטרלית אל מקפירסון, שזכתה בעבר לכינוי The Body, היא המקבילה הבריטית של טיירה בנקס, כמנחה ומפיקה של Britain & Ireland Next Top Model. בשנות ה-80 וה-90 היא היתה לאחת הדוגמניות המצליחות והפופולאריות בעולם, אך לפני כעשור החלה לגלוש גם אל תחום העסקים.
מלבד ההשקעות בטלוויזיה, מקפירסון מחזיקה כיום בליין הלבשה תחתונה על שמה, עבורו היא גם מדגמנת כמובן, ובבעלותה גם קו מוצרי קוסמטיקה, שנקרא בפשטות Elle Macpherson - The Body. למרות שבשנים האחרונות היא נעלמה מהרדאר התקשורתי ושמה כבר לא מככב במדורי הרכילות כמו אחיותיה למועדון המיליון, מקפירסון ממשיכה לצבור הון בשקט – הונה מוערך כיום ב-70 מיליון דולר והיא מסתמנת כאחת הדוגמניות החולשת על מגוון רחב של תחומים. עם זאת, ביחס לגילה המתקדם, 49, עושה רושם שמרבית חברותיה עקפו אותה בסיבוב.
טיירה בנקס
היא כוכבת טלוויזיה, בעלת חברת ההפקות המצליחה לטלוויזיה וקולנוע Trya Inc, "סופרת" שכתבה שני רבי מכר פופולאריים בתחום הדוגמנות, בעלת קו הלבשה (די מכוער, האמת) ובוגרת מצטיינת של בית הספר לעסקים בהרווארד. קוראים לה טיירה בנקס וכיום, עשרים שנה מאז החלה את דרכה כדוגמנית בת 18, היא הפכה לאחת הדוגמניות העשירות והחזקות בתעשייה, שהונה מוערך ב-90 מיליון דולר. עשירה אפילו יותר מהמודל לחיקוי שלה, נעמי קמפבל, שמחזיקה בהון של 50 מיליון דולר בלבד.
בנקס היא לא רק דוגמנית ואשת עסקים מצליחה - היא אייקון. סמל להצלחה כנגד כל הסיכויים, שבתחילת דרכה כדוגמנית נזרקה משבע סוכנויות, והפכה עם השנים למטאור עסקי שעיני כל דוגמנית מתחילה נשואות אליה. בדומה לדוגמניות רבות אחרות, גם בנקס חטפה מבטים מזלזלים בתחילת דרכה. "הרבה אנשים הרימו גבה, אבל כשלאנשים יש ציפיות נמוכות ממך, את כל הזמן מפתיעה אותם", סיפרה בראיון לפורבס. "מתברר שלא נדרש הרבה כדי להדהים אותם".