''אמן החמימות המפוארת''. אחרי מות מעצב הפנים פרנסואה קטרו

המעצב הצרפתי המשפיע היה אוטודידקט, חביבם של העשירים והמפורסמים. ''אני מאמין בספונטניות ומתעב את המילה 'טעם'. יותר חשובה יכולת הבחנה'', נהג לומר

ענת ציגלמן

|

16.11.20 | 09:16

פרנסואה ובטי קטרו באירוע התרמה. יחד הם היו מהזוגות המיתולוגיים של עולם האופנה והעיצוב הפריזאי (צילום: Bertrand Rindoff Petroff/GettyimagesIL)
פרנסואה ובטי קטרו באירוע התרמה. יחד הם היו מהזוגות המיתולוגיים של עולם האופנה והעיצוב הפריזאי (צילום: Bertrand Rindoff Petroff/GettyimagesIL)

מי לא מכיר את שמו של המעצב הצרפתי פיליפ סטארק? מנעד יצירתי מרשים, כריזמה וחושים תקשורתיים מעולים הפכו אותו לכוכב. איכויות דומות היו גם לפרנסואה קטרו, שמת בשבוע שעבר בגיל 83. מאחר שעיקר פועלו קדם לעידן הרשתות החברתיות והאינטרנט, השם קטרו הרבה פחות מוכר, אך משנות ה-60 ולמשך עשורים ארוכים הוא היה מעצב הפנים הנחשק בחוגי החברה הגבוהה באירופה.

 

בין לקוחותיו, שגם היו חבריו הקרובים, נמנו מעצבי האופנה איב סן לורן ודיאן פון פירסטנברג, הברונית מארי הלן דה רוטשילד ונסיכת יוון ודנמרק מארי שנטל. קטרו, תיארה הנסיכה, היה גבר אלגנטי עם תועפות שיער וסטייל. יחד עם זוגתו בטי, שקיבלה את תואר המוזה של סן לורן, הם היו מהזוגות המיתולוגיים של עולם האופנה והעיצוב הפריזאי.

 

הנה מבואת ביתה הניו יורקי של נסיכת יוון ודנמרק, שעיצב עבורה קטרו:

 

 

קטרו נולד באלג'יריה ב-1936, למשפחה צרפתית קולוניאליסטית ושושלת של אנשי צבא בכירים. ענייני הצבא והניהול לא עניינו אותו כלל: כבר בגיל 5 ארגן מחדש את רהיטי הבית, סיפר פעם בראיון.

 

כילד הוא חלק ספסל לימודים עם סן לורן, גם הוא יליד אלג'יריה, שם החלה חברותם האמיצה. וכמו סן לורן, ברגע שרק יכול היה, עזב לפריז. ''הייתי פלייבוי ולא תכננתי לעבוד'', סיפר לפני כמה שנים, אך יחד עם השגת עצמאותה של אלג'יריה הצטמק ההון המשפחתי, והוא נאלץ להתפרנס.

 

 

קטרו היה אוטודידקט. ללא תעודה מקצועית, כעיתונאי צעיר שחיפש עיצובי פנים ראויים לכתבות במגזיני עיצוב, הוא למד להתבונן ולנתח עבודות. ''אני רק נח ומתבונן'', אמר בראיון שהעניק בשנות ה-70, ''כמובן, התבוננות קפדנית היא סוג של עבודה".

 

הפרויקט הראשון שלו היה שואו רום שעיצב בארמון מילאנזי עבור מעצבת האופנה האיטלקייה מילה שן, ב-1968. ''זה נראה כמו המחר'', דיווחו המגזינים. יחד עם נישואיו לבטי סיינט, ה''איט גירל'' של התקופה, הוא זינק אל הבמה כאדריכל פנים נחשק. 

 

 

דירתם הפרטית של בני הזוג הצעירים עוצבה בסגנון מודרני מובהק של תחילת שנות ה-70, אך לקוחות שהגיעו ממשפחות ותיקות ועשירות ''שכנעו אותי שיש רהיטים שאסור להחמיץ'', התייחס מאוחר יותר לפריטים ששילב ברוחב יד בעבודותיו, ושאותם נהוג היום לכנות בשם הכללי ''עתיקות''. רוב הפרויקטים שלקח על עצמו באו עם תקציבים שאפשרו לו חופש יצירתי, שאותו ניצל במלואו.

 

פרנסואה ובטי קטרו הצעירים בדירתם הפריזאית (צילום: Horst P. Horst/GettyimagesIL)
    פרנסואה ובטי קטרו הצעירים בדירתם הפריזאית(צילום: Horst P. Horst/GettyimagesIL)

     

    סגנון מובהק של תחילת שנות ה-70 התחלף בהמשך דרכו בעיצוב אקלקטי, אנציקלופדי (צילום: Horst P. Horst/GettyimagesIL)
      סגנון מובהק של תחילת שנות ה-70 התחלף בהמשך דרכו בעיצוב אקלקטי, אנציקלופדי(צילום: Horst P. Horst/GettyimagesIL)

       

      הוא עיצב בתים, ארמונות, יאכטות, מטוסים. עיצוב עשיר במרקמים, מלא הוד, ועם זאת, נוח: גם כשקנה המידה היה גדול, הוא ידע להשיג חמימות ביתית. מעצבת האופנה דיאן פון פירסטנברג כינתה אותו ''Master of Grand Coziness''.

       

      קטרו דחה את הרעיון של סגנון אחד מובחן ולא היתה לו טביעת אצבע מובהקת, מלבד האקלקטיות שלו והיכולת ללהטט ולערבב בין סגנונות, מניאו קלאסיקה (שרווחה בצרפת במחצית הראשונה של המאה ה-19) דרך תרבות ה''מוד'' של שנות ה-60 ועד פוסט מודרניזם. הוא היה בין הראשונים להשתמש בפלדת אל חלד ופלסטיק כחלק מעיצוב הפנים, לערבב מסורות עיצוביות ומחוות עכשוויות. עם זאת, בחירותיו לא היו שרירותיות: הוא תמיד התייחס למיקום הפרויקט ולמעטפת האדריכלית.

       

       

       

      רעיונות כמו האטה, איזון או צמצום לא עניינו אותו. הוא עבד במשך חמישה עשורים ברחבי העולם – מניו יורק ועד סעודיה. בהספדים שנישאו לו בשבוע שעבר השוו את השפעתו על עולם עיצוב הפנים עם זו של סן לורן על האופנה, ועם זו של פול בוקוז על הסצינה הקולינרית. ''לימודים היו הורסים מה שיש לי'', אמר ב-1988. ''אני מאמין בספונטניות ומתעב את המילה 'טעם'. טעם קל ללמוד ממגזינים. יותר חשובה יכולת הבחנה".

       

       

      הנה חדר האוכל בביתם הפרובנסאלי של בני הזוג:

       

       

      לבני הזוג קטרו שתי בנות – מקסים היא עורכת בהוצאת הספרים ''פלמריון'' ודפנה מנהלת ב''דיור''. ביתם הגדול בפרובאנס, שאותו כמובן עיצב קטרו בעצמו והוא תועד באינספור צילומים, מועמד למכירה מאז השנה שעברה, כשעליו תג מחיר של 10 מיליון יורו. ''קשה לומר מה יזכרו מעבודתו מלבד איכותה הטובה'', הספיד אותו הכותב דייוויד נטו, ''אבל זה, בעצם, כל מה שהוא רצה''.

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד