עם חרוז קליט וספרי בישול: הקמפיין ההיסטורי שמכר לציבור חשמל

תערוכה חדשה מזכירה זמנים שבהם עודדו צריכת חשמל; הססמה ''יותר חשמל, פחות עמל'' כיכבה בחוצות, ותערוכה נודדת הדגימה לציבור כיצד להשתמש במכשירים ביתיים

עודד בן יהודהפורסם: 25.12.19 08:28
''מעתה רק חשמל במטבח'', משכנע הקמפיין, שקשר בין צריכת חשמל ביתית למודרנה ולשיפור איכות החיים. את הכרזות האלה - ואת התקע המחייך - עיצב ואייר דן ריזינגר, שהלך לעולמו בחודש שעבר (מתוך קמפיין יותר חשמל פחות עמל. מעצב דן רזינגר, מקור - הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)
''מעתה רק חשמל במטבח'', משכנע הקמפיין, שקשר בין צריכת חשמל ביתית למודרנה ולשיפור איכות החיים. את הכרזות האלה - ואת התקע המחייך - עיצב ואייר דן ריזינגר, שהלך לעולמו בחודש שעבר (מתוך קמפיין יותר חשמל פחות עמל. מעצב דן רזינגר, מקור - הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)
 למהלך המיתוגי נלוו ספר בישול ותערוכה שנדדה ברחבי הארץ, והציגה לציבור מכשירי חשמל ביתיים (עריכה גרפית: ז. פינקלשטין, צילום: ח. שדה, דפוס "אות". מקור - הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)
למהלך המיתוגי נלוו ספר בישול ותערוכה שנדדה ברחבי הארץ, והציגה לציבור מכשירי חשמל ביתיים (עריכה גרפית: ז. פינקלשטין, צילום: ח. שדה, דפוס "אות". מקור - הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)
את הססמה הקליטה ניסח ושלח לחברת החשמל יעקב שמלצמן מנתניה. הוא זכה בפרס שהוצע בתחרות הפתוחה לציבור: תנור חשמלי (מיצבים מתערוכת יותר חשמל פחות עמל. צילום: סם פרנק, מקור – הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)
את הססמה הקליטה ניסח ושלח לחברת החשמל יעקב שמלצמן מנתניה. הוא זכה בפרס שהוצע בתחרות הפתוחה לציבור: תנור חשמלי (מיצבים מתערוכת יותר חשמל פחות עמל. צילום: סם פרנק, מקור – הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)

אחד הקמפיינים המוצלחים שנעשו פה בשנים האחרונות הוא של חברת החשמל, בכיכובן של שתי דמויות מבריקות. ''שקע ותקע'' מקדמים שימוש נבון, חכם ומצומצם בחשמל, כזה שתואם את הדיון על משבר האקלים והרגלי הצריכה המופרזים שלנו. אך בתחילת שנות ה-60 עשתה חברת החשמל מהלך שיווקי הפוך לחלוטין, תחת הסלוגן ''יותר חשמל, פחות עמל''.

 

לכבוד חג החנוכה מציגה החברה תערוכה היסטורית המתמקדת בקמפיין פורץ הדרך, בגלריה ''בן עמי'' שבשכונת גן החשמל בתל אביב. התערוכה מחזירה אותנו אחורה בזמן, לעידן נאיבי יותר, שבו עדיין לא חיפשו נמרצות אחר אנרגיות מתחדשות, או הטיפו לחסכנות צרכנית.

 

לאחר קום המדינה נדרשו אזרחיה הטריים להתרגל לצריכה מופחתת: חברת חשמל, שהחלה לפעול ב-1923, איבדה במלחמת העצמאות את תחנת הכוח "נהריים", שעברה לשליטה ירדנית. כעשור מאוחר יותר הצליחה החברה להכפיל את קצב הייצור, ואתו ביקשה לעודד את השימוש. היא הוציאה קול קורא לציבור, תחרות פתוחה שהסתיימה בקמפיין חדשני לזמנו, כזה שמשקף היום את השינוי ברוח הזמן.

 

 (מתוך קמפיין יותר חשמל פחות עמל. מעצב אולמן, מקור – הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)
    (מתוך קמפיין יותר חשמל פחות עמל. מעצב אולמן, מקור – הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)

     

    ''יותר חשמל, פחות עמל'' היתה הססמה שניסח ושלח יעקב שמלצמן מנתניה. הוא זכה בפרס: תנור חשמלי. את הקמפיין שליווה אותה יצר משרד הפרסום א. גלבלום, ברוח התפיסה האמריקאית דאז, שקשרה בין צריכת החשמל הביתית למודרניזציה, שיפור איכות החיים והקלה במילוי מטלות הבית.

     

    את הקמפיין עיצב דן ריזינגר, שהלך לעולמו בחודש שעבר. היקפו הרחב, על שלל ערוציו השיווקיים השונים, נראה היום כמו פעולה מיתוגית כוללת לכל דבר.

     

    צפו בגילה אלמגור בפרסומת שביקשה להנחיל את ''ססמת המשפחה'':

     

      

    ואם היום אנו כבר מורגלים בדמויות מואנשות וידידותיות של מותגים, הפורטות על רגשותינו ופונות אלינו דרך הילדים, אז, בודד בזירה יחד עם ''דן חסכן'' של בנק הפועלים, עיצב ריזינגר עבור הקמפיין כבל חשמלי מצדיע ומחויך.

     

     (מתוך קמפיין יותר חשמל פחות עמל. מעצב BIBAS&LEE, מקור - הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)
      (מתוך קמפיין יותר חשמל פחות עמל. מעצב BIBAS&LEE, מקור - הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)

       

      הקמפיין הייחודי גלש מעבר לשילוט חוצות או מודעות בעיתונים. מותגי חשמל מקומיים כמו "אמפא" ו"גרסטל" הטביעו את הסמל המחויך על מוצריהם, ורשימה של "חנויות הסמל" הבטיחה לרוכשים הלוואות ומענקים. בנוסף התקיימו סדנאות בישול בשיתוף "ויצו" ושני ספרי בישול הופקו במקביל לתחרות בישול ארצית נושאת פרסים. בשיאו של המהלך נדדה ברחבי הארץ תערוכה שהציגה לציבור מוצרי חשמל, בליווי טיפים, מתכונים והדגמות לבישול נקי, קל ומהיר.

       

      תערוכה נודדת הדגימה לציבור את אופני השימוש במכשירי החשמל הביתיים (מתוך ביתן יותר חשמל פחות עמל. צילום: סם פרנק)
        תערוכה נודדת הדגימה לציבור את אופני השימוש במכשירי החשמל הביתיים(מתוך ביתן יותר חשמל פחות עמל. צילום: סם פרנק)

         

         (צילום: קרן קדרון. מקור - הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)
          (צילום: קרן קדרון. מקור - הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)

           

           (מתוך קמפיין יותר חשמל פחות עמל. מקור – הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)
            (מתוך קמפיין יותר חשמל פחות עמל. מקור – הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)

             

             (מתוך קמפיין יותר חשמל פחות עמל. מעצב דן רזינגר, מקור – הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)
              (מתוך קמפיין יותר חשמל פחות עמל. מעצב דן רזינגר, מקור – הארכיון ההיסטורי חברת החשמל לישראל)

               

              החיבוק החם שנותנת חברת החשמל לחג החנוכה מזכיר את מה שעשתה חברת קוקה קולה לחג המולד בתחילת המאה ה-20. לא רבים יודעים שקוקה קולה ניכסה את דמותו של סנטה קלאוס, צבעה אותו באדום, שכבר היה מזוהה כצבע המותג שלה, ושכנעה אותנו שכך היה מאז ומתמיד. גם חברת החשמל ניסחה לחנוכה שם נוסף, ''חג האור" (להבדיל מ''חג האורים''), ויזמה בו שלל פעילויות לכל המשפחה. אי אפשר להתעלם מקווי הדמיון בין המהלכים: שתי חברות מסחריות שמנכסות חג לאומי/דתי, ונעזרות בדמות חביבה כדי לשווק לנו בנעימות עוד מוצרים והרגלי צריכה.

               

               (מתוך ספר בישול "365 שולחנות ערוכים". תחיה בת אורן. הוצאה בשיתוף חברת החשמל 1961)
                (מתוך ספר בישול "365 שולחנות ערוכים". תחיה בת אורן. הוצאה בשיתוף חברת החשמל 1961)

                 

                איפה: גלריה בן עמי, רחוב החשמל 12, תל אביב.

                מתי: עד 9 בינואר, א'-ה' 08:00-20:00, ו' 08:00-14:00.  

                 

                ----------------------------------------------------------

                לחצו על התמונה לעוד מעבודתו של דן ריזינגר, ממנסחיה של השפה הגרפית הישראלית:

                 

                בעקבות מותו של דן ריזינגר. לחצו לכתבה המלאה (צילום: תומי הרפז)
                בעקבות מותו של דן ריזינגר. לחצו לכתבה המלאה (צילום: תומי הרפז)

                 

                 

                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
                אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
                בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

                להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
                odedbenyehuda@gmail.com