האיש שניסח את השפה הגרפית הישראלית: דן ריזינגר הלך לעולמו

חתן פרס ישראל לעיצוב משאיר אחריו מורשת של שבעה עשורי יצירה פוריים, עם השפעה שאינה רק נחלתה של קהילה מצומצמת, אלא משאירה חותם בעם שלם

עודד בן יהודה

|

26.11.19 | 22:04

כמה דוגמאות ממאות לוגואים שיצר דן ריזינגר, בכיר המעצבים הגרפים והראשון שזכה בפרס ישראל לעיצוב גרפי.  יריד המזרח, טמבור, המוסד לביטוח לאומי, האגודה למלחמה בסרטן, הבימה ושנקר הם אלה שמופיעים כאן ללא שם (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
כמה דוגמאות ממאות לוגואים שיצר דן ריזינגר, בכיר המעצבים הגרפים והראשון שזכה בפרס ישראל לעיצוב גרפי. יריד המזרח, טמבור, המוסד לביטוח לאומי, האגודה למלחמה בסרטן, הבימה ושנקר הם אלה שמופיעים כאן ללא שם (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
את הלוגו המפורסם של משרד התיירות עיצב על סמך סיפור המרגלים
את הלוגו המפורסם של משרד התיירות עיצב על סמך סיפור המרגלים
סמלי המכבייה. סגנונו הייחודי התאפיין בצורות גיאומטריות בעלות צבעוניות עזה, ויכולת נדירה לספר סיפור שלם בתוך סמל גרפי פשוט (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
סמלי המכבייה. סגנונו הייחודי התאפיין בצורות גיאומטריות בעלות צבעוניות עזה, ויכולת נדירה לספר סיפור שלם בתוך סמל גרפי פשוט (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
עבד בשביל מוסדות תרבות ומדינה, וגם בהזמנת חברות מסחריות, כמו דלק, מגבוני לילי (''עלילי'') ואפריקה ישראל (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
עבד בשביל מוסדות תרבות ומדינה, וגם בהזמנת חברות מסחריות, כמו דלק, מגבוני לילי (''עלילי'') ואפריקה ישראל (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
סדרת כרזות לקמפיין של ''אלעל'' (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
סדרת כרזות לקמפיין של ''אלעל'' (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
ריזינגר בחדר עבודתו, 2016. נעילתה של תערוכת הרטרוספקטיבה שהוקדשה לו במוזיאון ישראל נדחתה בכחצי שנה, בגלל הביקוש (צילום: תומי הרפז)
ריזינגר בחדר עבודתו, 2016. נעילתה של תערוכת הרטרוספקטיבה שהוקדשה לו במוזיאון ישראל נדחתה בכחצי שנה, בגלל הביקוש (צילום: תומי הרפז)
ועוד שלוש דוגמאות מתוך מאות כרזות שאייר ועיצב. היה בן 16 כשהתחיל את לימודיו בבצלאל, ועבד במשך שבעה עשורים פוריים (עיצוב: באדיבות דן ריזינגר)
ועוד שלוש דוגמאות מתוך מאות כרזות שאייר ועיצב. היה בן 16 כשהתחיל את לימודיו בבצלאל, ועבד במשך שבעה עשורים פוריים (עיצוב: באדיבות דן ריזינגר)
 

בהיסטוריה הצנועה של העיצוב הישראלי, דן ריזינגר ראוי לקבל כרך שלם. המעצב הוותיק ועטור הפרסים הלך אתמול (שלישי) לעולמו, והוא בן 85. ריזינגר, חתן פרס ישראל לעיצוב לשנת 1998, היה רק בן 16 כאשר החל את לימודיו במחלקה ל"גרפיקה שימושית" בבצלאל הירושלמית, נער שאיבד את משפחתו בשואה, ונדמה שמאז הוא מעולם לא הפסיק לעבוד כמעט עד יומו האחרון.

 

 

כשהוא משאיר אחריו מורשת של שבעה עשורי יצירה פוריים, תרומתו והשפעתו אינן רק נחלתה של קהילת עיצוב ומיתוג מצומצמת, ריזינגר הצליח לטבוע את חותמו על עולמו התרבותי של עם שלם. עם לוגואים, סמלים, מוצרים וחללים שעיצב לארגונים וחברות מסחריות מובילות כמו טבע, אמקור, ארקיע, אלעל, דלק, אלקטרה, טמבור, קופת חולים כללית, חוגלה, התיאטרון הלאומי הבימה, האגודה למלחמה בסרטן, מוזיאון תל אביב, רכבת ישראל ועוד עשרות נוספים, הוא השאיר סימנים באורח חיינו, בסביבה שמקיפה אותנו, על המדף בסופרמרקט ובאופן כללי על התפישה האסתטית הישראלית.

 

ריזינגר בביתו, לפני שלוש שנים (צילום: תומי הרפז)
    ריזינגר בביתו, לפני שלוש שנים(צילום: תומי הרפז)

     

    כמעצב של ''ישקר'', הוא יצר לה סדרה של לוחות שנה בלתי נשכחים. זה אולי הבולט שבהם (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
      כמעצב של ''ישקר'', הוא יצר לה סדרה של לוחות שנה בלתי נשכחים. זה אולי הבולט שבהם(איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)

       

      הלוגו הקודם של מוסף 24 של ''ידיעות אחרונות'', שבו משולב סימן שאלה משמאל וסימן קריאה מימין. ''עיתונאים שואלים שאלות ומקבלים תשובות'', הסביר פעם (עיצוב: באדיבות דן ריזינגר)
        הלוגו הקודם של מוסף 24 של ''ידיעות אחרונות'', שבו משולב סימן שאלה משמאל וסימן קריאה מימין. ''עיתונאים שואלים שאלות ומקבלים תשובות'', הסביר פעם(עיצוב: באדיבות דן ריזינגר)

         

        מיתוג חברת ''כרמל'' (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
          מיתוג חברת ''כרמל''(איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)

           

          עוד מעבודתו הענפה ל''אלעל'' (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
            עוד מעבודתו הענפה ל''אלעל''(איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)

             

            עיצוביו הפכו לנכסי תרבות, אוצרות לאומיים של ממש, ולפני כשנתיים הוא זכה לתערוכת רטרוספקטיבה במוזיאון ישראל בירושלים, תחת השם "סימני דרך: 60 שנות עיצוב של דן ריזינגר". נעילתה נדחתה בכמעט חצי שנה - הוכחה לאופן שבו עיצוביו פרטו על נימי הרגש של המבקרים.

             

            אם רוצים לנסות ולהגדיר את סגנונו העיצובי, צריך לפתוח בעצם בשאלה "מה זה עיצוב ישראלי". ריזינגר שילב, בשפה הגרפית שפיתח, מגמות עולמיות של אמצע המאה הקודמת, עם צורות גיאומטריות ומשטחי צבע חלקים, יחד עם דלות וצניעות עיצובית ששיקפו את הלך הרוח של היישוב העברי והמדינה שקמה בעקבותיו. כטיפוגרף מחונן, הוא יצר גופנים ששימשו לשלל שימושים - כגון סמלילי עיתונים ולוגוטייפים (logotype) מקוריים לחברות ומוסדות - שעוצבו על בסיס צורות גרפיות פשוטות, שאיתן אהב לשחק, מבלי לחשוש להיות אקספרימנטלי. חלקם אמנם לא צלחו את הזמן, אבל רבים עדיין קיימים, כמו הלוגו של תיאטרון הבימה, מגבוני לילי, ישקר, טמבור ועוד. הזמן (עדיין) לא יכול לעל-זמניות של רוב יצירותיו.

             

            לפני שנה וחצי, בשבוע העיצוב בירושלים, הוא הציג בתערוכה ''70 דגל'' דגל אלטרנטיבי למדינת ישראל. הייתה זו עבודה שזיקקה לא רק את סגנונו הייחודי, שהתאפיין בצורות גיאומטריות בעלות צבעוניות עזה, ואת היכולת הנדירה שלו לספר סיפור שלם בתוך סמל גרפי פשוט, אלא גם החצינה את אישיותו כיוצר שאינו פוחד לעסוק בתכנים פוליטיים.

             

             

             

            ריזינגר היה אחראי לא רק על כרזות שעסקו בתרבות, תיאטרון או ספורט (עיצב כמה מהכרזות המפורסמות של משחקי המכבייה), אלא גם יצר כרזות סוציו-פוליטיות שעסקו למשל בעליית האנטישמיות באירופה, כמוAgain? או Let my People go שחוגגת השנה 50 שנה ליצירתה. ניתן לומר שריזינגר היה שגרירה העיצובי של ישראל, לא רק דרך סדרת הכרזות שיצר ל"אלעל", שניחנו בהומור ובתחכום. קמפיין "השלום" שהוצג מטעם המדינה בבית הכלבו הניו יורקי "בלומינגדיילס" בשנת 1979, היה אחד הפרויקטים שהפכו את ריזינגר למעצב בעל שם עולמי. 

            אחת הכרזות הנודעות של ריזינגר, מחאה על היחס ליהודים בברית המועצות (עיצוב: באדיבות דן ריזינגר)
              אחת הכרזות הנודעות של ריזינגר, מחאה על היחס ליהודים בברית המועצות(עיצוב: באדיבות דן ריזינגר)

              שישה תרנים כמספר ימי העבודה, בכרזת 1 במאי של ההסתדרות (עיצוב: באדיבות דן ריזינגר)
                שישה תרנים כמספר ימי העבודה, בכרזת 1 במאי של ההסתדרות(עיצוב: באדיבות דן ריזינגר)

                 

                נדמה שדן ריזינגר תמיד ניסה למתוח את גבולות המוכר, או הברור מאליו, בעולם מעט שמרני ומקובע. בין אם זה היה לוח השנה שעיצב לחברת "ישקר", שנראה כמו משחק ילדים, כאשר כל עמוד הופך לתלת-ממדי עם חיתוכים ופתחים להרכבה עצמית, או לוח שנה נוסף שיצר ב-1987 למוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק (MoMA), העשוי דפים נפרדים, המחולקים לשטחים צבעוניים שחתוכים באופן שונה, ובכך מייצרים אין ספור צורות גיאומטריות שהופכות אותו ללוח שנה "לכל החיים".

                 

                לוח שנה לכל החיים, הנמכר במוזיאון ה''מומה'' בניו יורק (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
                  לוח שנה לכל החיים, הנמכר במוזיאון ה''מומה'' בניו יורק(איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)

                   

                  פרופ׳ ירום ורדימון, חתן פרס ישראל בעיצוב (2007) וחברו של ריזינגר, אומר ש"הוא משאיר לנו דוגמא ומורשת ליחיד פורץ דרך, נועז, חדשן רב-תחומי, מביא בשורת עיצוב ודוברה. כרזותיו, לוחות השנה החכמים, עבודותיו כמעצב טוטאלי בתחומים ובנושאים מגוונים מתעדות את התפתחות החברה המקומית על פני חמישה עשורים. כרזות שהיו לאייקונים בלתי נשכחים בטנא תרבות ישראל, מברקים חזותיים ממעוזו של יוצר חזותי שהביא חוכמה, ברק וחדשנות. הוא נמנה על הבודדים שטוו שפה חזותית חדשה, שנעה מן הקיים לקוסמופוליטי מתוך רגישות למטעני העבר של החברה היהודית וביטויים של צרכים עדכניים במדינה, ובכישרונו ידע למצב את העיצוב כנכס תרבותי וגם כלכלי".

                  המיתוג של חברת ''דלק'' (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
                    המיתוג של חברת ''דלק''(איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)

                    לוח שנה 1982 לחברת המחשבים ''אראל'' (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
                      לוח שנה 1982 לחברת המחשבים ''אראל''(איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)

                      הלוגו ארוך השנים של מוסף 7 ימים, עד שהוחלף לפני כמה שנים (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
                        הלוגו ארוך השנים של מוסף 7 ימים, עד שהוחלף לפני כמה שנים(איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)

                         

                        גם הלוגו שעיצב למוזיאון תל אביב הוחלף לפני כמה שנים (עיצוב: באדיבות דן ריזינגר)
                          גם הלוגו שעיצב למוזיאון תל אביב הוחלף לפני כמה שנים(עיצוב: באדיבות דן ריזינגר)

                          הלוגו של ישקר (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
                            הלוגו של ישקר(איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)

                            ספיישל ישראל בכלבו הניו יורקי בלומינגדיילס. גאווה ישראלית (איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)
                              ספיישל ישראל בכלבו הניו יורקי בלומינגדיילס. גאווה ישראלית(איור: דן ריזינגר, באדיבות מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל)

                               

                              דן ריזינגר התגורר בגבעתיים עם אשתו אנאבל, ולשניהם שלושה בנים וחמישה נכדים. הוא יובא למנוחות היום (רביעי), בבית העלמין מורשה ברמת השרון, בשעה 14:00.

                               

                               
                              הצג:
                              אזהרה:
                              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד