מהזמנת הכרטיסים ועד הנחיתה:
איך טסים בהצלחה עם ילדים

למה עדיף להזמין טיסת לילה, מה כדאי לקחת בתיק עזרה ראשונה למטוס ואיך להקל על הלחץ של הקטנטנים באוזניים? 21 עצות לטיסה משפחתית נעימה

השאירו את המקום ליד החלון לילדים הקטנים יותר. מעבר לעובדה שכיף להתבונן בעננים מקרוב, צריך לזכור שילדים קטנים נוטים לשלוח ידיים לכל עבר, ועל כן מושב במעבר עלול להיות מסוכן (צילום: שאטרסטוק)
השאירו את המקום ליד החלון לילדים הקטנים יותר. מעבר לעובדה שכיף להתבונן בעננים מקרוב, צריך לזכור שילדים קטנים נוטים לשלוח ידיים לכל עבר, ועל כן מושב במעבר עלול להיות מסוכן (צילום: שאטרסטוק)

שלב 1: מזמינים

 

1. העדיפו טיסת לילה, במיוחד אם הטיסה ארוכה. כך יש יותר סיכוי שהילדים יעבירו את הזמן בשינה ואתם תוכלו לנוח במקום להעסיק אותם.

 

2. בחרו מושבים מתאימים. הכי כדאי בשורה הראשונה, שמאפשרת פריסת משטח החתלה בעת הצורך או שמיכה עבה כדי שהילדים יוכלו להתנועע עליה מדי פעם ולהתאוורר. השתדלו להימנע ממושבים בסוף המטוס מכיוון שבאזור זה מרגישים יותר את כיסי האוויר. לא הצלחתם לשריין מושבים? הגיעו מוקדם לדלפק הטיסה ונסו לבקש הושבה במקומות המתאימים.

 

3. הזמינו מושב גם לתינוק. אם התינוק מתחת לגיל שנתיים, כדאי לרכוש גם לו כרטיס כדי להבטיח מושב פנוי להתקנת מושב הבטיחות. חשוב לוודא מראש עם חברת התעופה שמושב הבטיחות שברשותכם מותר ומתאים לשימוש במטוס ולהזמין מושב ליד החלון, שבו מותר להתקין מושב בטיחות.

 

בדרך לנופש? שמונה צעדים בבית ובאוויר שיעזרו לכם לעבור את הטיסה בקלות  >>

 

שלב 2: מתכוננים

 

4. בקרו

אצל הרופא. קחו את הילד לבדיקה אצל רופא הילדים, בפרט אם קיימת אצלו נטייה לדלקות אוזניים חוזרות. עשו זאת כמה ימים לפני הטיסה, כדי שהרופא יוודא שאין דלקת פעילה שעלולה להחמיר בזמן הטיסה. כמו כן, בקשו מרשמים לתרופות שאולי תזדקקו להן בחופשה ועלו איתן לטיסה.

 

5. תרופה למכה: תיק עזרה ראשונה

הצטיידו בתיק תרופות קטן שיהיה נגיש בטיסה. על פי ההנחיות הביטחוניות בשדות התעופה, התרופות חייבות להיות מאוחסנות באריזתן המקורית. מה לארוז? מדחום, תרופה להורדת חום, משחת אלחוש לבקיעת שיניים (לפעוטות), פלסטרים, סוכרייה על מקל (להקלה על כאבי גרון או אוזניים), תרופות נגד הצטננות ושיעול, תרופות נגד אלרגיה (כמו פניסטיל), תרופות שניטלות בקביעות (אם יש) ומגבונים לחים (לניקוי ידי הילדים).

 

 פי ההנחיות הביטחוניות בשדות התעופה, התרופות חייבות להיות מאוחסנות באריזתן המקורית (צילום: שאטרסטוק)
    פי ההנחיות הביטחוניות בשדות התעופה, התרופות חייבות להיות מאוחסנות באריזתן המקורית(צילום: שאטרסטוק)

     

    6. שתפו את הילדים בחוויה הצפויה להם. הראו להם מטוסים, ספרו להם על בעלי התפקידים שתפגשו בדרך, על דרכי ההתנהגות המקובלות ועל הבטיחות (חגירת חגורות). ככל שהקטנטנים יהיו מוכנים לחוויית הטיסה, כך הם יחושו נוח ובטוח יותר בזמן אמת, בייחוד אם זו הטיסה הראשונה שלהם.

     

    7. הכינו "תיק קסמים". הכוונה למתנות קטנות וארוזות שתוכלו לשלוף בכל פעם שהילדים יתחילו להשתעמם. שימו לב שהמתנות יהיו מהזן שלא מרעיש או מתפרק לחלקים זעירים, ושיעסיקו אותם לזמן ממושך (כמו משחקי קלפים, זיכרון, עבודת יצירה, בצק). הוסיפו נשנושים בריאים. למשל, פירות טריים ומיובשים (ללא תוספת סוכר), שקדים ואגוזים לא קלויים (לילדים מעל גיל 5) וירקות חתוכים. הם יעבירו את הרעב עד שתוגש הארוחה בטיסה ויספקו להם אנרגיה זמינה, ויטמינים ומינרלים.

     

    אפשרו להם לארוז תיק קטן עם כמה צעצועים וספרים אהובים (צילום: שאטרסטוק)
      אפשרו להם לארוז תיק קטן עם כמה צעצועים וספרים אהובים(צילום: שאטרסטוק)

       

      8. תנו גם להם לארוז. ילדים אוהבים לסחוב תיק משלהם. אפשרו להם לארוז תיק קטן עם כמה צעצועים וספרים אהובים.

       

      9. צאו לשדה התעופה עם ילדים שבעים. אתם ודאי לא רוצים ילדים עצבניים וקצרי רוח שתחושת הרעב מציקה להם, במיוחד לא אם יהיו עיכובים או תורים ארוכים. לכן, לפני היציאה מהבית דאגו לארוחה מזינה ומאוזנת (שתתאים לשעה כמובן), שתכלול פחמימה, חלבון וירקות, ואם אפשר גם שומן מהצומח (כמו טחינה, אבוקדו או שמן זית).

       

      שלב 3: ממתינים

       

      10. החלטתם לאכול בשדה התעופה? הקפידו על בחירה נבונה. אל תיתנו לשפע לבלבל אתכם והעדיפו מזונות מופחתי שומן, סוכר ומלח. ותרו על מאפים, צ'יפס ונאגטס והעדיפו סלטי דגנים וקטניות או פסטה בשמן זית ופסטו לצד סלט ירקות.

       

      11. קחו את הילדים לביקור בשירותים. הקפידו לעשות זאת לפני הטיסה וגם אחריה.

       

      12. עלו על המטוס בדקה ה־90. כך תשיגו שתי ציפורים במכה אחת: יותר זמן שבו הילדים מוציאים אנרגיה על הקרקע ומגיעים עייפים למטוס, וזמן המתנה קצר יותר עד להמראה.

       

      13. הלבישו את הילדים בשכבות. קר במטוס, לכן רצוי להלביש את הילדים בשכבות שאפשר להסיר או להלביש מחדש בהתאם לאקלים. כדאי להצטייד גם בשמיכה קלה לנשיאה במקום לסמוך על חברת התעופה שתספק לכם.

       

      14. אפשרו להם לטוס עם טרנינג ונעלי בית. נוחות היא שם המשחק בטיסה - תנו לילדים לטוס עם בגדים שהם חשים איתם בנוח.

       

      שלב 4: טסים

       

      15. האצילו סמכויות. בקשו מהילדים הבוגרים לשמור על אחיהם הצעירים יותר. כך הם יהפכו לשותפים למשימה, והקטנים יותר ייהנו מתשומת לב.

       

      16. השאירו את המקום ליד החלון לילדים הקטנים יותר. מעבר לעובדה שכיף להתבונן בעננים מקרוב, צריך לזכור שילדים קטנים נוטים לשלוח ידיים לכל עבר, ועל כן מושב במעבר עלול להיות מסוכן.

       

      17. שמרו על קור רוח בזמן ההמראה. נכון, גם מבוגרים נתקפים לעתים חרדה בזמן ההמראה בשל טלטלות וכיסי אוויר, אבל לא כדאי לעשות את זה לפני הילדים. פשוט נשמו עמוק ונסו לשמור על קור רוח.

       

      הילדים ערים בטיסת הלילה ואומרים לכם שהם רעבים, אפשרו להם לאכול משהו קטן, גם אם נראה לכם שאין זו שעה מתאימה (צילום: שאטרסטוק)
        הילדים ערים בטיסת הלילה ואומרים לכם שהם רעבים, אפשרו להם לאכול משהו קטן, גם אם נראה לכם שאין זו שעה מתאימה(צילום: שאטרסטוק)

         

        18. בדקו מראש מה כוללת ארוחת ילדים. ייתכן שתגלו שהיא מכילה מבחר מזונות מתוקים במידה גבוהה מכפי שאתם מורגלים אליהם (כמו מעדן, מיץ או עוגה). במקרה כזה מומלץ להזמין לילדים ארוחת מבוגרים בשרית או צמחונית ולקינוח להציע להם ממתק או חטיף קטן שהבאתם מהבית.

         

        19. כבדו את החיבור של הילדים לתחושת הרעב והשובע. אם הילדים ערים בטיסת הלילה ואומרים לכם שהם רעבים, אפשרו להם לאכול משהו קטן, גם אם נראה לכם שאין זו שעה מתאימה. חשוב לאפשר להם לאכול מתוך הקשבה לתחושות הגוף, גם אם אתם סבורים שהתחושה אינה פיזיולוגית.

         

        20. הקפידו על שתייה בזמן הטיסה. האוויר היבש בזמן הטיסה גורם לתחושת התייבשות. בקשו מהדיילים להגיש לילדים מים וודאו שהם שותים מספיק (כל שעה עגולה, אם הם ערים).

         

        21. בלי לחץ: איך להקל על לחץ באוזניים?

        להפחתת לחץ באוזניים בזמן המראה ונחיתה מומלץ לגרום לתינוקות לבצע פעולת מציצה באמצעות שתייה או אכילה מבקבוק (צילום: שאטרסטוק)
          להפחתת לחץ באוזניים בזמן המראה ונחיתה מומלץ לגרום לתינוקות לבצע פעולת מציצה באמצעות שתייה או אכילה מבקבוק(צילום: שאטרסטוק)

           

          להפחתת לחץ באוזניים בזמן המראה ונחיתה מומלץ לגרום לתינוקות לבצע פעולת מציצה באמצעות שתייה או אכילה מבקבוק. לילדים מבוגרים יותר אפשר לתת סוכרייה על מקל, חטיף או מסטיק. פעולת הלעיסה והבליעה גורמת לפתיחת הפתח בחלל הלוע ומביאה להשוואת לחצים ולהפסקת הכאב. אם הלחץ נמשך למרות זאת, והילדים מתלוננים על כאבים, אפשר לסתום את הנחיריים שלהם בלחיצה כדי שינשפו באף סגור (העלאת הלחץ בחלל הלוע יכולה להביא להשוואת לחצים עם האוזן). אם הכאב חד מאוד ונמשך זמן רב, אפשר לתת גם תרופה להקלת כאב.

           

          ייעוץ מקצועי: ד"ר עבוד איהאב, רופא ילדים, מכבי שירותי בריאות, שפרעם; יעל חן רביע, דיאטנית ילדים ונוער, רכזת תחום תזונה ילדים, שירותי בריאות כללית; דליה כהן, מנהלת תוכניות חינוכיות בגיל הרך בחברה הארצית למתנ"סים

           

          הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: דניאל קמינסקי)
          הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: דניאל קמינסקי)
           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד