"ThisAbles" הוא מיזם שיוצא הבוקר לדרך, במטרה להנגיש מוצרים נפוצים של רשת "איקאה". היוזמה הברוכה התאפשרה בזכות שיתוף פעולה בין החברה לעמותות ''מילבת'' ו''נגישות ישראל'', ואפשר רק לקוות שהיא תתרחב גם למדינות אחרות שבהן נמכרים מוצריה של ענקית הרהיטים השוודית.
כחמישית מאוכלוסיית ישראל מתמודדת עם מוגבלות כלשהי. רוצים מספרים? לפי נתוני ''נגישות ישראל'', יותר מ-1.5 מיליון ישראלים אינם יכולים לקבל מענה לצרכיהם הבסיסיים – לפעמים אפילו להדליק מנורה, לפתוח מגירה או לרכוס רוכסן – בחנויות הרהיטים והפריטים לבית. לכן, הם נאלצים לחפש פתרון במבחר מצומצם או בהתאמה אישית, בקומץ הפלטפורמות הייעודיות לבעלי מוגבלויות.
ThisAbles נועד בראש ובראשונה לעורר מודעות למצב. שם הפרויקט הוא משחק מלים, שמשמעו בתרגום חופשי "זה מאפשר", ההיפך מ-Disable, שמשמעו הֵטִיל מוּם, מָנַע, נִטְרֵל, שִׁתֵּק. מעבר למודעות, מציעה היוזמה פתרונות אמיתיים והולמים לאוכלוסייה הנרחבת שמודרת מחנויות הרהיטים.
במסגרת המיזם נבחרו 13 מוצרים שימושיים ופופולריים, שנמצאים בבתים רבים. מילבת – עמותה המסייעת לשיפור איכות חייהם של אנשים עם מוגבלויות, ומעניקה ליווי וסיוע מקצועי לשיפור העצמאות והתפקוד של ילדים, מבוגרים וקשישים עם מוגבלויות באמצעות צוות מומחה להנגשה – פיתחה לכל מוצר תוספות חכמות, נוחות וקלות לחיבור. הן הופכות את המוצרים הללו, שבהם ארונות PAX ושידות המדפיםKALLAX , לנגישים ושמישים גם בשביל אנשים עם מוגבלויות.
את התוספות החכמות עיצבו תומר פדאל, מריאנה בן-דוד ומעין כהנא – שלושה מעצבים תעשייתיים שמנוסים בעיצוב לאנשים עם מוגבלות – בעזרת צוות המרפאים בעיסוק של מילבת. העיקרון המנחה היה עיצוב מכליל – כזה שישרת כמה שיותר אנשים עם מוגבלות, ויפנה גם לאנשים ללא מוגבלות. למעט התוספת לרגלי הספה, מיוצרים כל האלמנטים בהדפסה תלת-ממדית, מה שמאפשר שמאפשרת לשתף את קבצי העיצוב בפלטפורמות דיגיטליות. כך כל אחד יכול להוריד, ללא תשלום, את קובץ העיצוב הרצוי, ולהדפיס אותו (מחירי ההדפסה משתנים ממקום למקום, כדאי לברר ולהשוות).
הבחירה בהדפסה תלת-ממדית חוסכת גם זמן ייצור, אבל יתרונה הגדול הוא בכך שהיא מאפשרת, אם יש צורך, להמשיך את תהליך העיצוב כדי לדייק את הרכיבים עד להתאמה מושלמת לצרכיו של אדם מסוים. ההתאמה הזו תוכל להיעשות בעזרת מילבת (בתשלום).
בחלקו השני של מיזם ThisAbles נסקרו כלל הפריטים של איקאה, ומתוכם אותרו יותר מ-130 רהיטים וכלי בית המתאימים לשימושיהם של אנשים עם מוגבלויות שונות. הפריטים הללו – כיסאות, שולחנות, מיטות, רהיטים לסלון, ריהוט משרדי ואביזרים למטבח ולחדר הרחצה – סומנו בסניפי איקאה בתגית מיוחדת, שמסבירה את התאמתם לכל מוגבלות.
כל המידע הרלוונטי על המוצרים הנגישים והפיתוחים החדשים של מילבת רוכז באתר מיוחד שהוקם לפרויקט. באתר (וגם באתר מילבת) נמצאים גם הקישורים לקבצי העיצוב של התוספות החכמות. בחנויות הרשת יוצגו התוספות כשמוצמד אליהן ברקוד לסריקה ולהדפסה באופן עצמאי. "חשוב לנו להראות שאפשר להנגיש גם מוצרים קיימים", אומרת יעל שקד ברגמן, סמנכ"לית עמותת מילבת. "היופי הוא שאנשים יכולים ללכת לחנויות ולקנות רהיטים ומוצרים שזמינים לציבור הרחב, ולהנגיש אותם אחר כך, אם צריך".
"פרויקט ThisAbles הוא מיזם מקורי, ראשון מסוגו בעולם, ואני משוכנע שהוא ישפר את איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות בארץ ובעולם, במרחבים בהם אנו מבלים את רוב שעות חיינו – הבית והעבודה", מוסיף יובל וגנר, נשיא ומייסד נגישות ישראל, העמותה המובילה את מהפיכת הנגישות בארץ, ופועלת לאפשר לאנשים עם מוגבלות להשתלב בחברה בשוויון, בכבוד ובעצמאות מרבית.
"זה לא מהלך של חודש-חודשיים", מסכם שוקי קובלנץ, מנכ"ל איקאה ישראל. "אנחנו רואים בצעד הזה חלק מתרבות, מצורת חשיבה. זה מהלך שיאפשר לאנשים עם מוגבלות ליהנות ממגוון רחב של מוצרים, רהיטים וכלי בית, ולהרגיש שווים בין שווים. אם בסופו של יום נצליח להעלות את הנושא למודעות ולהשריש את הדבר החשוב, שהוא לקבל את האחר ולדאוג למי שצריך, עשינו את הצעד הקטן שלנו גם לקמעונאות טובה יותר וגם לחברה טובה יותר".
----------------------------------------------------------
לחצו על התמונה למיזם חברתי אחר של איקאה, המיועד לסייע לפליטות סוריות, בירדן: