פוסטר של מעצב ישראלי הוצג באיראן - והוסר מקיר התערוכה
באופן חסר תקדים, יוסי למל הציג בתערוכה בטהראן. בעיר התעוררה מחאה, העבודה הוסרה, האוצר נאלץ להתפטר והצטדק: ''הציג עצמו כפלסטיני''. למל מכחיש בתוקף

לפני שבוע נפתחה במוזיאון מרכזי בטהראן, בירת איראן, תערוכת כרזות בינלאומית, תחת הכותרת "Water is life"" שעוסקת במצוקת המים בעולם. אחד המשתתפים בה הוא יוסי למל, ממעצבי הכרזות הוותיקים בישראל שעבודותיו הוצגו בזירה העולמית, אך לראשונה באיראן. כבר הבוקר (יום חמישי) הוא הופתע לגלות, באקראי, שעבודתו הוסרה מקירות התערוכה.
למל גילה זאת, כאשר בחשבון האינסטגרם שלו החלו להיערם שלל תגובות נאצה מתחת לתמונת הכרזה שהוא העלה. חלק מהתגובות העוינות נכתבו בעברית צחה. המעצב לא הבין מדוע הוחלט להוריד את עבודתו מהקיר, וכאשר ניסה לברר, החיפושים הובילו לכתבה שהתפרסמה לפני ימים אחדים בעיתון Tehran Times. שם נכתב, כי עבודתו הוסרה בטענה שזהותו האמיתית נחשפה: הוא ישראלי שהתחזה לפלסטיני, לכאורה.
בכתבה מצוטט אוצר התערוכה, מוחסן סולימאני (Mohsen Soleimani), באמרו כי למל הציג עצמו כפלסטיני כאשר הציע את עבודתו. "ערכנו תחקירים", אמר סולימאני, "שהראו כי אדם בעל אזרחות של המשטר הציוני משתתף כאמן פלסטיני".
בשיחה טלפונית עם Xnet, למל מכחיש בתוקף כי הצהיר על עצמו כפלסטיני. קריאת הכתבה מובילה להסבר האפשרי להחלטה: אף אמן ישראלי לא הציג ברפובליקה האיסלאמית מאז ההפיכה של חומייני, ונראה שההחלטה הנועזת של האוצר הקדימה את זמנה. לפי הדיווח בעיתון האיראני, האוצר כבר התפטר מתפקידו בעקבות ההחלטה לכלול ישראלי ברשימת המשתתפים, וזאת על רקע מחאת הארגון המקצועי של המעצבים הגרפיים האיראנים על השתתפותו של ישראלי בתערוכה.
"הקשר ההיסטורי שלי עם איראן החל כבר ב-1981", הוא מספר. "בביקור בטורקיה, התמזל מזלי לעמוד ממש על קו הגבול של איראן. הסתכלתי סביבי וחלמתי שיום אחד עוד אגיע לטהראן. מאז חקרתי ונחשפתי יותר ויותר לתרבות האיראנית, עד שלפני שלוש שנים הגשמתי את החלום ואצרתי את התערוכה ״אות מאיראן״ במוזיאון האסלאם בירושלים".
לדבריו, "אני פוגש המון איראנים בביאנלות לעיצוב ואמנות, ועבודות שלי מוצגות בבתי הספר לעיצוב שם. עם השנים נוצרו לא מעט קשרים אישיים, ואני מניח שזו הסיבה שאוצר התערוכה פנה אלי״. מטבע הדברים, למל לא יכול היה להגיע לתערוכה שמוצגת במוזיאון מרכזי בטהראן, לפני ואחרי שהעבודה שלו הוסרה ממנה. הנה הוכחה נוספת, למי שעדיין לא היה בטוח בכך, שאמנות ועיצוב אינם חסינים מפני סכסוכים פוליטיים ומקונפליקטים בינלאומיים.

צרות של עשירים: מי צריך את המיתוג החדש של הפיס?