כנראה שיש אלוהים. בסוף השבוע החולף חצתה תערוכת האופנה של מגזין ווג במטרופולין "גופים שמימיים: אופנה והדמיון הקתולי" את המבקר המיליון, והתמקמה בראש רשימת תערוכות האופנה הנצפות ביותר בהיסטוריה של המכון לתלבושות של מוזיאון המטרופוליטן. התערוכה שברה שיא נוסף, כשהתמקמה במקום השלישי ברשימת התערוכות הנצפות ביותר של המוזיאון הניו יורקי ככלל, כשבמקום השני ניצבת התערוכה "המונה ליזה" מ-1963, עם 1,077,521 מבקרים, ובמקום הראשון, עם 1,360,000 מבקרים, שומרת על מקומה מאז 1978 התערוכה "האוצרות של תות ענח' אמון".
"גופים שמימיים", שנפתחה בחודש מאי במט גאלה המסורתית שעוררה הדים רבים, היא הגדולה ביותר שאצר המכון לתלבושות של המוזיאון, מאז החל להציג תערוכות בשנות ה-70, והיא צפויה להינעל ב-8 באוקטובר. בהנחה שקצב המבקרים בתערוכה יישמר, היא צפויה להדיח את המונה ליזה ממקומה הבטוח מזה 55 שנים, ואולי גם לעקוף את התערוכה על המלך הפרעוני, ששומרת על מקומה הראשון מזה 40 שנה.
בניגוד לתערוכות המוקדשות למעצב אחד או לבית אופנה, "גופים שמימיים" מבקשת "לבחון את יחסי הגומלין המתמשכים של עולם האופנה עם מנהגי הדת והמסורות הקתוליות", כפי שהסביר אוצר התערוכה אנדרו בולטון במסיבת העיתונאים ביום הפתיחה.
התערוכה מתפרשת על שטח כולל של כמעט 5,000 מ"ר, ולצד פריטי לבוש מעוצבים של בתי אופנה כמו אלכסנדר מקווין, ורסאצ'ה וכריסטיאן דיור, היא מציגה 40 פריטי לבוש, וכן כתרים ותכשיטים, גלימות ואביזרים של האפיפיור, מהמאה ה-18 ועד תחילת המאה ה-21, שהושאלו לתערוכה על ידי הוותיקן. נראה כי מיליוני נוצרים טובים עשו דרכם למוזיאון כדי לצפות בבגדי האפיפיור ובמערכת היחסים בין אופנה לקתוליות. זאת, על רקע החשיפה בשבוע שעבר כי יותר מ-300 כמרים בפנסילבניה התעללו מינית בילדים במשך עשרות שנים, שלוותה בהתנצלות פומבית של האפיפיור.
בתוך כך, מיליון המבקרים בתערוכה הם הוכחה נוספת למעמדן של תערוכות האופנה במוזיאונים. אלו הפכו בעשור החולף ל"בלוק באסטר" של מוזיאונים לאמנות ולעיצוב, אשר מתהדרים לפחות פעם בשנה, אם לא יותר, בתערוכת אופנה. ברשימת עשר התערוכות המובילות של המטרופוליטן ניתן למצוא את תערוכת האופנה מ-2015, "סין: מבעד למראה" עם 815,992 מבקרים (מקום 5), ואת התערוכה "אלכסנדר מקווין: יופי פראי" מ-2011, עם 661,059 מבקרים, שהודחה השנה ממקומה ה-9 למקום ה-11. גם בישראל אפשר לראות את ניצני המגמה, כשהשנה נפתחה במוזיאון ישראל בירושלים התערוכה "מקום לאופנה: מסע בעקבות הבגד הישראלי".
______________________________________________________
ואיך הפך סרט נטול כוכבים לסנסציה החדשה של עולם האופנה?