כמו בכל יום שני הראשון בחודש מאי, נפתחה אתמול במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק תערוכת האופנה החדשה של מכון התלבושות ע"ש אנה ווינטור. סיירתי בתערוכה אמש, במסגרת מסיבת העיתונאים להשקתה, ונשימתי נעתקה.
Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination (גופים שמימיים: אופנה והדמיון הקתולי) היא תערוכת האופנה הגדולה ביותר שנוצרה בתולדות המוזיאון – היא מתפרשת על פני חמש גלריות שונות בשטח כולל של כמעט 5000 מ"ר, וממשיכה גם בשלוחת ימי הביניים של המוזיאון - הקלויסטרס, מוזיאון מרשים הממוקם בפורט טיירון פארק במנהטן.
מדובר בתערוכה היוצרת חוויה חזותית עוצמתית, וכוללת גם מוזיקה שמימית המתנגנת ברחבי החללים, והיא מסודרת על פי נושאים שונים המתקשרים אל הדת הקתולית, מנהגיה ומלבושיה.
מטרת התערוכה, סיפר אתמול האוצר אנדרו בולטון, היתה ליצור "דיאלוג ויזואלי בין יצירות אופנה לעבודות אמנות מאוסף המטרופוליטן, במטרה לבחון את יחסי הגומלין המתמשכים של עולם האופנה עם מנהגי הדת והמסורות הקתוליות".
40 פריטי לבוש, אביזרים, כתרים ותכשיטים, גלימות ואביזרי האפיפיור, מהמאה ה-18 ועד תחילת המאה ה-21, משמשים כאבן הפינה של התערוכה - כולם הובאו במבצע מורכב לניו יורק ממוזיאון הוותיקן ברומא, חלקם מוצגים לראשונה מחוץ לוותיקן. אגב, הפעם האחרונה שבה הוותיקן השאיל פריטים למטרופוליטן היתה ב-1983, בתערוכה שהוקדשה לאוסף הוותיקן, ושהפכה לתערוכה השלישית במידת הפופולאריות שלה בתולדות המוזיאון.
לצד הפריטים ואביזרי הלבוש הדתיים מוצגות בתערוכה יותר מ-150 מערכות לבוש של מעצבי על מערביים, מתחילת המאה ה-20 ועד ימינו, ביניהם כריסטיאן לקרואה, ז'אן פול גוטייה, איב סאן לורן, תום בראון, ז'יבנשי, דיור, שאנל ועוד.
"אופנה ודת שזורים זה בזה שנים רבות - הם מעוררים האחד בשני השראה, וגם מעידים האחת על השני", אמר בולטון. "זו אומנם מערכת יחסים מורכבת, ולפעמים שנויה במחלוקת, אך בזכותה נוצרו כמה מהיצירות החדשניות והמקוריות ביותר בהיסטוריה של האופנה".
על עיצוב התערוכה אמון משרד האדריכלות הבינתחומית והעיצוב דילר סקופידיו + רנפרו (DS + R), שיצרו את התערוכה יחד עם מחלקת העיצוב של המטרופוליטן.
שי אשואל, מעצב שיער ישראלי ומצליח הפועל בניו יורק, יצר עבור התערוכה מספר ראשים מרהיבים, הכוללים עיצוב שיער ו"פיסים" לראשים מחומרים שונים ומקוריים.