תעשיית האופנה העולמית כמרקחה. השבוע הודיע קרל היינץ מולר, מייסד ומנכ"ל יריד האופנה Bread & Butter, על ביטול התערוכה שהיתה אמורה להתקיים בחודש הבא בברלין, במקביל לשבוע האופנה בעיר. נכון להיום, עתידו של היריד לוט בערפל וכך גם תאריכים עתידיים בשני המיקומים הנוספים שבהם מתקיים היריד מדי שנה – ברצלונה וסיאול.
"תעשיית האופנה נמצאת בנקודה של שינוי קיצוני", כתב מולר בדרמטיות באתר האינטרנט של היריד. "לא היתה לנו יכולת להניע העונה מספר גדול של מציגים להשתתף ביריד, ולכן החלטנו לבטל. אני משוכנע בכך שההצלחה שלנו לא יכולה להימשך על ידי חזרה על העבר. אולי משהו גדול צריך להסתיים, כדי שדבר חדש יוכל להיווצר. לעת עתה, ברצוני להודות לכל אלה שתמכו וליוו אותנו ב-14 השנים האחרונות, ומעל הכול, לעובדים הרבים שלי ולשותפים העסקיים לטווח הארוך. זה לא הסוף. אנחנו נחזור".
עוד בערוץ האופנה
- יומן מסע אופנתי: סיכום התלבושות של קייט מידלטון בביקורה בניו יורק
- דוגמנית השנה או וואנבי חסרת תקנה: מי את באמת קארה דלווין?
- הילדה הכי יפה בעולם: הדוגמנית בת ה-9 שהציתה סערה ברשת
ההודעה של מולר הגיעה בהפתעה, שכן רק בשבוע שעבר – ולאחר שורה ארוכה של שמועות בדבר עתידו של היריד – הוא אישר את קיומו בכתבה שפורסמה ב-WWD. מולר סיפר כי היריד, המתקיים מדי שנה בשדה התעופה הישן טמפלהוף בדרום מזרח ברלין, יתקיים כמתוכנן, אך יצמצם את היקפו משמעותית מחמישה אולמות לאולם אחד. עוד הוסיף מולר כי השנה לא יתקיים היריד בברצלונה, וכי ביולי 2015 הוא צפוי להתקיים בסיאול, בירת דרום קוריאה. אולם השבוע מסתמן כי גם תאריך זה עלול להתבטל, ואם יתקיים, יהיה זה במתכונת מצומצמת הרבה יותר מהמתוכנן. למרות שלא יצאו עדיין הודעות רשמיות בנושא, תכתובת שהגיעה לידינו השבוע ממקורבים להנהלת היריד, מגלה כי הסיכוי שהיריד יחזור להתקיים כמתוכנן נמוך מאוד.
Bread and Butter נוסד בשנת 2000 על ידי מולר כיריד לאופנת רחוב עכשווית, שהוצגה לסירוגין בברצלונה ובברלין, שתי ערים שעשו אז את צעדיהן הראשונים כבירות אופנה אלטרנטיביות. הוא היה לסמן ימני בכל הנוגע לטרנדים אופנתיים, והפך ללחם והחמאה של תעשיית האופנה הבינלאומית. כל מי שרצה לבלוט בתחום הציג בו: מותגים גדולים כמו אדידס, פומה, פרד פרי, ליווי'ס וג'י סטאר, לצד מותגים קטנים כמו סטוסי, הוד ביי אייר וארדם. היה זה מפגש דו-שנתי של תעשיית האופנה, אך בשנתיים האחרונות הדירו ממנו את רגליהם קניינים ומותגים רבים בעקבות התרחבותו של היריד לממדים מפלצתיים והשפה המסחרית מאוד שאפיינה אותו. לדברי בעל בוטיק אופנה ישראלי שמבקר בעשור האחרון באופן קבוע ביריד וביקש לא להיחשף, בשנתיים האחרונות נעדרו מהאירוע מותגים גדולים כמו פומה, אדידס וליווי'ס, שבחרו להתרחק מהמסחריות של התערוכה לטובת ירידי אופנה קטנים יותר כמו Seek ו-Bright, המתקיימים במקביל ל-Bread and Butter בברלין. ירידים אלה פונים למותגי פרימיום, ולכן יש למותגים הגדולים אינטרס לחזר אחר הקהל והקניינים המגיעים אליהם. הוא מוסיף כי תעשיית האופנה נמצאת בימים אלו בתקופת משבר ולמותגים גדולים כבר לא משתלם להשקיע בביתנים הדורשים הוצאה של 200 אלף יורו בעונה, כשהם יכולים להציג את מרכולתם בשואורום שלהם, או ללכת לירידים קטנים וזולים יותר, שבאופן טבעי, גם מושכים את הקהל האופנתי שאליו הם רוצים לפנות.