אמש נפתחה בישראל חנות העוגן של טומי הילפיגר במתחם שרונה בתל אביב, במבנה ששימש בעבר כמשרד של המוסד הישראלי. לצדו של המבנה עדיין נמצאת האנטנה ששירתה את יחידת הקשר של המוסד להעברת מסרים לסוכנים בחו"ל, ביניהם המרגל אלי כהן.
מעצב האופנה טומי הילפיגר, שהגיע אתמול (רביעי) לביקור בן 26 שעות בלבד בישראל, לרגל פתיחת החנות בתל אביב, מחייך כשהוא שומע על הסיפור מאחורי הבניין. "זה סיפור מ-ד-ה-י-ם, ומולנו גם יש את המגדל של הצבא, לא?", הוא שואל בעיניים נוצצות, מסופק מתחושת האקשן שאופפת את המותג שלו.
עוד בערוץ האופנה
- אופנתי בגלל אשתי: הנשים המסוגננות של הגברים המפורסמים
- החיים על פי אסא: איך מוכרים אופנה ישראלית לעולם
- בארון של סמי די: "כשאתה מבין חלל, אתה מבין גם גוף"
זו הפעם הראשונה שהילפיגר, 63, מגיע לישראל, על אף שעיצוביו נמכרים בארץ מזה 12 שנה. במסגרת ביקורו הקצרצר הוא הספיק לא מעט: את הבוקר הוא פתח במפגש עם סטודנטים מהמחלקה לאופנה בשנקר, במהלכו הוא גולל בפניהם את סיפורו האישי והפריך את השמועות שיוחסו לו בעבר על אמירות גזעניות על יהודים ושחורים, שהתגלו מהר מאוד כשקריות. עשרה סטודנטים מהמחלקה אף הציגו בפניו פרויקטים בעיצוב, ומתוכם הוא צפוי לבחור סטודנט אחד להתמחות בבית האופנה שלו.
"המפגש עם הסטודנטים בשנקר הבוקר היה מדהים", מספר הילפיגר בשיחה עם Xnet. "מצאתי סטודנטים צעירים ומאוד מעניינים. חלקם עצבו שמלות כלה בהשראת המורשת האישית שלהם, והעבודות היו נפלאות, יוצאות דופן וחדשניות מבחינה עיצובית".
הראיון עם הילפיגר מתקיים בקומה השלישית של החנות, הצופה אל מגדלי המתחם הנבנים לגובה. המבקרים בחנות, שתיפתח לקהל הרחב היום, יוכלו לקבל לראשונה בישראל את כל הקווים של הילפיגר לנשים, גברים וילדים, וגם קו ה-Runway, הכולל פריטים מתוך תצוגת האופנה של הילפיגר בשבוע האופנה בניו יורק. עליונית פרחים קלילה וז'קט ספורטיבי העשוי מעור שהודבק על בד ניאופלן (בד צלילה) מבשרים על אמירה מרעננת יותר של המותג, למי שכבר מאס בסגנון הפרפי המזוהה עם המעצב.
כשהוא נדרש לסוגיה של מיתוג החברה באמצעות קמפיינים של המשפחה הכל-אמריקאית, בה ניתן למצוא מלבד אנשים לבנים גם שחורים ואסיאתים, הילפיגר מסביר שהוא מגיע ממשפחה גדולה ומחבקת. "גדלתי עם שמונה אחים ואחיות", הוא מסביר. "כל אחד מאיתנו שונה ומיוחד. לכל אחד יש טעם אחר, גיל שונה, לוק אחר. הקמפיין שלי מבקש להראות שמשפחה יכולה להיות רב תרבותית ועשירה בניואנסים, ושכל אחד מבני המשפחה הוא בעצם אינדיבידואל".
הקמפיין הזה מאוד שונה מהקמפיינים שלך בשנות ה-90, שם הצבעוניות בכחול-לבן-אדום היתה בולטת, ומוזיקאים שחורים כמו להקת הפוג'יס ליוו אותם.
"כן, זה מאוד שונה. אני חושב שתמיד חשוב להתקדם ולהיות רלוונטי לזמן שבו אנחנו חיים ועובדים. אבולוציה חשובה מאוד למותג. מצד שני, אני מאוד אוהב מוזיקה, והמותג מעולם לא התנתק ממוזיקה כמקור השראה. אני מאמין שבעתיד נפעל לחיבור מאוד גדול עם עולם המוזיקה, אבל באופן שונה".
כמי שמטייל המון בעולם, אתה נחשף לדרכים השונות שבהן אנשים לובשים את הבגדים שלך?
"רובם מתלבשים כמעט זהה, אבל בשינויים קטנים. כל לקוח אופנה הוא אינדיבידואל, אולי מישהו ילבש את הג'ינס שלנו עם חולצת וינטג', או את מכנסי הליווי'ס שלו עם ז'קט של טומי הילפיגר. המיקס הוא אקלקטי, אבל יש דימיון מאוד גדול בין איך שאנשים מתלבשים היום בעולם, אם זה בתל אביב או ברחובות ניו יורק. השינויים הם בניואנסים הקטנים. לפעמים אתה מבחין בניואנסים האלה ולפעמים לא. ביפן, למשל, הניואנסים מאוד מאוד בולטים".
הילפיגר מקמץ במילים. במהלך הראיון הוא יורה תשובות קצרות ודיפלומטיות, אם מתוך עייפות של מי שנחת בישראל בחמש לפנות בוקר ומאז נמצא במרוץ אחר הזמן, ואם מתוך צורך לשמור על עצמו מהתבטאויות שיעוררו שערורייה נוספת סביב שמו. בתום הראיון הוא מספר שהוא עוד רוצה להספיק לקפוץ לביקור בעיר העתיקה בירושלים, אבל השעה כבר ארבע אחר הצהריים והראיונות עדיין בעיצומם, ובשעה שבע וחצי הוא צריך לשוב לפתיחת החנות, אליה הוזמנו ידוענים רבים. כשאני מציע לו לקחת הליקופטר מבסיס הקריה הסמוך, הוא שואל אם זה אפשרי, אבל עם כל הכבוד למעמדו, דרגות הקצונה שלו בתעשיית האופנה לא רלוונטיות בצה"ל.
בסוף הוא הספיק להגיע לירושלים, ואפילו לשים פתק בכותל, ולשוב להשקה החגיגית של החנות בתל אביב. בין מאות המוזמנים שהגיעו בערב לפתיחה בשרונה, קשה היה שלא להבחין באורחת הכבוד של הילפיגר, ידידתו בר רפאלי, שהיתה צמודה אליו במהלך כל הערב. זאת כמובן לא הפעם הראשונה שבה השניים נפגשים ומשתפים פעולה. רפאלי נוהגת לפקוד את תצוגות האופנה של הילפיגר במסגרת שבוע האופנה בניו יורק, ובעבר אף הנחתה את התוכנית "איירוניק אייקוניק אמריקה" בהפקתו, לצידו של הסופר והמשורר ג'ון ריבס.
מיד לאחר ההשקה פנו רפאלי והילפיגר למסעדת קלארו של השף רן שמואלי במתחם, לארוחת ערב אקסקלוסיבית שבה נכחו כ-20 איש בלבד, ביניהם המאפר ומעצב השיער מיקי בוגנים, המעצבת דורית בר אור, הזמרים שלומי שבן ואסף אבידן, הסטייליסט הצמוד של רפאלי סיימון אלמלם והמפיק מוטי רייף. גם במהלך הארוחה ניכר היה כי היחסים בין הילפיגר ורפאלי קרובים, ובדברים שנשא המעצב בפני המסובים אמר: "בר היא בת משפחה, חברה קרובה ואשת עסקים מבריקה".
כשהילפיגר נשאל על האסטרטגיות העסקיות שלו מחוץ למותג הנושא את שמו, הוא לא מרחיב במילים. למשל, לשאלה על הסיבה לרכישת המותג קרל לגרפלד לפני ארבע שנים, הוא משיב בלקוניות, "אני וקרל חברים מאוד טובים. גם ברמה האישית. השקעתי במותג שלו כי אני חושב שלגרפלד הוא מעצב גאוני".
עם התאבדותה של לורן סקוט בחודש שעבר, התפרסמו ידיעות שהיית אחד המשקיעים במותג שלה.
"מעולם לא השקעתי בלורן סקוט. זאת רק שמועה".
השמועות כנראה נדבקות באופן שיטתי להילפיגר, אבל בדבר אחד הוא יכול להתגאות בפה מלא: לפני כשנתיים הוא קיבל מה-CFDA (ארגון הגג של מעצבי האופנה האמריקאים) את פרס מפעל החיים היוקרתי והמוערך. "חשבתי שאני צעיר מדי לקבל פרס על מפעל חיים, ואולי עליי להשיג עוד בחיים האלה", הוא צוחק. "הצעד הבא שלי הוא לפתח קו מוצרים לבית, כמו מצעים, כלי בית ורהיטים. אני מאוד אוהב את הבית, וזה היעד שלנו לתקופה הבאה".