שבוע האופנה האחרון בפריז זכה לרשום מיני-שערורייה כאשר שתי נשים מקבוצת הפמיניסטיות האוקראינית-צרפתית Femen התפרצו לבמה בתצוגה של בית האופנה נינה ריצ'י. שתי המפגינות קפצו על המסלול ללא חלק עליון, כאשר על החזה החשוף נכתבו סיסמאות כמו "אופנה דיקטטורית" ו"דוגמנית, אל תלכי לבית בושת", המשוות את תעשיית האופנה – סליחה על הצרפתית – לבית זונות.
עוד בערוץ האופנה
- יש לך קצת שמלה מסביב לחורים
- שסועות: הכוכבות עושות אנג'לינה ג'ולי
- איך כוכב אחד מעז: חטאי האופנה המביכים של הסלבס
- תרופת סבתא: הסלבס פושטות בגדים ולובשות תחתונים
הקלישאה על פמיניסטיות ששורפות חזיות כאמצעי לשחרור האישה מכבלי האופנה הדיקטטורית מגיעה העונה בטיימינג מעט מפתיע, בדיוק כאשר מותגים ומעצבים משגרים מסר מוחצן וחושפני: בקיץ הבא תלבשי חזייה – שתבצבץ בבוטות מבעד לחולצה או תילבש כפריט העומד בזכות עצמו, ללא צורך בחלק עליון נוסף. לאחר שבעונות הקודמות זכינו לראות את החנויות מתמלאות בחולצות בטן, שייצרו חרדת רפיסות אצל נשים רבות, נראה כי המעצבים החליטו רק להקצין את המראה ולספק לנו גרסה נדיבה עוד פחות.
האם מדובר בהעצמה נשית שלא חוששת מהחצנה? או שאולי זהו המשך ישיר של "הפאשיזם האופנתי", כפי שצעקו המפגינות? התשובה, כמו תמיד בתעשיית האופנה, נמצאת איפשהו באמצע.
מגמת The Crop Top חייבת את יחסי הציבור שלה בעיקר לזמרת הצעירה מיילי סיירוס, שעלתה לבמה בטקס פרסי MTV בסוף אוגוסט בחזייה ותחתונים מוויניל בצבע ניוד-אפרסק. ההופעה הפרובוקטיבית של סיירוס היתה כה נועזת, עד כי אף אחד כבר לא התעסק במה היא לבשה, אלא במה שהתלווה לה: לשון שובבה שהוציאה לקהל, תנועות אגן חסרות רסן ויד שחפנה את המפשעה של הזמר רובין ת'יק לעיני מיליוני צופים ברחבי העולם.
הפרובוקציה עבדה: סיירוס הפכה לשיחת היום והקליפ החדש שהוציאה מספר ימים לאחר מכן, בבימויו של צלם האופנה השנוי במחלוקת טרי ריצ'רדסון, זכה לככב בכל שיחות הברזייה והמצעדים. אין ספק שסיירוס ידעה בדיוק מה היא עושה. אחרי הכול, הופעה בחזייה היא מהטריקים הוותיקים בשואו-ביז. רק תשאלו את מדונה.
שבועיים לאחר ההופעה המדוברת, נצפתה המגמה גם על המסלולים בשבועות האופנה. תחילה בשבוע האופנה בניו יורק, משם המשיכה אל לונדון ומילאנו, עד לנחיתתה הרכה בפריז. בין המעצבים ובתי האופנה הבולטים שאימצו אותה אפשר למצוא את ת'אקון, יגאל עזרואל, אלכסנדר וונג, רודארטה, דיסקוורד, ג'אסט קוואלי, גוצ'י והמבשרת הגדולה של המגמה שלקחה אותה למחוזות שונים ומגוונים – מיוצ'ה פראדה.
בניגוד לוונג, דיסקוורד, קוואלי וגוצ'י – שהציגו על המסלול דוגמניות לבושות בחזיות חושפניות או בחזיות שהציצו מתחת לחלק עליון שקוף – החליטה פראדה להציב פרשנות מקורית משלה והציגה במילאנו דוגמניות בסריגים ושמלות סריג צבעוניות, שבהם דוגמת חזייה מובנית בצבע בולט. במקרה אחר פסעה על המסלול דוגמנית במעיל ארוך בצבע כחול, שעל חלקו העליון הורכבה חזייה בעלת גביעים שחורים מפאייטים ורצועות תחרה רחבות.
ההשראה לקולקציה נלקחה מציורי קיר של האמנים מיילס "אל מאק" מקגרגור, מסה, גבריאל ספקטר והמאיירים ז'אן דטלנטה ופייר מורנה. הסגנון הציורי של העבודות יצר בגדים נאיביים, שלתוכם נכנס מקדם המיניות של החזיות החיצוניות, שכאילו ביקש לערער על הקסם הילדותי של הבגדים. כשהדוגמניות פסעו על רקע הסינגל החדש של בריטני ספירס Work Bitch, ניתן היה בקלות לכנות תצוגה זו כשריפת חזיות מטאפורית של פראדה, אם כי סביר להניח שהמפגינות העצבניות לא יסכימו איתנו.
האם יצליחו החזיות למצוא את דרכן גם אל הרחוב בקיץ הבא, או שמה יישארו כגחמה עיצובית במגזיני האופנה והתצוגות בלבד? גם אם נניח בצד את הסוגיה הפמיניסטית – שמגיחה הפעם משני הכיוונים: מחד, מהמתנגדים הטוענים להחפצת נשים על ידי הצגתן בלבוש תחתון בלבד; ומאידך, מהתומכים המהללים את יכולתן של נשים לבחור איך להתלבש מבלי לדפוק חשבון לעין הגברית – אפשר להניח כי רק בודדות ירגישו בנוח להתערטל בציבור, בטח בישראל השמרנית.
מצד שני, ניצוצות למגמה נראו בארצנו כבר לפני שבועות ספורים, כאשר קבוצת בנות קטנה בראשות אשת יחסי הציבור והדוגמנית דנה פרימן, החליטה להוריד חולצות במסיבה גייז שנערכה בתל אביב ולהישאר בחזיות בלבד. אם לבנים מותר להוריד חולצה ולהישאר טופלס, הן אמרו לכל מי ששאל, למה אנחנו צריכות להרגיש לא בנוח?