אחרי שאבדה בטוקיו ושוטטה בגינות ורסאי לצד מארי אנטואנט, חוזרת הבמאית סופיה קופולה לחצר האחורית של ביתה, לוס אנג'לס. "בלינג רינג", סרטה החדש, מבוסס על סיפורה האמיתי של חבורת צעירים, שהחלו לשדוד את בתיהם של סלבריטאים נערצים - לא כדי להתעשר, חלילה, אלא כדי לעקוב אחר הסטייל שלהם מקרוב ולגנוב פריטים נחשקים מארונותיהם הפרטיים. כמו בסרטיה הקודמים של קופולה, גם פה אפשר לזהות את כתב ידה כבר מהדקות הראשונות. השילוב בין המוזיקה, העלילה והסגנון, יוצרים סיפור אחיד, בו הנרטיב מצליח לחלחל לתודעת הצופה בכל דרך אפשרית. למעשה, חזון הסטייל של קופולה תופס מקום כה חשוב ב"בלינג רינג", עד שאפשר לטעון שהוא הכוכב האמיתי של הסרט.
מאחורי הקולקציה הנחשקת של הקאסט עומד – איך לא? - קשר ישראלי: מעצבת התלבושות סטייסי בטאט, בת של ישראלית לשעבר, המגיעה לביקורים דחופים בארץ ואפילו מדברת עברית. בטאט למדה בכלל לתואר במגדר, אבל המשיכה ללימודי אופנה במכללת FIT בניו יורק, וכבר שבע שנים שהיא עובדת בתחום עיצוב תלבושות לסרטים ולטלוויזיה. ההכרות עם קופולה נוצרה כשעבדה עם מארק ג'ייקובס, חברה הקרוב של הבמאית. שיתוף הפעולה ביניהן התחיל בפרסומות וצילומי סטילס, המשיך לסרטה הקודם של קופולה, "אי שם", וכעת חוגג ב"בלינג רינג". לרגל צאתו של הסרט לאקרנים בישראל היום (חמישי), שוחחנו עם בטאט על העבודה לצד קופולה ועל הכיף שביצירת מלתחות חלומיות.
עוד בערוץ האופנה
- מברברה סטרייסנד ועד בר רפאלי: גלגוליה האופנתיים של היאכנע
- נקמת היורמים, גרסת האופנה
- עד קאן: רגעי האופנה הגדולים של פסטיבל הסרטים
מה היתה ההשראה לדמויות בסרט?
"רצינו שהסטייל יהיה תואם את הסטייל ב-L.A. שאבתי השראה ממגזינים אופייניים לעיר, ביקרתי במועדונים שהסלבס נוהגים לבלות בהם ובמסעדות מוכרות, ויצרתי לוח השראה המורכב מכל האלמנטים החשובים שליקטתי. לא שמרנו על הסטייל המקורי של חבורת השודדים שנתפסה ב-2008. כלומר, הסתכלנו בארכיונים וראינו את הסטייל שלהם, אבל היה לנו כיף ליצור את הלוק מחדש דרך תחקיר מקיף".
איך הצלחת למלא בכזו הצלחה את הארונות שמופיעים בסרט, שאמורים להיות שייכים לסלבס כמו פריס הילטון, אורלנדו בלום, מייגן פוקס, לינדזי לוהן ומירנדה קר?
"זה היה שיתוף פעולה מלא ביני לבין הארט דירקטורית ומעצבת סט הצילומים, אן רוז ושרה פרקר. בהתחלה חשבנו על המעצבים והמותגים שבטח יש בארונות האלו, לפי הסטייל האישי של כל אחד. חשבנו על הפריטים החשובים שהחבורה תגנוב, אותם בחרתי במיוחד, ואז הן מילאו את שאר הארונות בפריטים נוספים".
האם הסלבריטאים שנשדדו שיתפו פעולה עם הסרט?"צילמנו בבית של פריס הילטון והארון בסרט הוא הארון האמיתי שלה, בתוספת הטאץ' שלנו. היה לנו מאוד חשוב להכניס פריטים שהמפורסמים לבשו במציאות, כמו פריטי לבוש שמירנדה קר לבשה על השטיח האדום".
רוב השחקנים בסרט צעירים ואנונימיים. בולטת בפרסומה רק אמה ווטסון, שלאחר שנים בתפקיד החנונית המלומדת ב"הארי פוטר", קיבלה על עצמה תפקיד של ילדה רעה, נבובה, שרוצה לפרוץ כדוגמנית אך בעיקר אוהבת לחגוג ולדבר בקלישאות ריקות מתוכן. "היא היתה נרגשת מאוד. מאוד רצתה להיכנס לתוך הדמות, לכן נוצר שיתוף פעולה כיפי ופורה", מספרת בטאט על העבודה עם ווטסון. "הוספנו לה תוספות שיער וקעקועים, ובנוסף היא לבשה בגדים מאוד צמודים וקצרים, שהתחברו טוב לסגנון המשחק שלה וביחד יצרו את דמות הילדה הרעה".
הסטייל מקבל תפקיד של כבוד לא רק בסרטיה של קופולה, אלא גם בחייה האישיים. למעשה, עוד לפני שהתחילה לצעוק "קאט" ו"אקשן", היתה בתו של הבמאי האגדי פרנסיס פורד קופולה, חובבת אופנה נלהבת. כבר בגיל 15 התמחתה בבית האופנה שאנל, ובשנת 1994 ייסדה קו אופנת קז'ואל יחד עם חברתה קים גורדון מלהקת סוניק יות'. כחברתו הטובה של המעצב מארק ג'ייקובס, היא כיכבה בקמפיין של המותג כשהיתה בת 31. כמה שנים אחר כך כיכבה בקמפיין של לואי ויטון, ואף עיצבה תיקים עבור המותג, ובשנת 2012 עיצבה גם את קו הריזורט של בית האופנה. בנוסף, כחלק משיתופי הפעולה בין במאים למעצבי אופנה, הוזמנה לביים סרטוני פרסומת שונים, בהם הפרסומת של הבושם דיור והסרטון של שיתוף הפעולה בין מארני ל-H&M. כיום נחשבת קופולה לאייקון אופנתי בעצמה, בזכות הסטייל הנינוח והבלתי מתאמץ שלה.
העבודה על הסט של אישה בעלת חוש אופנה בולט וברור יכולה להישמע כמו משימה מאיימת במיוחד, אבל בטאט דווקא מספרת כי העבודה עם קופולה היא "כיף גדול, בעיקר מפני שיש לה רעיונות מצוינים לגבי מה היא רוצה. אנחנו עובדות כבר הרבה זמן ביחד על פרויקטים רבים, ולכן נוצר בינינו דיאלוג. אין לה דרישות ספציפיות, כמו איזה נעליים או איזו חולצה היא רוצה, אנחנו פשוט מדברות על איזה סוג סטייל אנחנו מחפשות ואז אני מראה לה אימג'ים שלדעתי מספקים השראה. בשלב הבא אנחנו חושבות מה אנחנו אוהבות ומה לא, וכל הלוק נבנה משם".
הסטייל בסרטים של קופולה שונה בדרך כלל מזה של "בלינג רינג". לרוב היא משתמשת בצבעים רכים, בסילואטות נשיות ואפשר לומר שהסגנון אפילו חלומי. כמה קשה היה עבורה הסטייל המצועצע שבסרט החדש?
"הכי כיף לעבוד עם סופיה בגלל שהיא יודעת איך לקשור מצבי רוח ורגשות פנימיים למראה החיצוני דרך תאורה וזוויות צילום. גם כאן היא ידעה לצייר את הכיף של הדמויות דרך הצילום. לדעתי היא מאוד הצליחה".
מה מערכת הלבוש שהכיאהבת בסרט?
"אהבתי מאוד, והאמת שגם לקחתי את זה מהארכיב של הסרט, את האוברול וינטג' האתני שרבקה לבשה בסצנה שהיא ומארק יוצאים לשדוד בפעם הראשונה".
בסרט החבורה צוחקת על הרגליים הגדולות של פריס הילטון. האם באמת מדובר במידה כל כך גדולה?"היא נועלת מידה 41, זה נחשב גדול בהשוואה לנשים ממוצעות, אבל זו לא מידה כל כך גדולה. לואי ויטון עיצבו לנו במיוחד את נעלי העקב הוורודות שלקח מארק מהבית של פריס הילטון, רק במידה גדולה יותר - 45".