לא בכל יום מגיעים לבית פרטי שנראה כמו מוזיאון של ארץ ישראל הישנה. אבל ביתו היפואי של גיל פנטו, 45, שביומיום מתמחה באיתור וגיוס מנהלים בחברות כוח אדם, הוא כמו מנהרת זמן לשנות ה-50 וה-60. במבנה הטורקי המשוחזר שבו הוא מתגורר, פנטו מקיף את עצמו בקופסאות פח ממותגות של ביגל, שלטי פרסומת ישנים עם כיתובים כמו "דובק רויאל" ו"שתו קריסטל", ומעל הכול – אוסף מרשים של בגדי חברת האופנה המיתולוגית אתא, שזכה אפילו לחדר משלו בבית.
האובססיה האופנתית של פנטו נולדה לפני 13 שנה, כשהחל לאסוף קופסאות פח ישנות של חברות מזון ישראליות. ככל שגילה יותר מוצרים ישנים, כך גדלה אהבתו לסגנונם, ומהר מאוד הוא הגדיל את האוסף עם שלטי פרסומת, מוצרי טיפוח, מוצרי ניקיון, חפצים ומשחקים. כמעריץ מושבע של אתא שדאג לרכוש לעצמו שלל פריטים של החברה, הוא ראה את הקשר בין האוסף הנוסטלגי הגדל לחיבתו לאופנה, והחליט להשקיע בתחום.
עוד אובססיות אופנתיות
"אני מרגיש שכאשר אני לובש פריטים של אתא, אני הופך להיות שונה יותר וייחודי", אומר פנטו. "פעם מאוד אהבתי מותגים כמו טומי הילפיגר, זה היה מאוד חשוב לי ללבוש בגדים ממותגים. אבל אז שמתי לב שכולם לבושים אותו דבר, מעין שטנץ, וכשאני מערבב בין ישן לחדש, זה יוצר מראה שונה וייחודי - גם במובן הוויזואלי וגם בערך המוסף ההיסטורי. בנוסף, אני מרגיש גאווה ללבוש פריטים תוצרת כחול-לבן, ששייכים לתעשייה שהולכת וגוועת. הטוטאל לוק שאני יוצר זה גם סוג של שימור והוכחה לתעשיית הביגוד הענפה שהיתה בישראל של פעם".
מה הפריט הראשון של אתא שקנית?"מכנסיים קצרים בגוון תכלת, שאיתם אני הולך עד היום".
"פעם אחת, לדוגמה, שמעתי שבעלים של חנות של אתא לשעבר מבני ברק לקח את כל מה שנשאר מהחנות אליו הביתה, שני חדרים מלאים בפריטים. אחרי שהוא נפטר, כל תכולת ביתו נתרמה לגמ"ח. יצרתי איתם קשר והגעתי לחנייה תת קרקעית, קומה מינוס 3, כדי לקנות את הפריטים. היו שם דברים חדשים עם התוויות המקוריות של אתא, וקניתי שם 30 שמלות חדשות".
"המכנסיים הקצרים של אתא, כמובן, שכבר הפכתי להיות כל כך מזוהה איתם".
"פעם הלכתי ברחוב עם המכנסיים הקצרים של המותג, ועצרה אותי קבוצת צעירים ששאלה אותי מהיכן המכנסיים. אמרתי שזה של חברת אתא, והם שאלו אותי האם מדובר במותג ספרדי. פתאום הבנתי שהדור הצעיר, שאין לו זיקה לאופנה, לא מכיר בכלל את החברה הזו. גם כשאני הולך לחנויות יד שנייה מקומיות של נשים צעירות ולא מחוברות להיסטוריה המקומית, הן לא מכירות את אתא. הן כאילו מבינות בווינטג', אבל בכלל לא בכיוון".
גם אתם מכורים לפריט/מותג/הדפס אופנתי? רוצים לככב במדור? נשמח להכיר את האובססיה שלכם מקרוב, צרו איתנו קשר .