>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות
עשרות הבנות שנעמדו בסמוך לעמדת הדי.ג'יי במועדון זיזי בתל אביב השתוקקו רק לדבר אחד - לגעת בדיטה פון טיז. לבושות בשמלות פיפטיז ושיער שחור אסוף מעלה במחווה לאמנית הבורלסק הגדולה של המאה ה-21, התייצבו המעריצות של טיז לרגל ביקורה בתל אביב בחודש ספטמבר. הסיבה: צילומי וידאו קליפ לשיר Disintegration של ההרכב האלקטרוני הבריטי Monarchy. על הבימוי: הישראלי רועי רז.
בסרטון שהופץ אמש ברחבי הרשת וכבר זכה לתהודה בינלאומית, התגלו שתי הפתעות: הראשונה, שפון טיז מוכיחה גם יכולות שירה לא מבוטלות, לראשונה בקריירה שלה. השנייה, שלצדה בקליפ מככב בתפקיד בעלה לא אחר מאשר הדוגמן הישראלי אנחל בונני, שנבחר לתפקיד על ידי רז. "לא רציתי דוגמן בן 18", מסביר הבמאי את הבחירה. "בכל זאת, היא אישה בת 40 ורציתי שתהיה התאמה ויזואלית לקליפ", מסביר רז.
בווידאו קליפ החדש מצולמת טיז כרעיה אמריקאית משנות ה-50, המבלה את ימיה בפנטזיות על אורגיות מיניות, לצד הניסיון לשמר את חיי המשפחה הבורגניים שלה. רז יצר מספר אימג'ים חזקים בווידאו, כמו מבנה פיזיולוגי של מוח המורכב מגופותיהם של נשים וגברים עירומים העסוקים בפעילות מינית, או אימג'ים אמריקאיים קלאסיים המוכרים מסרטי הקולנוע ומודעות הפרסומת של שנות ה-50, בהם נשים מגהצות או מטגנות קותלי חזיר באושר. כל אלה מתנפצים בתמונת הסיום של הקליפ, כשהחלום האמריקאי נמוג והבית המהוגן מתקלף.
רז הוא במאי פרסומות מוכר בתעשייה המקומית, וברזומה שלו גם פרסומות לחברות אופנה כמו רנואר וקסטרו. להכרה בזירה הבינלאומית זכה לפני כשנתיים, כאשר יצר על דעת עצמו וידאו קליפ לשיר In This Shirt של להקת Irrepressibles, כקליפ לליין מסיבות הגייז PAG, בו הוא שותף לצד צלם האופנה איתן טל.
התוצאה התחבבה על הלהקה, שהפכה את הקליפ לווידאו הרשמי של השיר. מאוחר יותר יצר רז וידאו קליפים לזמרת הצרפתייה מילן פארמר, וכן לשיר שייצג את צרפת באירוויזיון האחרון. את הרומן עם להקת Monarchy החל אותה עת, כשיצר עבורם את הקליפ לשיר I want Let Go, בכיכובו של הדוגמן האנדורגיני הישראלי סתיו סטרשקו, בו עבר על המסך ניתוח לשינוי מין.
לדברי רז, הבחירה לצלם בתל אביב נובעת מהיותו במאי מקומי. "האג'נדה שלי כבמאי היא לצלם בישראל", הוא אומר. "העלויות פה נמוכות יותר מצילומים בחו"ל, אבל יתרה מזאת - אני מאמין גדול בעבודת צוות, והקולגות שלי כאן מדהימים - הארט דירקטור שמואל דויד בן שלום, הצלם רומן לינצקי ומשרד הפוסט פרודקשן גרביטי. בתסריט שאני כותב להם אני גם משתדל לשלב מוטיבים מקומיים, כמו מדבר. עם זאת, במקרה של הקליפ עם דיטה בנינו סט ותסריט שהותאם לשיר ולדמות".
פון טיז, 40, היא מכוכבות הבורלסק הגדולות בעולם, ומי שהחזירה לחיים את אמנות הסטרפטיז (שמה עלה לכותרות בימים אלו בעקבות רומן עם השחקן ראסל קרואו). נחיתתה בישראל לפני כארבעה חודשים עוררה באז בחוגי האופנה של התעשייה המקומית ובקרב דמויות בחיי הלילה. רבים מתוכם התייצבו אחר כבוד בערב שנערך לכבודה במסעדת אגאדיר בנמל תל אביב, ונעמדו בתור כחיילים ממושמעים, רק כדי לזכות בתמונה איתה. בכל זאת, לא בכל יום נוחתת בישראל אייקון אופנה בסדר גודל של טיז, שמהצד נדמה היה כי היא נבוכה מגודל הסערה המקומית שנוצרה סביבה. פון טיז שהתה בישראל חמישה ימים, במהלכם טיילה בתל אביב ואף תקלטה במסיבת גייז ב-PAG.
הצילומים שהתקיימו בישראל סיפקו לא מעט עבודה לתעשיית האופנה המקומית, שכן הצוות הורכב ברובו מאנשי מקצוע ישראלים, ביניהם הסטייליסט גוסטבו מטיאס פרנקו והמאפר ערן פאל, המופקד תדיר על תחזוק פניהן של כוכבות כמו יעל גולדמן, גל גדות ורותם סלע בצילומים. "היא היתה חמודה, קורקטית ושמרה מאוד על הפרטיות שלה", מספר פאל. "זה לא שהפכתי לחבר הכי טוב שלה, כן? אבל היא נתנה לי חופש פעולה כמאפר על הסט".
לדבריו של פאל, את רוב עבודת האיפור יצרה טיז בעצמה. "היא היתה מגיעה בבוקר ומסתגרת בחדר האיפור עד שהפנים שלה היו די מקומחות. כשסיימה את איפור הבסיס, היא הגיעה אליי ועשיתי לה את כל מקצה השיפורים והאיפור שמעל. את השיער, לעומת זאת, היא עשתה לגמרי בעצמה. אבל למרות שזה נשמע כאילו היא שלטה בלוק שלה ביד רמה, היא גם היתה קשובה וזרמה עם ההערות שלי, כמו למשל, חיזוק הסומק".
גם הלבוש של פון טיז בקליפ הוא שילוב של עבודת אנשי המקצוע ושלה. "התסריט נכתב לדמות שלה, כיוון שהיא חלק מהשיר", מסביר רז. "עשיתי תחקיר מעמיק על סגנון הלבוש שלה ועל פיו בניתי את הדמות בתסריט". לדבריו, הבגדים בקליפ הם מהמלתחה הפרטית של פון טיז. "היא צילמה לי תמונות רבות מהארון שלה וביחד הרכבנו את הסטים לקליפ. יש לה שפע של בגדים ולארץ היא הביאה פי שתיים מהכמות שהיא נדרשה להביא. שמע, לבחורה יש ארון בגדים שערכו שווה יותר מהפקת הקליפ עצמו".
רז מוסיף כי במהלך הצילומים התגלתה פון טיז כאישה חביבה וצנועה. "אתה מצפה ממנה להיות דיווה, אבל היא סופר מקצוענית ושקטה", הוא אומר. "אפילו כשרצינו להביא דוגמנית במקומה לצילום של יד שוברת ביצה, היא התעקשה להגיע לצילומים מוקדם בבוקר ולעשות את זה בעצמה. גם כשהיה קרייסס קטן כשנפל כפתור מאחת השמלות, היא גילתה מקצועיות. אומנם הצילומים הופסקו לשעה, אבל הכפתור חזר למקומו והצילומים נמשכו".