>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק
בתעשיית אופנה מתוקנת הפועלת על פי מודלים בינלאומיים, הדוגמן סתיו סטרשקו בן ה-18 היה כובש מזמן את לב תעשיית האופנה הישראלית ואת מקומו כפנים המרעננות של 2012. אולם נכון להיום, סטרשקו פועל בשוליים. בשושו. המראה האנדרוגיני של העלם המסקרן - ספק נער שברירי, ספק דוגמנית-על - הוא חלק ממגמת פריחה של סצנת דוגמנים אנדרוגיניים למראה, שמוביל בשנתיים האחרונות הדוגמן האוסטרלי ממוצא בוסני אנדריי פז'יק. במקרה של פז'יק, הלוק הנשי מונף להופעות בתצוגות של מיטב בתי האופנה בעולם, להשתתפות בקמפיינים של ז'אן פול גוטייה ולקו מארק ביי מארק ג'ייקובס, ואפילו לקידום חזיות פוש אפ של רשת בתי כלבו הולנדית. סטרשקו יכול בינתיים רק לחלום על הרבה פחות מזה.
בימים אלה מככב סטרשקו בסרטון וידאו חדש המקדם את עמוד הפייסבוק של Miss ShooShoo - פלטפורמה אינטרנטית, שהוקמה לפני כארבעה חודשים על ידי אסנת תבור וסיוון וולפוביץ', המתווכת בין אנשים המעוניינים למכור אביזרי אופנה של מעצבי-על ללקוחות פוטנציאליים. הבחירה במראה המסתורי של סטרשקו לסרטון (יחד עם הדוגמנית העולה נועם פרוסט) תאמה את העמימות העולה משם העמוד – מיס שושו.
בסרטון, שעליו חתומים הסטייליסט כדורי אלישר והצלם עמיחי ביקובסקי, מופיע סטרשקו בגבו אל המצלמה, מדדה בנעלי עקב שחורות על קורת עץ המונחת על תלולית עפר מאובקת בחלל נטוש במתחם התחנה. הצילום בשחור לבן, המיניות המעורפלת והתאורה הטבעית - יוצרים מראה אפלולי ואווירת מתח הנשמרת לכל אורך הסרטון. האם זה גבר או אישה? ילדה עזובה או דוגמנית-על? "חיפשנו להביע מסתוריות, אנדרוגיניות וקצת אפלה", מסבירה תבור את הבחירה בסטרשקו. "לא בדיוק ברור לצופה מה קורה בסרטון מבחינה מגדרית - וזאת החוויה שרצינו להעביר".
סטרשקו בן ה-18 הוא התקווה הבאה של עולם הדוגמנות הישראלי. כך לפחות מאמינה הסוכנת שלו, אלינור שחר, וגם לא מעט דמויות מפתח בתעשייה המקומית. בינתיים, תקוות לחוד ומציאות לחוד. עד היום הופיע סטרשקו בהפקות אופנה בודדות, וטרם זכה בקמפיין בולט. מכיוון שהמראה שלו נחשב לבלתי מסחרי בארץ, שלחה שחר עבודות שלו לשלל בתי אופנה בחו"ל, ובאיב סאן לורן הרימו את הכפפה והטיסו את הדוגמן הצעיר לאודישנים בפריז לקראת תצוגת הנשים של המותג הערב. בבית האופנה ניסו לתפור לסטרשקו תפקיד, כבחור-אישה שיעלה על המסלול מבלי שאיש יידע שמדובר בגבר, אולם אמש התקבלה הודעה סופית מפריז כי הוא לא הצליח להשתחל לרשימת הדוגמניות הסופית. חשוב לציין כי עצם ההתעניינות בסטרשקו מצד בית אופנה כה חשוב, יש בה הישג חשוב עבורו.
בישראל, לעומת זאת, מפרגנים פחות. קשה לדמיין מותג אופנה מקומי, לנשים או לגברים, שיאזור אומץ ויסתכן בתגובות שיגיעו מתוך החברה הישראלית המאצ'ואיסטית. "אם צריך להצביע על הדוגמנית הכי טובה בארץ – זה הוא", פוסק הסטייליסט והמנהל הקריאטיבי כדורי אלישר, שעבד עם סטרשקו בכמה הפקות. "יש לו אישיות שיש למעט מאוד דוגמניות בארץ. הוא יודע לעבוד כמו טופ-מודל בינלאומית, אך לצערי הוא לא יכול לעשות קמפיין או תצוגה בישראל. אנחנו עדיין חברה שמרנית".
על אף שמדובר בקמפיין שולי אפילו במונחי התעשייה המקומית, הבחירה בסטרשקו לקידום עמוד הפייסבוק של Miss Shooshoo היא בחירה אמיצה, שגרמה לנו להתעניין במיזם. בתחילה הציעו וולפוביץ' ותבור למכירה גם פריטי לבוש, אך דרישתן של נשים רבות למדוד את הפריטים הביאה אותן להחלטה לעסוק באביזרים בלבד. "החלטנו להקים את העמוד מתוך צורך אישי", אומרת תבור. "הרבה נשים מעוניינות להיפטר מאביזרים שיש להן, אבל לא לכל אחת יש יוזמה. הרעיון הוא שאנחנו עושות את זה בשבילן". בניגוד לעמוד הפייסבוק החדש "פתק החלפה", שעליו דיווחנו בחודש שעבר, Miss Shooshoo אינו מוגבל רק לפריטים חדשים שנרכשו באמצעות האינטרנט.
ככה זה עובד: נניח שיש לכם תיק של פנדי שרכשתם לפני כשנתיים ב-5,000 שקל וכעת אתם מחליטים להיפרד ממנו לטובת תיק אחר. וולפוביץ' ותבור יצלמו אותו באופן מקצועי על רקע לבן, יתמחרו אותו בהתייעצות אתכם, וידאגו לפרסם אותו בעמוד הפייסבוק לחוג לקוחות פוטנציאליים שאספו עם הזמן. את השכר שלהן הן גוזרות כאחוז קבוע מן המכירה, במידה שהיא מתבצעת.
בין הפריטים בעמוד, התרשמנו מתיק שחור בגודל בינוני של המותג קלואה, במחיר של 2,300 שקל, או תיק קרוקו אדום של המותג לנסל, בעיצובה של איזבל אדג'ני ובמחיר של 3,000 שקל.
פריטים רבים בעמוד שייכים למותגים גוצ'י וברברי, ולא במקרה. לאחרונה הצטרפו אל וולפוביץ' ותבור גם בני הזוג ליאור יעקובי, בנה של זכיינית המותגים גוצ'י וברברי בישראל, עופרה יעקובי, ולינור אשתו. לדברי תבור, בני הזוג יעקובי חולשים על פיתוח הצד הלוגיסטי והפיננסי של העמוד, בעוד וולפוביץ' והיא אחראיות על התוכן, הקשר עם הלקוחות והפעלת עמוד הפייסבוק.
למרות שמחירי התיקים אינם זולים ועומדים בממוצע על כמה אלפי שקלים, תבור מאמינה כי עלתה על פלטפורמה מנצחת. בתוכניות לעתיד היא מונה פיתוח של העמוד לאתר אינטרנט ופריצה של גבולות השוק המקומי. "יש לנו כבר 473 חברים בעמוד", היא מתגאה, למרות שמדובר במספר זעום במונחים אינטרנטיים. "אולי זה נשמע לך מעט, אבל זוהי מהות העמוד - פריטים שנמכרים בשושו, מפה לאוזן דרך חברות. מי שחברה שלנו רוצה להיות מקורית ומיוחדת. בגלל זה יש רק פריט אחד מכל דבר, ואלו מוצרים שלא תראה הרבה ובמחיר זול יותר מתיק חדש".
איתי יעקב