>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק
לפני מספר שבועות ישבו שלוש החברות הטובות רעות מרים כהן, נטע שמעוני ומיכל פדלון לשיחת בנות שנעה, בין היתר, סביב קרדיגן שהזמינה פדלון באחד מאתרי הקניות באינטרנט ולא היתה מרוצה ממנו. כיאה לעידן הרשתות החברתיות, שיחת הבנות הטיפוסית הזו הולידה עמוד פייסבוק חדש. השם הוא "פתק החלפה", המטרה: לאפשר לגולשים למכור ולהחליף ביניהם באופן עצמאי פריטי אופנה שרכשו באינטרנט ושאינם לשביעות רצונם.
פחות מ-24 שעות מפתיחת העמוד ביום רביעי אחר הצהריים, אומץ פתק החלפה על ידי 184 גולשים שעשו לו Like, ובדיקה נוספת היום (ראשון) מעלה כי המספר עלה ל-265 חברים. בשיחה עם שמעוני, היא מספרת כי התאוצה של העמוד מעידה על קהילת צרכנים גדולה בישראל הרוכשת פריטי אופנה ברשת, אך נתקלת בלא מעט בעיות כאשר מתברר שהפריט לא מתאים. "אנחנו רוכשות לא מעט פריטים דרך האינטרנט, בעיקר באתרים כמו Mod Cloth ,Asos ,Free People או Urban Outfitters", מודה שמעוני, 29, מעצבת גרפית ועיתונאית תרבות בכלכליסט. "אבל לפעמים אתה מקבל הביתה פריט שהמידה שלו לא טובה, שיושב עליך באופן לא מחמיא, או שסתם לא בא לך עליו".
שמעוני מספרת כי היא עצמה "נתקעה" עם לא מעט פריטים שהזמינה באינטרנט. "רכשתי ב-Asos מעיל טרנץ', אבל כשהוא הגיע גיליתי שהמידה גדולה עליי. זה קורה גם לא מעט לרעות".
אז למה בכלל להמשיך לרכוש אופנה באינטרנט?
"כי זה שווה את זה. אנחנו קונות בדרך כלל בסיילים, אז אנחנו מוציאות 20 דולר על שמלה או 20 פאונד על מכנסי ג'ינס של צ'יפ מאנדיי. זה שווה את הכסף וגם את האכזבה במידה והבגד לא יתאים. במקרים רבים תמצא באינטרנט את המוצר במחיר זול ממחירו בישראל. מלבד המחיר, אין ספק כי האישיו המרכזי הוא הייחודיות. החנויות בישראל נראות אותו הדבר. גם המעצבים הצעירים נראים כאילו יצאו מפס ייצור זהה. לי אישית אין מה לקנות פה. בחו"ל יש היצע רחב יותר, וזה גם כיף יותר לקבל פריט ייחודי בדואר, מאשר להיכנס לקסטרו".
מדוע לא להחליף את הפריט באתר עצמו?
"לפעמים זאת פרוצדורה מסורבלת. צריך ללכת לדואר, לעמוד בתור ולשלם את המשלוח חזרה, שעולה לא מעט כסף".
פתק החלפה משמש כעמוד תיווך בין גולשים שמעוניינים לסחור האחד עם השני בפריטים. כל זאת בשלושה תנאים: על הפריט להיות חדש ובאריזתו המקורית, יש לצרף את הלינק לעמוד הפריט באתר בו נרכש, וכן את המידה והמחיר המקורי, ולבסוף, המחיר שגובה הגולש עבור הפריט צריך להיות זהה למחיר הרכישה (ללא תוספת המשלוח) או זול ממנו. הפריטים שנשלחים אל כהן ושמעוני מתפרסמים בעמוד יחד עם פרטי הפייסבוק של המוכר. המעוניינים מוזמנים ליצור קשר עם המוכר ולרכוש את הפריט ישירות ממנו.
רשימת הקניות החלומית של שלי גרוס, מתוך הבלוג המלבישה . הרוב מחו"ל
לדברי שמעוני, אין הגבלה על מחיר הפריט, "החל מתחתונים ב-4 דולר ועד למעיל של פראדה ב-800 יורו - הכול הולך. התנאי היחיד הוא שהפריטים יהיו חדשים". עם זאת, לשאלות כמו כמה זמן יוצג הפריט בעמוד או מה הן התוכניות של השתיים במינוף העמוד לפלטפורמה עצמאית ומסחרית, עדיין אין להן תשובות. בכל זאת, מדובר ביוזמה בת ימים ספורים בלבד. נכון לעכשיו, היזמיות הצעירות לא מתכננות להתרחב למכירת מוצרים אחרים, או לפתוח את שערי העמוד גם למוצרים שלא נרכשו באינטרנט.
"אנחנו מכירות אנשים רבים שרוכשים דרך האינטרנט ומחפשים אלטרנטיבה למקרים של חוסר שביעות רצון מהפריט שהגיע", אומרת שמעוני. "כרגע, אנשים רבים מעדיפים לקחת את הסיכון ולרכוש באינטרנט, במקום לקנות כמו כולם בזארה".
לטובת מי שעושה את צעדיה הראשונים בשופינג אינטרנטי, ה"קנייניות" הוותיקות כהן את שמעוני מספקות שלושה טיפים מרכזיים:
1. בדקו היטב את המידה שאתם מזמינים: באתרים רבים המידות מוצגות על פי טבלת מידות אירופאית, אמריקאית או בריטית.
2. שימו לב למדיניות ההחלפה של מוצרים באתר שבו אתם רוכשים.
3. בדקו מהי עלות המשלוח. בחלק מן האתרים לא מצוין כי המשלוח כולל מיסי נמל ומכס, וייתכן שבשלב איסוף החבילה תגלו שתיאלצו לשלם מיסים נוספים, בעלות של מאות שקלים, ללא קשר לתקנות החוק החדש המאפשר רכישה בסכום של עד 1,200 שקל.