>> צפו בכל הכתבות של ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT
"ביום שיצא טלפון סלולרי עם מצלמה מובנית, הבנתי שאנחנו עומדים בפני מהפכה טכנולוגית גדולה. פתאום היה לי מכשיר שכל הזמן נמצא לי ביד, ואיתו אני יכול להנציח כל דבר. באותו רגע החיים שלי השתנו. זה היה טלפון של נוקיה, ומיד התחלתי להתעמק ולהתמחות בתחום הזה". עידו איז'ק, 36, הוא צלם אופנה ותיק ומוכר שעומד מאחורי קמפיינים ישראלים רבים, ביניהם סטיב מאדן, טאג וומן, פוקס, ארנה, ג'אמפ, ML והמשביר החדש לצרכן, אך בשנים האחרונות הפכה דווקא המצלמה הסלולרית למוקד התשוקה שלו.
צלם זה ראשי תיבות של צירוף לא מקרי
האם הנגישות והקלות של יצירת צילום סמי-מקצועי למראה פוגעות במעמד הצלמים המקצועיים? איז'ק טוען שלא. "אחד הדברים שמתסכלים אותי הוא הידיעה שלא אני המצאתי את האינסטגרם", הוא אומר בחיוך. "אבל המהפכה הזו לא מסתכמת שם, זו רק פלטפורמה אחת מיני רבות לאנשים המצלמים בסלולרי. יש כמובן גם את המובלי, הפליקר ורשתות רבות העובדות על עקרון דומה".
אתה לא חושב שהמצלמות הסלולריות הופכות כל אחד לצלם?"התשובה היא לחלוטין לא. זה לא משנה עם מה אתה מצלם, זה משנה מה אתה מצלם. נכון שהמצלמות הדיגיטליות, ומאוחר יותר הסלולריות, פתחו את הנישה לעולם רחב יותר. אבל כדי להיות צלם צריך תכונות נוספות. ראשית, צריך להיות פסיכולוג ולדעת איך לתקשר עם המצולמים שלך. כדי להוציא מהבנאדם את הבפנים שלו, אתה צריך להתחבר אליו ברמה רגשית וליצור אמון ודינמיקה טובה. רק אז זה עובד. לדעתי, צלם זה ראשי תיבות של 'צירוף לא מקרי'".
ואכן, איז'ק מספר על מצולמים רבים שהפכו דרך העבודה לחברים קרובים. "את עמוס תמם צילמתי לפרויקט של 'פנאי פלוס', וכמו הרבה שחקנים היה לו קשה לעמוד מול מצלמת סטילס. ישבנו ודיברנו, ונוצרה בינינו חברות חזקה ששורדת עד היום. גם את עדן הראל הכרתי כמצולמת, ורק אחר כך היא הפכה לחברה טובה. בכלל, הרבה מצולמים שהפכו לחברים, כמו יעל פוליאקוב, זוכרים את הצילום הראשון המשותף שלנו ורוצים שאמשיך לצלם אותם. גם איתי תורג'מן הפך ככה לחבר. הוא בן אדם מקסים ואנחנו בקשר מהרגע שצילמתי אותו בפעם ראשונה". את קיר ביתו של איז'ק מעטר צילום גדול של דורית בר אור, שאליו מחוברת שרשרת מתכת אמיתית התלויה סביב צווארה. "היא כמו האחות שלא היתה לי, כי אנחנו שלושה בנים במשפחה. אני מכיר אותה למעלה מעשור, והיא עזרה לי המון בחיים".
"אולי לאנשים זוהרים יש משיכה אליי. כנראה שאני משחרר אצלם משהו שהיה עצור. אני חושב שהקליק בין כולנו נוצר כי הגענו מהשכונה, כולנו עושים את מה שאנחנו אוהבים ומקפידים להישאר אנחנו".
"זה הרבה יותר קשה. הבגדים פשוט לא נראים טוב על מצולמת במידות גדולות מהסטנדרט בעולם הדוגמנות".
אז מה דעתך על חוק הפוטושופ החדש , האוסר להעסיק דוגמניות מתחת למסת גוף מסוימת?"זה חוק איום ונורא בעיניי. הוא פשוט פוגע בפרנסתם של אנשים שנתוניהם הפיזיים מתאימים לצילום אופנה. זה חוק שמתקן דברים לטובת אנשים מסוימים ובמקביל פוגע באחרים. אין בזה שום תועלת בעיניי".
"בחיים הפרטיים אני נמשך לרזות, פשוט כי אני רזה בעצמי. אני לא יכול לדמיין את עצמי במיטה עם בחורה שגדולה ממני במידותיה. זה לא מגרה אותי".
אתה מרגיש שיש לך חלק בעידוד האנורקסיה?"בשום פנים ואופן לא. נהפוך הוא, כשמגיעות אליי לצילום בחורות רזות מדי, אני תמיד אומר להן שהן צריכות להשמין בדחיפות ולהיפך – כשמגיעה בחורה מלאה מדי, אני מיד שולח אותה לעבוד במכון כושר".
70 אחוז מהאנשים באינסטגרם מצלמים זבל
החיבור של איז'ק לצילום החל כבר כשהיה בן 13, והמשיך כששירת כצלם צבאי. לאחר סיום השירות בצה"ל, החל לעבוד עם צלם האופנה רון קדמי. בהמשך נסע לניו יורק, וכשחזר בנה קריירה ענפה בצילום אופנה ולייף סטייל. עבודתו עדיין מבוססת על צילום קמפיינים, אך הוא משקיע מאוד בקידום חזונו לגבי צילום בסלולרי. כבר לפני שמונה שנים פנה לחברת הפרסום גלר נסיס, בהצעה לפרויקט שישלב בין שני לקוחות שלהם: חברת התקשורת נוקיה וחברת האופנה TNT. איז'ק הציע ליצור שני קטלוגים מקבילים, אחד של מכשירים סלולריים והשני הוא קטלוג אופנה שיצולם במכשיר הסלולרי החדש. חברת הפרסום התלהבה, והוא יצר קולאז' של עדי נוימן שצולם בחלקים, כי איכות התמונה מהטלפון לא היתה עדיין טובה מספיק לשלט חוצות. לפני שהקמפיין עלה לאוויר, המנכ"ל של נוקיה התחלף והרעיון נגנז. מאוחר יותר צילם באייפון את קארין דנסקי לתערוכה של מותג התכשיטים אמארו. התמונות מוסגרו והן תלויות עד היום בדירתו בגבעתיים, האפופה באווירת סבנטיז אותנטית.
"אומרים שהאינסטגרם מוזיל את מקצוע הצילום, אבל כשמסתכלים על התמונות באינסטגרם – 70 אחוז מצלמים זבל. אנשים מצלמים את הרגליים שלהם מול הטלוויזיה, זו התמונה הכי פופולרית בעיניי. מנגד, יש כמה אנשים מאוד יצירתיים, שלא היתה להם הזדמנות קודמת ליצור. אני הרוס על האפליקציה הזו, אני מרגיש שאחרי כל השנים שדיברתי על זה, הגיעה הפלטפורמה הנכונה. בהתחלה אנשים צחקו עליי, חוץ מהדר גולדמן (לשעבר מבעלי משרד הפרסום זרמון-גולדמן, ה"ש), שהאמין בי ואמר לי לדבוק בזה".
"הסיבה מאוד פשוטה. העולם שבו אנחנו חיים עובד במהירות שיא. בניגוד לפעם, שהיו מצלמים קמפיין סודי שהיה עולה לאוויר רק אחרי שעבר טיפול בפוטושופ והכול נראה יפה, אני כצרכן מחפש עוד. אני יכול היום להגיש לאנשים דבר שהם יכולים להזדהות איתו, לא משהו מנוכר ורחוק מהם".
זה לא סימן לתחילת הסוף של עידן הצילום המקצועי?"זו לא תחילתו של הסוף, אלא תחילתה של התחלה חדשה. הכול נכנס לעולם אחד, הכול כלול בתוך הסלולר. המצלמות לא תעלמנה, אבל תהיה הקצנה. יהיו מצלמות מטורפות שיעלו הון, או סמארטפונים במחירים יותר זולים ושפויים. אנשים מפחדים מחידושים וטכנולוגיה, ואני רוצה לומר – אנשים, אל תפחדו, גם אימא שלי שולחת סמסים".