>> צפו בכל הכתבות של ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT
"ביום שיצא טלפון סלולרי עם מצלמה מובנית, הבנתי שאנחנו עומדים בפני מהפכה טכנולוגית גדולה. פתאום היה לי מכשיר שכל הזמן נמצא לי ביד, ואיתו אני יכול להנציח כל דבר. באותו רגע החיים שלי השתנו. זה היה טלפון של נוקיה, ומיד התחלתי להתעמק ולהתמחות בתחום הזה". עידו איז'ק, 36, הוא צלם אופנה ותיק ומוכר שעומד מאחורי קמפיינים ישראלים רבים, ביניהם סטיב מאדן, טאג וומן, פוקס, ארנה, ג'אמפ, ML והמשביר החדש לצרכן, אך בשנים האחרונות הפכה דווקא המצלמה הסלולרית למוקד התשוקה שלו.
כבר בשנת 2005, הרבה לפני עידן האייפון, החל איז'ק לצלם במצלמה של מכשיר סלולרי, תחילה היה זה נוקיה מדגם 6680, ובהמשך צבר עוד ועוד מכשירים והשתמש בהם כמצלמה לכל עניין ודבר. במקביל החל לנהל בלוג, עם תמונות שחולקו לפי דגם הטלפון שבו צילם אותן. כיום הוא מנהל בלוג צילומים ב-Xnet ובימים אלו הוא עובד על תערוכה חדשה של קולאז'ים מתמונות שגזר מהבוק המקצועי שלו וצילם בטלפון סלולרי, וכן על סדרת שיעורים באינטרנט, המלמדת איך לצלם נכון במצלמה סלולרית.
המהפכה שעליה מדבר איז'ק קיבלה לאחרונה חיזוק משמעותי עם רכישתה של הרשת החברתית מבוססת התמונות אינסטגרם על ידי פייסבוק, ופיתוח של האפליקציה גם למשתמשי אנדרואיד. אינסטגרם מאפשרת לכל משתמש לצלם תמונות בטלפון הסלולרי, לקשט ולשפצר אותן בעזרת פילטרים שונים, ולחלוק אותן תוך שניות עם עוקבים אחרים. בינתיים, ההייפ סביב האינסטגרם חודר גם לתעשיית הצילום והאמנות, בעולם וגם בישראל. רק בשבועות האחרונים נפתחו שתי תערוכות אינסטגרם בתל אביב: תערוכת האינסטגרם השנייה של מגזין טיים אאוט, בה מציג איז'ק בין צלמים רבים אחרים, מקצועיים וחובבנים כאחד, ותערוכת יחיד המציגה את צילומי האינסטגרם של סמנכ"ל סוכנות הדוגמניות ADD, מאיר כהן.
צלם זה ראשי תיבות של צירוף לא מקרי
האם הנגישות והקלות של יצירת צילום סמי-מקצועי למראה פוגעות במעמד הצלמים המקצועיים? איז'ק טוען שלא. "אחד הדברים שמתסכלים אותי הוא הידיעה שלא אני המצאתי את האינסטגרם", הוא אומר בחיוך. "אבל המהפכה הזו לא מסתכמת שם, זו רק פלטפורמה אחת מיני רבות לאנשים המצלמים בסלולרי. יש כמובן גם את המובלי, הפליקר ורשתות רבות העובדות על עקרון דומה".
אתה לא חושב שהמצלמות הסלולריות הופכות כל אחד לצלם?
"התשובה היא לחלוטין לא. זה לא משנה עם מה אתה מצלם, זה משנה מה אתה מצלם. נכון שהמצלמות הדיגיטליות, ומאוחר יותר הסלולריות, פתחו את הנישה לעולם רחב יותר. אבל כדי להיות צלם צריך תכונות נוספות. ראשית, צריך להיות פסיכולוג ולדעת איך לתקשר עם המצולמים שלך. כדי להוציא מהבנאדם את הבפנים שלו, אתה צריך להתחבר אליו ברמה רגשית וליצור אמון ודינמיקה טובה. רק אז זה עובד. לדעתי, צלם זה ראשי תיבות של 'צירוף לא מקרי'".
ואכן, איז'ק מספר על מצולמים רבים שהפכו דרך העבודה לחברים קרובים. "את עמוס תמם צילמתי לפרויקט של 'פנאי פלוס', וכמו הרבה שחקנים היה לו קשה לעמוד מול מצלמת סטילס. ישבנו ודיברנו, ונוצרה בינינו חברות חזקה ששורדת עד היום. גם את עדן הראל הכרתי כמצולמת, ורק אחר כך היא הפכה לחברה טובה. בכלל, הרבה מצולמים שהפכו לחברים, כמו יעל פוליאקוב, זוכרים את הצילום הראשון המשותף שלנו ורוצים שאמשיך לצלם אותם. גם איתי תורג'מן הפך ככה לחבר. הוא בן אדם מקסים ואנחנו בקשר מהרגע שצילמתי אותו בפעם ראשונה". את קיר ביתו של איז'ק מעטר צילום גדול של דורית בר אור, שאליו מחוברת שרשרת מתכת אמיתית התלויה סביב צווארה. "היא כמו האחות שלא היתה לי, כי אנחנו שלושה בנים במשפחה. אני מכיר אותה למעלה מעשור, והיא עזרה לי המון בחיים".
כמי שהפך לחבר של רבים מהמצולמים שלו, אתה חושב שיש לך משיכה מיוחדת לסלבס?
"אולי לאנשים זוהרים יש משיכה אליי. כנראה שאני משחרר אצלם משהו שהיה עצור. אני חושב שהקליק בין כולנו נוצר כי הגענו מהשכונה, כולנו עושים את מה שאנחנו אוהבים ומקפידים להישאר אנחנו".
לאחרונה צילמת את מירי מסיקה לקמפיין של ML. איך אתה מתמודד עם צילום אופנה כשהדוגמנית היא סלבריטאית?
"זה הרבה יותר קשה. הבגדים פשוט לא נראים טוב על מצולמת במידות גדולות מהסטנדרט בעולם הדוגמנות".
אז מה דעתך על חוק הפוטושופ החדש , האוסר להעסיק דוגמניות מתחת למסת גוף מסוימת?
"זה חוק איום ונורא בעיניי. הוא פשוט פוגע בפרנסתם של אנשים שנתוניהם הפיזיים מתאימים לצילום אופנה. זה חוק שמתקן דברים לטובת אנשים מסוימים ובמקביל פוגע באחרים. אין בזה שום תועלת בעיניי".
האם גם כאדם פרטי אתה נמשך לבחורות רזות מאוד?
"בחיים הפרטיים אני נמשך לרזות, פשוט כי אני רזה בעצמי. אני לא יכול לדמיין את עצמי במיטה עם בחורה שגדולה ממני במידותיה. זה לא מגרה אותי".
אתה מרגיש שיש לך חלק בעידוד האנורקסיה?
"בשום פנים ואופן לא. נהפוך הוא, כשמגיעות אליי לצילום בחורות רזות מדי, אני תמיד אומר להן שהן צריכות להשמין בדחיפות ולהיפך – כשמגיעה בחורה מלאה מדי, אני מיד שולח אותה לעבוד במכון כושר".
70 אחוז מהאנשים באינסטגרם מצלמים זבל
החיבור של איז'ק לצילום החל כבר כשהיה בן 13, והמשיך כששירת כצלם צבאי. לאחר סיום השירות בצה"ל, החל לעבוד עם צלם האופנה רון קדמי. בהמשך נסע לניו יורק, וכשחזר בנה קריירה ענפה בצילום אופנה ולייף סטייל. עבודתו עדיין מבוססת על צילום קמפיינים, אך הוא משקיע מאוד בקידום חזונו לגבי צילום בסלולרי. כבר לפני שמונה שנים פנה לחברת הפרסום גלר נסיס, בהצעה לפרויקט שישלב בין שני לקוחות שלהם: חברת התקשורת נוקיה וחברת האופנה TNT. איז'ק הציע ליצור שני קטלוגים מקבילים, אחד של מכשירים סלולריים והשני הוא קטלוג אופנה שיצולם במכשיר הסלולרי החדש. חברת הפרסום התלהבה, והוא יצר קולאז' של עדי נוימן שצולם בחלקים, כי איכות התמונה מהטלפון לא היתה עדיין טובה מספיק לשלט חוצות. לפני שהקמפיין עלה לאוויר, המנכ"ל של נוקיה התחלף והרעיון נגנז. מאוחר יותר צילם באייפון את קארין דנסקי לתערוכה של מותג התכשיטים אמארו. התמונות מוסגרו והן תלויות עד היום בדירתו בגבעתיים, האפופה באווירת סבנטיז אותנטית.
מאז צילם איז'ק שני פרויקטים סלולריים לקסטרו. הראשון, לפני שנה, היה חלק מפרויקט אמנות הרחוב של החברה, והשני הוא קמפיין האופניים החדש שעלה לאינסטגרם לאחרונה. "כל הפרסום עובר לסלולרי, אבל למעט קסטרו, עוד לא היה קמפיין שצולם כולו בסלולרי ויצא החוצה", אומר איז'ק. "עוד לא היתה חברה ישראלית אמיצה מספיק, שמוכנה לעשות את זה". לצד צילומי הקמפיין, איז'ק מעורב קריאטיבית גם בפרופיל האינסטגרם של קסטרו ויוצר עבור המותג תכנים. "הם חברה שרוצה ללכת קדימה, להביא את הדבר הבא, להיות טרנדית ואופנתית". בקרוב הוא יחל לעבוד גם על האינסטגרם של חברת דלתא, אך איז'ק דווקא מקווה לנהל בעתיד את הפרופיל של שרת התרבות לימור לבנת. "אני לא מבין איך, כשרת תרבות, אין לה עדיין אינסטגרם", הוא אומר.
האם לצלמים מקצועיים יש יתרון באינסטגרם?
"אומרים שהאינסטגרם מוזיל את מקצוע הצילום, אבל כשמסתכלים על התמונות באינסטגרם – 70 אחוז מצלמים זבל. אנשים מצלמים את הרגליים שלהם מול הטלוויזיה, זו התמונה הכי פופולרית בעיניי. מנגד, יש כמה אנשים מאוד יצירתיים, שלא היתה להם הזדמנות קודמת ליצור. אני הרוס על האפליקציה הזו, אני מרגיש שאחרי כל השנים שדיברתי על זה, הגיעה הפלטפורמה הנכונה. בהתחלה אנשים צחקו עליי, חוץ מהדר גולדמן (לשעבר מבעלי משרד הפרסום זרמון-גולדמן, ה"ש), שהאמין בי ואמר לי לדבוק בזה".
אבל מה כל כך מרגש אותך בצילום בסלולרי? הרי אתה יכול לצלם קמפיינים עתירי תקציב במצלמות משוכללות.
"הסיבה מאוד פשוטה. העולם שבו אנחנו חיים עובד במהירות שיא. בניגוד לפעם, שהיו מצלמים קמפיין סודי שהיה עולה לאוויר רק אחרי שעבר טיפול בפוטושופ והכול נראה יפה, אני כצרכן מחפש עוד. אני יכול היום להגיש לאנשים דבר שהם יכולים להזדהות איתו, לא משהו מנוכר ורחוק מהם".
זה לא סימן לתחילת הסוף של עידן הצילום המקצועי?
"זו לא תחילתו של הסוף, אלא תחילתה של התחלה חדשה. הכול נכנס לעולם אחד, הכול כלול בתוך הסלולר. המצלמות לא תעלמנה, אבל תהיה הקצנה. יהיו מצלמות מטורפות שיעלו הון, או סמארטפונים במחירים יותר זולים ושפויים. אנשים מפחדים מחידושים וטכנולוגיה, ואני רוצה לומר – אנשים, אל תפחדו, גם אימא שלי שולחת סמסים".