>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק
תצוגת אופנה באמצע רחוב פריזאי, סיגריה בוערת בידה של קייט מוס על המסלול של לואי ויטון, נעמי קמפבל נופלת מהפלטפורמות של ויויאן ווסטווד והחזה של מדונה נחשף במלוא הדרו בתצוגה של ז'אן פול גוטייה – שבועות האופנה הגדולים בעולם הצליחו להפתיע, לרגש ולחדש אינספור פעמים. תשאלו את אנה ווינטור, שנחרדה לגלות ביום בהיר אחד של תצוגה שהיא חולקת את השורה הראשונה והאקסקלוסיבית עם לא אחר מאשר הבלוגר בריאן בוי, שהפך לסמלה של מהפכת הבלוגרים של ימינו. לרגל השקתו המתקרבת של שבוע האופנה התל אביבי, קיבצנו את עשרת הרגעים שרק בשבילם שווה לעקוב אחר שבועות האופנה.
1. הנפילה של נעמי קמפבל
זה היה עניין של זמן עד שאחת הדוגמניות בתצוגת האופנה של ויויאן ווסטווד לעונת סתיו-חורף 93'-94' תתרסק על המסלול. אבל אף אחד לא ציפה שמכל הדוגמניות תהיה זו דווקא הטופ מודל השחורה נעמי קמפבל, שנחתה על הישבן הודות לנעלי הפלטפורמה האימתניות (עם עקב בגובה 9 אינץ' / 22.86 ס"מ) שנעלה על המסלול. כמו במקרים רבים של נחיתת אונס המתרחשת במהלך תצוגה, קמפבל זכתה לעידוד מהקהל, קמה על רגליה, והמשיכה לצעוד חמושה בחיוך רחב וצעיף נוצות ורוד.
2. השאכטה של קייט מוס
היתה זו הצהרה של שחרור, עצמאות נשית ומחאה של מעשנת כבדה בעולם נקי מסיגריות. בזמן שברחבי העולם ציינו "יום ללא עישון", חתמה הדוגמנית קייט מוס את תצוגת האופנה של לואי ויטון לעונת סתיו-חורף 2011-12, כשהגיחה על המסלול כשבידה סיגריה דולקת. פעילים נגד עישון לא ממש אהבו את הגימיק המסעיר, אבל בשורה הראשונה של התצוגה קצרה קייטי שבחים וקריאות התפעלות.
3. הסטרפטיז של מדונה
הצימוד "מעצב האופנה ז'אן פול גוטייה ומלכת הפופ מדונה" מוכר לרבים הודות למחוך הקונוסים שעיצב עבורה לסיבוב ההופעות "אמביציה בלונדינית" בשנת 1990. שנתיים לאחר מכן, השניים התחברו לטובת שערורייה נוספת. הפעם ההופעה התרחשה על המסלול, בתמונת הסיום של תצוגת האופנה של גוטייה: השניים עלו אל המסלול חבוקים, ורק בהגיעם אל הקצה פתחה מדונה את הז'קט וחשפה את שדיה. היום זה נשמע כמו לא יותר מעוד תעלול זניח של ליידי גאגא, אבל באותם ימים עורר המקרה גלים והתווסף מיד אל שורת הסקנדלים שיצרה מדונה בשנות ה-90.
4. הסוסים של ז'אן פול גוטייה
בשלושת העשורים האחרונה חתום המעצב ז'אן פול גוטייה על אינסוף תצוגות אופנה תיאטרליות ובלתי נשכחות. אבל דווקא שירת הברבור שלו במותג היוקרה הרמס, תצוגת האופנה בעיצובו לעונת אביב-קיץ 2011, היתה המרשימה והמרגשת מכל. כמחווה לסמלו המיתולוגי של בית האופנה הרמס, שנוסד בשנת 1837, נפתחה התצוגה בשורה של סוסים דוהרים באולם הגראנד פלה שבפריז, ששימשו כתפאורה עוצרת נשימה למשך התצוגה כולה. אנשי תעשיית האופנה מתורגלים בסנסציות ואטרקציות מפוצצות על המסלול, אבל כזה שואו מרשים הם עדיין לא ראו.
5. הולוגרמת קייט מוס
התיאטרליות המובנית בקולקציות של המעצב אלכסנדר מקווין, ששם קץ לחייו לפני כשנה וחצי, מיקמו את הילד הרע של האופנה הבריטית כאחד מגאוני המעצבים של המאה ה-21. אל העושר הטקסטילי והגזרות הפיסוליות התלוו תמיד תצוגות אופנה מעוררות השתאות - החל מרובוט המתיז צבע על שמלת הדוגמנית הצועדת על המסלול ועד לתצוגה באולם ריקודים כמחווה לסרט הם יורים גם בסוסים. אולם את השיא שלו רשם מקווין בסצנת הסיום לתצוגת האופנה של סתיו-חורף 2006-7 בפריז: בתוך פירמידת זכוכית שהוצבה במרכז האולם, הופיע כדור אור לבן ובוהק, שהתפתח לעננה שמתוכה התגלתה דמותה של קייט מוס כהולוגרמה, עטופה שמלה לבנה מתנפנפת. לאחר מספר דקות, התפוגגה מוס כלא היתה. כזה הוא מקווין, ההודיני של עולם האופנה.
6. המחאה החברתית של חוסיין שאלאיין
תפאורת הסלון שניצבה באולם תיאטרון סדלרס וולס בלונדון בשבוע האופנה בעיר בשנת 2000 היתה מינימילית. במרכז החדר ניצב סלון, הכולל ארבע כורסאות עטופות בד אפור הסובבות שולחן עגול. לאחר שעלו ובאו הדוגמניות בבגדי הקולקציה "מאחורי המילים" של חוסיין שאלאיין לסתיו-חורף 2000-2001, עלו אל הבמה ארבע דוגמניות אשר הפכו את כיסויי הכיסאות והשולחן לשמלות בצבעי אדום, לילך ואפור, לעיניהם המשתאות של הצופים. זוג פועלי במה לבוש בסרבלים לבנים שעלה אחריהן הפך את הכיסאות העירומים למזוודות, שנישאו בידיהן של ארבע הדוגמניות. באבחת יד נעלם החדר והפך לביש, באחת מהרגעים האופנתיים המדוברים ביותר מאז. היום, אותה תצוגה ממש, היתה יכולה לשמש כקמפיין למחאת הדיור בישראל, תוך שהיא מדגימה את הארעיות הנכפית על אנשים נטולי אמצעים בחברה הישראלית.
7. המגלומניה של ג'ון גליאנו
היכולת של מעצב האופנה ג'ון גליאנו לגולל סיפור בקולקציה היא מהכישורים הבולטים ביותר בעבודתו של המעצב. קולקציית ההוט קוטור שעיצב לעונת אביב-קיץ 2007 של בית האופנה כריסטיאן דיור היא אולי אחת השלמות והמורכבות שעיצב אי פעם. 50 הדוגמניות שעלו ובאו בבגדי עילית בהשראת האופרה "מאדאם באטרפליי" של פוצ'יני, העניקו לקהל רגעי עונג של תרגום עכשווי שיצר המעצב לבגד הקימונו המסורתי. הרגע החזק מכל היה כשגליאנו חתם את התצוגה בבגדי גנרל מפוארים, מחווה לדמותו של בנג'מין פרנקלין פינקרטון, איש הצי האמריקאי שנישא לגיבורת האופרה, הגיישה הצעירה צ'ו צ'ו סאן וגרם להתאבדותה בחרקירי. האם המסר הוא שגליאנו יוצר שמלות שנשים מוכנות למות למענן? תהיה התשובה אשר תהיה, נראה שהמחווה העקיפה לפינקרטון היא פן נוסף בהתנהלות המגלומנית של המעצב.
8. הבלוגר שהרתיח את אנה ווינטור
אנה ווינטור חטפה חום. זה היה בספטמבר 2009, כאשר בתצוגה של דולצ'ה וגבאנה במילאנו הושיבו במרחק של כמה כיסאות ממנה בשורה הראשונה את הבלוגר הצעיר בריאן בוי, כמו גם מספר בלוגרים נוספים שעדכנו אונליין את רשמיהם מהתצוגה לטובת אלפי הגולשים באינטרנט. הביקורת על המהלך של צמד המעצבים האיטלקי לא איחרה לבוא, ומספר עורכות אופנה שהודרו לשורה השנייה מפאת חוסר מקום, הזדעקו ונלחמו בחורמה על כבודן האבוד. שנתיים בלבד מאז, הצעד הזה נראה טבעי לחלוטין, ובשורה הראשונה של שבועות האופנה בעולם מוקצה מקום של כבוד בשורה הראשונה לילדי המהפכה של 2009.
9. התמונה ששווה אלף דוגמניות
התצלום הזה, שנלקח מאחורי הקלעים של תצוגת האופנה של ג'יאני ורסאצ'ה בשנת 1992 בשבוע האופנה של מילאנו, הוא תמציתו של עידן הסופר מודלס בשנות ה-90. בסיום אחת מתצוגות האופנה של ורסאצ'ה הצטלמה החבורה האיקונית ששלטה באותם ימים על מסלולי התצוגות: כריסטן מקמנאמי, נעמי קמפבל, אווה הרציגובה וקרלה ברוני, אז דוגמנית מצליחה וכיום האישה הראשונה של צרפת. נפקדו מהתצלום ההיסטורי: קלאודיה שיפר ולינדה אוונג'ליסטה, שאומנם היו בנות בית אצל ורסאצ'ה, אבל ודאי כבר היו בדרכן לתצוגה הבאה.
10. מרטין מרג'יאלה מציג את קולקציית 1997-98 ברחוב
מעצב האופנה הבלגי מרטין מרג'יאלה מעולם לא פעל על פי החוקים של עולם האופנה. אחת מתצוגות האופנה היותר ידועות שלו התקיימה במרץ 97' בלוקיישן פשוט מאוד - רחוב בפריז. כ-30 דוגמניות לבושות בבגדי הקולקציה ירדו מתוך אוטובוס, עשו סיבוב ברחוב לעיני העוברים והשבים המשתאים, ונכנסו אל תוך חלל תעשייתי ריק, שם המתינה להן תזמורת סימפונית. היה זה רגע נדיר שבו עולם האופנה יורד אל הרחוב, ולא רק באופן מילולי.