בקצה המערבי של רחוב מטלון, ממש ממש בקצה, היכן שכבר (או עדיין) אין כביש, לרגלי בניין המגורים הגדול שבנייתו מסתיימת בימים אלה, עומד בית אבן קטן, חד קומתי. בפעם הראשונה שהגעתי הנה מכיוון רחוב מטלון, קיבל את פני בור עמוק ומגודר שמנע את ההתקדמות. מרחוק, על קיר בית האבן, לכדו את העין ציורים עדינים:
בביקור השני, כעבור שמונה חודשים, הבור כבר היה מלא בשלד הבטון של בניין המגורים החדש, וגדר הפחים של אתר הבנייה הסתירה את הציורים:
פעם אחרת, כשהגעתי לבית האבן הקטן מכיוון רחוב גבולות, ראיתי בקיר המערבי שלו חלון מעוטר וסגור:
ובפעם הבאה שהזדמנתי לאזור, כעבור שנתיים, מוקדם בבוקר, החלון המעוטר היה פתוח:
ברחבת החול שלצד בית האבן ומאחוריו, זו שבשעות היום היותר מאוחרות משמשת מגרש חניה, נכרו סימני חיים אופייניים לאתר בנייה שפועליו מתגוררים בו:
ועל קיר המבנה הגובל ברחבת החול ממערב זרחו ציורים נוספים:
בביקור הרביעי, אולי החמישי, בניין המגורים הגיע כבר אל שלבי הגמר של בנייתו. שביל הכניסה אליו רוצף ושיחים צעירים נשתלו לארכו:
אך דבר מכל אלה לא הפתיע אותי כמו מה שחיכה מעבר לפינה. גם הפעם היתה זאת שעת בוקר מוקדמת, וכבר מרחוק ראיתי שהחלון המוכר פתוח:
התקרבתי:
העזתי לדבר והתקבלתי במאור פנים בבית המלאכה. האיש מהחלון הציג את עצמו:
משה גזית, בן 77, יליד יפו, חרט אמן בעץ. עובד כאן 55 שנים, ממשיך להשתמש במחרטה ידנית מהסוג שעבר מהעולם לפני 30 שנה ויותר:
את הבית החד קומתי הוא רכש בשנת 1959 ממשפחתעוליםשהתגוררה בו "אחרי שהערביםברחוב-48'".השכונהנקראה אז שכונת אבו חדרא, הוא מספר, ומהנדס הסביר לו, לא מזמן, שהבית בן כ-140 שנה, "ואת זה הוא קבע על פי אבן החול המנוקדת בצדפים שממנה הבית בנוי":
משה בעצמו הפך את מה שהיה בית מגורים משפחתי לבית מלאכה; הרס את קירות החדרים הפנימיים והחליף את גג הרעפים בגג אסבסט שאותו אף הגביה, כך שיתאים למלאכות הנגרות:
"ושם", הוא מצביע לעבר אחת הפינות בחלל, "עדיין נשארו שרידי המטבח ששימש את משפחת העולים":
במשך כ-40 שנה עבד גזית כחרט עץ, לא רק על המחרטה הידנית, גם על מחרטות אוטומטיות מתקדמות, אך עקב בעיות בריאות שפקדו אותו לפני כ-14 שנים, "שידרגתי את עצמי לאמן", הוא אומר בחיוך.
לבקשתי הוא מציג מעט מחלקי יצירות העץ המעודנות שלו, שכמותן ניתן לבצע רק במחרטה ידנית ובמיומנות גדולה:
חלקן נעשות בשיטות של עבודת שכבות רב-שלבית וממושכת:
לחלקן שימוש "משרדי":
בעבר היה לגזית דוכן לממכר יצירות העץ שלו במדרחוב נחלת בנימין. אבל הישיבה במשך שעות ארוכות בדוכן היתה לו קשה. כעת היצירות הגמורות שמורות בביתו בחולון ומוצגות באתר
שהקימו לו שני ילדיו. "האתר", הוא אומר בצער, "לא מתעדכן בעבודות חדשות כיוון שלילדים אין זמן".
אנחנו ממשיכים להסתובב בבית המלאכה הקטן ומשה שב ומזהיר מכנפי המאוורר החשופות, המסתובבות גם הן ללא הרף, מפזרות באוויר פירורי נסורת ואבק:
"רגע", אני עוצרת ושולחת לכיוון הרצפה מבט של סימן שאלה:
"הבקבוקים?", הוא אומר, "אני אוסף אותם". ובאמצעותם, מתברר, טיפס שלב נוסף ומרגש בשדרוגו האומנותי. כי משה גזית הוא לא רק חרט עץ מיומן. הוא בעל ידי זהב ורוח יצירתית. את בקבוקי הפלסטיק הוא חותך ומעצב וצובע כדי ליצור מהם פרחים נפלאים:
מחוטי ברזל, שהוא אוסף באתר הבנייה וצובע בבית המלאכה, הוא מכין גבעולים דקים:
כך שייתכן ומשהו טוב בכל זאת יצא לו משנות הבנייה הארוכות סביבו; בנייה שעשתה לו, כדבריו, "את המוות". האתר הלך וסגר עליו:
בחזית בית המלאכה התרומם בניין המגורים הגדול, וגם בתום עבודות הריצוף של שביל הכניסה, חומרי בנייה מיותרים עדיין מוטלים מסביב:
דעתו על אופיה של הבנייה החדשה "של הנדל"ניסטים", כמו שהוא קורא להם, לא הכי טובה. "האזור ישתנה לגמרי", הוא אומר. "אבל ישן מפני חדש תוציא", הוא מוסיף מיד במנוד ראש, "יש פתגם כזה".
והוא עצמו, האם הוא מתכוון לצאת? אני שואלת. "בינתיים לא הציעו לי כלום", הוא אומר, "ואני גם מקווה שלא יציעו". מדוע? "מפני שבבית אתנוון", הוא מודה בגילוי לב. "לא אוכל לעשות את הפרחים. זו עבודה עם לכלוך".
בערימת הפסולת הגבוהה הזו, המוטלת ממערב לבית המלאכה, זרוקים גם שרידיהן המפויחים של שתי נגריות אחרות שפעלו בסמוך ונחרבו לפני כשנתיים בשריפה גדולה. על קיר הבניין שגבלה בו אחת מהנגריות נראים שרידי האסון בבירור:
משה לא הכיר את הנגר, שהיה חדש במקום, ולא זוכר במדויק את שמו. "אבל אחרי השריפה", הוא לוחש, "הוא תלה את עצמו".
את הנגר שעבד בנגריה השנייה שעלתה באש ונחרבה:
משה מכיר. "הוא חבר שלי", הוא אומר, "והיום הוא מוכר בחנות רהיטים ברחוב הרצל".
ככה יוצא שגם לסיפור שמח ברחובות שלנו יש סוף עצוב. אבל אולי לא לגמרי. מכיוון שהבנייה מתקרבת לסיומה והמכולות פונו בינתיים מהאתר:
כך אפשר לגלות שלמרות כל מה שעבר על קצה הרחוב הזה בשנים האחרונות, הציורים העדינים עדיין כאן. ובפעם הראשונה אפשר לראות אותם ממש מקרוב: