איך ייראה מרכז העיצוב החדש בראשון לציון? היינו שם
בשבוע הבא, לקראת חנוכה, תיפתח בחולון תערוכה חדשה של אמן האוריגמי אילן גריבי, תחת הכותרת "יוצא לאור". הכותרת מתאימה כמובן לחג, מרמזת לנושא התערוכה – היחס שבין אור לחומר, נייר במקרה הזה – אבל הולמת מאוד גם את תהליך החשיפה המואץ של גריבי בעולם העיצוב, הישראלי והבינלאומי, בשנה האחרונה.
באמנות היפנית עתיקת היומין פגש לראשונה כשהיה בן 12, דרך חבר משפחה שהחזיק בידיו ציפור מקופלת מנייר, ולשאלתו הפנה אותו להוראות בספר "אוריגמי 1", של רוברט הארבין. במשך שנים, שבהן שירת בצבא קבע, התחתן והוליד שלושה ילדים - שמר על האוריגמי כתחביב בהילוך נמוך. לפני כשש שנים, כשהיה בשליחות המדינה בסינגפור, הכיר יוצרים וספרים רבים והתעניינותו באוריגמי חזרה לבעור.
לפני שלוש שנים השתחרר גריבי משירות קבע בדרגת סגן אלוף, והיום הוא נחשב לאחד מאמני האוריגמי המובילים בעולם: הוא חתום על כ-170 דגמים ייחודיים, רובם גיאומטריים, הציג בחמש תערוכות והשתתף בכנסים בינלאומיים.
מנורות בעיצובו ובשיתוף אלבי צרפתי מ"אקווה קריאיישנס" נמכרות ברחבי העולם, לאחר שהוצגו השנה באירועי שבוע העיצוב היוקרתיים במילאנו ובניו יורק. בימים אלו הוא כותב את ספר האוריגמי הראשון שלו, מלמד, כותב ביקורות ועורך במגזיני אוריגמי באנגליה ובארצות הברית.
על עצמו מעיד גריבי שהוא "פריק של נייר": הוא יוצר דגמי אוריגמי מקוריים ומורכבים, העשויים קיפולים קיפולים – בדרך כלל מדף אחד בלבד. התמחותו בטכניקה שנקראת "טסליישן" - דרך עבודה באמצעות תבניות מחזוריות, שלא מנסות להתחקות אחר צורות כפי שהן מופיעות בטבע, אלא נותנות להן פרשנות מתמטית רפטטיבית. חומר הגלם – הנייר – נשאר כפי שהוא, אבל עובר טרנספורמציה בידי אמן האוריגמי, תחת אילוצים נוקשים: אין לגזור, אין להוסיף, אין להדביק ואין לצבוע. השימוש באור ובצל הוא האלמנט החיצוני היחידי שיכול לסייע. המפגש בין האור לדוגמאות של גריבי מוליד תוצרים חדשים לגמרי, ומטשטש את הגבול בין העיצוב המודרני לאמנות היפנית המסורתית.
צפו בגריבי ב"פצ'ה קוצ'ה " האחרון, מתאר את המסלול המרתק שעבר מפרישתו מצה"ל ועד ההשתתפות בשבוע העיצוב במילאנו:
איפה: גלריה חנקין, רחוב חנקין 109, חולון.
מתי: 19.12.11-28.1.12, א'-ה' 10:00-12:30 ו-16:00-19:00, ו' 10:00-12:30, שבת 10:00-13:00.
אוצרת: פיוטה ויתקין.