בסוף החודש הבא יבוא המעצב הבריטי ממוצא ישראלי, רון ארד, לחולון כדי לחשוף פרויקט חדש שלו – זוג משקפיים בעיצובו. כאן ב-Xnet נחשפים לראשונה הדגמים הראשונים של המשקפיים. אפשר לזהות בהם סימנים לטביעת האצבע של המעצב הנודע (למשל הקווים המעוגלים, שמאפיינים גם מוזיאון העיצוב בחולון, שאותו תיכנן). ארד, שבאמתחתו בניינים, רהיטים ופסלים, נכנס בכך לראשונה גם לתחום העיצוב האישי שאינו מיועד בהכרח לשוחרי העיצוב והאדריכלות שמזוהים איתו, אלא גם לקהלים רחבים בהרבה, שמעוניינים להחזיק בפריט אופנתי עם חתימה של מעצב נודע.
את הפרויקט יזם איש העסקים הישראלי אסף רביב, בעל חברת המשקפיים BLINK (המייצרת משקפיים לסופר-פארם, לרשת אופטיקה הלפרין ועוד). בשיחה עם רביב הנרגש, ממשרדיו החדשים בלונדון (הצמודים כמעט לסטודיו של ארד), הוא מספר שהוא פשוט העז לפנות למעצב המצליח ולהציע לו את הרעיון לעצב עבורו קולקציות של משקפיים ייחודיים. "עקבתי אחריו במשך זמן מה ואני חושב שהוא המעצב המושלם לשוק האופטיקה שהיה שרוי בקיפאון שנים רבות. רון ארד מייצר חדשנות אבל לא מתפשר על פרקטיות ופונקציונליות של המוצר. אז נכנסתי לאתר האינטרנט שלו ושלחתי לו מייל, סיפרתי מי אני. להפתעתי, למחרת הטלפון צילצל". זה לא היה כל כך פשוט, כמובן: "לקח לי שלוש שנים לשכנע אותו להיכנס לזה".
בשנים האחרונות מבלה אפוא רביב יום יום בסטודיו של ארד בלונדון, מלמד אותו את רזי האופטיקה ונותן לארד וצוותו לעשות את שלהם משם והלאה. מדובר בחמש קולקציות, שהראשונה שבהן תיחשף בשבוע הבא בפריז. הייצור ההמוני של המשקפיים נעשה בימים אלו, והם יימכרו החל מסוף השנה במחירים של 450 יורו ומעלה אצל אופטיקאים עצמאיים במדינות שונות.
לדברי רביב, "שנה וחצי אנחנו מעצבים את עצמנו לדעת ומחכים לראות את הדבר האמיתי. זה מאוד מאתגר". צורת ה-A של הקולקציה הראשונה מסתירה ארבעה ברגים שנמצאים בצד הפנימי שלה. כשמשחררים אותם, אומר רביב, אפשר להרחיק או לקרב את העדשות החוצה או פנימה, בהתאם לגודל האף ומבנה הפנים – בארבעה מצבים שונים. במשקפיים אין צירים, והידיות מצוידות בקפיץ פנימי, כך שכאשר מורידים אותם מהפנים הם נסגרים אוטומטית.
"זהו קונספט חדש והיה קשה לשכנע יצרנים לבצע אותו", טוען רביב. "האופטיקאי לא רגיל לשנות את צורת המשקפיים לפי הפנים של הלקוח. היום, אם תזיז את הבורג רק מעט, העדשה תתפרק. זהו אתגר גדול בייצור". לדבריו, גם העובדה שחלק מהמשקפיים עשויים טיטניום, ושהעיצוב דורש עובי של שני מילימטרים בלבד, הציב אתגר לא פשוט ליצרנים בצרפת, שם מיוצרים המשקפיים החדשים.
אגב, שמו של המותג, PQ, נגזר משתי האותיות הלטיניות המהוות תמונת מראה. כאשר מציירים אותן יחד, זו לצד זו, מתקבלת צורה של משקפיים.
>> מחפשים חדשות חמות על עולם העיצוב? היכנסו לערוץ העיצוב ב-Xnet
כעת נמצאות בייצור שתי קולקציות של משקפיים: הראשונה, A-frame, אמורה לכלול כ-20 מודלים של משקפי-שמש ומשקפי ראייה, והיא תצא לשוק עד סוף השנה (עדיין לא ברור היכן הם יימכרו בישראל, רביב עדיין לא יודע להגיד). הקולקציה השנייה נקראת Corbs, על שמו של האדריכל לה קורבוזייה (רביב: "זה הומור של רון ארד"), והיא מתעתדת להימכר במארס 2012. המחירים יתחילו ב-450 יורו.
בסוף אוקטובר יגיע ארד לשבוע האופנה בחולון, שם ידבר על תהליך העיצוב והייצור של המשקפיים. "אסף הוא דינמו", מעיד ארד על שותפו, "הוא לא מתפשר על שום דבר ועושה את הדברים בצורה הטובה ביותר. זה הבייבי שלו".
>> והשבוע זכה ארד במדליית העיצוב בלונדון. הוא עדיין לא מתלהב מפסטיבל 2011