פרסי האיפור בטקס אוסקר מחולקים בדרך כלל בהפסקת הפרסומות, כשהציבור המרותק למסך הולך לנשנש משהו ולוקח הפסקה ממנת אנג'לינה ג'ולי השנתית שלו. אך מסתבר שיש מי שהפרס הזה, ובמיוחד היותו משותף למאפרים ולמעצבי שיער, קרוב ללבו. לפני כשנה יצא מעצב השיער טד גיבסון, שמסדר בין היתר את המחלפות של אנג'לינה, למלחמה נגד האקדמיהעם מטרה ברורה מאוד: לגרום לה להכיר גם במלאכתם של מעצבי השיער האמונים על התסרוקות בסרט. בין האמצעים למסע המסקרן הזה היו עמוד פייסבוק תחת השם החד-משמעי We need an Oscar for hairועצומה באתר העצומות The petition site, שצברו יחדיו כ-4,000 לייקים וחתימות.

החודש מטרתו של גיבסון סוף סוף הושגה, ולו באופן חלקי - באקדמיה החליטו לשנות את שם הפרס ל-Makeup and hairstyling awards. גיבסון לא עוצר בזאת, ומבקש להשיג למעצבי השיער פרס נפרד. "מריל סטריפ הודתה למעצב השיער שעל הסט במהלך נאום התודה שלה באוסקר האחרון", הוא מספר לכל מי שמוכן לשמוע. "שיער הוא חלק מרכזי בדמות". תכל'ס? צודק. כדי לתמוך במטרה הטובה, בחרנו סרט מכל עשור שראוי לאוסקר רק בגלל השיער.

הכלה של פרנקנשטיין (1934)

סרט האימה הקלאסי בכיכובם של גיבורי הז'אנר בוריס קרלוף ואלזה לנצ'סטר, הצטיין בסטיילינג מקפיא דם ולא פחות חשוב - בשיער מצמרר ויצירת,י שמעביר היטב את האאוטסיידריות של פרנקנשטיין וכלתו.

קארה מיתולוגי. בוני וקלייד
קארה מיתולוגי. בוני וקלייד

בוני וקלייד (1964)

אחד הסרטים השערורייתיים של שנות ה-60 הנציח בזיכרון את הקארה האיקוני של פיי דאנוויי, שמחליף אורכים ככל שהסרט מתקדם אל סופו הטראגי. הבלורית המוקפדת של וורן ביטי והעיצוב הרגיש לפרטים של יתר הדמויות הבורגניות, מעידים על כך ששיער בסרט לא חייב להיות גרנדיוזי - רק מדויק.

מוהוק למזכרת. נהג מונית
מוהוק למזכרת. נהג מונית

נהג מונית (1976)

ניו יורק של שנות ה-70 היא מקום מלוכלך ונמוך, וכך גם האנשים המאכלסים אותה. המוהוק של דה נירו, התלתלים הבובתיים של ג'ודי פוסטר שהולכים ונפתחים, המחלפות המדובללות של הארווי קייטל - לא נראה שמישהו על הסט התאמץ במיוחד, אבל לפעמים חוסר המאמץ הוא הדרך הטובה ביותר ליצור דמות.

ריקוד מושחת (1987)

איך אפשר שלא לתת אוסקר דמיוני לסרט הקאלט שנתן כבוד לשיער המושלם של פטריק סווייזי ז"ל, וגרם לאלפי בנות לרצות תלתלים כמו של ג'ניפר גריי. עכשיו זה אולי נראה לנו מצחיק, אבל גם ללכוד את רוחה של התקופה צריך לדעת.

השיער כמשל. המספריים של אדוארד
השיער כמשל. המספריים של אדוארד

המספריים של אדוורד (1990)

מה אפשר לומר? כל הסרט בנוי על הכישרון של אדוארד ליצור סגנונות שיער מטורפים שסוחפים את כל השכונה לטירוף חושים והערצה. גם כשאדוארד לא מספר, לבנות השכונה ולו עצמו לא חסר תחכום. סרט מופת על שיער כמשל.

עושים צחוק. זולנדר
עושים צחוק. זולנדר

זולנדר (2001)

סרט שעושה צחוק מתעשיית האופנה חייב לקבל אוסקר על השיער רק בזכות זה. הקוצים הארכיטקטוניים של זולנדר, הבלגן על ראשו של מוגאטו המרשע, ועוד ועוד יציאות מופלאות הופכות את הסרט הזה לחומר האוסקר המושלם.

המועמד המושלם. משחקי הרעב
המועמד המושלם. משחקי הרעב

משחקי הרעב (2012)

הבאזז על עיצובי השיער בשובר הקופות הזה החל עוד לפני שראינו פריים אחד - אך כשהסרט יצא למסכים הבנו שאוסקר מגיע גם מגיע. מהצמות הפשוטות של קטניס בתקופת הכפר ועד לתסרוקות המוגזמות, זהו המועמד האולטימטיבי.