כשהאולמות סגורים, התערוכה יוצאת לכיכר המדינה: פסטיבל 'פוטו ישראל'

סביב הגדר ההיקפית של עבודות הבנייה בכיכר התל אביבית, ייערך פסטיבל הצילום ועליו שלל תערוכות צילום מכל העולם. גם הכרזות של המעצבת דניאל ויינברג יהיו שם

עודד בן יהודהפורסם: 05.11.20 12:26
שלוש מתוך 20 הכרזות של דניאל ויינברג, על הנושא ''טרנספורמציה'' שהוא כותרת פסטיבל ''פוטו ישראל'' השנה (עיצוב: דניאל ויינברג)
שלוש מתוך 20 הכרזות של דניאל ויינברג, על הנושא ''טרנספורמציה'' שהוא כותרת פסטיבל ''פוטו ישראל'' השנה (עיצוב: דניאל ויינברג)

אחד המחירים הכבדים שיש לשלם על מגפת הקורונה וגזירותיה, הוא סגירת חללי התרבות והאמנות. פסטיבל הצילום הבינלאומי "פוטו ישראל", שייפתח ביום שני (9.11, אוצרת: מיה ענר), מוכיח שאפשר להיות יצירתיים גם תחת האילוצים הללו.

 

מאחר שאי-אפשר לקיים תערוכה באף חלל סגור, הוחלט לחפש מיקום הולם במרחב העירוני. זה יקרה בכיכר המדינה בתל אביב, סביב אתר הבנייה העצום והמגודר של המגדלים שיקומו כאן. הגדר ההיקפית תהפוך, במשך שבוע, לגלריה באורך של 740 מטרים ותזמין את הציבור לראות צילומים מכל העולם ובחינם.

 

הדמיית התערוכה בכיכר המדינה בשבוע הבא (הדמיה: אוהד בנית)
    הדמיית התערוכה בכיכר המדינה בשבוע הבא(הדמיה: אוהד בנית)

     

    זו הפעם השמינית שפסטיבל הצילום הבינלאומי מתקיים, והנושא השנתי שלו הוא "טרנספורמציה". המעצבים אוהד בנית ודניאל ויינברג, שנקראו לפני שנתיים למתג את הפסטיבל (יחד עם מיכל שפירא), עיצבו ומיתגו אותו גם השנה. במסגרת שלל התערוכות שיוצגו בכיכר המדינה, תוצג גם תערוכת כרזות גרפיות של ויינברג עצמה, שמתייחסת לנושא הכולל תחת הכותרת "Trans.form". היא הכינה 20 כרזות, שחושפות שלבים שונים בתהליך הפיתוח של השפה הגרפית של הפסטיבל, תוך פירוק והרכבה מחדש של לוגו האירוע.

     

    השפה הגרפית של פסטיבל הצילום הפכה לתערוכה (עיצוב: דניאל ויינברג)
      השפה הגרפית של פסטיבל הצילום הפכה לתערוכה(עיצוב: דניאל ויינברג)

      שתוצג בכיכר המדינה (עיצוב: דניאל ויינברג)
        שתוצג בכיכר המדינה(עיצוב: דניאל ויינברג)

        לשבור ולפרק ולהרכיב מחדש (עיצוב: דניאל ויינברג)
          לשבור ולפרק ולהרכיב מחדש(עיצוב: דניאל ויינברג)

           

          ״כבר לפני שנתיים חיפשנו בשפה הגרפית צורות בסיסיות המתייחסות לעולם הצילום", היא מספרת. "עדשה, זרקור, אור, רפלקציה היו מלים שבזמנו בחרנו, ושהכתיבו את הכיוון החזותי. המוטיב הצורני המרכזי היה צורה עגולה, בסיסית ודומיננטית, כשבראייה עתידית נוכל לשחק עם המיקום, הגודל או הצבע שלה, יחד עם 'שחקן חיזוק' של פונט חזק שיכול לעמוד בפני עצמו. השנה, בעקבות הנושא, רציתי להעביר את הלוגו את אותו תהליך מטלטל שעובר עלינו. לשבור ולפרק אותו, לבדוק את הגבול שבין ברור ללא ברור, את חוסר הוודאות, ואז לבנות אותו מחדש על בסיס המהות שלו".

           

          נדמה שהפוסטרים מתארים פעולה של טרנספורמציה. חשבתם לשקף דרכם מסר על הטרנספורמציה שעולם העיצוב והאמנות צריכים לעבור?

           

          "בהחלט. אני מניחה שדווקא בגלל שעולם האמנות נדם, קיבלתי הזדמנות לתת מקום ליצירה המבטאת ומציפה את רוח התקופה. בעידן שבו אנחנו נמצאים אני מחפשת את האיזון שבין בית, עבודה ויצירה - חלקים מהטרנספורמציה שאני עוברת כחלק מההסתגלות למצב, שבאים לידי ביטוי במנעד שיצרתי. דרך הפוסטרים ניתן לראות לא רק את היסודות הגרפיים של השפה החזותית שעליה הפסטיבל נשען, אלא גם את התהליך שעברתי יחד עם צוות הפסטיבל בביטוי תחושות המצב, וערכים כמו שינוי, מעברים, החסרות, הכפלות, הרהור בהגדרה של זמן ומרחב, איבוד שליטה חברתי ואישי, ניתוק וכדומה".

           

          שקלתם פורמט דיגיטלי?

           

          "כל פסטיבל הצילום יוצג השנה גם באופן דיגיטלי. על ידי סריקת השטח לאחר ההקמה, תהיה גישה דרך אתר האינטרנט של 'פוטו ישראל' לשיטוט בתערוכות".

           

          דניאל ויינברג. מאמינה שהיום כל מעצב צריך להיות רב-תחומי כדי לפרוץ ולשרוד (צילום: רון קדמי)
            דניאל ויינברג. מאמינה שהיום כל מעצב צריך להיות רב-תחומי כדי לפרוץ ולשרוד(צילום: רון קדמי)

             

            את בעלת מותג אופנה (Sorry) ומשלבת בעבודתך עיצוב אופנה ועיצוב גרפי. זאת הטרנספורמציה שמעצבים או אמנים צריכים לעשות היום כדי לשרוד?

             

            "באופן כללי החיים הם טרנספורמציה אחת גדולה, אבל עכשיו זה לגמרי הזמן לפרוץ גבולות, להעז, לנסות, להיכשל, ללמוד ולהגשים חלומות. מה יש לנו כבר להפסיד? כל הגבולות מטושטשים גם ככה, וצריך להשתמש בכוחנו כמעצבים, להשמיע את קולנו ולנסות לעשות שינוי, גם אם הוא פנימי, ולא משנה באיזה מדיום. אני חושבת שעבודת המעצב התרחבה בשנים האחרונות, והוא נדרש לפרוץ ולתת מענה במגוון תחומים מעבר לעיצוב שימושי. אני חושבת שטרנספורמציה עיצובית/אמנותית היא בלתי נמנעת וגם מאוד מעשירה את עבודת המעצב, והחיים בכלל".

             

            ומה תהיה הטרנספורמציה הבאה שלך?

             

            "במסגרת לימודי התואר השני בבצלאל, יצא לי להתנסות בעריכת וידאו וסאונד, אז אני חושבת שהטרנספורמציה הבאה שלי היא עולם הפקות הסאונד".

             

            פסטיבל הצילום הבינלאומי "פוטו ישראל" מתקיים בין 9 ל-21 בנובמבר בכיכר המדינה בתל אביב. הכניסה חופשית.

             

             

             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
            אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
            בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

            להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
            odedbenyehuda@gmail.com