











שכונת שרונה שבמזרח כפר יונה נבנתה על שדות שהשתייכו בעבר למושב ינוב הסמוך. את היבולים החליפו בניינים גנריים טיפוסיים לשכונות חדשות בארץ, ולצדם בית ספר, גני ילדים וגינות ציבוריות. הכבישים רחבים, הרחובות מטופחים, והאדריכלות – בנייה רוויה סטנדרטית. אין כאן שום סימן היכר מקומי: זו יכולה להיות גם כפר סבא הירוקה או ראש העין החדשה.
על הרקע המשוכפל הזה, הדירה שבה ביקרנו מפתיעה בעיצובה הבלתי צפוי. בעליה, זוג עורכי דין המתמחים בנדל"ן ושני ילדיהם – בן ובת בני עשר – עברו לכאן לפני כשנה, שלוש שנים אחרי שקנו את הדירה על הנייר.


"כל השנים חיינו בדירות שכורות במרכז, עד שהבנתי שאני רוצה בית בדמותנו", מספרת הבעלים, אורלי דביר. "שמענו על הפרויקט דרך לקוחה, הציגו לנו פנטהאוז שהיה אמור להיות כולו על קומה אחת, התלהבנו ועשינו את העסקה, בלי לדעת איפה זה בדיוק כפר יונה". אחרי קבלת היתר הבנייה השתנתה התוכנית והפנטהאוז הפך לדופלקס. בני הזוג התלבטו ולבסוף החליטו לזרום עם המערך החדש – דירת קומתיים, למעלה הסלון והמטבח ולמטה חדרי השינה (כ-180 מטרים רבועים בסך הכל).
מעצבת פנים עזרה להם לעשות שינויי דיירים, שכללו הזזה של גרם המדרגות והפיכה של ארבעת חדרי השינה לשלושה. בשלב זה גם נבחרו מרצפות, אריחי קיר וכלים סניטריים (כל מה שדורש הקבלן על מנת שיוכל לסיים את הדירה ולמסור אותה), אך רוב עבודת העיצוב וההלבשה נעשתה לאחר קבלת מפתח.
חשוף, מחוספס וחומרי
מהקבלן קיבלו בית צבוע לבן ותקרת בטון שהושארה חשופה, לבקשתה של דביר. בשלב הזה נכנסה לתמונה המעצבת ערבה אתרוגי, שתכננה כל חלק בדירה לפרטי פרטים, עם אלמנטים המשלבים נגרות, מסגרות וזכוכית.

"אורלי אמרה שהיא רוצה בית שמתבסס על שילוב של עץ וברזל, חומרים טבעיים ומשופשפים, בלי ליטוש ובלי ליקוק. אני מיד התחברתי לזה", מספרת אתרוגי. "היא נתנה לי יד חופשית לתרגם את החזון הזה לכל רהיט בדירה. מכיוון שהפריטים כאן מאוד אינטנסיביים מבחינה חומרית, הייתי צריכה לדאוג שהכל יעבוד יחד ולא ייווצר עומס יתר".
סלון מוקף בגיבורי על
הגיוון והעושר החומרי ניכרים היטב מיד עם הכניסה. הדלת כוסתה ברזל טבעי ונפתחת אל הסלון הפתוח, שרוצף באריחים דמויי עץ מושחר, משופשף, ומסתיים בקיר שחופה לבנים חומות. קירות המטבח טויחו בגוון חמרה כהה, וקירות הסלון מעודנים יותר, באפור מעונן. על תקרת הבטון החשופה מתפתלות מערכת תאורה מצינורות ברזל שחורים ותעלת מיזוג מפח.
הקירות האפרפרים הם רקע לסימן ההיכר המשפחתי: אוסף של אלפי בובות של גיבורי על, שסודרו בספריית ברזל גדולה לרוחב כל הסלון. "הספרייה תוכננה בלי קשר לאוסף", מספרת אתרוגי, אך מהר מאוד התברר שזה יהיה הנושא שלה. הבובות נלקחו בחשבון וקיבלו מקום של כבוד גם ביתר החדרים.

דביר מספרת שבעלה הוא חובב קומיקס, ובואם של הילדים לעולם העביר את התחביב לקדמת הבמה המשפחתית: "היום זה חלק מאתנו, כל המשפחה מתעסקת בזה". את הדמויות (יותר מ-3,000 במספר) הם רוכשים בטיוליהם ברחבי העולם וגם ברשת. רובן מאופסנות במחסן, ורק כמה מאות מהן נבחרו לתצוגה, שאתרוגי סידרה בקפידה ברחבי הבית.

גיבורי העל חוזרים גם בעבודות על קיר הסלון, שאותן יצר אמן הגרפיטי דודי שובל במיוחד למשפחה. "כל הדברים שמאפיינים אותנו כמשפחה נמצאים פה", מפרטת דביר. "סופרמן הוא הדמות האהובה עלינו. הוא מחזיק מכחול, כי זה מסמל את הבת שלי, שמאוד אוהבת לצייר. המילה 'ואהבת' היא המוטו שלי בחיים, ואני תמיד עם משקפי שמש. הענק הירוק זה בעלי – הוא בן אדם מדהים ועצבני תמיד, וספיידרמן זה הבן שלנו. הוא רוכב על פחית קולה, שזה המשקה שאנחנו הכי אוהבים".
חגיגה של טקסטורות וחומרים במטבח
פינת אוכל דומיננטית ניצבת במרכז הקומה. היא עשויה עץ מלא וברזל ומשלבת מגירות רחבות עם שולחן אוכל גבוה, בגובה דלפק בר. סביב כסאות ברזל ועור ומעל נתלו שלושה אהילי פח בגוון ברונזה.

ברקע מציץ המטבח, בחומריות עשירה ומסקרנת. הוא אינו גדול, אך מנוצל היטב עם ארונות שמשלבים ברזל, זכוכית משוריינת ועץ כהה, במגוון של פתרונות אחסון, סגורים ופתוחים.





טיח החמרה גולש עם גרם המדרגות אל קומת החדרים התחתונה. בחדר המשפחה הפתוח שלמרגלותיהן תוכננה במיוחד עבור גיבורי העל ספריית ברזל נוספת, על פני קיר שלם. מולה, על רצפת הפרקט הכהה, מוקמה ספת מרבץ צבעונית מודולרית, לצפייה בטלוויזיה.



מכאן מתפצלים אל שני חדרי הילדים (אחד מהם הוא הממ''ד) וחדר הרחצה המשותף שלהם, ואל יחידת ההורים, שהיא מעט יותר נסתרת ופרטית.

חדר רחצה במקום חדר ילדים
סוויטת ההורים מרווחת במיוחד. היא מחולקת לאזור שינה מרכזי, חדר ארונות פתוח וחדר רחצה שקוף. החומריות והסגנון הם המשך ישיר לאלה שבקומה העליונה. קיר לבנים משמש כרקע למיטה הזוגית ושאר הקירות צבועים אפור בהיר. על רצפה דמוית פרקט מושחר ניצבים הרהיטים, שכולם מעץ מלא וברזל שחור.

חדר הרחצה הוא כבר סיפור אחר. "חלום חיי היה מקלחת ענקית", אומרת דביר. כדי להגשימו בוטל חדר ילדים אחד והפך לחדר רחצה גדול במיוחד, שבינו לבין אזור השינה מפרידה ויטרינה מברזל שחור וזכוכית שקופה. האינטנסיביות החומרית ממשיכה גם כאן, בצבעוניות אחידה יותר. המרצפות הגדולות דמויות פח מרוג, ומאותה סדרה נבחרו אריחי קיר כהים, שעליהם הדפס תחרה. בזכות האור הרב שנכנס מהמרפסת הצמודה החדר אינו קודר, ולריכוך המראה תורמים וילונות לבנים חצי שקופים, שגם מאפשרים פרטיות.


חדרי הילדים סטנדרטיים בגודלם, אך גם בהם ניכרת טביעת היד הסגנונית של הדירה. המעצבת תיכננה בכל חדר ארון קיר מברזל צבוע בשילוב רשת מחוררת, מיטה ושולחן כתיבה שתחום בספריית עץ וברזל.


"הכל כאן תוכנן ויוצר במיוחד – מארונות המטבח ועד הכיורים", מסכמת אתרוגי, ודביר מוסיפה: "אפילו מפסקי התאורה הם ייחודיים. הם פורקו ממקלטים ישנים, לא תמצאו כאלה באף בית".
אז אפשר לומר שניצחתן את דירת הקבלן הישראלית?
"לגמרי", הן משיבות פה אחד. "כל מי שנכנס מתפעל, גם אם זה לא הסגנון שלו. שליחים שואלים אם הם יכולים להצטלם כאן".
----------------------------------------------
מדוע עיצוב ייחודי של דירת קבלן הוא משימה כמעט בלתי אפשרית?
לחצו על התמונה לכתבה המלאה:
- תכנון ועיצוב פנים: ערבה אתרוגי
- קבלן: איציק חימי
- נגרות: עודד נפתלי, נגריית נפתלי