אייקון על-חלל: התשוקה של נאס''א ללוגואים מנצחים - ולרענן אותם

המסע הנוכחי למאדים, עם לוגו חדש של רכב החלל וקוביות עד השמיים, לוקח אותנו למסע בזמן אל תחילת סוכנות החלל האמריקאית - והדרך הארוכה אל ההווה (והעתיד!)

עודד בן יהודהפורסם: 11.08.20 20:14
לוגו מוכן לשיגור. נאס''א ביקשו סמל למסע הנוכחי של ''מארס רובר'' (עיצוב: HOVS in collaboration with JPL/NASA)
לוגו מוכן לשיגור. נאס''א ביקשו סמל למסע הנוכחי של ''מארס רובר'' (עיצוב: HOVS in collaboration with JPL/NASA)

״מרגע שעינינו נחו על שמינו הנוצצים, לא הייתה דרך חזרה. היה עלינו לדעת מה נמצא מעבר לפלנטה שלנו, ומשגילינו, היינו צריכים לדעת יותר. סקרנותנו והתמדתנו הכניסו אותנו לחלל, לירח - ועכשיו למאדים״.

 

טקסט הפתיחה הזה, שמופיע באתר של סטודיו העיצוב "ואן שניידר" – מי שעיצב את סמל מעבורת החלל האמריקאית שהמריאה בסוף יולי למאדים – יכול להיות ציטוט של נאס״א או של צוות המעצבים. כך או אחרת, סקרנות היא דלק חיוני לכל פרויקט, לא כל שכן כזה ששואף להגיע לכוכב האדום.

 

נאס"א ביקש מהסטודיו, שבניצוחו של טוביאס ואן שניידר, לעצב סמל למסע הנוכחי של Mars Rover, כזה שימזג את האנרגיה והמורשת של מסעות בחלל, תוך מחווה לעבודת המהנדסים שעבדו ללא לאות על המשימה המורכבת. התוצאה, שנחשפה לפני כמה ימים, היא לדברי אנשי הסטודיו "ייצוג מופשט של רכב החלל האיקוני, וקוביות המגיעות עד השמיים".

 

מאדים, רכב החלל וכדור הארץ: הלוגו  שעיצב ''בית ואן שניידר'' (HOVS in collaboration with JPL/NASA) (עיצוב: HOVS in collaboration with JPL/NASA)
    מאדים, רכב החלל וכדור הארץ: הלוגו שעיצב ''בית ואן שניידר'' (HOVS in collaboration with JPL/NASA)(עיצוב: HOVS in collaboration with JPL/NASA)
     

    הטקסט גורם להרמת גבות, ולא לשמיים, בניסיון להבין מה הן אותן קוביות ומה הן עושות כאן. ההסבר שמצאתי אינו רומנטי במיוחד, אך משביע רצון: העיגול האדום מסמל את מאדים, הכתם הקוביסטי הוא הפשטה של רכב החלל, והכוכב המנצנץ מימין מייצג את כדור הארץ במבט ממאדים.

     

    החוזק של הלוגו הוא בהפשטה הגרפית שלו, שבזכותה הוא קריא וברור על כל משטח ובכל גודל שבו הוא מודפס. החולשה שלו, בעיניי, היא דווקא בייצוג רכב החלל, ״Perseverance״ ("התמדה", שם שהציע אלכסנדר מת׳ר, תלמיד כיתה ז׳ ממדינת וירג'יניה, שזכה השנה בתחרות בנושא), שנראה כמו אחת החלליות במשחק המחשב ״Space Invaders״ של סוף שנות ה-70.

     

    הסמל האדום שנראה בבירור על גבי רכב החלל Perseverance (עיצוב: HOVS in collaboration with JPL/NASA)
      הסמל האדום שנראה בבירור על גבי רכב החלל Perseverance(עיצוב: HOVS in collaboration with JPL/NASA)

       

      הלוגוטייפ המרכזי, שמככב לצד הסמל הגרפי, נראה כמו מחווה ללוגו המפורסם של נאס״א מ-1975, שכונה ״התולעת״ (The Worm) ועל כך בהמשך. מה שהיה טוב בשנות ה-70 לא בהכרח יתאים לשנת 2020, כך שהמראה הכללי נראה חדש אך לא חדשני. אם הגופן הזה מרגיש לכם מוכר, אולי זה בגלל חברת הרכב "ניסאן", שהשיקה לא מזמן את מיתוגה החדש, ושמרה אף היא על אותו גופן לוהט מאותה תקופה.

       

      הגופן הממוחזר, בלוגוטייפ של רכב החלל (צילום: NASA/JPL-Caltech)
        הגופן הממוחזר, בלוגוטייפ של רכב החלל(צילום: NASA/JPL-Caltech)

         

        רגע ההכרזה. נאס''א בחרה בשם שהגיש אלכסנדר מת'ר, תלמיד כיתה ז' מווירג'יניה, מתוך 28 אלף הצעות (צילום: NASA)
          רגע ההכרזה. נאס''א בחרה בשם שהגיש אלכסנדר מת'ר, תלמיד כיתה ז' מווירג'יניה, מתוך 28 אלף הצעות(צילום: NASA)
           

           

          תג איש צוות. בחירה אלגנטית ואינטליגנטית, עם לוגו צבעוני שמוטבע ככתם לבן אחיד, ומשוקע במשטח לבן (עיצוב: HOVS in collaboration with JPL/NASA)
            תג איש צוות. בחירה אלגנטית ואינטליגנטית, עם לוגו צבעוני שמוטבע ככתם לבן אחיד, ומשוקע במשטח לבן(עיצוב: HOVS in collaboration with JPL/NASA)

             

            לכבודה כל זה קורה. הדמיה של רכב החלל Perseverance (עיצוב: HOVS in collaboration with JPL/NASA)
              לכבודה כל זה קורה. הדמיה של רכב החלל Perseverance(עיצוב: HOVS in collaboration with JPL/NASA)
               

               

              עיצוב הלוגו, תוך שילוב הגופן המזוהה של נאס"א, מעורר סוגייה ממושכת שנוגעת לתפישת המיתוג של סוכנות החלל האמריקאית. סידור המערך של סמלילי נאס״א לדורותיהם, כאן למטה, עלול לתעתע, ולעורר מחשבה שנפלה טעות בציון השנים מתחת ללוגואים.

               

              אז הנה ההסבר: הרבה לפני שצירוף האותיות NASA הולחם (National Aeronautics and Space Administration), פעלה בארה״ב NACA - הוועדה הלאומית המייעצת לאווירונאוטיקה (National Advisory Committee for Aeronautics). הסמל הראשון שלה (1915) הכיל מחווה ציורית למטוס הראשון בעולם, של האחים רייט. 15 שנה אחרי, והסמל קיבל צורה גרפית של כנפיים ומגן. שנה בלבד אחרי פרסום ספר קומיקס מצליח, ״באטמן״ שמו. רק אומר.

               

              נאס''א לדורותיה. מי ידע שזה התחיל כל כך מזמן? (צילום: NASA)
                נאס''א לדורותיה. מי ידע שזה התחיל כל כך מזמן?(צילום: NASA)

                 

                 

                 

                הסקיצות הראשונות ללוגו נאס''א מ-1958, שלימים יקבל את הכינוי Meatball. הסמל השמאלי היה הראשון, לאחר שנשלח לוועדת עיצוב צבאית, גובש הסמל הימני. שימו לב למלה USA שגדלה לזווית של כנפיים שחובקות את כדור הארץ, ולכמות הכוכבים שצומצמה (צילום: NASA)
                  הסקיצות הראשונות ללוגו נאס''א מ-1958, שלימים יקבל את הכינוי Meatball. הסמל השמאלי היה הראשון, לאחר שנשלח לוועדת עיצוב צבאית, גובש הסמל הימני. שימו לב למלה USA שגדלה לזווית של כנפיים שחובקות את כדור הארץ, ולכמות הכוכבים שצומצמה(צילום: NASA)
                   

                  ב-1959, שנתיים לאחר שברית המועצות שלחה את "ספוטניק 1" לחלל, תוך שהמירוץ העולמי לכיבושו צובר תאוצה, הוחלט לפרקה ולהקים את נאס״א. לטובת הגוף החדש, נקרא לדגל אחד ממעצבי החברה, ג׳יימס מודארלי, שיצר למעשה שני סמלים: חותמת לאירועים רשמיים (עם הכדור הצהוב), ואת הלוגו, שלימים יכונה ״הקציצה״ (Meatball).

                   

                  ב-1975 רצו בסוכנות החלל לבטא מודרניות, ופנו לצמד המעצבים Danne & Blackburn שיצרו לוגוטייפ שזכה לכינוי ״התולעת״ (The warm).

                   

                  הלוגוטייפ המפורסם של של ארגון החלל האמריקאי מתוך ספר המותג, 1975 / עיצוב: Danne & Blackburn  (צילום: NASA)
                    הלוגוטייפ המפורסם של של ארגון החלל האמריקאי מתוך ספר המותג, 1975 / עיצוב: Danne & Blackburn (צילום: NASA)

                     

                    היה זה ב-1992, כשהוחלט בצעד מפתיע לחזור ללוגו המאויר והישן של 1959, ולוותר על הכיתוב האדום שהפך לסימן מוכר, בעל ערך עיצובי ותרבותי בינלאומי. עכשיו, בין אם כחלק ממגמת ההפשטה והמינימליזם הגרפי שמשתלט על מותגים גדולים בעולם, הוחלט לצרף לחבורה מחדש את הלוגוטייפ משנות השבעים. כך שלמעשה, נאס״א מחזיקה היום בשלושה סמלים גרפים שונים.

                     

                    בשנה שעברה היא חגגה 60, וגם לוגו חדש נוסף, בעיצובו של מתיו סקינס. הלוגו השטוח, שממוקם על גבי קשת כדור הארץ, הספיק לככב רק בכרזות החגיגות ונגנז. זו הייתה הפעם הראשונה שבחגיגות העשורים לנאס״א לא השתמשו בסמל הרשמי.

                     

                    לוגו חגיגות ה-60 לנאס״א / עיצוב: Matthew Skeins (עיצוב: Matthew Skeins, NASA)
                      לוגו חגיגות ה-60 לנאס״א / עיצוב: Matthew Skeins(עיצוב: Matthew Skeins, NASA)

                       

                      הדיון על הלוגו של נאס״א חזר לכותרות בתחילת השנה, כאשר נשיא ארה״ב דונלד טראמפ חשף את הסמל של United States Space Force (כוח החלל של ארצות הברית), עם שני קווי דמיון עזים במיוחד לקציצה של נאס"א: קו הסילון שמקיף את כדור הארץ, סידור הכוכבים בצדדיו, וסימן החץ התלת- ממדי מהלוגו של פיקוד החלל של חיל האוויר האמריקאי - שמזכיר את הלוגו של החללית בסרט Star Trek.

                       

                      קווי הדמיון של הלוגו החדש של כוח החלל של ארה״ב / המחשה: עודד בן יהודה, עיצוב: Matthew Skeins  (צילום: NASA)
                        קווי הדמיון של הלוגו החדש של כוח החלל של ארה״ב / המחשה: עודד בן יהודה, עיצוב: Matthew Skeins (צילום: NASA)

                         

                        הביקורת המקצועית לא איחרה להגיע, ובהצהרה שפורסמה בפייסבוק, הגנו אנשי כוח החלל על העיצוב: "סמל הדלתא, אלמנט העיצוב המרכזי בחותם, היה בשימוש לראשונה כבר ב-1942 על ידי כוחות האוויר של צבא ארה"ב; הוא נמצא בשימוש בסמלי ארגון מאז 1961. מאז, סמל הדלתא היה מאפיין בולט בסמלי הקהילה הצבאית בחלל".

                         

                        לפני פחות מחודש פורסם, שוב, לוגו מעודכן. מקודמו נשארה ה״דלתא״, שקיבלה מסגרת כסופה שנועדה לפי ההסבר "לייצג את ההגנה מפני יריבים ואיומים הנובעים בחלל". ארבעת המשולשים מפרקים את המרכז השחור כדי לסמל את ארבעת הכוחות המזוינים של צבא ארה״ב: חיל האוויר, הצבא, חיל הים והחיל הימי, שיתמכו במשימת החלל. במרכז סמל הדלתא נמצא פולאריס, המכונה גם ״כוכב הצפון״.

                         

                        מחץ הדלתא. הלוגו החדש של כוח החלל האמריקאי, יולי 2020 (צילום: Courtesy graphic, מתוך jbsa.mil)
                          מחץ הדלתא. הלוגו החדש של כוח החלל האמריקאי, יולי 2020(צילום: Courtesy graphic, מתוך jbsa.mil)

                           

                          כאן תוכלו לעקוב אחר המסע הנוכחי, לאורך כל המשימה עד לנחיתה המתוכננת ב-18 בפברואר 2021 

                           

                           
                          הצג:
                          אזהרה:
                          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
                          אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
                          בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

                          להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
                          odedbenyehuda@gmail.com