מכיכר העיר אל הסלון האינטימי: כשקהילת פייסבוק משנה מציאות

איך קרה שמריה גרין, מנהלת "סופרגירל'ז זה אופי" (100 אלף נשים), הקימה את קהילת "הסלון" ל-300 חברות בלבד: "אני רוצה מעורבות גבוהה אבל גם לשמור על אינטימיות"

כרמל קרמן, בשיתוף פייסבוק ישראל

|

06.02.20 | 08:51

קהילת הסלון של מריה גרין פוברצ'יק. לחצו לצפייה
אנשים מחפשים מרחבים קטנים יותר, אינטימיים ופרטיים (צילום: אדיר אסרף)
אנשים מחפשים מרחבים קטנים יותר, אינטימיים ופרטיים (צילום: אדיר אסרף)
גרין פוברצ'יק. בקהילת הסלון יש לה 400 בקשות חברות שממתינות והיא לא מוכנה לאשר (צילום: אדיר אסרף)
גרין פוברצ'יק. בקהילת הסלון יש לה 400 בקשות חברות שממתינות והיא לא מוכנה לאשר (צילום: אדיר אסרף)

בואו נעשה ריאליטי צ'ק קטן: כנסו לפייסבוק וספרו בכמה קבוצות אתם חברים. עכשיו תספרו בכמה קהילות אתם חברים. מה ההבדל אתם שואלים? או, זאת שאלת הקרוב לשלושה מיליארד משתמשים שיש לפייסבוק בפלטפורמות השונות. יש הבדל, מסתבר, והוא גדול.

 

"כשמישהו כותב: 'כייסו אותי בבנגקוק ואני תקוע', ומאה חברי קהילה מרימים טלפונים ומחפשים דרך להגיע אליו, ואכן ומגיעים אליו עם כסף - זו קהילה"
מעין שריג, סמנכ"לית תקשורת ומנהלת תחום קהילות בפייסבוק ישראל ממחישה את ההבדל: "דמיינו קהילה שנסובה סביב לטיולים לחו"ל, ואנשים כותבים בה: 'לאן כדאי לנסוע בפוקט' ואנשים אחרים עונים להם. עד כאן הקבוצה מתנהלת בדינמיקה של כל קבוצה. מתי תראו שזה הופך להיות קהילה משמעותית? כשמישהו כותב: 'כייסו אותי בבנגקוק ואני תקוע', ומאה חברי קהילה מרימים טלפונים ומחפשים דרך להגיע אליו, ואכן ומגיעים אליו עם כסף. זו קהילה.

 

"כשמישהו כותב ב'אבא פגום': 'אשתי נפטרה, אני אלמן, הילדה שלי צריכה תרופה ואין לי מושג מאיפה להביא אותה', וזה גורם לאנשים שלא מכירים אותו ושלא שמעו עליו בחיים שלהם לקום מהספה בבית, להיכנס לאוטו, לקנות תרופה ולשים לו את זה ליד הדלת – זו קהילה".

 

 

"גם מארק צוקרברג מבין שזה משמעותי". מעין שריג (צילום: פזית עוז)
    "גם מארק צוקרברג מבין שזה משמעותי". מעין שריג(צילום: פזית עוז)

     

    תחושה של ערבות הדדית

    אחת הדרכים לדעת האם קהילה היא מקום משמעותי או לא, היא היציאה מהמרחב הווירטואלי למפגשים אוף-ליין. קהילת 'רעות תקני לי', לדוגמה, חגגה יום הולדת שנתיים לקהילה שלה עם 400 חברי קהילה שעזבו הכל ובאו לחגוג איתה. "זה הכוח של הקהילה. אתה מרגיש שיש תחושת שייכות, תחושה של ערבות הדדית, תחושה שאתה מכיר את האנשים האלה, זה משמעותי", מסבירה שריג. "גם מארק צוקרברג מבין שזה משמעותי, ולכן הוא שינה את החזון של פייסבוק מחברה ש"רוצה לתת לאנשים קול" לחברה ש"נותנת לאנשים את הכוח לבנות קהילה".

     

    ובואו נדבר במספרים. למעלה ממיליארד אנשים מחוברים הים בכולם לקבוצות בפייסבוק, אבל כשמדברים על קהילות - המספר נחתך ביותר מחצי: כ-400 מיליון אנשים בעולם מחוברים לקהילה.

      

    מנהל קהילה זה פול טיים ג'וב

    הסוד, אומרת שריג, הוא במנהלי הקהילות. "מאחורי כל קהילה יש אדם אחד שהוא מייסד ומנהל הקהילה. אנחנו קוראים להם מנק"לים בק', והמנק"לים האלה עובדים סביב השעון ימים ולילות, שישי ושבת וכיפור וסוכות כדי שהקבוצה תהפוך לקהילה. אנשים לא מבינים כמה זמן ועבודה זה צורך, חושבים שזה מעין תחביב כזה. זה לא, זה פול טיים ג'וב.

     

    "בעידן שבו מדברים על שחקנים שעושים שימוש לרעה בפלטפורמה שלנו, ולמען הסר הספק זה שיח סופר לגיטימי שצריך לנהל אותו, אבל צריך לזכור שיש גם שחקנים מאוד מאוד טובים על הפלטפורמה שלנו, וקהילות זה דוגמה מובהקת לשחקנים הטובים האלה, שבאים לעשות טוב במובן הכי נקי של המילה".

     

    פול טיים ג'וב. מריה גרין פוברצ'יק (צילום: אוליביה ריד)
      פול טיים ג'וב. מריה גרין פוברצ'יק(צילום: אוליביה ריד)

       

      יודעת איך לשמור אנשים ברמת מעורבות גבוהה ולייצר את התחושה שכולנו ביחד (צילום: אדיר אסרף)
        יודעת איך לשמור אנשים ברמת מעורבות גבוהה ולייצר את התחושה שכולנו ביחד(צילום: אדיר אסרף)

         

        "אנשים מחפשים את האלטרנטיבה לכיכר העיר הדיגיטלית הם מחפשים את הסלון הדיגיטלי, מרחבים קטנים יותר, אינטימיים ופרטיים. מריה הבינה את התופעה הזו וראתה את זה קורה עוד לפני שמארק אמר"

        אבל לא כל קבוצה יכולה להפוך לקהילה כי לא כל מנהל קהילה יודע לעשות את זה טוב. "מריה גרין פוברצ'יק יודעת לעשות את זה מדהים. היא יודעת איך לשמור אנשים ברמת מעורבות גבוהה ולייצר את התחושה שכולנו ביחד. בקהילת הסלון יש לה 400 בקשות חברות שממתינות והיא לא מוכנה לאשר כי היא אומרת – 'אני רוצה רמת מעורבות ואנטימיות גבוהה' והיא צודקת.

         

        גרין פוברצ'יק היא מייסדת קהילת 'סופרגירלז זה אופי' וכיום מובילה את 'קהילת הסלון'. "כמי שחיה את עולם הקהילות, וחברה בקהילות רבות ברמה העסקית והמקצועית, התעורר בי צורך לקהילה עבור עצמי", היא מסבירה את הצעד. "בחרתי עם פינצטה נשים עוצמתיות שיהיו חלק משבט תומך, מייעץ ומשתף. היום יש בסלון 300 חברות, זו קהילה קטנה ומצומצמת שכולן מתחייבות להיות פעילות ולקחת בה חלק".

         

        שריג: "מארק (צוקרברג – כ.ק.) דיבר ממש לאחרונה על תופעה שתתגבר יותר ויותר בעשור הבא ושנראה לי שמריה די פיצחה. הוא אומר: כשבנינו את פייסבוק בנינו אותה ככיכר העיר הדיגיטלית, שצמחו ממנה תופעות חוצות גבולות כמו ה-ME TOO, האביב הערבי ועוד. ועכשיו אנחנו רואים שהעתיד הולך להיות יותר פרטי. אנשים מחפשים את האלטרנטיבה לכיכר העיר הדיגיטלית הם מחפשים את הסלון הדיגיטלי, מרחבים קטנים יותר, אינטימיים ופרטיים. מריה הבינה את התופעה הזו וראתה את זה קורה עוד לפני שמארק אמר".

         

        אז כבר לא יהיה מרוץ אחרי כמה שיותר חברים בקבוצה?

        "אני חושבת שיהיה הרבה פחות. יהיו עדיין קבוצות גדולות, כמו 'סופרגילרז', 'אמהות מבשלות יחד' ו'אבא פגום' שיש בהן מאות אלפי אנשים ובמקביל נראה גם יותר קהילות כמו הסלון, שבה יש 300 חברות".

         

        • צלם וידאו: אדיר אסרף
        • ע. צלם: זיו טולדנו
        • איפור ושיער: ליאט בן שמשון
        • בימוי: סיגל מגריסו
        • מנהלת פרויקט ולקוח: מורן לייבוביץ'
        • מנהלת קריאייטיב: אליאור ציפור
        • הפקה: שרון אלימלך, יניב שחף
        • עריכה: דויד ברקן
        • צולם ב-honeybook ,elvation

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד