הבקשה מהאדריכלים היתה ברורה: "שקודם כל יהיה אור, ואחר כך בית"

שני דורות נפגשים בדו-משפחתי בשכונת וילות ברמת גן. לחלק החדש, שאותו בנה הבן, ארבע קומות, ובעיצובו שולטים רצפה שחורה, בטון אפור, זכוכית שקופה וצמחייה ירוקה

אביטל ברוידא

|

02.01.19 | 08:21

גב הבית, שרובו קירות זכוכית, פונה לכיוון צפון. קורות בטון אופקיות מגדירות את הקומות, וביניהן ויטרינות גדולות שמכניסות אור רב. מכיוון זה אין שכנים שיכולים לראות פנימה - מאחורי הבית שטח ציבורי עם כמה עצים, ובהמשך כביש מהיר (צילום: איתי בנית)
גב הבית, שרובו קירות זכוכית, פונה לכיוון צפון. קורות בטון אופקיות מגדירות את הקומות, וביניהן ויטרינות גדולות שמכניסות אור רב. מכיוון זה אין שכנים שיכולים לראות פנימה - מאחורי הבית שטח ציבורי עם כמה עצים, ובהמשך כביש מהיר (צילום: איתי בנית)
שטחו של הבית כ-400 מטרים רבועים. קורות הבטון המקוריות בבית ההורים הצמוד (משמאל) היוו השראה לחיבור החזותי בין שני חלקי הדו-משפחתי. "היה לנו חשוב", אומרים האדריכלים, "להתחבר לחלוקה האופקית של הקומות, ושלא יווצר ניגוד גדול מדי בין שני הבתים"  (צילום: איתי בנית)
שטחו של הבית כ-400 מטרים רבועים. קורות הבטון המקוריות בבית ההורים הצמוד (משמאל) היוו השראה לחיבור החזותי בין שני חלקי הדו-משפחתי. "היה לנו חשוב", אומרים האדריכלים, "להתחבר לחלוקה האופקית של הקומות, ושלא יווצר ניגוד גדול מדי בין שני הבתים" (צילום: איתי בנית)
מצד הרחוב הבית נראה כבן שתי קומות רחבות, עם יחידה בנסיגה על הגג. גדר ברזל שחורה יוצרת לשני הבתים בדו-משפחתי חזית אחידה (צילום: איתי בנית)
מצד הרחוב הבית נראה כבן שתי קומות רחבות, עם יחידה בנסיגה על הגג. גדר ברזל שחורה יוצרת לשני הבתים בדו-משפחתי חזית אחידה (צילום: איתי בנית)
גם דלת הכניסה שחורה, והמטבח הפתוח, בחלקה הקדמי של הקומה, מתפרש מתחת לתקרה נמוכה. במרכזו תוכנן אי ארוך (ארבעה מטרים וחצי) לעבודה ואכילה, והוא כוסה במשטח בהיר של שיש קררה (צילום: איתי בנית)
גם דלת הכניסה שחורה, והמטבח הפתוח, בחלקה הקדמי של הקומה, מתפרש מתחת לתקרה נמוכה. במרכזו תוכנן אי ארוך (ארבעה מטרים וחצי) לעבודה ואכילה, והוא כוסה במשטח בהיר של שיש קררה (צילום: איתי בנית)
הקומה כולה רוצפה באבן שחורה. בקיר הארונות הגבוהים והכהים במטבח נפתחה נישה למשטח עבודה, החושפת מעט מקיר הבטון המפריד בין חלקי הדו-משפחתי. משמאל בצילום נראית ספרייה לבנה, המשמשת לאחסון פתוח וסגור (צילום: איתי בנית)
הקומה כולה רוצפה באבן שחורה. בקיר הארונות הגבוהים והכהים במטבח נפתחה נישה למשטח עבודה, החושפת מעט מקיר הבטון המפריד בין חלקי הדו-משפחתי. משמאל בצילום נראית ספרייה לבנה, המשמשת לאחסון פתוח וסגור (צילום: איתי בנית)
מבט מהמטבח אל החצר האחורית הירוקה והשטח הציבורי הפתוח שמאחוריה. בחצר יש פינת אירוח, פינת אוכל, מטבח חיצוני וג'קוזי (צילום: איתי בנית)
מבט מהמטבח אל החצר האחורית הירוקה והשטח הציבורי הפתוח שמאחוריה. בחצר יש פינת אירוח, פינת אוכל, מטבח חיצוני וג'קוזי (צילום: איתי בנית)
לסלון מרחב בגובה כפול. הספות שהובאו ממילאנו - כמו כל הרהיטים בבית - ניצבות זו מול זו על שטיח גדול. בין שתי הוויטרינות בחזית הצד תוכננה יחידת נגרות המסתירה את המערכות הטכניות ועליה מותקן מסך הטלוויזיה. גרם המדרגות מגדיר את גב הסלון (צילום: איתי בנית)
לסלון מרחב בגובה כפול. הספות שהובאו ממילאנו - כמו כל הרהיטים בבית - ניצבות זו מול זו על שטיח גדול. בין שתי הוויטרינות בחזית הצד תוכננה יחידת נגרות המסתירה את המערכות הטכניות ועליה מותקן מסך הטלוויזיה. גרם המדרגות מגדיר את גב הסלון (צילום: איתי בנית)
תיבת זכוכית עם צמחייה מלווה את גרם המדרגות ומכניסה אליו אור טבעי. בצילום משמאל נראים הבדלי הגבהים בין התקרה הנמוכה שמעל המטבח ופינת האוכל לתקרה הגבוהה בסלון. רביעיית המנורות התלויות הן מדגם Pallucco Egg של המעצב האיטלקי אנריקו פרנזוליני   (צילום: איתי בנית)
תיבת זכוכית עם צמחייה מלווה את גרם המדרגות ומכניסה אליו אור טבעי. בצילום משמאל נראים הבדלי הגבהים בין התקרה הנמוכה שמעל המטבח ופינת האוכל לתקרה הגבוהה בסלון. רביעיית המנורות התלויות הן מדגם Pallucco Egg של המעצב האיטלקי אנריקו פרנזוליני (צילום: איתי בנית)
יחידת ההורים, ששטחה כ-50 מטרים רבועים, ממוקמת בחלקה האחורי של קומת חדרי השינה ופונה אל החצר האחורית. בני הזוג ביקשו שהיחידה תוכל לשמש אותם לשהייה ולא רק לשינה. המיטה הזוגית ממוקמת מול ארון קיר לבן  שבו שולב מסך (צילום: איתי בנית)
יחידת ההורים, ששטחה כ-50 מטרים רבועים, ממוקמת בחלקה האחורי של קומת חדרי השינה ופונה אל החצר האחורית. בני הזוג ביקשו שהיחידה תוכל לשמש אותם לשהייה ולא רק לשינה. המיטה הזוגית ממוקמת מול ארון קיר לבן שבו שולב מסך (צילום: איתי בנית)
בגב המיטה יחידת נגרות המשמשת כמשענת ומאחוריה תוכנן  חדר ארונות פתוח  (צילום: איתי בנית)
בגב המיטה יחידת נגרות המשמשת כמשענת ומאחוריה תוכנן חדר ארונות פתוח (צילום: איתי בנית)
האזור הרטוב בחדר הרחצה של ההורים (מימין) חופה בכפיסי עץ, ואזור הכיורים (משמאל) רוצף באריחי גרניט-פורצלן כהים. מבעד לחלון הגדול נשקפת הצמחייה בפטיו הפנימי  (צילום: איתי בנית)
האזור הרטוב בחדר הרחצה של ההורים (מימין) חופה בכפיסי עץ, ואזור הכיורים (משמאל) רוצף באריחי גרניט-פורצלן כהים. מבעד לחלון הגדול נשקפת הצמחייה בפטיו הפנימי (צילום: איתי בנית)
ביחידת המגורים של הבן על הגג יש מרפסת פרטית, מרוצפת באבן השחורה ומקורה בבטון ועץ, עם פינת ישיבה לאירוח ומטבח חוץ. מעקה הזכוכית משאיר את המבט פתוח לכיוון הגינה והמרחב הירוק שמאחורי הבית (צילום: איתי בנית)
ביחידת המגורים של הבן על הגג יש מרפסת פרטית, מרוצפת באבן השחורה ומקורה בבטון ועץ, עם פינת ישיבה לאירוח ומטבח חוץ. מעקה הזכוכית משאיר את המבט פתוח לכיוון הגינה והמרחב הירוק שמאחורי הבית (צילום: איתי בנית)

אחרי שנים של מגורים בשכונת וילות ותיקה ברמת גן, החליטו בני זוג, עצמאים שעובדים יחד והורים לשניים, "לשנות סגנון ולהתמסר לחלום", כדברי בעלת הבית. הם מכרו את הבית הישן, עברו לאזור אחר באותה שכונה, ובנו שם את ביתם החדש מאפס - כחצי של דו-משפחתי דו-קומתי, שנבנה בשנות ה-50 בסגנון מודרניסטי. בחציו השני של ה"דו" מתגוררים הוריו של אב המשפחה; והמגרש שעליו בנוי הבית פרוש בין רחוב פנימי בשכונה מלפנים, לשטח ציבורי פתוח וירוק מאחור.

 

בני הזוג החליטו להרוס את חצי ה"דו" שלהם ולבנות אותו מחדש, ומהאדריכלים נעה בריק וגלעד רווה (בריק-רווה אדריכלים) הם ביקשו "שקודם כל יהיה אור, ואחר כך בית", מספרת אם המשפחה. "הבית הקודם שלנו היה יחסית חשוך, והדגשתי שעכשיו אני רוצה בית מואר".

 

קורות בטון כמקור השראה

 

בריק ורווה ביקשו לחבר את הבית, ואת רצונם של בעליו באור רב, עם המאפיינים האדריכליים של בית ההורים הצמוד. קורות הבטון האופקיות של הבית הישן היוו עבורם השראה. "היה לנו חשוב", הם אומרים, "להתחבר לחלוקה האופקית של הקומות, לקנה המידה האנושי, ושלא יווצר ניגוד גדול מדי בין שני הבתים".

 

התוצאה הסופית היא בית בן כ-400 מטרים רבועים, המתפרס על פני ארבע קומות: מרתף, קומת קרקע שבה הסלון והמטבח, קומת חדרי שינה ויחידה פרטית על הגג, עבור הבן. כלפי הרחוב נראה הבית כשתי קומות מלאות ורחבות, המודגשות באמצעות הקורות ההיקפיות, ובקומת הגג - יחידה לבנה, בנסיגה מחזית הרחוב.

 

קורות הבטון ממסגרות, בחלקן, מרחבים ריקים המאפשרים מבט פתוח לשמיים (צילום: איתי בנית)
    קורות הבטון ממסגרות, בחלקן, מרחבים ריקים המאפשרים מבט פתוח לשמיים(צילום: איתי בנית)

     

    קורות הבטון האופקיות כמו עוטפות קופסה שממנה הוחסרה מסה, כך שנוצרה חלוקה לנפחים סגורים ולמרחבים ריקים. הנפחים הסגורים הם החלקים השימושיים של הבית - החדרים השונים; והמרחבים הריקים הם "חירור" המסה לטובת כניסה של אור ואוויר, והם חוזרים הן במעטפת החיצונית והן בתוך הבית.

     

    שביל האבן השחורה וקיר הבטון החשוף

     

    גדר ברזל שחורה יוצרת לשני הבתים חזית אחידה כלפי הרחוב. שביל מאבן שחורה מוביל לדלת הכניסה הראשית. מימינו מרפסת אבן קטנה, ומשמאלו שביל גישה לחניה.

     

    שביל הכניסה מרוצף באבן שחורה  (צילום: איתי בנית)
      שביל הכניסה מרוצף באבן שחורה (צילום: איתי בנית)
       

       

      מבט מהרחוב (צילום: איתי בנית)
        מבט מהרחוב(צילום: איתי בנית)
         

         

        בחזית, משמאל לדלת הכניסה, יש מסך של רפפות עץ מרצפה לתקרה, המשמש כגדר אוורירית לחצר האנגלית, כך שמתאפשרת כניסת אור גם לקומת המרתף. רפפות העץ משתלבות עם תריסים נאספים שחורים, המכסים את חלונות החזית הקדמית, שנמתחים גם הם מרצפה עד תקרה.

         

        רפפות העץ לצד השביל משמשות כגדר לחצר אנגלית  (צילום: איתי בנית)
          רפפות העץ לצד השביל משמשות כגדר לחצר אנגלית (צילום: איתי בנית)

           

          החצר האנגלית מאפשרת להכניס אור למרתף (צילום: איתי בנית)
            החצר האנגלית מאפשרת להכניס אור למרתף(צילום: איתי בנית)
             

             

            רצפת האבן השחורה נמשכת מהשביל אל תוך קומת הכניסה, והלאה החוצה אל מרפסת גדולה בחצר האחורית - החלטה שמחברת את חלקו הקדמי של הבית, והחזית הסגורה שלו כלפי הרחוב, עם חלקו האחורי, הפתוח כולו כלפי השצ"פ (שטח ציבורי פתוח).

             

            רצפת האבן השחורה מחברת את חלקי הקומה הציבורית  (צילום: איתי בנית)
              רצפת האבן השחורה מחברת את חלקי הקומה הציבורית (צילום: איתי בנית)

               

              קיר בטון אטום, שמפריד בין שני הבתים ב''דו", נמשך גם הוא לכל אורך המבנה, כשבחצר האחורית הוא משמש כגב הפרדה למרפסת. מלבד קיר הבטון האטום, הקומה כולה עטופה ויטרינות זכוכית גדולות - מרצפה עד תקרה (כמו כל החלונות בבית), ומחולקת לשניים: מטבח ופינת אוכל, וסלון.

               

              במטבח תקרה נמוכה, בסלון גובה כפול

               

              המטבח הפתוח מתפרש מתחת לתקרה נמוכה, ובמרכזו יש אי ארוך (ארבעה מטרים וחצי) לעבודה ואכילה, שכוסה במשטח בהיר של שיש קררה. על קיר הבטון החשוף נשענות שתי יחידות נפרדות של ארונות גבוהים - ארונות מטבח בגוון אפור כהה, שבמרכזם פעורה נישת עבודה, ובה הבטון חשוף כרקע; ובהמשך ספרייה לבנה לאחסון פתוח וסגור, בגב פינת האוכל.

               

              גידים בשיש שמכסה את האי, וגם ברצפה (צילום: איתי בנית)
                גידים בשיש שמכסה את האי, וגם ברצפה(צילום: איתי בנית)
                 

                 

                בפינת האוכל שולחן עם עשרה מקומות ישיבה לאירוח, שממנו נראות המרפסת והגינה. בהמשך לפינת האוכל, בחצר, קורת הבטון החיצונית של הקומה ממסגרת את התקרה שמעל המרפסת.

                 

                ארון-ספרייה לבן כרקע לפינת האוכל (צילום: איתי בנית)
                  ארון-ספרייה לבן כרקע לפינת האוכל(צילום: איתי בנית)

                   

                  מסגרות הבטון מגדירות גם את אזורי החוץ  (צילום: איתי בנית)
                    מסגרות הבטון מגדירות גם את אזורי החוץ (צילום: איתי בנית)
                     

                     

                    הסלון ממוקם בחלקה השני של הקומה. הוא פונה אל החצר האחורית, הצפונית, מוקף בוויטרינות מרצפה לתקרה, ומעליו מרחב בגובה כפול. בחזית הצד, בין שתי ויטרינות אורכיות, בולטת כלפי פנים תיבת נגרות שעולה לגובה שתי הקומות. בתוכה מוסתרות מערכות מיזוג ושמע, ועליה מותקן מסך טלוויזיה.

                     

                    יחידת הנגרות נבנתה לגובה שתי הקומות (צילום: איתי בנית)
                      יחידת הנגרות נבנתה לגובה שתי הקומות(צילום: איתי בנית)

                       

                      שתי ספות עור גדולות, שהובאו ממילאנו (כמו כל הריהוט בבית), פונות זו כלפי זו על גבי שטיח גדול, ומעל - במרכז החלל הכפול - תלויה רביעיית מנורות Pallucco Egg, של המעצב האיטלקי אנריקו פרנזוליני (Franzolini). בהמשך לסלון, מבחוץ, נמתחת מסגרת הבטון של הבית כמסגרת ריקה המאפשרת מבט לשמיים.

                       

                      פינת אכילה ופינת אירוח במרפסת הגינה (צילום: איתי בנית)
                        פינת אכילה ופינת אירוח במרפסת הגינה(צילום: איתי בנית)

                         

                        מרפסת האבן השחורה נפרשת לרוחב כל הקומה, ועוטפת אותה (גם לכיוון החניה). בהמשך למרפסת המרוצפת יש גינה עם פס דשא צר ועצי פרי, שבה שולבו מטבח חוץ וג'קוזי. החצר מוגנת בחומת בטון נמוכה, שמעבר לה משתרע שטח ציבורי פתוח וירוק, המסתיר את חדרי הבית "השקופים".

                         

                        צמחייה לצד גרם המדרגות

                         

                        גרם המדרגות שבגב הסלון מהווה אלמנט מרכזי. כדי להכניס אליו אור נגרעה המסה החיצונית של הבית לכל גובהו, ונסגרה כתיבת זכוכית, שבה נשתלה צמחייה. "בחרנו לשתול כאן במבוק שחור", מסבירה בריק, "שהוא גבוה ודקיק ומלווה את כל גובה החלל". המדרגות עצמן עשויות משטחי ברזל מרחפים, עם מדרכי עץ אלון. מעקה עץ גבוה יוצר חזית פיסולית כלפי הסלון, ומחמם, בחומריות שלו, את המראה.

                         

                        מעקה העץ של גרם המדרגות מכניס חמימות   (צילום: איתי בנית)
                          מעקה העץ של גרם המדרגות מכניס חמימות (צילום: איתי בנית)

                           

                          המדרגות מובילות אל הקומות העליונות, שרוצפו בפרקט אלון בדוגמה של אדרת דג. הקומה הראשונה, כמו קומת הקרקע, נחלקת לשניים: בחלקה הקדמי, הפונה לרחוב, נמצא חדרה של הבת, עם חדר רחצה צמוד שאליו מוביל חדר ארונות פתוח.

                           

                          בחדרה של הבת מוביל חדר ארונות פתוח אל חדר הרחצה הצמוד   (צילום: איתי בנית)
                            בחדרה של הבת מוביל חדר ארונות פתוח אל חדר הרחצה הצמוד (צילום: איתי בנית)

                             

                            בחלקה האחורי של הקומה - יחידת ההורים. בין שני החדרים, מול גרם המדרגות, אזור עבודה קטן, הפונה לפטיו פנימי פתוח לשמיים.

                             

                            פינת העבודה בין חדרי השינה פונה אל הפטיו (צילום: איתי בנית)
                              פינת העבודה בין חדרי השינה פונה אל הפטיו(צילום: איתי בנית)

                               

                              הפטיו, שחלקו כוסה באבן ירוקה ויש בו גינה קטנה, משלים את קונספט הגריעה מהמסה, ומכניס אור גם לחלקים היותר סגורים של הבית.

                               

                              יחידת ההורים: כ-50 מטרים רבועים

                               

                              יחידת ההורים תוכננה, לבקשת בני הזוג, כיחידה שאפשר לשהות בה, ולא רק לישון בה. היחידה, ששטחה הכולל כ-50 מטרים רבועים, נמצאת בחלקה האחורי של הקומה, מעל המרפסת, וניתן להשקיף ממנה, מבעד לקיר זכוכית רחב, על הגינה ועל השטח הציבורי הפתוח שמאחוריה. אזור השינה ממוקם במרכז: המיטה פונה אל ארון קיר לבן שנמתח לאורך כל החדר. מאחורי המיטה קיר נגרות נמוך, המשמש כמשענת, ומאחוריו יש אזור ארונות נוסף, פתוח.

                               

                              מבט אל הכניסה לחדר ההורים, ואל חדר הרחצה המשולב בו (צילום: איתי בנית)
                                מבט אל הכניסה לחדר ההורים, ואל חדר הרחצה המשולב בו(צילום: איתי בנית)

                                 

                                חדר הרחצה הצמוד הוא תיבה שקופה בחלקה, שאליה נכנסים דרך חדר הארונות הפתוח. אזור הכיורים בחדר הרחצה נצבע בלבן ורוצף באריחי גרניט-פורצלן מדוקקים וכהים. באזור הרטוב, שכולל אמבטיה עומדת, מקלחת פתוחה ואסלה, הותקנה רצפה צפה מכפיסי עץ. הקירות מחופים באריחים כהים, שיוצרים ניגוד לקירות הזכוכית השקופים. גם לחדר הרחצה נכנס אור טבעי רב מבעד חלון נדיב, הנפתח אל הפטיו הפנימי.

                                 

                                חדרו של הבן: יחידה עצמאית על הגג

                                 

                                על הגג, בנסיגה מהחזית הקדמית, נבנתה יחידת מגורים לבן, עם סלון קטן וחדר רחצה פרטי. גם כאן נשמר הקשר ההדוק בין פנים לחוץ. חזית שלמה נפתחת בוויטרינות הזזה גדולות למרפסת גג פרטית, המרוצפת באבן השחורה ומקורה במצחיית בטון ועץ. יש במרפסת אזור אירוח ומטבח חוץ. מעקה זכוכית משאיר את המבט פתוח לכיוון הגינה האחורית.

                                 

                                היחידה של הבן נפתחת למרפסת גג פרטית  (צילום: איתי בנית)
                                  היחידה של הבן נפתחת למרפסת גג פרטית (צילום: איתי בנית)
                                   

                                   

                                  בית הסבים השכן, המוסתר מאחורי סבך של צמחייה ותיקה, מפואר פחות מחציו החדש והעכשווי של "הדו", אך קורות הבטון החדשות, "כמו המקוריות", משחקות תפקיד מרכזי בחיבור בין שני החלקים ובקומפוזיציה הסופית שלהם.

                                   

                                  קורות הבטון מחברות בין חלקי הדו-משפחתי (צילום: איתי בנית)
                                    קורות הבטון מחברות בין חלקי הדו-משפחתי(צילום: איתי בנית)

                                     

                                    "בטון, עץ ואבן שחורה, בשילוב עם צמחייה, אלו החומרים העיקריים שעליהם הסתמכנו", אומרים האדריכלים. למנעד המאופק הזה הם הוסיפו חלונות שחורים מרצפה עד תקרה, דלתות בקו אפס ורכיבי נגרות שמחליפים קירות או נטמעים בהם. "המטרה של כל אלה", הם מסכמים, "הייתה ליצור מרחב שמרגיש פתוח, אוורירי ומואר".

                                    תוכנית קומת הכניסה (תוכנית: בריק רווה אדריכלים)
                                      תוכנית קומת הכניסה(תוכנית: בריק רווה אדריכלים)

                                       

                                      תוכנית קומת חדרי השינה   (תוכנית: בריק רווה אדריכלים)
                                        תוכנית קומת חדרי השינה (תוכנית: בריק רווה אדריכלים)

                                         

                                        קומת הגג (תוכנית: בריק רווה אדריכלים)
                                          קומת הגג(תוכנית: בריק רווה אדריכלים)
                                           

                                            

                                          • ניהול ופיקוח בנייה: מומי אביטל
                                          • גינון: שחר וגלעד תכנון וביצוע נופי

                                           

                                          ויוה מקסיקו! לחצו על התמונה לבית ססגוני במיוחד:

                                           

                                          הבית הזה תוכנן כמחווה לאדריכלי מקסיקו הגדולים. לחצו לכתבה (צילום: Documentacion Arquitectonica - Adrian Llaguno)
                                          הבית הזה תוכנן כמחווה לאדריכלי מקסיקו הגדולים. לחצו לכתבה (צילום: Documentacion Arquitectonica - Adrian Llaguno)

                                           

                                           

                                           
                                          הצג:
                                          אזהרה:
                                          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד