אחרי שנים של מגורים בשכונת וילות ותיקה ברמת גן, החליטו בני זוג, עצמאים שעובדים יחד והורים לשניים, "לשנות סגנון ולהתמסר לחלום", כדברי בעלת הבית. הם מכרו את הבית הישן, עברו לאזור אחר באותה שכונה, ובנו שם את ביתם החדש מאפס - כחצי של דו-משפחתי דו-קומתי, שנבנה בשנות ה-50 בסגנון מודרניסטי. בחציו השני של ה"דו" מתגוררים הוריו של אב המשפחה; והמגרש שעליו בנוי הבית פרוש בין רחוב פנימי בשכונה מלפנים, לשטח ציבורי פתוח וירוק מאחור.
בני הזוג החליטו להרוס את חצי ה"דו" שלהם ולבנות אותו מחדש, ומהאדריכלים נעה בריק וגלעד רווה (בריק-רווה אדריכלים) הם ביקשו "שקודם כל יהיה אור, ואחר כך בית", מספרת אם המשפחה. "הבית הקודם שלנו היה יחסית חשוך, והדגשתי שעכשיו אני רוצה בית מואר".
קורות בטון כמקור השראה
בריק ורווה ביקשו לחבר את הבית, ואת רצונם של בעליו באור רב, עם המאפיינים האדריכליים של בית ההורים הצמוד. קורות הבטון האופקיות של הבית הישן היוו עבורם השראה. "היה לנו חשוב", הם אומרים, "להתחבר לחלוקה האופקית של הקומות, לקנה המידה האנושי, ושלא יווצר ניגוד גדול מדי בין שני הבתים".
התוצאה הסופית היא בית בן כ-400 מטרים רבועים, המתפרס על פני ארבע קומות: מרתף, קומת קרקע שבה הסלון והמטבח, קומת חדרי שינה ויחידה פרטית על הגג, עבור הבן. כלפי הרחוב נראה הבית כשתי קומות מלאות ורחבות, המודגשות באמצעות הקורות ההיקפיות, ובקומת הגג - יחידה לבנה, בנסיגה מחזית הרחוב.
קורות הבטון האופקיות כמו עוטפות קופסה שממנה הוחסרה מסה, כך שנוצרה חלוקה לנפחים סגורים ולמרחבים ריקים. הנפחים הסגורים הם החלקים השימושיים של הבית - החדרים השונים; והמרחבים הריקים הם "חירור" המסה לטובת כניסה של אור ואוויר, והם חוזרים הן במעטפת החיצונית והן בתוך הבית.
שביל האבן השחורה וקיר הבטון החשוף
גדר ברזל שחורה יוצרת לשני הבתים חזית אחידה כלפי הרחוב. שביל מאבן שחורה מוביל לדלת הכניסה הראשית. מימינו מרפסת אבן קטנה, ומשמאלו שביל גישה לחניה.
בחזית, משמאל לדלת הכניסה, יש מסך של רפפות עץ מרצפה לתקרה, המשמש כגדר אוורירית לחצר האנגלית, כך שמתאפשרת כניסת אור גם לקומת המרתף. רפפות העץ משתלבות עם תריסים נאספים שחורים, המכסים את חלונות החזית הקדמית, שנמתחים גם הם מרצפה עד תקרה.
רצפת האבן השחורה נמשכת מהשביל אל תוך קומת הכניסה, והלאה החוצה אל מרפסת גדולה בחצר האחורית - החלטה שמחברת את חלקו הקדמי של הבית, והחזית הסגורה שלו כלפי הרחוב, עם חלקו האחורי, הפתוח כולו כלפי השצ"פ (שטח ציבורי פתוח).
קיר בטון אטום, שמפריד בין שני הבתים ב''דו", נמשך גם הוא לכל אורך המבנה, כשבחצר האחורית הוא משמש כגב הפרדה למרפסת. מלבד קיר הבטון האטום, הקומה כולה עטופה ויטרינות זכוכית גדולות - מרצפה עד תקרה (כמו כל החלונות בבית), ומחולקת לשניים: מטבח ופינת אוכל, וסלון.
במטבח תקרה נמוכה, בסלון גובה כפול
המטבח הפתוח מתפרש מתחת לתקרה נמוכה, ובמרכזו יש אי ארוך (ארבעה מטרים וחצי) לעבודה ואכילה, שכוסה במשטח בהיר של שיש קררה. על קיר הבטון החשוף נשענות שתי יחידות נפרדות של ארונות גבוהים - ארונות מטבח בגוון אפור כהה, שבמרכזם פעורה נישת עבודה, ובה הבטון חשוף כרקע; ובהמשך ספרייה לבנה לאחסון פתוח וסגור, בגב פינת האוכל.
בפינת האוכל שולחן עם עשרה מקומות ישיבה לאירוח, שממנו נראות המרפסת והגינה. בהמשך לפינת האוכל, בחצר, קורת הבטון החיצונית של הקומה ממסגרת את התקרה שמעל המרפסת.
הסלון ממוקם בחלקה השני של הקומה. הוא פונה אל החצר האחורית, הצפונית, מוקף בוויטרינות מרצפה לתקרה, ומעליו מרחב בגובה כפול. בחזית הצד, בין שתי ויטרינות אורכיות, בולטת כלפי פנים תיבת נגרות שעולה לגובה שתי הקומות. בתוכה מוסתרות מערכות מיזוג ושמע, ועליה מותקן מסך טלוויזיה.
שתי ספות עור גדולות, שהובאו ממילאנו (כמו כל הריהוט בבית), פונות זו כלפי זו על גבי שטיח גדול, ומעל - במרכז החלל הכפול - תלויה רביעיית מנורות Pallucco Egg, של המעצב האיטלקי אנריקו פרנזוליני (Franzolini). בהמשך לסלון, מבחוץ, נמתחת מסגרת הבטון של הבית כמסגרת ריקה המאפשרת מבט לשמיים.
מרפסת האבן השחורה נפרשת לרוחב כל הקומה, ועוטפת אותה (גם לכיוון החניה). בהמשך למרפסת המרוצפת יש גינה עם פס דשא צר ועצי פרי, שבה שולבו מטבח חוץ וג'קוזי. החצר מוגנת בחומת בטון נמוכה, שמעבר לה משתרע שטח ציבורי פתוח וירוק, המסתיר את חדרי הבית "השקופים".
צמחייה לצד גרם המדרגות
גרם המדרגות שבגב הסלון מהווה אלמנט מרכזי. כדי להכניס אליו אור נגרעה המסה החיצונית של הבית לכל גובהו, ונסגרה כתיבת זכוכית, שבה נשתלה צמחייה. "בחרנו לשתול כאן במבוק שחור", מסבירה בריק, "שהוא גבוה ודקיק ומלווה את כל גובה החלל". המדרגות עצמן עשויות משטחי ברזל מרחפים, עם מדרכי עץ אלון. מעקה עץ גבוה יוצר חזית פיסולית כלפי הסלון, ומחמם, בחומריות שלו, את המראה.
המדרגות מובילות אל הקומות העליונות, שרוצפו בפרקט אלון בדוגמה של אדרת דג. הקומה הראשונה, כמו קומת הקרקע, נחלקת לשניים: בחלקה הקדמי, הפונה לרחוב, נמצא חדרה של הבת, עם חדר רחצה צמוד שאליו מוביל חדר ארונות פתוח.
בחלקה האחורי של הקומה - יחידת ההורים. בין שני החדרים, מול גרם המדרגות, אזור עבודה קטן, הפונה לפטיו פנימי פתוח לשמיים.
הפטיו, שחלקו כוסה באבן ירוקה ויש בו גינה קטנה, משלים את קונספט הגריעה מהמסה, ומכניס אור גם לחלקים היותר סגורים של הבית.
יחידת ההורים: כ-50 מטרים רבועים
יחידת ההורים תוכננה, לבקשת בני הזוג, כיחידה שאפשר לשהות בה, ולא רק לישון בה. היחידה, ששטחה הכולל כ-50 מטרים רבועים, נמצאת בחלקה האחורי של הקומה, מעל המרפסת, וניתן להשקיף ממנה, מבעד לקיר זכוכית רחב, על הגינה ועל השטח הציבורי הפתוח שמאחוריה. אזור השינה ממוקם במרכז: המיטה פונה אל ארון קיר לבן שנמתח לאורך כל החדר. מאחורי המיטה קיר נגרות נמוך, המשמש כמשענת, ומאחוריו יש אזור ארונות נוסף, פתוח.
חדר הרחצה הצמוד הוא תיבה שקופה בחלקה, שאליה נכנסים דרך חדר הארונות הפתוח. אזור הכיורים בחדר הרחצה נצבע בלבן ורוצף באריחי גרניט-פורצלן מדוקקים וכהים. באזור הרטוב, שכולל אמבטיה עומדת, מקלחת פתוחה ואסלה, הותקנה רצפה צפה מכפיסי עץ. הקירות מחופים באריחים כהים, שיוצרים ניגוד לקירות הזכוכית השקופים. גם לחדר הרחצה נכנס אור טבעי רב מבעד חלון נדיב, הנפתח אל הפטיו הפנימי.
חדרו של הבן: יחידה עצמאית על הגג
על הגג, בנסיגה מהחזית הקדמית, נבנתה יחידת מגורים לבן, עם סלון קטן וחדר רחצה פרטי. גם כאן נשמר הקשר ההדוק בין פנים לחוץ. חזית שלמה נפתחת בוויטרינות הזזה גדולות למרפסת גג פרטית, המרוצפת באבן השחורה ומקורה במצחיית בטון ועץ. יש במרפסת אזור אירוח ומטבח חוץ. מעקה זכוכית משאיר את המבט פתוח לכיוון הגינה האחורית.
בית הסבים השכן, המוסתר מאחורי סבך של צמחייה ותיקה, מפואר פחות מחציו החדש והעכשווי של "הדו", אך קורות הבטון החדשות, "כמו המקוריות", משחקות תפקיד מרכזי בחיבור בין שני החלקים ובקומפוזיציה הסופית שלהם.
"בטון, עץ ואבן שחורה, בשילוב עם צמחייה, אלו החומרים העיקריים שעליהם הסתמכנו", אומרים האדריכלים. למנעד המאופק הזה הם הוסיפו חלונות שחורים מרצפה עד תקרה, דלתות בקו אפס ורכיבי נגרות שמחליפים קירות או נטמעים בהם. "המטרה של כל אלה", הם מסכמים, "הייתה ליצור מרחב שמרגיש פתוח, אוורירי ומואר".
- ניהול ופיקוח בנייה: מומי אביטל
- גינון: שחר וגלעד תכנון וביצוע נופי
ויוה מקסיקו! לחצו על התמונה לבית ססגוני במיוחד: