משרד האדריכלים הבינלאומי מונאו-ברוק (Moneo Brock) הוזמן על ידי המכון הטכנולוגי של מונטריי, העיר הגדולה שבצפון-מזרח מקסיקו, לתכנן בית מגורים עבור אורחיו. המכון הטכנולוגי, שנוסד ב-1943, הוא מוסד אקדמי פרטי מפורסם במקסיקו, עם 31 סניפים ברחבי המדינה. השהות בבית החדש והאטרקטיבי, שהושלם השנה, תוצע כפרס ראשון לזוכים בהגרלה שנתית שעורך המכון, והכנסותיה קודש למלגות סיוע לסטודנטים.
האדריכלים בלן מונאו (Belén Moneo) וג'פרי ברוק (Jeffrey Brock) בחרו לתכנן את הבית כמחווה לשניים מגדולי האדריכלים של מקסיקו - לואיס ברגאן (Barragán) זוכה פרס פריצקר (1988); וריקארדו לגורטה (Legorreta), שנודעו באסתטיקה הצבעונית המיוחדת שלהם. "תמיד הערצנו את השימוש בצבע במקסיקו", מסרו האדריכלים, "מסגנון האדריכלות המקומי ועד עבודתם של המאסטרים... יישמנו בקירות האלה צבעים עזים לא רק משום שאנחנו בדרך כלל משתמשים בצבע בעבודותינו, אלא בפירוש כהכרה וכמחווה למורשתם הגדולה".
כל קומה נפתחת אל הנוף
הבית, שנקרא Casa TEC 205, נבנה על מדרון, סמוך לפארק האקולוגי צ'יפינקה (Chipinque) שעל מורדות הרי הסיירה מדרה. הוא משתרע על פני 673 מטרים רבועים, בשלוש קומות שכל אחת מהן נפתחת בדרך משלה - גן, פטיו או מרפסת - אל הנוף.
החיבור המיוחד אל הנוף ניכר גם בהחלטת האדריכלים לשמור על ארבעה עצים בוגרים שהיו נטועים בשטח (שלושה עצי אגוזי מלך ועץ טוראנו אחד), ולכלול אותם בתכנון חדרי הבית. אחד מהעצים צומח ממש בכניסה אל הבית, ומתנשא אל מעבר לגובה הגג. העצים האחרים, המשולבים בקומת הקרקע ובחצרות פנימיות, יוצרים סביבה קרירה ואף מגינים מפני קרני שמש ישירות.
באזור מונטריי שוררים בקיץ תנאי מזג אוויר קשים, ופרישת החדרים מבקשת להתחשב בכך. לכן מוקמו ארבעת חדרי השינה בקומת המרתף הקרירה יותר, בתחתית המדרון, ולכל אחד מהם יש גן פרטי צמוד. בססגוני שבין חדרי השינה שתי מיטות לצד קיר כחול עם הדפס גדול, שמרפרר לתכנים הלימודיים ההנדסיים, ומולן שולחן עבודה וספריית פלסטיק צבעונית.
החללים הציבוריים ממוקמים בקומה שמעל חדרי השינה; ובריכת השחייה ואזור הברביקיו ממוקמים על הגג, כך שהגישה אליהם ממפלס הרחוב היא ישירה. הגג מאפשר ישיבה נינוחה, בילוי וצפייה בנוף ההררי הפתוח. "הרעיון היה לפתוח את החללים הציבוריים לשמיים ולנוף", הסבירו האדריכלים, "ליצור לכל חלל את האפשרות ליהנות מקשר ישיר למרחב החיצוני שלו, כך שכל חלל מקושר לנוף אחר ונהנה מאופי ייחודי".
הקירות הצבעוניים לא סוגרים חדרים
אבל יותר מכל דבר אחר, מאופיין הבית בצבעוניות עזה וחיה. לכל אחד מהקירות, שאינם סוגרים חדרים אלא ניצבים עצמאית ומגדירים אזורים, צבע שונה: כחול, סגול, ורוד, כתום. הצבעוניות לא באה לידי ביטוי רק בצבעי הקירות, אלא גם בטפטים צבעוניים, במחיצות פלסטיק, בפריטי טקסטיל ושטיחים בדוגמאות גיאומטריות, שעיצבו האדריכלים.
במטבח ובפינת האוכל, לדוגמה, משולב ריהוט צהוב וכחול עם טפט גיאומטרי ואריחים מקסיקניים. בסלון, שגובהו כפול, פרוס שטיח זיג זג צבעוני, בדוגמה של אדרת דג, לצד קיר כתום וחלון ויטרינה גדול פתוח אל הנוף. ליד הסלון יש אזור הסבה נוסף, המרוהט באדום, שניצב על משטח ויניל צבעוני בעיצוב האדריכלים. גם פינת האוכל הזו פתוחה אל הנוף, ולצדה קיר פרחוני גדול וכהה, ופינת ישיבה נוספת.
הריהוט, שבחרו האדריכלים, כולל גם פריטים שעוצבו בידי מעצבים בינלאומיים מובילים: בסלון שתי ספות של פטרישיה אורקיולה עבור Kettal; ספת רביצה בעיצוב הלה יונגריוס עבור Vitra; ושני כסאות שעיצבו האחים בורולק, גם הם עבור Vitra; המנורה התלויה הגדולה עוצבה בידי אריק לוי ל-Vibia; ומנורת הרצפה (מדגם Tamtam) עוצבה בידי פביאן דומא עבור Marset.
-------------------------------------------------------------
לחצו על התמונה לראיון עם אריק לוי, צייר גלשנים תל אביבי שהפך למעצב כוכב בפריז: