כבר לא לעטיפת דגים: מכירה פומבית של קריקטורות מקוריות מ''דבר''

שילה, זאב ודריאן חתומים על 320 קריקטורות משנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת. הן יוצעו למכירה בשבוע הבא, במחיר פתיחה של 3,500 דולרים

עודד בן יהודהפורסם: 06.11.18 12:29
זאב בביקורת על הביקורת שמתחה על הקיבוצים מפלגת גח''ל (גוש חרות ליברלים), שהוקמה לקראת בחירות 1965 והפכה אחר כך למרכיב העיקרי במפלגת הליכוד (קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)
זאב בביקורת על הביקורת שמתחה על הקיבוצים מפלגת גח''ל (גוש חרות ליברלים), שהוקמה לקראת בחירות 1965 והפכה אחר כך למרכיב העיקרי במפלגת הליכוד (קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)

הקריקטורות - שהחלו להופיע מעט אחרי המצאת הדפוס המודרני, באמצע המאה ה-15, והפכו עם השנים לכלי ביקורתי עיתונאי - לא היו רק פתרון חזותי זול וזמין לעומת צילומים (מי היה מאמין היום). הן פשוט היו הפתרון היחידי שהיה אז בנמצא, לרענון חזותי ותוכני בין המלים המודפסות. היום, על אף השינויים הטכנולוגיים והצרכניים בעולם התקשורת, מעניין לראות איך הקריקטורה נשארה רלוונטית, שריד יציב מעידן אחר. היא עדיין תנסה להצחיק אותנו (כמעט) ללא מלים, תבקר בציניות את מושכי החוטים, ובעיקר תהווה קול עיתונאי חשוב נוסף. הקריקטורה היא תקשורת חזותית במלוא הדרה, כשהקריקטוריסטים ממשיכים לרקוד על הקו (טוש שחור ועבה, במקרה שלהם) שבין פובליציסטים ואמנים.

 

בעוד שבוע בדיוק, 13 בנובמבר, תתקיים בבית המכירות ''קדם'' מכירת העשור של של פריטי יודאיקה. לדברי נציגי ''קדם'', זו תהיה המכירה היקרה בישראל עד כה. בין היתר יוצגו בה 320 קריקטורות, במחיר פתיחה כולל של 3,500 דולר. האוסף הנדיר הזה, של קריקטורות מקוריות רגע לפני שירדו לדפוס, הגיע לידיו של המוכר במקרה, לאחר שעיתון ''דבר'' סגר את שעריו, ב-1996. על הקריקטורות חתומים כמה מגדולי הקריקטוריסטים העברים: שילה, זאב ודריאן. בחרנו מתוכן כמה דוגמאות.

 

שילה בביקורת על ריבוי המתמודדים בבחירות (קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)
    שילה בביקורת על ריבוי המתמודדים בבחירות(קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)

     

    ועל הדרת מתמחים. אפשר לראות ששילה שינה את הטקסט באמצעות הדבקה של נייר. מעניין מה היה כתוב שם קודם  (קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)
      ועל הדרת מתמחים. אפשר לראות ששילה שינה את הטקסט באמצעות הדבקה של נייר. מעניין מה היה כתוב שם קודם (קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)

       

      עלי זית היוצרים את סמל האטום, בעידן המלחמה הקרה. אחד המקרים הנדירים שבהם נבחר רקע שחור, בולט (קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)
        עלי זית היוצרים את סמל האטום, בעידן המלחמה הקרה. אחד המקרים הנדירים שבהם נבחר רקע שחור, בולט(קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)

         

        טורקיה ויוון נלחמות על קפריסין, שמצדה שמחה ללבות את האש. מחיקות טיפקס ליטשו את קווי המתאר של עשן הסיגריות (קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)
          טורקיה ויוון נלחמות על קפריסין, שמצדה שמחה ללבות את האש. מחיקות טיפקס ליטשו את קווי המתאר של עשן הסיגריות(קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)

           

          שילה יוצא מהפריים ומתייחס לקו המתאר של הקריקטורה כדי להבהיר את המצב (קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)
            שילה יוצא מהפריים ומתייחס לקו המתאר של הקריקטורה כדי להבהיר את המצב(קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)

             

            ביקורת על הסכם השילומים עם גרמניה, שחתם משה שרת ב-1952: 3 מיליארד מארקים, לא כולל פיצויים חודשיים לניצולים (קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)
              ביקורת על הסכם השילומים עם גרמניה, שחתם משה שרת ב-1952: 3 מיליארד מארקים, לא כולל פיצויים חודשיים לניצולים(קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)

               

              בן גוריון עושה בצה''ל שימוש במאבקו בלוי אשכול (קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)
                בן גוריון עושה בצה''ל שימוש במאבקו בלוי אשכול(קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)

                 

                בגין כצוללן שדג בוחרים מתחת למים, בזמן שבן גוריון ואשכול מתקוטטים כאלים בשמיים (קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)
                  בגין כצוללן שדג בוחרים מתחת למים, בזמן שבן גוריון ואשכול מתקוטטים כאלים בשמיים(קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)

                   

                  זאב על השינוי בין הכנסת החמישית לשישית, שבה זכתה גח''ל ב-26 מנדטים (קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)
                    זאב על השינוי בין הכנסת החמישית לשישית, שבה זכתה גח''ל ב-26 מנדטים(קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)

                    דוריאן משתמש בטיפוגרפיה כדי להוסיף עומק וצבע, ובשפה הערבית כדי לחזק את המסר (קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)
                      דוריאן משתמש בטיפוגרפיה כדי להוסיף עומק וצבע, ובשפה הערבית כדי לחזק את המסר(קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)

                       

                      ואזהרה מסכמת, לכל מי שלהוט ללכת לבחירות (קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)
                        ואזהרה מסכמת, לכל מי שלהוט ללכת לבחירות(קריקטורה: בית המכירות הפומביות קדם)

                         

                         

                         
                        הצג:
                        אזהרה:
                        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
                        אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
                        בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

                        להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
                        odedbenyehuda@gmail.com