צילום: שי יחזקאל

את עובדת במשמרות, אוכלת ארוחות ליליות או יושבת רוב שעות היום?

אז כדאי מאוד שלא תדלגי על הכתבה הבאה: חמישה הרגלי חיים שכדאי לאמץ כדי להפחית את הסיכון לסרטן השד וארבעה שמסכנים את הבריאות שלך

נשים שאוכלות את ארוחת הערב בשעה שבע או שמונה בערב, או מסיימות אותה שעתיים לפני שהן הולכות לישון, נוטות פחות לחלות בסרטן השד (צילום: Shutterstock)
נשים שאוכלות את ארוחת הערב בשעה שבע או שמונה בערב, או מסיימות אותה שעתיים לפני שהן הולכות לישון, נוטות פחות לחלות בסרטן השד (צילום: Shutterstock)

שלל מחקרים אפידמיולוגיים מצביעים על כך שיש הרגלים שמעלים את הסיכון לחלות בסרטן השד, ומנגד - כאלה שמפחיתים אותו. אמנם אין מדובר בקשר סיבתי, אבל נראה שכדאי להקפיד על אורח החיים הבא כדי להקטין את הסיכון למחלה. לרגל חודש המודעות לסרטן השד – הנה כמה עובדות שכל אשה צריכה לדעת:

 

הרשימה המונעת

לטובתך: ירקות כתומים, ספורט והנקה (צילום: Shutterstock)
    לטובתך: ירקות כתומים, ספורט והנקה(צילום: Shutterstock)
     

    1. הנקה

    כמה מחקרי ענק, אחד מהם התפרסם בכתב העת Lancet ב־2002, הראו שהסיכון של נשים שהיניקו לחלות בסרטן השד קטן יותר לעומת אלה שלא היניקו. עוד נמצא במחקרים כי הנקה מורידה גם את הסיכון לסרטנים אגרסיביים, שהיא מספקת הגנה לאורך כל החיים, ושכל המרבה הרי זה משובח.

     

    2. צריכת ירקות מצליבים וכתומים

    הסיכון של נשים שמקפידות על תזונה בריאה לחלות בסרטן השד קטנים יותר. לפי אחד המחקרים שהתפרסם לאחרונה

    ב־International Journal of Cancer ואסף דיווחי תזונה מ־182,000 נשים לאורך יותר מ־20 שנה, אכילת 5.5 כוסות ביום של פירות וירקות, ובייחוד ירקות מצליבים (ברוקולי, קייל, כרובית) וירקות כתומים (בטטה, גזר, דלעת), תורמת להקטנת הסיכון לסרטן ב־11%, וכפול מכך (22%) לסרטן שד אגרסיבי.

     

    3. אימוני כושר

    נשים שרצו, רכבו, הקפידו על הליכה לפחות 30 דקות ברוב ימי השבוע או עשו ספורט אחר כדרך קבע, מקטינות ב־10% את הסיכון לחלות לעומת נשים לא פעילות, כך על פי נתוני ה־World Cancer Research Fund. מחקרים אחרים הראו שגם נשים שהתגלה אצלן סרטן וממשיכות להתאמן בקביעות נמצאות בסיכון מופחת לחזרת המחלה.

     

    4. משקל תקין

    הסיכון לחלות נמוך יותר אצל נשים שמצליחות לשמור על המשקל ולא להגיע למסת גוף מעל 25 BMI או היקף מותניים מעל 80 ס"מ. למעשה, השילוב של עודף משקל וחוסר פעילות גופנית נחשב לאחראי ל־25%־33% ממקרי סרטן השד. במחקר אחד אף נמצא כי אצל נשים בגיל המעבר שהיו בעודף משקל והצליחו להפחית 5% ממשקלן (3.5 ק"ג למי ששוקלת 70), הסיכון לחלות היה קטן ב־12% לעומת אלה ששמנו ולא הצליחו לרזות.

     

    5. ארוחת ערב מוקדמת

    נשים שאוכלות את ארוחת הערב בשעה שבע או שמונה בערב, או מסיימות אותה שעתיים לפני שהן הולכות לישון, נוטות פחות לחלות בסרטן השד. מכיוון שגם הסיכון לסרטן הערמונית יורד אצל אלה שאינם אוכלים ארוחות ליליות, כדאי להחליט שכל המשפחה סוגרת את הפה ואת המקרר כשהכוכבים יוצאים.

     

    מה מגביר את הסיכון לחלות?

    מסכנים אותך: אלכוהול, יושבנות וסיגריות (צילום: Shutterstock)
      מסכנים אותך: אלכוהול, יושבנות וסיגריות(צילום: Shutterstock)

       

      1. עבודת משמרות

      אחיות, דיילות ופקחיות טיסה, שנאלצות לעבוד באופן קבוע בלילות, חשופות יותר לסיכון לסרטן השד. מחקר שהתפרסם לאחרונה הראה שכל חמש שנים של עבודה במשמרות מעלה את הסיכון ב־3.3%.

       

      2. עבודה יושבנית

      מקצועות שמחייבים את העוסקות בהם לשבת מבוקר עד ערב לאורך שנים (בעיקר לפני גיל 50) גם הם מעלים את הסיכון לחלות ב־20%. אם העבודה שלכן כרוכה בישיבה ממושכת, קומו אחת לשעה, התהלכו וזוזו למשך חמש דקות.

       

      3. עישון

      מעשנות, בפרט אלה שמעשנות לאורך שנים, נמצאות בסיכון גבוה יותר לסרטן השד ואף לתמותה ממנו.

       

      4. אלכוהול

      שתיית משקאות אלכוהוליים (בירה, יין, וודקה או כל משקה משכר אחר) מעלה את הסיכון לסרטן השד ב־5%, ועבור נשים אחרי גיל המעבר ב־9%.

       

       

      הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי פרנקו)
      הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי פרנקו)
       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד