צילום: שי יחזקאל

סליחה, מה יש לכם נגד כאבים? חמש דרכים להתגבר על הכאב ללא כדורים

סובלים מכאבי גב, מכאבי מפרקים, ממיגרנות או ממחושים אחרים? אל תרצו לבלוע כדור לפני שניסיתם חמש דרכים שנמצאו יעילות לטיפול בכאב ללא תרופות

לסובלים מכאבים כרוניים תרופות נגד כאב הן לא תמיד יעילות (צילום: Shutterstock)
לסובלים מכאבים כרוניים תרופות נגד כאב הן לא תמיד יעילות (צילום: Shutterstock)

סובלים מכאבי גב, מכאבי מפרקים, ממיגרנות או ממחושים אחרים? לדברי ד"ר סיימון וולפסון, מנהל המכון לרפואת כאב בקריה הרפואית רמב"ם, אל תמהרו לקחת את הכדור הבא בניסיון להשיג הקלה. "תרופות נגד כאב יעילות עבור חולי סרטן, אנשים אחרי ניתוח או כאלה עם כאב כרוני חריף", הוא מסביר, "אבל עבור הסובלים מכאבים כרוניים הן לא תמיד יעילות. לא פעם הגוף מפתח סבילות אליהן והן מלוות בתופעות לוואי". אז מה עושים? ד"ר וולפסון ממליץ לנסות להתגבר על הכאב בעזרת טיפולים לא תרופתיים שנמצאו יעילים:

 

עוד רפואה טבעית במנטה:

 

1. שיטת Pain explain

השיטה פותחה על ידי נוירולוג אוסטרלי בשם ד"ר לורימר מוסלי, שהוכיח שכשמסבירים לאנשים את מנגנון הכאב, או נכון

יותר - כשהם מצליחים להבין אותו, הם חווים הקלה. אנו נוטים לייחס את הכאב לאיבר מסוים אך התובנה העיקרית בשיטת ההסבר היא שיצרן הכאב הוא המוח. בעוד שבכאב אקוטי המוח משדר כאב עקב אותות שנגרם נזק לרקמות, במצב של כאב כרוני הוא ממשיך לשדר כאב למרות שהרקמות החלימו ולכן איבר המטרה במקרה הזה הוא המוח עצמו. מעבר לזה נמצא שההבנה עוזרת לאנשים להמשיך בחיים, לנוע, לחזור לתפקוד, וזה בפני עצמו מקל על הכאב.

 

2. מדיטציית מיינדפולנס

הנוירולוג ד"ר קאבאט זין, שהקדיש רבות לחקר השפעתה של המדיטציה, הראה שתרגול קבוע של מדיטציית מיינדפולנס, המלמדת אנשים להתמקד ב"כאן ועכשיו" מסייעת להקלת כאב. איך המדיטציה משפיעה? כפי הנראה חלק מהכאב נובע מהחשש ממשמעותו ומהאירועים העתידיים שהוא מנבא. ההתמקדות בכאן ועכשיו מנטרלת את המחשבות על העתיד ואיתם את החרדה - וכך מרגיעה את הכאב. לדברי ד"ר וולפסון, כבר אחרי מפגש או שניים כבר אפשר לחוש בתוצאות.

  

3. טיפול קבוצתי

השתתפות בקבוצה שחבריה חווים כאב נמצאה יעילה, בפרט עבור חולי פיברומיאלגיה. אנשים שכואב להם חשים שהסובבים אותם אינם מבינים אותם, ואולי אפילו לא מאמינים להם וחושבים שהם "מגזימים". בקבוצה הם יכולים לקבל תמיכה, הבנה ונכונים יותר לשמוע עצות מאנשים אחרים שנמצאים באותו מצב.

 

4. פעילות גופנית

הליכה או שחייה על בסיס יומיומי נמצאו גם כן כיעילות בהפחתת כאב. פעילויות אלה גורמות להזרמת דם וחמצן לרקמות ומגבירות שחרור של האדרנלין הממריץ ושל האנדורפינים המרגיעים. עבור אנשים שמתקשים להתאמן פעילות מונחית על ידי פיזיותרפיסט עשויה להיות יעילה גם כן.

 

5. תרפיה באמנות

אף שמקור הבעיה שלהם אינו נפשי, אנשים שסובלים מכאב כרוני זקוקים לתמיכה נפשית. תרפיה באמצעות ציור, פיסול, ריקוד ואמנויות אחרות היא דרך מצוינת ויעילה לספק תמיכה ועידוד – ואף להסיח את הדעת מהכאב.

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד