








אחרי פטריסיה אורקיולה הם חיזרו במשך שנה, עם יעל מר ושי אלקלעי הם התווכחו עד שהצבע הוורוד הוצא מקולקציית TEX, ואת טוקוג'ין יושיוקה הם מתעקשים לחבק למרות שהוא עומד קפוא ונבוך. ארבעת הבעלים של מותג הקרמיקה האיטלקי ''מוטינה'' – מאסימו אורזין, ג'וליאנה ריצי, עמנואל מרקאטו ומיכאל דלפוירה – הם ארבעה חברים שקנו יצרנית קרמיקה ותיקה, קטנה ושולית, ובעשר השנים שחלפו מאז הפכו אותה להצלחה בינלאומית, מובילת טרנדים בתחום האריחים לבית.
הם עשו זאת בזכות נבחרת המעצבים שהצליחו לרתום אליהם – שמונה שמות גדולים ממדינות שונות: פטריסיה אורקיולה, רודולפו דורדוני, האחים בורולק, טוקוג'ין יושיוקה, קונסטנטין גרצ'יץ', אינגה סמפה, יעל מר ושי אלקלעי (Raw Edges), וג'יי אוסגרבי ואדוארד ברבר. בראיון ל-Xnet מדגישים אורזין, נשיא החברה, וריצי, מנהלת השיווק, כי הם רואים בשמונת המעצבים שעובדים אתם חברים, קבוצה קבועה וסגורה. זה המוטו של החברה: "אפשר לעבוד רק עם אנשים שאוהבים", אומרים המעצבים בזה אחר זה בסרטון שמופיע באתר שלה. ב-2016 תוצג קולקציה ראשונה של מעצב חדש שמצטרף לחבורה, ושאת שמו הם עדיין לא מוכנים לגלות.
לארץ הגיעו ארבעת אנשי מוטינה בסוף החודש שעבר, לפתיחת התערוכה של האחים בורולק במוזיאון תל אביב. בעבודת יד, מחוץ לפסי הייצור, הם ייצרו את צינורות הקרמיקה שעוצבו במיוחד לתערוכה ומשמשים בה כמסכים תלויים.


למה בחרתם לעסוק דווקא בקרמיקה?
"באזור שבו אנו גרים, בחבל מודנה, אפשר לעבוד בפרארי או בקרמיקה. עבדנו ביחד בחברה המשפחתית של אורזין, שם הכרנו. החלטנו לעזוב ולקנות חברה קטנה בפאתי פיוראנו, שייצרה במשך 20 שנה מרצפות לתעשייה המקומית".
נקודת המפנה של מוטינה הייתה שיתוף הפעולה הראשון עם פטריסיה אורקיולה, מספר אורזין. "זה שינה את חוקי המשחק בתחום הוותיק. הקושי לשכנע מעצבים לעבוד עם חברת קרמיקה נבע מכך שהם האמינו שמדובר בייצור באיכות נמוכה. במשך שנה התקשרתי בכל בוקר בדרכי לעבודה למשרד של פטריסיה. במשך שנה דחו אותי בכל מיני תואנות, אמרו שהיא עסוקה, שהיא בפגישה, שהיא לא נמצאת. אחרי שנה הצלחנו לתאם איתה פגישה אבל ההתחלה הייתה גרועה. פטריסיה אמרה שיש לה חמש דקות ושכואב לה הראש ואז שאלה: זה אתה שמתקשר אלי למשרד כל בוקר? לבסוף ארכה הפגישה חמש שעות ושם נולדה הקולקציה הראשונה שעשינו אתה, DÉCHIRER, שעוצבה בהשראת תחרה וזכתה להצלחה גדולה".

"אחרי הקולקציה הראשונה שעשינו איתה הכל היה קל יותר, היא בטחה בנו כשהיינו קטנים ואנחנו מודים לה, כי בזכותה למעצבים אחרים היה קל יותר לשתף איתנו פעולה".
איך אתם בוחרים את המעצבים?
"אנחנו מלאי תשוקה לגבי עיצוב ועושים תחקיר לפני שאנחנו מחליטים עם מי לעבוד. אנחנו מחפשים מעצבים יצירתיים שממציאים את עצמם מחדש ומשתנים כל הזמן. חוץ מזה אנחנו עובדים לפי תחושת בטן, הכימיה מאוד חשובה לנו".
כמה זמן עובדים על קולקציה?
"בערך שנתיים. אנחנו לא מקבלים קולקציות מן המוכן ומתעקשים להיות חלק מהתהליך הקריאטיבי. לעצב קולקציה זו עבודה קשה ולכן אם לא אוהבים אחד את השני לא ניתן להצליח בה. אנחנו חברים של רוב המעצבים שעובדים איתנו, ואנחנו חוזרים ומייצרים איתם עוד קולקציות. זו עבודה של הרבה ידיים והשיתוף מוביל להצלחה".
לכל הקולקציות יש קווים מנחים ומשותפים: "מלכתחילה הגדרנו את הקווים שמאפיינים אותנו. אנחנו לא אוהבים צבעוניות והקולקציות שלנו תמיד מעוצבות בשמונה צבעים נייטרליים. עם שי אלקלעי, למשל, רבנו על הצבע הוורוד שהוא התעקש לשלב בקולקציה. גם מי שמתעקש בהתחלה מבין בסופו של דבר את הדרך שלנו".




כל מעצב בנבחרת שלכם מגיע מתרבות אחרת.
"הגישה של כל אחד מהם שונה לעומתנו, שנולדים ומתים באותו מקום. כולם אותו דבר במקום שבו אני גר. בורולק הוא צרפתי, זה עוטף אותו, את המנטליות ואת הגישה שלו. פטריסיה ספרדייה למרות שהיא חיה באיטליה כבר שנים וטוקוג'ין מאוד יפני, הוא לא רוצה שיחבקו אותו אבל אני אדם חם שחייב לגעת באנשים. אני זוכר את הפגישה הראשונה שלנו במילאנו, על השולחן היה לחם וסלמי ואכלתי ודיברנו ותוך כדי נגעתי בו כל הזמן עם אצבעות שמנוניות. בהתחלה הוא היה קפוא אבל עם הזמן הוא למד להיות מחובק, למרות שהוא לא מחבק".

מה צופן העתיד לתחום הקרמיקה?
"זהו אחד השווקים החשובים והגדולים ביותר בעולם. חלק מהאדריכלים מעדיפים חומרים אחרים, כמו שיש. המטרה שלנו היא לגרום לאדריכלים שנמצאים בראש הפירמידה להתאהב ולהשתמש בקרמיקה. עשינו את מלון ארבע העונות במילאנו עם אנטוניו צ'יטריו, שמעולם לא השתמש בקרמיקה לפני כן. לראשונה חופו בו חדרי הרחצה עם קרמיקה במקום שיש אמיתי. עכשיו אנחנו עובדים על חמישה פרוייקטים שלו.
מהם הטרנדים שעליהם אתם הולכים?
"המתחרים שלנו מייצרים קרמיקה שמדמה חומרים טבעיים, אבל ההשראה שלנו מגיעה מדברים כמו תחרה וקיפולים. אנחנו לא רוצים לחקות חומרים אלא להביא משהו אחר".
לא רק מעצב חדש מתכוונים אנשי מוטינה לרתום השנה: היעד הבא שלהם הוא שיתוף פעולה עם אמנים ידועי שם. בימים אלה הם עובדים עם הראשון שבהם, בסדר הגודל של ג'ף קונס, הם אומרים. "יש לנו קבוצה של מעצבים ונמשיך לעבוד איתם, אך הצעד הבא שלנו הוא אמנות עכשווית. התחלנו דיאלוג עם אמנים שמתייחסים לחומר כמו שאנחנו מתייחסים אליו, אבל זו תוכנית לשלוש שנים קדימה. ב-2016 נציג במילאנו ובבולוניה ארבע קולקציות חדשות: של פטריסיה, של ברבר ואוסגרבי, של Raw Edges ושל המעצב החדש".
