זה רק נראה זול: למה בגדי
הרשתות עולים כמו אופנת עילית

בעוד ב-eBay מציעים פריטים מהשת"פ של בלמן ו-H&M בעשרות אלפי שקלים, רשת טופשופ משיקה קולקציית יוניק שעולה יותר מפריטים של גוצ'י. היוקרה החדשה?

איתי יעקב

|

16.11.15 | 08:55

מי שלא עמד בתור ביום ההשקה, נדרש לשלם מחירים דמיוניים. בלמן ל-H&M (צילום: הנס מוריץ)
מי שלא עמד בתור ביום ההשקה, נדרש לשלם מחירים דמיוניים. בלמן ל-H&M (צילום: הנס מוריץ)
מ-270 שקל לעגילים ועד 7,500 שקל למעיל מנומר. קולקציית טופשופ יוניק ריזורט החדשה
מ-270 שקל לעגילים ועד 7,500 שקל למעיל מנומר. קולקציית טופשופ יוניק ריזורט החדשה

צריך לשפשף את העיניים מול המסך יותר מפעם אחת כדי להאמין. 17,732.16 שקל הוא המחיר המבוקש ב- eBay על שמלת מיני רקומה משיתוף הפעולה של בלמן ו-H&M – סכום דמיוני בו ניתן לרכוש שתי שמלות ערב מהקו הראשון של בית האופנה במחיר מלא. עכשיו כבר אין ספק, הממתינים בתור הארוך להשקת הקולקציה בתחילת החודש התחלקו לשניים: אלה שחלמו על אותה שמלה שמחירה עמד על 1,799 שקל, ואלה שנלחמו כדי לחטוף אותה מהקולב ואז למכור אותה באינטרנט שעות ספורות לאחר מכן במחיר גבוה פי 10.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

אפילו אריזת החליפה משיתוף הפעולה של בלמן ו-H&M כבר לא בחינם (מתוך ebay.com)
    אפילו אריזת החליפה משיתוף הפעולה של בלמן ו-H&M כבר לא בחינם(מתוך ebay.com)

     

    זו רק דוגמה אחת למחירים המופרכים שבהם נמכרים פריטי הקולקציה כעת אונליין. על ז'קט משובץ פנינים שלובשת ג'יג'י חדיד בקמפיין נדרש סכום של 15,652 שקל (מחירו בארץ עמד על 1,799 שקל), ואפילו אריזת החליפה שהגיעה עם חלק גדול מהפריטים בקולקציה כבר לא בחינם – ב- eBay דורשים עליה 41 שקל. לאחר שביום ההשקה תיעדנו ב-Xnet איך כבר בזמן המכירה בישראל חטפו חלק מהאנשים את הקולקציה מהקולבים והחלו לסחור בה בעצמם עוד בטרם הגיעו לקופה, נראה כי הבלמן-מאניה המטורפת מסרבת לדעוך.

     

    במחיר שדורשים על שמלה אחת ב-eBay, אפשר לרכוש שתי שמלות של בית האופנה. בלמן ל-H&M (צילום: הנס מוריץ)
      במחיר שדורשים על שמלה אחת ב-eBay, אפשר לרכוש שתי שמלות של בית האופנה. בלמן ל-H&M(צילום: הנס מוריץ)

       

      גם אם מניחים בצד את המחיר המופרך ב-eBay, אין ספק כי לאחרונה הופיעו ברשתות האופנה פריטים במחירים הגבוהים משמעותית מאלה המצופים מחנויות הפונות לקהל הרחב. במילים אחרות, מדוע אותה שמלת מיני רקומה עולה 1,799 שקל ברשת אופנה, כאשר ב-275 ליש"ט (1,650 שקל) אפשר לקנות באתר Net a Porter חצאית מהקולקציה החדשה של גוצ'י במחיר מלא. ההבדל כאן הוא לא רק במיתוג של רשת אופנה מול בית אופנה לוהט עם מנהל קריאטיבי חדש, אלא גם בתווית הייצור: Made in China מול Made in Italy.

       

      פתאום המחיר 1,650 שקל כבר לא יקר יותר מפריטים ברשתות האופנה. גוצ'י (מתוך net-a-porter.com)
        פתאום המחיר 1,650 שקל כבר לא יקר יותר מפריטים ברשתות האופנה. גוצ'י(מתוך net-a-porter.com)

         

        דוגמה נוספת למגמה מציגה קולקציית טופשופ יוניק ריזורט החדשה, שמחיריה נעים מ-45 ליש"ט (270 שקל) לזוג עגילים ועד 1,250 ליש"ט (7,500 שקל) למעיל מנומר. בקולקציה תוכלו למצוא שמלת קטיפה שחורה רקומה עם שרוולים ארוכים במחיר 895 ליש"ט (5,370 שקל) וחצאית עור שחורה שתהיה שלכן תמורת 595 ליש"ט (3,570 שקל). שני הבגדים האלה זכו באתר החברה לתיאור המפרט כי הם Made in Britain, בעוד שאר הפריטים יוצרו במדינות מזרח אסיה – מסין היקרה ועד בנגלדש הזולה. בכתבה שהתפרסמה השבוע בגרדיאן הבריטי הוצגו דוגמאות נוספות למחיריהם היקרים של מותגי היי-סטריט אנגליים, כמו מעיל שרלינג של המותג Reiss, שהפך לאחד השמות המזוהים עם הדוכסית קייט מידלטון, שמחירו 1,295 ליש"ט (7,649 שקל).

         

        רוצים להיחשב למכתיבי טרנדים. טופשופ יוניק ריזורט
          רוצים להיחשב למכתיבי טרנדים. טופשופ יוניק ריזורט

           

          האם יש סיבה לשלם מחירים גבוהים כל כך ברשתות אופנה? ומדוע מוכנים הצרכנים להוציא 895 ליש"ט על שמלה של טופשופ, גם אם היא מהקו היוקרתי של הרשת, בעוד שמלה של ויקטוריה בקהאם נמכרת במחיר 633 ליש"ט בחנות הדגל של המעצבת בלונדון?

           

          במה כדאי להשקיע: שמלה של טופשופ ב-895 ליש"ט או שמלה של ויקטוריה בהקאם (בתמונה) ב-633 שקל? (מתוך net-a-porter.com)
            במה כדאי להשקיע: שמלה של טופשופ ב-895 ליש"ט או שמלה של ויקטוריה בהקאם (בתמונה) ב-633 שקל?(מתוך net-a-porter.com)

             

            כמו תמיד בעולם האופנה, גם הפעם ניתן למצוא את התשובות לשאלות אלו בתהליך ארוך יותר שעבר הענף כולו. בעשור האחרון הפך תחום האופנה מחברה סגורה ומצומצמת של יודעי ח"ן לתעשייה שאוהבת להתהדר, לפחות לכאורה, בדגל הדמוקרטיזציה.  היום כולם יכולים לצפות בתצוגות האופנה מפריז וניו יורק בשידור חי, ולרכוש בגדי מעצבים דרך שיתופי פעולה זולים יותר עם רשתות – כמו שראינו גם בישראל, למשל בקולקציות של אלון ליבנה לקסטרו או של דודו בר אור לגולף. המהלך הזה משרת את שני הצדדים: לא רק ששיתופי הפעולה לא פוגעים במעצבים, הם אף מחזקים את מעמדם. מעצב האופנה מת'יו וויליאמסון סיפר בעבר כי כששיתף פעולה עם H&M בשנת 2009 חשש שהתמחור הזול יפגע בקו העצמאי שלו, אלא שלהפתעתו גילה כי מכירותיו צמחו בעקבות החשיפה הגדולה שקיבל.

             

            המכירות עלו בעקבות החשיפה לקהל הרחב. מת'יו וויליאמסון בהשקת שיתוף הפעולה שלו עם H&M בשנת 2009 (צילום: gettyimages)
              המכירות עלו בעקבות החשיפה לקהל הרחב. מת'יו וויליאמסון בהשקת שיתוף הפעולה שלו עם H&M בשנת 2009(צילום: gettyimages)

               

              סיבה נוספת שעלולה להסביר את עליית המחירים ברשתות האופנה היא רצונן לנגוס נתח משוק היוקרה. עם תצוגות עונתיות בלונדון ופריז, טופשופ ו-H&M כבר לא רוצות להיחשב כחברות המייצרות בגדים בהשראת המעצבים הגדולים, אלא כמכתיבות טרנדים בעצמן. הוסיפו לכך את פיתוח הטכנולוגיה ושיפור איכות התפירה והרקמה בהודו ובסין, וקיבלתם מוצר אופנתי באיכות סבירה. הערכים שמשווקות לנו הרשתות: אופנה מובילה, מהירה וזולה – עלולים להשכיח מאיתנו את העובדה כי אנחנו נדרשים לשלם אלפי שקלים על שמלה.

               

              שיתוף פעולה הוגן אופנתית וכלכלית, גם עבור הצרכנים. קארין רויטפלד ליוניקלו (צילום: gettyimages)
                שיתוף פעולה הוגן אופנתית וכלכלית, גם עבור הצרכנים. קארין רויטפלד ליוניקלו(צילום: gettyimages)

                 

                את המיתוג הזול משאירים ברשתות האופנה לחברות לואו-קוסט מובהקות, כמו פריימרק האירית או אורבניקה ויפו תל-אביב הישראליות, שמציעות ללקוחות קודם כל מחיר מנצח ורק אחר כך בגדים מייד אין בנגלדש. אבל אפשר גם אחרת, כפי שמוכיח שיתוף הפעולה בין עורכת האופנה קארין רויטפלד לרשת היפנית יוניקלו. באתר החברה ניתן להתרשם ממבחר גדול של פריטים במחירים נגישים, כמו מעיל צמר ארוך בצבע אפור ב-199 דולר (774 שקל), שמלת משי עם כתפיות דקות ב-79 דולר (307 שקל) וחצאית עיפרון שחורה ב-49 דולר (190 שקל). מבין כל רשתות האופנה הזולות, יוניקלו אוחזת במוניטין הטוב ביותר בזכות מוצרים שמחזיקים מעמד לשנים ארוכות, ויחד עם הדימוי האליטיסטי של רויטפלד – יש כאן שיתוף פעולה הוגן אופנתית וכלכלית, גם עבור הצרכנים.

                 

                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד