אדריכלות
ביום שאחרי האסדה: איך נרפא את המים? פרויקט הגמר שתשובה יאהבלא משנה אם בסוף יישאב או לא יישאב הגז - אנחנו נישאר עם האסדות, ועם הנזק הסביבתי לים. רולא עבוד, בוגרת המחלקה לאדריכלות בויצו חיפה, מציעה להסב אותן לעיר ימית ירוקה

מאת דקל גודוביץ

הסטודנטית: רולא עבוד (25)
מחלקה: המחלקה לארכיטקטורה, המרכז האקדמי ויצו חיפה
מנחים: אייל מלכא, יורם פופר

משבר הגז יתרחש כשייגמר הגז. כי לא משנה אם בסוף יהיה גז בשלושה שקלים או שנובל אנרג'י תעזוב את הארץ – בסוף אסדות הגז יישארו כאן. כי אחרי שיישאב או לא יישאב הגז, כולם ילכו ואנחנו נישאר עם האסדות. אבל האם מישהו חשב מה עושים איתן? האם מישהו בכלל מודע לנזק הסביבתי שהן מייצרות? מתברר שאסדות הגז אינן רק חיה נחמדה עם חדק שפשוט שואבת את הגז מהאדמה אי שם בעומק 237 מטרים ובמרחק בטוח של 30 קילומטרים מהחוף, ומיד מסדרת לנו את החיים במדינת שפע.



להמשך קריאה...
ביום שאחרי האסדה: איך נרפא את המים? פרויקט הגמר שתשובה יאהבלא משנה אם בסוף יישאב או לא יישאב הגז - אנחנו נישאר עם האסדות, ועם הנזק הסביבתי לים. רולא עבוד, בוגרת המחלקה לאדריכלות בויצו חיפה, מציעה להסב אותן לעיר ימית ירוקה

מאת דקל גודוביץ

הסטודנטית: רולא עבוד (25)
מחלקה: המחלקה לארכיטקטורה, המרכז האקדמי ויצו חיפה
מנחים: אייל מלכא, יורם פופר

משבר הגז יתרחש כשייגמר הגז. כי לא משנה אם בסוף יהיה גז בשלושה שקלים או שנובל אנרג'י תעזוב את הארץ – בסוף אסדות הגז יישארו כאן. כי אחרי שיישאב או לא יישאב הגז, כולם ילכו ואנחנו נישאר עם האסדות. אבל האם מישהו חשב מה עושים איתן? האם מישהו בכלל מודע לנזק הסביבתי שהן מייצרות? מתברר שאסדות הגז אינן רק חיה נחמדה עם חדק שפשוט שואבת את הגז מהאדמה אי שם בעומק 237 מטרים ובמרחק בטוח של 30 קילומטרים מהחוף, ומיד מסדרת לנו את החיים במדינת שפע.



להמשך קריאה...
כולם מדברים על תחבורה ציבורית, אבל מה עם שירותים ציבוריים הגונים?הבעיה לוחצת והציבור מצביע ברגליים: כשאין שירותים ציבוריים ראויים לשמם, אנשים לא מתאפקים והתוצאה מצחינה. תמונת מצב לא פשוטה בת''א, עם תחזית אופטימית בירושלים

זאת הולכת להיות כתבה לא נעימה, אפילו מריחה רע (עד כמה שמלים ותמונות יכולות להעביר ניחוח). זו כתבה על מה שלא נעים לספר שעושים. כל כך לא נעים, מתברר, עד שברוב אתרי העיריות בארץ לא תמצאו את מיקום השירותים הציבוריים בעיר, או שתידרשו לחפור היטב כדי למצוא אותם. גם גוגל מפות לא נותנים שירות כזה, וכך קמו להן אפליקציות נחמדות שמוצאות שירותים ציבוריים הקרובים למיקומנו, כמו toilet finder או airpnp על משקל Airbnb. חזונו של ג'ורג' מסיינפלד מתגשם, והנה היא ה-iToilet המפורסמת.

להמשך קריאה...
כולם מדברים על תחבורה ציבורית, אבל מה עם שירותים ציבוריים הגונים?הבעיה לוחצת והציבור מצביע ברגליים: כשאין שירותים ציבוריים ראויים לשמם, אנשים לא מתאפקים והתוצאה מצחינה. תמונת מצב לא פשוטה בת''א, עם תחזית אופטימית בירושלים

זאת הולכת להיות כתבה לא נעימה, אפילו מריחה רע (עד כמה שמלים ותמונות יכולות להעביר ניחוח). זו כתבה על מה שלא נעים לספר שעושים. כל כך לא נעים, מתברר, עד שברוב אתרי העיריות בארץ לא תמצאו את מיקום השירותים הציבוריים בעיר, או שתידרשו לחפור היטב כדי למצוא אותם. גם גוגל מפות לא נותנים שירות כזה, וכך קמו להן אפליקציות נחמדות שמוצאות שירותים ציבוריים הקרובים למיקומנו, כמו toilet finder או airpnp על משקל Airbnb. חזונו של ג'ורג' מסיינפלד מתגשם, והנה היא ה-iToilet המפורסמת.

להמשך קריאה...
למה כיף להלך בדיזנגוף, סביר בלבד באבן גבירול ובלתי נסבל בבן יהודה?3 הרחובות הראשיים בת''א מספקים חוויית שוטטות שונה לחלוטין, בגלל העצים. בן יהודה החשוף הוא מקרה אבוד, אבן גבירול עם הקולונדה אי-שם באמצע, ודיזנגוף הירוק מנצח בגדול

עץ הפיקוס מנצח את הבטון. כורתים אותו, גוזמים אותו, והוא בשלו. מתעקש. ממשיך לצמוח. נותן צל מלא, גבוה וגדול, נעים וקריר עם שברי קרני שמש מתגנבות. כמו גלידה עם שברי אגוזים ביום קיץ לוהט, שאף קולונדה מבטון לא תשווה לה.

DSC05816

דיזנגוף, תל אביב. כשנעים ללכת, נעים גם לקנות והחנויות מרוויחות

DSC05803

דיזנגוף

DSC05797

דיזנגוף

וזה חייב להיות פיקוס - למרות כל הצער שגורם לנו הפיקוס עם הפירות הנוראיים שמלכלכים ומחליקים, ועטלפים שמלכלכים את קירות הבתים. כי אי-אפשר לסבול עוד עץ נמוך, חלש, אוורירי וחסר עמוד שדרה ועלווה בימי החום והשרב. לא דקלים, לא סיסמים הודיים ולא ברכיטונים.

להמשך קריאה...
למה כיף להלך בדיזנגוף, סביר בלבד באבן גבירול ובלתי נסבל בבן יהודה?3 הרחובות הראשיים בת''א מספקים חוויית שוטטות שונה לחלוטין, בגלל העצים. בן יהודה החשוף הוא מקרה אבוד, אבן גבירול עם הקולונדה אי-שם באמצע, ודיזנגוף הירוק מנצח בגדול

עץ הפיקוס מנצח את הבטון. כורתים אותו, גוזמים אותו, והוא בשלו. מתעקש. ממשיך לצמוח. נותן צל מלא, גבוה וגדול, נעים וקריר עם שברי קרני שמש מתגנבות. כמו גלידה עם שברי אגוזים ביום קיץ לוהט, שאף קולונדה מבטון לא תשווה לה.

DSC05816

דיזנגוף, תל אביב. כשנעים ללכת, נעים גם לקנות והחנויות מרוויחות

DSC05803

דיזנגוף

DSC05797

דיזנגוף

וזה חייב להיות פיקוס - למרות כל הצער שגורם לנו הפיקוס עם הפירות הנוראיים שמלכלכים ומחליקים, ועטלפים שמלכלכים את קירות הבתים. כי אי-אפשר לסבול עוד עץ נמוך, חלש, אוורירי וחסר עמוד שדרה ועלווה בימי החום והשרב. לא דקלים, לא סיסמים הודיים ולא ברכיטונים.

להמשך קריאה...
הפסיפסים המפוספסים של בת ים: "הסגנון הישראלי" שלא זכה להכרה אריחי הקרמיקה שמקשטים בניינים בת-ימיים רבים מהווים סגנון אדריכלי ייחודי. עם קצת יחסי ציבור ושימור, ערך הנדל"ן יכול להעלות בזכותם, בדיוק כמו שקרה למבני הבאוהאוס בתל אביב

באתר של עיריית בת ים יש שלושה אלבומי תמונות: "בת ים בשנות ה-20", "בת ים בשנות ה-30" ו"בת ים בשנות ה-40". יש בהם כמה תמונות של שניים-שלושה בניינים מכל עשור - וזהו. זה מה שהיה בבת ים. מעבר לשנים האלה, אין כנראה שום ייחוד מבחינת העירייה, ולכן גם אין מה לצלם (מלבד, כמובן, בניין העירייה).

אבל שנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת היו תקופה מרתקת מבחינת בת ים: בשנים הללו היא נבנתה במאסיביות והפכה לעיר השלישית בצפיפותה בארץ. אלה השנים שבהן עברו מבניית שיכונים ממשלתיים בטיח פשוט לבנייה פרטית של קבלנים, שהתאמצו למכור את הדירות, ולשם כך קישטו בפסיפסים ובקרמיקות את חזיתות הבניינים. זהו הייחוד של בת ים.

להמשך קריאה...
הפסיפסים המפוספסים של בת ים: "הסגנון הישראלי" שלא זכה להכרה אריחי הקרמיקה שמקשטים בניינים בת-ימיים רבים מהווים סגנון אדריכלי ייחודי. עם קצת יחסי ציבור ושימור, ערך הנדל"ן יכול להעלות בזכותם, בדיוק כמו שקרה למבני הבאוהאוס בתל אביב

באתר של עיריית בת ים יש שלושה אלבומי תמונות: "בת ים בשנות ה-20", "בת ים בשנות ה-30" ו"בת ים בשנות ה-40". יש בהם כמה תמונות של שניים-שלושה בניינים מכל עשור - וזהו. זה מה שהיה בבת ים. מעבר לשנים האלה, אין כנראה שום ייחוד מבחינת העירייה, ולכן גם אין מה לצלם (מלבד, כמובן, בניין העירייה).

אבל שנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת היו תקופה מרתקת מבחינת בת ים: בשנים הללו היא נבנתה במאסיביות והפכה לעיר השלישית בצפיפותה בארץ. אלה השנים שבהן עברו מבניית שיכונים ממשלתיים בטיח פשוט לבנייה פרטית של קבלנים, שהתאמצו למכור את הדירות, ולשם כך קישטו בפסיפסים ובקרמיקות את חזיתות הבניינים. זהו הייחוד של בת ים.

להמשך קריאה...
מרמת גן לרמת נדל''ן: זכרונות מבית אבא (הלל סילבר)זוכרים שלעיר הזאת היה פעם אופי? את הגינות המטופחות עם עצי הפרי? קשה להיזכר. נכון, התחדשות עירונית היא צו השעה, אבל חמדנות הנדל''ן והרשעת ראש העיר אומרות: לעצור עכשיו

סבתא שלי התגוררה ברמת גן. בבית קטן מחופה אבן, עם גג רעפים אדום, וגינה ירוקה ומוצלת עם שיחים ועצי פרי. ככה היתה בנויה כל השכונה בה גרה, ולכן בתור ילד אף פעם לא הבנתי מה פירוש השם "תל אביב", אבל "רמת גן" היה מאוד ברור לי.

בית עם גג רעפים באבא הלל סילבר
היו שם באמת רמות (סבתא שלי גרה בראש אחת מהן), הרים קטנים שבגללם פחדתי לנסוע לסבתא באופניים שמא לא אצליח לפדל בעלייה, או שאתדרדר אל מותי באחת הירידות המפחידות. לכן הדרך היחידה להגיע מתל אביב לרמת גן היתה באוטו של אבא. כילד תל אביבי, העלייה הכי גדולה שהכרתי הייתה לרחוב בן יהודה. לעומתה, ה"רמה" של "רמת גן" היתה ממש הר.

DSC05654

DSC05671

DSC05655

וככה גם ה"גן" של אותה "רמת גן". שם באמת היו גנים.


להמשך קריאה...
מרמת גן לרמת נדל''ן: זכרונות מבית אבא (הלל סילבר)זוכרים שלעיר הזאת היה פעם אופי? את הגינות המטופחות עם עצי הפרי? קשה להיזכר. נכון, התחדשות עירונית היא צו השעה, אבל חמדנות הנדל''ן והרשעת ראש העיר אומרות: לעצור עכשיו

סבתא שלי התגוררה ברמת גן. בבית קטן מחופה אבן, עם גג רעפים אדום, וגינה ירוקה ומוצלת עם שיחים ועצי פרי. ככה היתה בנויה כל השכונה בה גרה, ולכן בתור ילד אף פעם לא הבנתי מה פירוש השם "תל אביב", אבל "רמת גן" היה מאוד ברור לי.

בית עם גג רעפים באבא הלל סילבר
היו שם באמת רמות (סבתא שלי גרה בראש אחת מהן), הרים קטנים שבגללם פחדתי לנסוע לסבתא באופניים שמא לא אצליח לפדל בעלייה, או שאתדרדר אל מותי באחת הירידות המפחידות. לכן הדרך היחידה להגיע מתל אביב לרמת גן היתה באוטו של אבא. כילד תל אביבי, העלייה הכי גדולה שהכרתי הייתה לרחוב בן יהודה. לעומתה, ה"רמה" של "רמת גן" היתה ממש הר.

DSC05654

DSC05671

DSC05655

וככה גם ה"גן" של אותה "רמת גן". שם באמת היו גנים.


להמשך קריאה...
אני קודם כל אדם, ואחר כך אדריכל.
אני בוגר בהצטיינות של הפקולטה לאדריכלות ובינוי ערים בטכניון, עבדתי עם אבי (ישראל), והיום יש לי ולאשתי (יעלה) משרד אדריכלות ועיצוב העוסק במגוון תחומים- מעיצוב פנים לדירות מסחר ומשרדים, דרך בנייני מגורים, מבנים לשימור, ועד מלונות ותכניות בניין עיר. כנסו לאתר האינטרנט של משרדינו ונשמח להכיר:
http://www.goodovitch.com/

לכל אחד יש מקצוע, אבל יש שני מקצועות שבהם כולם מקצוענים: אדריכלות ופוליטיקה. ואני מנסה לעצב דעה בבלוקים ובבלוגים. החיבור בין הבלוק והבלוג הוא חלק מהפוליטיקה של האדריכלות. כי אדריכלות היא לא סטיילינג או קורס ערב, אלא מקצוע רציני, והמעשה הפוליטי המשמעותי ביותר במרחב. בעיקר לאדם הקטן שבמרחב. זה שנשכח בין מחלפים ומגדלים, ונדרס תחת גלגלי הצדק והבירוקרטיה.

בין בלוג לבלוק אני כל הזמן בוחן, מחפש, לומד ומלמד, כותב על אדריכלות (ברשת ידיעות אחרונות), יוצר ואוצר אמנות (הביאנלה לאמנות אינטרנטית ישראלית), שחקן ופרפורמר (הופעתי בפסטיבל עכו), ומדריך סיורים (בעיקר במכון ויצמן). איש רנסנס בעולם אינטרנטי. טוב, אולי קצת נסחפתי...

חפשו אותי גם בפייסבוק- "דקל גודוביץ".