פרייה בהה אריקסן (Freja Beha Erichsen), דוגמנית־העל הברונטית המיתמרת לגובה 1.78 מטר, התגלתה בגיל 17 בעיר הולדתה שבדנמרק על ידי סוכן דוגמניות שנסע אחריה במונית. בלי לשים לב, כבר עשור שאנו מבטאים את שמה כמעט בלי לשבור את השיניים.
היא דורגה שנייה מבין 50 הדוגמניות המבוקשות של האתר models.com והיא אחת מ־30 הדוגמניות שהגדירו את העשור הראשון של שנות האלפיים על פי "ווג" הצרפתי.
עם רזומה שכולל קמפיינים לפראדה, בלנסיאגה ושאנל, אינספור שערי מגזינים והפקות אופנה בלתי נשכחות שצולמו בידי טובי הצלמים, הסטאר־סטטוס של פרייה נשאר איתן גם אחרי שנתיים שבהן לא השתתפה בשבועות האופנה ומיעטה להופיע בזירת הצילומים והקמפיינים. בחודש ינואר האחרון היא חזרה במלוא הדרה כנערת השער של שלושה מגזינים שונים ("ווג" טורקיה, "ווג" בריטניה ו"אל" צרפת) וגם כפני המותג של לואי ויטון ו־HUGO woman, בושם חדש מבית הוגו בוס. תפסנו אותה לשיחה כנה ואינטימית.
ההפסקה אפופת המסתורין שלקחת מעולם הדוגמנות לפני שנתיים זכתה לאינספור ספקולציות בתקשורת. צריך לא מעט ביטחון בשביל לעשות מהלך שכזה בזירת האופנה, עם הזרם האינסופי של פנים חדשות. האם זאת הייתה החלטה ספונטנית או מתוכננת מראש?
"ההחלטה לא הייתה לגמרי ספונטנית. זה בוודאי דורש תכנון וסיום התחייבויות קודמות. אני מאוד מחוברת לבית, למשפחה, והיה לי חשוב לייצר ולנצל רגע של שקט בלוח הזמנים בשביל להיות עם המשפחה, לטייל ולנשום. הצורך בהפסקה נראה לי טבעי בכל מקצוע, לא?".
במה שונה קמפיין של בושם מקמפיין אופנה?
"אני חושבת שקמפיין לבושם דורש גישה אחרת שמצריכה חשיפת היבטים שונים באישיות. בושם משדר אווירה מסוימת, אופי. עם 'הוגו' זה היה קל - הייתי פשוט צריכה להיות אני וזה בעצם היה המסר שמאחורי הקמפיין כולו. גם הצילומים לסרטון היו כיפיים, הייתה לי כימיה טובה עם אדריאן (סאהורס, הפרזנטור של
הבושם לגברים, מ"ר)".
מהי רוטינת הטיפוח שאת דבקה בה?
"זה די פשוט: אני מנקה את הפנים עם Bioderma Sensibio H2O , עושה פילינג של MD Formulations מדי שבוע, מורחת לחות על בסיס מים של Creme de la mer ומעגלת ריסים".
הרייצ'ל של התקופה
פרייה התחילה את הקריירה שלה עם שיער נשי וארוך ולא היה במראה שלה דבר מהאדג'יות האנדרוגינית שצצה מאוחר יותר. שנייה אחרי הפרסומת הסופר־חושנית שלה לבושם של גוצ'י בבימויו של דיוויד לינץ' נולדה התסרוקת המועתקת של העשור, שהקפיצה את הקריירה שלה גבוה וחיברה את הקעקועים המתרבים שלה (16 במספרם, רובם הגיגים בכתב יד כמו "גם זה יעבור", "זרימה" ו"העולם הזה שלי הלילה"), האטיטיוד הלא מתאמץ והלחשושים על העדפותיה המיניות (שאותן היא לא טורחת לאשר או להפריך) לכדי אייקון אופנה רב־עוצמה.
בינתיים השיער שוב ארך, אבל אי אפשר לדבר עלייך בלי להזכיר את התספורת המיתולוגית שהקפיצה לך את הקריירה. ספרי לנו איך זה קרה – מי העלה את הרעיון? האם את מאמינה ששינוי מראה עושה טוב לדוגמניות, או שעליהן להיצמד למראה קבוע המזוהה איתן?
"אין ממש נוסחה לזה. את צריכה לעשות את מה שמרגיש לך נכון וטבעי, כי זה בסופו של דבר מה שתשדרי החוצה. לא זכור לי שזאת הייתה החלטה הרת גורל. פשוט רציתי להסתפר, זה לא היה מהלך תדמיתי. אף אחד לא צפה את האפקט שהתספורת יצרה. יש לי קטע עם לספר את עצמי. למזלי, אני מוקפת במקצוענים מהשורה הראשונה שתמיד שם כדי לתקן את הנזק. בשנים האחרונות לא נגעתי בשיער בכלל והוא ממש ארך. אני די מרוצה מזה".
פייסבוק ואינסטגרם? לא, תודה
גדולתה וסוד הצלחתה של פרייה טמונים ביכולתה להשתנות, להראות צד אחר של אישיותה בכל פעם מחדש, וכן בקלות ובטבעיות שבהן היא נושאת כל סוג של בגד, מורכב ופנטזיונרי ככל שיהיה. הקריירה שלה רצופה בשיתופי פעולה ארוכי טווח, בין היתר עם גאונים כמו קרל לגרפלד וניקולה גסקייר, ומחוות בסגנון 'קלאץ' פרייה' של קלואה ו'מגפוני פרייה' של אלכסנדר וונג רק משקפות את מעמדה כמוזה.
איך את מרגישה עם כל העניין הציבורי סביבך? האם חשבת לקחת את ההשפעה שיש לך צעד אחד קדימה ולנסות לשנות דברים ברמה אחרת, למשל דרך המדיה החברתית?
"לא, אין לי שאיפות כאלה. אני לא מתחברת למדיה החברתית, אולי כי אני בן אדם נורא פרטי. אני מתרכזת בעבודה ובמה שאני אוהבת. זה מחמיא שהסטייל שלי מדבר לאנשים, אבל אני לא רואה כאן פתח לשליחות גדולה יותר".
תמיד מיצבת את עצמך כטיפוס שלא מתעניין באופנה. על הרקע הזה ההודעה על שתי קולקציות הקפסולה בעיצובך - האחת למותג הדנים האמריקאי Mother והשנייה לזאדיג אנד וולטר, שלהם שימשת פרזנטורית מספר עונות ברציפות – הייתה לא פחות ממפתיעה. מה תרמה לך החוויה הזאת והאם תרצי לחזור עליה גם בהמשך?
"כמו שאני תמיד אומרת, אני אוהבת את מה שאני לובשת. ומה שאני לובשת הוא בייסיק. גם כילדה לבשתי ג'ינס שחורים עם טי־שירט לבנה ובייקר־ז'קט שאמא שלי קנתה לי. שום דבר לא השתנה מאז.
"החברות האלה פנו אליי, ובסופו של דבר קולקציות הקפסולה האלה נגזרו מהמלתחה הפרטית שלי. שיתוף הפעולה שיזמו Mother עם ארגון הסיוע 'רופאים ללא גבולות', שזוכה בעשרה אחוזים מההכנסות, זה גם משהו שקסם לי. אני לא מתיימרת להפוך למעצבת אופנה – יש המון מעצבים מוכשרים, ואני לא אחת מהם".
איך היית מסכמת את העשור שלך בעולם האופנה? באיזה אופן התעשייה השתנתה במהלך התקופה הזאת, ובאיזה אופן את השתנית?
"התחלתי לדגמן כשהייתי בת 17. המון דברים השתנו בתקופה הזאת וגם אני, מן הסתם, השתניתי. קודם כל אני מתכננת לסיים בית ספר, דבר שלא הזדמן לי לעשות בזמן, ובכלל לרכוש השכלה, אבל עוד לא החלטתי מה אלמד".
_________________________________________________________________________
עוד במגזין GOstyle:
- אקססוריז, שמלות ופריטים לבית עם אלמנטים מלכותיים
- מאיפה התיק ההורס של הדוגמנית קנדל ג'נר?
- במידת הצורך: טיפים לשופינג לנשים עם קימורים