תעשיית האופנה משדרת לאחרונה תחושה של קלילות לא שגרתית, ולא רק בגלל שהדוגמניות נעשות רזות יותר. הסיבה לחוסר הרצינות שעולה מהמסלולים והשטיחים האדומים היא החיבה המחודשת לדמויות מצוירות מסרטי ילדים, שכובשות את המעצבים והמפורסמים. בישראל זכינו לראות את אביב גפן בחולצה עם הדפס מפוקסל של מיקי מאוס על במת "דה ווייס", אך בחו"ל המגמה התחילה כמובן עוד קודם וכבר הספיקה להגיע למחוזות מוקצנים הרבה יותר.
>> הורידו כאן את האפליקציה החדשה של Xnet לאייפון או לאנדרואיד
"עולם האופנה מחבק את הצד הילדותי שלו", הצהיר החודש אריק ווילסון במגזין אינסטייל, כשהוא מכנה את התופעה "שיק פעוטות" ומציין קולקציות בהשראת ברבי בחנויות פוראבר 21 ובאתר האופנה Wildfox, תערוכה נודדת של בגדי מעצבים בהשראת סנופי ואחותו בל, ואת חגיגות ה-40 לחתולה המצוירת הלו קיטי שהתקיימו השנה וגררו שלל שיתופי פעולה עם מותגים כמו ואנס וסברובסקי. בניגוד לאופנת הקוואי היפנית מתחילת שנות האלפיים, שהיוותה אלטרנטיבה בועטת לתעשיית האופנה הממוסדת, הפעם מגיעות הדמויות המצוירות כחלק מהמיינסטרים הממותג והמקובל של עולם האופנה. אתמול אף הושק עמוד אינסטגרם חדש של הבובה ברבי, שבו היא ממותגת כאושיית סטייל מובילה שתבלה בשבועות האופנה הקרובים בעולם ותתעד את עצמה בשלל תלבושות מעוצבות בסגנון בלוגים של אופנת רחוב.
את ניצני הילדותיות האופנתית ניתן למצוא כבר בשתי תצוגות שהתקיימו בשנה שעברה. הראשונה היא תצוגת חורף 2013 של ז'יבנשי, שהפכה את במבי להדפס החם של העונה לאחר שהופיע על החולצה שאימצו מיד לילי קולינס, אנה דלו רוסו, קארין רויטפלד, קים קרדשיאן ואפילו בתה הקטנה נורת' ווסט (שזכתה לחולצה במידותיה שעוצבה עבורה במיוחד). השנייה היא תצוגת קיץ 2013 של מארק ג'ייקובס, שבה הציג המעצב – חובב מצוירים ידוע המתהדר גם בקעקועים של דמויות מאוירות כמו בוב ספוג – חולצת בטן בהדפס של מיקי מאוס. תצוגות אלו מתווספות לשלל שיתופי פעולה מסחריים בין בתי אופנה לסרטים מצוירים (לובוטן עם "מליפיסנט", לנוון עם מיני מאוס, מותג האיפור MAC עם משפחת סימפסון), שהפכו את הדמויות הילדותיות לתו תקן אופנתי.
עוד בערוץ האופנה
- יוצאות מהמסך: מה לבשו הכוכבות לטקס פרסי האמי 2014
- הנסיך הקטן: בן התשע שכובש את עולם האופנה והעסקים
- חושבים בקטן: מה מציעים אתרי האופנה הישראלים לבגדי ילדים
עם זאת, הכוהן הגדול של התופעה הוא המעצב ג'רמי סקוט, שמאז כניסתו המתוקשרת לבית האופנה מוסקינו בשנת 2013 הצליח לעורר לא מעט באז סביב מחוות למקדונלד'ס ולדמותו של בוב ספוג. אושיות אופנה כמו ריטה אורה, אנה דלו רוסו ופארל וויליאמס מיהרו לאמץ את הקולקציה, כאשר האחרון אף ערך את מסיבת יום הולדתו ה-41 כולה בסימן בוב ספוג. תרבות המצוירים של סקוט מלווה את הקריירה שלו, ועוד לפני שהשתלב בבית מוסקינו הציג בחורף 2012 קולקציה תחת שמו שעוטרה בהדפסים של דמויות מ"משפחת סימפסון" וסמלי אמוג'י.
מעצבת אחרת שהפכה את בוב ספוג להשראה היא אשלי וויליאמס הבריטית ואפופת הבאז, שעיצבה שמלה בהשראת החילזון מהסדרה, גארי, לתצוגת קיץ 2014 של המותג Fashion East. לאחר שחבריה של וויליאמס, ובהם הארי סטיילס, פיקסי גלדוף, פופי דלווין ודייזי לואו, חזו בשמלה מהשורה הראשונה, אימצה אותה גם הזמרת לילי אלן לאירוע מתוקשר. מי שמעדיף הדפסים מסרטים מצוירים קלאסיים יותר, יכול למצוא אותם בקולקציית הגברים שעיצב בובי אבלי לקיץ 2015, ומעוטרת בדמויות מהסרט "בת הים הקטנה".
אושיה נוספת שתרמה להשקת הטרנד היא הדוגמנית קארה דלווין, שהפכה את רוח השטות והנעורים לסחורה הכי חמה של עולם האופנה עם שלל פרצופים מצחיקים וחולצות טי שובבות. דלווין, שכבשה את שערי גיליונות ספטמבר החדשים של מגזיני ווג הבריטי והאמריקאי ואף השתובבה עם חברותיה ריהאנה וג'ואן סמולס בין עגלות הסופרמרקט בסיום תצוגת האופנה המכובדת של שאנל, מעלה לחשבון האינסטגרם שלה תמונות של בובות ואנימציות מצוירות שבהן היא ואחרות הופכות לבנות ים או משתלבות לצד דמויות מסדרת "פאוור פאף גירלס", הסרט "בת הים הקטנה" של דיסני ו"בוב ספוג". לצדה ניתן לראות בתקשורת לא מעט כוכבות שמעדיפות תדמית של נערות שובבות, ובראשן מיילי סיירוס שנוטה להעלות על הבמה בהופעותיה דמויות של בובות שעירות.
מהיכן נובע מעיין הנעורים של עולם האופנה? הסיבות לטרנד מורכבות ומגוונות. מצד אחד, רטרו לתחילת שנות ה-90 המחזיר אלינו מראה צעיר ולא מעונב עם שלל הדפסים – כפי שמדגימה לפעמים דלווין בשילוב של חולצות מצוירות עם מכנסי פיג'מה וכובעי גרב. מצד שני, האקלים הכלכלי הקפיטליסטי, שמעורר רצון להתיילד כתגובת נגד מתריסה. מצד שלישי, פריחתו של דור ה-Millennials , שעל פי הסוציולוגים מעדיף למשוך את גיל הנעורים מאוחר ככל האפשר.
כמו תמיד, יש גם לא מעט גורמים מסחריים הבוחשים בקלחת: הסרט החדש "צבי הנינג'ה", למשל, זכה לחיבוק מיידי מאושיות אופנה טרנדיות – השחקנית בלה תורן הגיעה לפרמיירה בחולצת טי ישנה עם הדפס של הדמויות מהסדרה המצוירת, קארה דלווין הצטלמה לעמוד האינסטגרם שלה בתלבושת של צבי הנינג'ה ומיילי סיירוס העלתה תמונה שלה עם תחתוני צבי הנינג'ה.
על פי מגזין אינסטייל, חלק מההיקסמות הנוכחית מדמויות המזוהות עם ילדים נובעת מהפיכתם של תינוקות כמו הנסיך ג'ורג' ונורת' ווסט לאייקוני אופנה לגיטימיים גם עבור מבוגרים. "אופנה היא תמיד ראי של התרבות שבה הוא נוצרת", כותב ווילסון, "וזה כנראה מה שמסביר את העובדה שהמעצבים שלנו הולכים ושוקעים בפנטזיות ילדות אסקפיסטיות, תוך שהם הופכים את מלחמת הכוכבים למוטיב מוביל לסתיו הקרוב או את אורסולה מבת הים הקטנה".